Vituttaa ja ahdistaa miehen työttömyys
Olen 26-vuotias, mieheni 27 vuotta. Naimisissa olemme olleet jo useamman vuoden. Minä olen jo valmistunut korkeakoulusta ja minulla on vakituinen työpaikka, palkka n. 2700 euroa kuussa.
Mieheni valmistui joulun alla maisteriksi, eikä työpaikkaa ole vieläkään löytynyt :( Asumme jo valmiiksi siellä, missä potentiaaliset työpaikat ovat, miehen alalta työtä ei juuri pääkaupunkiseudun ulkopuolelta löydy - ja jos löytyisikin, ei minun vakipaikkani vuoksi olisi järkevää muuttaa.
Miehen tulot ovat siis useamman kuukauden olleet yhtä kuin työmarkkinatuki, 32,66 euroa päivä, alle 700 euroa kuukaudessa ennen veroja. Asumistukea emme minun palkkani vuoksi saa. Käytännössä siis elätän mieheni, koska tuo työmarkkinatuki menee kokonaan vuokraan, eikä edes riitä.
Tilanne alkaa oikeasti ahdistaa, koska työmarkkinoilla ei näytä yhtään kirkkaammalta :( Jos joku miehen oman alan työpaikka tulee vastaan, on hakijoita heti kymmeniä, ellei jopa satoja - ja aina löytyy joku, jolla on jo kokemusta tai suhteita. Mies on hakenut myös "läheltä liippaavia" tehtäviä, eli esim. sellaisia, joita voi tehdä vastaavan alan AMK-tutkinnolla, mutta niidenkään suhteen ei ole tärpännyt. Joku tarvittaessa töihin kutsuttava mäkkärityöntekijä taasen vaan heikentäisi entisestään taloustilannettamme, kun palkka jäisi tukia pienemmäksi.
Inhottaa ja ahdistaa tämä tilanne :( Kovasti olisi halua perheen perustamiseenkin, mutta minkäpä teet, ei se vaan tässä taloudellisessa tilanteessa taida onnistua :(
Kommentit (64)
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 13:47"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 22:31"]
Kiitos kaikista kommenteistanne!
Mies ei siis todellakaan ole etsinyt vain oman alan hommia, vaan hakenut ennakkoluulottomasti kaikkia sellaisia töitä, joiden ainoa vaatimus on korkeakoulututkinto (esim. erilaisia järjestötöitä, vaikka ne eivät juuri millään tapaa liity siihen mitä mies on opiskellut) ja myös ns. "paskaduuneja", mutta kun ei mihinkään siivoamaan oteta koulutettua ihmistä, koska on ihan selvää, että koulutettu irtisanoutuu heti kun löytyy parempi paikka.
Ja se on toki totta, että työttömyyttä ei ole kestänyt kovinkaan pitkään. Ja sekin, että monet ovat vielä kurjemmassa tilanteessa. Pelottaa vaan, että milloin mies lannistuu loputtoman työnhaun edessä, kun mistään ei tule edes haastattelukutsua.
Kuulostan itsekkäältä sanoessani näin, mutta ärsyttää sekin, miten tämä kaikki vaikuttaa minuun, vaikka periaatteessa olen kuviossa "ulkopuolinen" - MINULLA on kyllä työpaikka, säännölliset tulot jne., mutta silti MINÄ en voi hankkia omistusasuntoa, hankkiutua raskaaksi, edes lähteä puolisoni kanssa Tallinnaa pidemmälle ulkomaanmatkalle. Miehelleni en ole vihainen, yleisesti vaan... maailmalle?
[/quote]
Siis miten niin ette voi lähteä matkalle. Minkälaiset menot teillä sitten on, kun me pystytään suunnilleen noilla tuloilla myös hiukan reissailemaan vaikka on neljän hengen perhe? Ja maksetaan myös asuntolainaa.
[/quote]
Mun palkasta jää verojen jälkeen käteen aika tarkalleen 2000 euroa. Verojen jälkeen mies saa käteen n. 525 euroa. Tuosta maksetaan vuokra, 919 euroa yksityisen vuokranantajan lähiökaksiossa (kyllä, jonotamme jatkuvasti kaupungin halvempaa asuntoa, mutta käytännössä meillä ei nykyelämäntilanteessa ole sellaiseen mitään mahdollisuuksia, koska lapsiperheet, ongelmanuoret ja työttömät menevät edelle), laitan 200 e/kk säästöön ASP-tilille ja 200 e/kk "tavalliselle" säästötilille, ruokaan menee n. 500 e/kk, helposti enemmänkin - tuo 500 e/kk on melkeinpä sellaisen pihistelykuukauden summa, jossa ei ole ostettu yhtään ylimääräistä, koska kasvikset, kotimainen hyvälaatuinen liha ja suomalainen ruoka muutenkin maksaa.
Lisäksi sitten minun salikorttiin menee 70 e/kk, vakuutuksiin 20 euroa kuussa suunnilleen, bussilippuihin n. 40 euroa kuussa per tyyppi...
[/quote]
Eli ap kirjaimellisesti SYÖ matkustelu ym. huvittelurahat. Kahden ihmisen ruokakulut jos on yli 500 euroa kuukaudessa niin tuosta saahelposti tingittyä puolet. Meillä 5- henkinen perhe ja ruokalsku 500 e/kk ja syödään terveellisesti. Tuo 500 e sisältää meillä jopa pesuaineet , leivinpaperit, vessapaperit.
Jos sun mies on työttömänä kotona niin sillä on aikaa juosta tarjousten perässä ja tehdä kotitekoista ruokaa alusta alkaen ja pakata sulle työeväät omaan rasiaan.
Mä olen työtön ja tosiaan teen kaikki ruuat alusta asti, ostan laputettua ruokaa ja juoksen tarjoukset muutenkin. Viitseliäisyyttä. Jos puolitatte ruokalaskunne niin vuodessa se tarkoittaa 3000 euron säästöä ja sillä rahalla teette KAKSI aurinkomatkaa vuodessa Kreikkaan, Espanjaan tms.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 14:40"]
Tuloluokat lasketaan brutto- ei nettotulojen mukaan.
[/quote]
Ei, vaan nimenomaan nettotulojen mukaan tuossa tilastossa. Nettotuloina ap saa 2000 euroa kuussa, joka on täysin keskituloa. Nettotuloissa 5. tulokymmenys on NETTOTULOISSA 1749-1960€/kk ja 6.tulokymmenys 1960-2182€. Miten tämä voi olla niiiin vaikeaa ymmärtää? Lähde, tilastokeskuksen selvitys, johon viitattu mm. iltasanomien uutisessa: http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1288633678775.html
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 14:10"][quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 14:04"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 19:45"]
kauhean pieni palkka sulla
[/quote]
Ap on keskituloinen, ehkä hieman keskituloista parempikin palkka. Tsekkaappa tuolta suomen palkkaluokat: http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1288633678775.html
[/quote] keskitulo on reilusti yli 3000 €/kk nykyisin. Ja ap:n palkka on pieni korkeakoulutetulle.
[/quote]
Kyllä ap:n palkka on normaali keskituloisen palkka korkeakoulutetullekin. Itsekin olen YTM ja taulukkopalkkani on 2500e, ei penniäkään enempää. Ja ihan oman alan hommissa ollaan.
Näen tilanteessasi nämä asiat hyvinä:
-sinulla on töitä, saat palkan, käyt liikuntasalissa (eli järki ja ruumis voivat hyvin)
-saat palkan, jolla kattaa kulut, säästöönkin jää jotain (olet itsenäinen nainen)
-olet tukenut puolisoasi hänen vaikeana aikanaan (hän varmasti kokee stressiä)
-ei asuntolainaa. vuokra on helpompi velkataakkana
Voitte vielä pihistää:
-ruokakulut, minäkään en tosin pihtaisi kotimaisen salaatin kohdalla, jostain muusta täytyy luopua
-asumiskulunne ovat suuret, palkallasi saa asuntolainaa ehkä vain 100 000 eestä, sillä ei pääse kuin yksiöön kiinni, joten älkää vielä laittako itseänne velkahelvettiin.
Tulevaisuus:
-puoliso kyllä saa töitä, ennemmin tai myöhemmin. Miten hänen kurssikaverinsa ovat työllistyneet?
-vauva: toiset naiset tekee niitä, kun jäävät työttömiksi, toiset luulevat voivansa säilyttää duuninsa ä-lomalta palatessaan. En voi antaa ohjetta mitä tehdä, vauva on niin henkilökohtainen asia. Ohjaako sinua raha, rakkaus vai turvallisuuden tunne vai mikä....
Tsemppiä! Älkää vaipuko synkkyyteen.
ps. sori, tuli sellainen kuluttajliiton tädin selvittely-fiilis, kuten niissä ohjelmissa :)
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 14:10"][quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 14:04"]
[/quote]
Ap on keskituloinen, ehkä hieman keskituloista parempikin palkka. Tsekkaappa tuolta suomen palkkaluokat: http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1288633678775.html
[/quote] keskitulo on reilusti yli 3000 €/kk nykyisin. Ja ap:n palkka on pieni korkeakoulutetulle.
[/quote]
Kyllä ap:n palkka on normaali keskituloisen palkka korkeakoulutetullekin. Itsekin olen YTM ja taulukkopalkkani on 2500e, ei penniäkään enempää. Ja ihan oman alan hommissa ollaan.
[/quote]
Minä olen VTM ja tutkijana julkisella sektorilla, palkka 3500 €/kk. Peruspalkka tietysti alle 3000€, mutta kaikkihan siihen saavat sen n. 30% päälle henkilökohtaisena lisänä. Kannattaa varmaan pyytää vähän lisää sunkin...
Teidän tilanne kuulostaa toisaalta myös hyvältä. Sinulla on vakipaikka, jota et menetä jos jäät äitiyslomalle. En tiedä millaisiin tuloihin tähtäätte, mutta raha ei todellisuudessa ole este lasten saamiselle, vaan omat elintasovaatimukset. Meillä mies ollut viisi vuotta työttömänä ilman mitään tukia ja elämme minun palkalla. Se ei minua haittaa, silllä mies viihtyy kotona tehden vaikka mitä ja lisäkouluttautumalla ja säästävästi eläen pärjäämme erittäin hyvin omalla noin 2700e palkallani. Toinen lapsi syntyy pian ja silloin tulomme ovat vain minun äitiyspäiväraha. Me olemme meiluummin pienillä tuloilla kotona nyt, kun lapset ovat pieniä. Voisitteko ehkä tekin harkita samaa? Se on luopumista, mutta sillä saa jotain mitä rahalla ei.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 15:43"]
Mitä miehesi opiskeli?
[/quote]
Matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa, sen tarkemmin en anonymiteettimme vuoksi halua kertoa.
Saa olla tosi hyvä tuuri, jos töitä löytyisi heti. Olin 11 kk työttömänä ja pääsin kaupan kassalle ainoana 600 hakijan joukosta, olen niin onnellinen ♥ ei ole oman alan hommia, kaikkea kannattaa silti hakea.
Eikä voi jäädä palkka tukia pienemmäksi, eikö siihen ollut joku soviteltu päiväraha, tai jotain sellaista.
[/quote]
Ihan keskivertopalkkahan toi on
Olisi miehesikin kannattanut kouluttautua alalle, missä töitä on runsaasti. Automaatio- tai LVI -alat esimerkiksi ovat sellaisia, että töitä on tarjolla ja palkkaus on suorastaan kiitettävä.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:02"]
Olisi miehesikin kannattanut kouluttautua alalle, missä töitä on runsaasti. Automaatio- tai LVI -alat esimerkiksi ovat sellaisia, että töitä on tarjolla ja palkkaus on suorastaan kiitettävä.
[/quote]
Ei se aina niin toimi, että kouluttautuu sille alalle, missä voi työllistyä. Joillekin ei yhtään sovi mitkään lähihoitajan tai lvi-alan työt. Oishan se kätevää, mutta minkäs teet, kun ei toimi. Työttömäksi opiskelevia pitäisi opettaa vähemmän.
Minkä verran miehelläsi on kokemusta omalta alaltaan?
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 19:45"]kauhean pieni palkka sulla
[/quote]
Tälläiset ihmiset on kyllä niin säälittäviä.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:06"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:02"]
[/quote]
Ei se aina niin toimi, että kouluttautuu sille alalle, missä voi työllistyä. Joillekin ei yhtään sovi mitkään lähihoitajan tai lvi-alan työt. Oishan se kätevää, mutta minkäs teet, kun ei toimi. Työttömäksi opiskelevia pitäisi opettaa vähemmän.
[/quote]
Ja miten opiskelemaan hakeutuvat nuoret osaisivat ennustaa, mille taidoille on viiden vuoden päästä kysyntää, kun eivät sitä osaa ennustaa koulutussuunnittelijatkaan?
Joo, kyllä pieniä töitäkin nykyään kannattaa ottaa vastaan kun tuli se 300€ sääntö että saa tienata ilman että se pienentää työkkärirahaa, ja kun miehesi ei ole liiton rahoilla, ei paperisotaankaan mene paljon aikaa, kela toimii aika nopeasti.
Jos miehesi tienaisi vaikka 500€, työttömyyskorvausta alennettaisiin vain 100€ ja kun ottaa huomioon että palkasta menee paljon pienempi vero kuin työkkärinrahasta niin varmast kannattaa, ja jos ette saa edes asumistukea, niin en ymmärrä miksi ei kannattaisi töitä tehdä.
Olkaa kiitollisia että edes sinulla on hyvä työpaikka, sinulla on käynyt mielettömän hyvä tuuri, kuitenkin nykyään on jokaista avointa työpaikkaa kärkkymässä 20 työnhakijaa, aina ne 19 jää ilman.
Ihanaa hevonpaskaa jauhatte, kyllä täällä ainakin on jatkuva lomautusuhka myös LVI-puolella. Palkka tosin on hyvä, mutta ei se paljoa lohduta, jos on lomautettuna.
Kyllä kannattaa ottaa vaikka niitä mäkkärihommia jos vain saa, soviteltu työttömyysraha siihen päälle. itse osa-aikainen palkka 900e/kk + soviteltu työttömyysraha n. 400e/kk (nettotuloja molemmat).
Tuloluokat lasketaan brutto- ei nettotulojen mukaan.