Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiset ohjeet myyjillä siitä, jos jotain epäillään varastamisesta?

Vierailija
03.05.2014 |

Minulle kävi niin, että minun epäiltiin varastaneen n. euron arvoisen tavaran. Tavara oli rattaissa alakorissa täysin näkyvillä. Kävelin kassasta läpi ja myyjä alkoi huudella perääni kysellen tavaran maksamisesta. Vastasin, että kyseessä on oma tavaramme ja asioimme usein kyseisessä liikkeessä. Tämä siis, kun tiedusteltiin milloin se on ostettu. Hän piteli tavaraa käsissään ja soitti jonkun toisen myyjän paikalle ja kysyi mitä tehdään. Toiselle kerroin myös, että oma tavaramme kyseessä. Minulla olisi kuulemma pitänyt olla kuitti mukana, jotta voisin todistaa, että tavara on maksettu. En pidä mukanani vanhoja kuitteja.

Kysymys on, että eikö tällaiset tapaukset pitäisi hoitaa muualla, kuin kaikkien muiden asiakkaiden silmien alla? Aiemmin ei ole vastaavasta kokemusta. Toki emme enää tuossa likkeessä aio asioida. Ihmettelen, että eikö jatkossa kannata viedä omia tavaroita esim. hoitolaukussa kauppaan, ellei ole kuittia esittää jokaisesta mukana olevasta tavarasta?!

Uskoivat siis lopulta oman tavaramme olevan kyseessä, mutta harmittaa kaikkien sielmien alla käytynä tuo keskustelu.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kellään tietoa?

Vierailija
2/67 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitko lähtenyt takahuoneeseen ilman syytä rattainesi, jos myyjät olisivat sinut sinne ilman syytä käskeneet? Kai sentään kuulutettiin, että epäily oli aiheeton?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 19:55"]

Olisitko lähtenyt takahuoneeseen ilman syytä rattainesi, jos myyjät olisivat sinut sinne ilman syytä käskeneet? Kai sentään kuulutettiin, että epäily oli aiheeton?

[/quote]

Kysyinkin, miten menetellään, kun ei aiemmin vastaavasta kokemusta. Yksi kaverini sanoi, ettei julkisesti saisi noin tehdä. Ajattelin kuitenkin lisää kysellä mielipiteitä.

Vierailija
4/67 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö näitä huonoja provoja Porvoosta?

Vierailija
5/67 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai nyt tuollaisesta hatarasta epäilystä voi ruveta asiakasta viemään jonnekin takatiloihin, selvitellään siinä että mitä on tapahtunut, minkälainen tuote on kyseessä jne. 

Tiedän ettei ole kivaa, ja muut katsoo, mutta yleensä juuri siksi tehdään asiakkaan halutessa se kuulutus, jotta syytöntä ei turhaan syyllistetä.

Oliko sun tuote ihan avaamaton/uusi?

Vierailija
6/67 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, todellakaan ei noin voi menetellä. Mikä kauppa kyseessä? Heti palautetta joko myymäläpäällikölle tai kauppiaalle, luultavasti korvaavat tilanteen lahjakortilla tms.

Vierailija
7/67 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollei asiakkaalle tarvitse tehdä perusteellista tutkimusta, niin asian voi selvittää ihan siinä kassalla. Ei siitä mitään sen kummempia ohjeita ole. Mitä myyjän sitten olisi pitänyt tehdä tavaran nähdessään? Antaa mahdollisen varkaan vaan viedä tavara ja kohauttaa olkiaan?

Vierailija
8/67 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 19:55"]

[/quote]

Ei kuulutettu eikä pahoiteltu mitenkään. Ap

Vierailija
9/67 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:02"]

No ei kai nyt tuollaisesta hatarasta epäilystä voi ruveta asiakasta viemään jonnekin takatiloihin, selvitellään siinä että mitä on tapahtunut, minkälainen tuote on kyseessä jne. 

Tiedän ettei ole kivaa, ja muut katsoo, mutta yleensä juuri siksi tehdään asiakkaan halutessa se kuulutus, jotta syytöntä ei turhaan syyllistetä.

Oliko sun tuote ihan avaamaton/uusi?

[/quote]

Ei minulta kysytty haluanko kuulutusta enkä osannut sitä pyytää. Mitenkään ei tosiaan pahoiteltu tilannetta. Ap

Vierailija
10/67 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minulle on käynyt niin Lahden Citymarketissa, että kassa on halunnut tutkia siinä kassalla treenikassini sisällön. Hän ilmoitti syyksi sen, että kassi on epäilyttävän suuri. Olin hölmistynyt ja annoin kassan tonkia. Sen jälkeen otin ostokset ja päätin etten ikinä käy K-ryhmän kaupoissa.

Muualla olen saanut käydä isommankin kassin kanssa eikä mitään vastaavaa ole ikinä tapahtunut.

Vierailija
11/67 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varkaita on todella paljon ja kuka tahansa viattoman näköisestä mummelista av-mammaan tai pukumieheen voi olla varas. Kenenkään ei pitäisi ottaa sitä henkilökohtaisesti. On kuitenkin myyjän työtä myös puuttua varkauksiin tai epäilyihin. Jos ei tavaraa löydy, niin sittenhän kaikki on ok.

Vierailija
12/67 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myyjänä kaupassa ja tuollaiset tilanteet ovat todella hankalia sekä myyjän että asiakkaan kannalta. Myyjänä en voi mitenkään tietää onko tuote asiakkaan oma (jo aiemmin ostettu), sinne oikeasti unohtunut vai onko kyseessä näpistysyritys. Voin kertoa että kaikennäköistä kikkailua olen nähnyt. Ja suuri osa näpistyksen tekijöistä on ihmisiä joista ei mitenkään näy päällepäin mikä on "asioinnin" idea. Ovat siististipukeutuneita ja asiallisia, eivät humalassa eikä huumeiden vaikutuksen alaisia.

Kaikki tilanteet tulee aina selvittää, tällainen on meidän liikkeen näkökanta. Hankalaksi tilanteen tekee se miten asia hoidetaan niin ettei asiakasta syyllistetä jos on oma/unohtunut tuote kyseessä. Itse kysyn aina asiakkaalta haluaako tämä että asia selvitetään tässä ja nyt vai mennäänkö takahuoneeseen. Oli asia niin tai näin, asiaan täysin ulkopuoliset kyllä näkee tilanteen. Joko sinne takahuoneeseen menon tai asian selvittelyn siinä paikan päällä Tottakai aina kuulutetaan aiheeton hälytys, mutta tilanne oon siitä huolimatta ikävä. Oli sitten kyseessä oikea näpistystilanne tai unohdus/asiakkaan oma tavara.

Vierailija
13/67 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen melkeinpä varma, että jos mies työntäisi rattaita, ei siihen myyjä tulisi kyselemään euron lastentavarasta joka pilkottaa kärrystä.

Vierailija
14/67 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt selvästi teinit ja/ tai muut puoliammattilaisiksi haluavat  kyselemässä neuvoa miten voisi helposti varastaa tavaraa ja mitä tehdä kun kassahenkilö ja myymälähenkilökunta reagoi varastamisyritykseen.

Vierailija
15/67 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin ystäväni kanssa kaupassa. Hän kävi ensiksi ostamassa siiderin kaupan puolelta ja sitte mentiin alkoon ostaa pullo valkkaria. Siideri oli siis semmosessa läpinäkyvässä vihannespussissa, mitä saa kassalta. Alkon myyjä alko kassalla kovaan ääneen huutamaan, että mitä siellä pussissa on? Ja käski näyttämään. Tinkasi (ymmärrettävästi) kuittia, mutta sitä ystäväni ei tullut ottaneeksi kun kyseessä oli vain yksi siideri. Kerroimme ihan ystävälliseksi, että se on tuo lähin kanssa josta ostettiin (oli ihan näkö- ja varmaan kuuloyhteydenkin päässä), että nopeastihan sieltä varmistaa, että siideri on sieltä puolelta ostettu. No tämä ei käynyt ja kassa huuteli jo toiselle puolelle alkoa "tulehan käymään, kun täällä on taas näitä nuoria". Toinen myyjä tuli paikalle toteamaan ettei tuota siideriä ole heidän valikoimassaan edes. Hyvin nyrpeänä omiaan mutisten kassa sitte laskutti vain valkkarista ja päästi menemään. Kyllä hävetti ja kiukutti! Ei tuollaista kohtelua olisi kukaan vanhempi ihminen saanut! Tietysti onhan tälläiset 23 vuotiaat todella epäillyttäviä henkilöitä.. etenkin, kun viinistä oltiin valmiita maksamaan 15e, mutta se 2e siideri ei olisi enään mahtunut budjettiin??

Vierailija
16/67 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kaupan olisi siis pitänyt tarjota kuulutusmahdollisuutta? Ap

Vierailija
17/67 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä euron arvoinen, mutta kuitenkin niin iso että rattaiden alatasolla?

Vierailija
18/67 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka suuren laukun/kassin kanssa kauppaan uskaltaa mennä ettei joudu epäiltyjen listalle?

Vierailija
19/67 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tavara näyttää uudelta niin kyllähän se on asiallista mainita kassalla että siellä on sellainen ja se on oma. kauppojen työntekijöiltäkin pitää tarkastuksessa löytyä tavaroille kuitit, ihan samalla tavalla.

Vierailija
20/67 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kaupassa myyjä saa lähteä asiakkaan perään?