Koiranpentu teki arjesta kamalaa
Kikkeliskokkelis mitäs läksit -kommentit voi suosiolla jättää sinne näppiksille.
Luulin, että olimme harkinneet koiran ottamista joka kantilta, mutta ilmeisesti näin ei ollutkaan. Edellinen koiramme kuoli viime vuonna ja nyt otimme pennun. Kaikki on mennyt sen jälkeen ihan pieleen.
Pentu hyökkäilee jatkuvasti hampaat irvessä kaikkiin perheenjäseniin vaikka sitä ei provosoida mitenkään. Tuhoamisvimman vielä antaisin anteeksi, mutta jatkuva puruluuna oleminen saa aivot kiehumaan.
Eri konsteja kokeiltu, mutta nyt ei näy enää valoa tunnelin päässä.
En varsinaisesti toivo mitään neuvoja, kunhan halusin avautua johonkin.
Kommentit (47)
Et halunnut neuvoja, mutta kannattaisi käyttää eläinlääkärissä. Kipu voi aiheuttaa tuollaista epänormaalia käytöstä.
Et toivonut neuvoja, mutta neuvompa silti.
En tiedä kuinka vakavaa tuo käytös on, että onko leikkiä. Jos se vaikuttaa leikiltä, niin huolta ei varmaan ole. Työnnä pentu lempeästi pois, kun hyökkää. Menee aikuisena ohi tuollainen käytös.
Jos vaikuttaa agressiiviselta, eläinlääkäriin. Voi olla sairas.
Anteeksi neuvoista ja tsemppiä 🥰
Rotu voisi nyt olla hyvä tietää, ja pennun ikä?
Pentuaika on hirveetä. Junnuikä.... aika hirveetä sekin. Mulla on nyt 2-v koira ja se alkaa olla kiva. Tsemppiä!
P.s mun pentu oli niin kauhea puremaan jalkoja että lapset halus istua aamupalapöydässä kumpparit jalassa.
P.s 2 sinulle joka tulet sanomaan että ou mai gaad kun koiria ei nykyään kouluteta jne. Koiranpentu on kuin ihmisvauva, sitä ei kouluteta rankaisemalla. Pureminen on pikkupentuvaiheessa täysin normaali asia ja siitä ohjataan lempeästi pois, esim lelulla harhauttamalla. Puruvaihe loppuu kun hampaat ovat irronneet noin 4 kk ikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Koirat on kamalia
SIksi minulla onkin pari metrinen boa.
Palstalla on monesti sanottu että koiralle voi antaa puruluun tai lelun joka on turvalliseksi katsottu. Joskus makupalat ja naksutin, jos iso pentu. Ja koiran voi antaa tutkia asioita, jos se on turvallista, haistaa. Käsiä ei saa antaa pennulle koskaan, kertaakaan, purtavaksi - ettei se totu siihen. Sanotaan "ei" tai saa, asioihin, pentu oppii mitä saa tehdä. Ohjataan koiraa. Silittääkin voi jos suussa pitää koiran puremaa puruluuta. Hampaat ovat todella terävät. Ehkä koiran pitää toisaalta hieman tottua että suuhun joku koskee varovasti, silloin voi kehua, palkita tai jos suusta pitää ottaa roska pois. Kurkkuun ei tosin saa irrota osia leluista tai luista, ettei juutu. Voit pitää vaikka puhtaita saappaita kotona jalkasuojana tai muu sellainen, jos hankit kaupasta, ei kuraisia koiran suuhun. Koira tutkii maailmaa kuonon avulla ja maistaakin, hampaiden ja aivojen kehittyessä pureminen on tärkeää, vaikka sopivat puruluut tms. Iän mukaan koot. Jos ei ole itse paikalla, ehkei kaikkea voi jättää mistä irtoaa paloja, silti virikkeitä. -Jos koira on tottunut jo käsien puremiseen, tilalle silti muuta suuhun laitettavaa.
Onkohan teille myyty huonoin pentu koko pentueesta? Mieti sitä, kun koira kasvaa ja hyökkäilee sitten kadullakin ihmisten jalkoihin kiinni. Et halunnut neuvoja, joten en neuvo enempää. Itse en pitäisi tuollaista pentua.
Vierailija kirjoitti:
Pentuaika on hirveetä. Junnuikä.... aika hirveetä sekin. Mulla on nyt 2-v koira ja se alkaa olla kiva. Tsemppiä!
P.s mun pentu oli niin kauhea puremaan jalkoja että lapset halus istua aamupalapöydässä kumpparit jalassa.
P.s 2 sinulle joka tulet sanomaan että ou mai gaad kun koiria ei nykyään kouluteta jne. Koiranpentu on kuin ihmisvauva, sitä ei kouluteta rankaisemalla. Pureminen on pikkupentuvaiheessa täysin normaali asia ja siitä ohjataan lempeästi pois, esim lelulla harhauttamalla. Puruvaihe loppuu kun hampaat ovat irronneet noin 4 kk ikäisenä.
Oletko koskaan nähnyt, miten emo opettaa pentujaan? Et ilmeisesti. Ne oppivat hyvin äkkiä lopettamaan ei toivotun käytöksen, kun emo hieman murahtaa. Arvaa mistä ne sen ovat oppineet?
Kaikilla pennuilla on tuo vaihe, ja kaikilla pennun omistajilla kiristyy hermo jossain vaiheessa.
Älä missään tapauksessa kerrokaan mikä rotu kyseessä. Sillä ei ole merkitystä, juu. Eipä. Taitaa olla pelkkä provo.
Ihan normaalia pennun käytöstä, onpahan vaan luonteikkaampi tapaus. Suojautukaa puremisilta, se vaihe menee kyllä ohitse. Mulla on ollut metsästysrotuisia ja ne on olleet pentuina ihan kamalia. Ei siinä "lempeästi syrjään työntäminen" onnistu vaan piti olla vähemmän lempeä. Joku apuväline tehostamaan "ei"-sanan oppimista, ei kuitenkaan saa satuttaa pentua. Mulla toimi lattiaharja hyvin. Mitä vanhempi pentu, sitä selkeämmät otteet kieltäessä. Pikkupennun leikki muuttuu helposti haastavaksi ellei sille pistetä stoppia.
Tiukka "ei", niskasta kiinni ja nosto eristyksiin toiseen huoneeseen että rauhoittuu.
Pennuilla usein on "iltavilli" jolloin riehunta on pahimmillaan. Siihen kannattaa ajoittaa palkitsevaa koulutusta johon purkaa aktiivisuuttaan. Älkää lähtekö mukaan riehuntaleikkeihin, lapset varsinkaan. Ulkona on hyvä purkaa energiaa.
Minulla on jokainen pentu purrut käsiä, riippunut lahkeissa ja hihoissa ja hyökkinyt hampaat edellä leikkiessään. Se on täysin normaalia, ja joillekin roduille tällaisen pentukäytöksen puuttuminen olisi suorastaan epänormaalia. Pentu oppii hillitsemään hampaiden käyttöään, kun sitä siihen opettaa, ja pääasiassa se loppuu opettamattakin viimeistään puolivuotiaana, ellei omistaja kerta kaikkiaan vahvista käytöstä itse hölmöyttään tai osaamattomuuttaan. Pentupuremisen hillitsemiseen on erilaisia neuvoja, moni niistä hyvin toimivia. Voit esimerkiksi siirtää puremisen leluun, kiljaista, ärähtää tai poistua paikalta, ja kehua pentua sopivasta käytöksestä. Itse käytän lelua, koska haluan vahvistaa pennun leikkimistä jatkoa ajatellen, ja se oppii nopeasti hakemaan lelun ihmisten puremisen sijaan. Koiranpentu on aktiivinen otus, se tarvitsee leikkimistä ja haluaa käyttää hampaitaan.
Kyllä, normaalilta kuulostaa, ja menee kyllä ohi itsekseen parin-kolmen kuukauden jälkeen, kuten jo joku ylempänä kertoi.
Meilläkin asui varsinainen piraija, ja kengät jalassa liikuttiin kotona. Myös jalkojen hölvääminen pahanmakuisella suihkeella auttoi asiaan. Väsyneenä ja ylikierroksilla riehuminen pahensi puruongelmaa, joten iltavillin aikaan koira laitettiin portin taakse, jonne se hetkessä simahti.
Sillä on kipuja.
Lapset härkkivät sitä silloin, kun et ole vahtimassa.
Sillä on tylsää, mikä todennäköisesti johtuu väärästä rotuvalinnasta. Olette ottaneet pennun jostain aktiivisesta rodusta, vaikka teillä ei ole aikaa/kiinnostusta touhuta sen kanssa tarpeeksi.
Oli syy mikä tahansa, se ei ole se, että pentu on jotenkin epänormaali tai päästään vialla.
Minulla hieman saman suuntainen tarina, mutta kyseessä aikuinen (populaatio) kissa.
Se pureminen ja raapiminen kesti eikä minkäänlaista loppua ollut näköpiirissä. Mikään ei auttanut, ei mikään keino, ei yhtään mikään. Kun en mitään keksinyt, aloin leikkiä kuollutta. En noteerannut yhtään mitenkään, lopetin kaiken tekemisen ja siirsin kädet sivuilleni tai syliini ja katsoin jonnekin horisonttiin. Kissa hämmentyi tästä täysin ja läksi muualle. Tätä jatkoin jonkin aikaa (en enää muista minkä aikaa) ja jossain vaiheessa kaikki epätoivottu käytös loppui. Vähänkin, jos otti hampaan kulmalla kiinni tai tarrasi edes yhdellä kynnellä, lopetin kaiken kontaktin oton.
Nyt on mennyt hyvin jo vuosia ja kissa on oikein mukava ja lauhkea seuralainen, sylikissa.
Vierailija kirjoitti:
Et halunnut neuvoja, mutta kannattaisi käyttää eläinlääkärissä. Kipu voi aiheuttaa tuollaista epänormaalia käytöstä.
Pienen pennun leikit voivat rodusta riippuen olla ärhäköitä ja/tai maitohampaita kutittaa. Pennulle pitää opettaa mikä on ok ja mitä ei saa tehdä. Miljoona toistoa, meillä pentua sai leikkiä hampaillaan koirien puruleluilla ja pehmoilla, jotka on tehty kestämään.
Koira on työläs lemmikki.
No laita se piski säkkiin ja heitä järveen.
ANNA SEN KOIRAN TUNTEA SINUN ESTEETTÖMÄN RAIVOSI.
OLE RAIVON KUNINGAS.
SAATANA.
SUUTU.
Koirat on kamalia