elokuussa inseminaatio
Huhuilen pinoon jo elokuun inssiläisiä.
Itselläni kolmas pistoskierto menossa (puregon + pregnyl). Aloitin pistokset kp5 ja nyt menossa kp9. Ensimmäistä seurantaultraa yritän saada ensi viikolle kun klinikka avautuu kesäloman jälkeen. Heinäkuu oli hoitotaukoa. Jos tämä kierto menee samalla kaavalla kuin edellisetkin, niin inssi olisi viikolla 33 (kp24).
myttö
Kommentit (150)
Astrid74 - tsemppiä inssiin! Ja tervetuloa jännäilemään ja kuulostelemaan oireita.
Menina76 - olis tosi paljon helpompaa jos raskausoireet olisivat selkeitä ja helposti tulkittavia. Mutta sitä ei koskaan tiedä vaikka tuo kuplittelu tarkoittaisi jotakin.. Peukut pystyssä!
Jäin vielä miettimään yhtä juttua.. Mies kävi antamassa spermanäytteen klinikalla eilen aamulla klo 7.30. Sitten minulle varattiin aika inssiin klo 13.15. Aika kauan joutuvat siittiöit odottelemaan kohtuun viemistä, olen luullut että tuossa ajassa ne ovat jo ihan sippi. Miten teillä muilla on ollut..?
Ja lisää ovisoireita: oikean munasarjan kohdalla tuntuu vilunväristyksen kaltaista tunnetta ja alavatsa on alkanut pömpöttää. Eli ihan normalit oviksen jälkeiset merkit. Aika aikaista miettiä tällaisia (tänään pp1, eikös se niin lasketa kun eilen ollut inssi..?) mutta eipä sitä oikeastaan voi estää.
onnitteluista. Alkaa olla jo positiivisempi olo kun jotain pientä oireiluakin alkaa olla. Vessahätä on vähä väliä ja tänä aamuna veden juonti oikein puistatti. Taidan siirtyä pikku hiljaa tuonne plussanneiden puolelle ja toivotaan että saan teistä seuraa sinne!!! Ja toivon totisesti että siellä puolella saan pysyäkin kevääseen asti! :) Kyllähän tässä koko ajan pelottaa ja mietityttää että mistä sen tietää nyt et jos menee kesken ja mulla on luget käytössä (sisäisesti 400mg/pv...eikä minustakaan ole kovin kívoja...varsinki ku 3kk:lle käytössä) ja lääkäri sanoi inssissä että menkat alkaa vasta muutama päivä sen jälkeen kun ne lopettaa jos ei raskaus ala, ni vuotaako se sit kumminkin jos tulee KM? Onko kellään tietoa?
Oikein paljon plussa onnea kaikille!!!
Ihan on oudot fiilikset, kädet tärrää ja tekis mieli oksentaa. Vissiin stressiä.. ; ) Meillä ei varmaan kovin hyvä ennuste, koska molemmilta puolilta piti tulla ja vasemmalla ei näkynyt mitään ja oikealta oli jo puhjennut. Kysyin lääkäriltä, että tietääkö siitä milloin on puhjennut ja se sanoi, että ei... Hmmm, toivottavasti täällä kirjoittaneet ovat enemmän oikeassa. Muutenkin ottaa päähän julkisen käyttö, kun olivat yli puol tuntia myöhässä ja siinä sitten istuu kädet hikisinä.
Toiveikkuus on nyt kaukana, mutta aloitan huomenna luget ja yritän toivoa parasta. Mikään ei ole ollut kyllä näin kauheeta ja jos nytkin tulee pettymys, niin en tiedä miten pää kestää.
Kaiken kaikkiaan pitänee vaihtaa yksityiselle, jotta saisi vähän parempaa tietoa ja varmuutta noista hoidoista. Jotenkin mun pää tyhjenee aina siinä penkillä ja en osaa kysyä niistä joista on pitänyt.
Pidän peukkuja kaikille ja toivon plussatuulia!!
Janese kyseli näytteen viennin ja inssin välisestä ajasta. itselläni on jokaisessa inssissä näyte viety klinikalle klo 8 maissa ja inssi ollut klo 9.30-10.30 välisenä aikana. Itselläni ei ikävä kyllä ole tietoa huononeeko laatu jos inssi on vasta tunteja myöhemmin.
Varmaa tietoa ei ole myöskään estääkö luget vuodon, jos keskenmeno tapahtuu mutta itselläni ainakin viime inssissä vuoto alkoi 2 päivää ennen testipäivää vaikka luget oli käytössä. En oikein jaksa uskoa, että luget pystyisivät estämään vuotoa keskenmenotapauksessa mutta varma en asiasta ole. Mutta nyt ei ajatellakaan sellaista vaihtoehtoa, että tulisi KM!
Nyt vasta pääsin koneen ääreen! Kamala kiiru töissä... Ja kotona ei harmikseni nettiä vielä ole.=( Olisi illalla tekemistä, kun pääsisi tänne piinailemaan teidän kanssa.
Täällä ollaan toivottu jo pettymyksestä viime yrityskerrasta. Elämä voittaa vaikka silloin tuntuisi miltä! Yritin hoitaa koko asian unohtamalla koko homman, mutta suremattomuus kostautui mahakivulla ja oli pakko itkeä ja surra epäonnistunut kierto. Sitä luulee kolmen vuoden jälkeen olevansa jo kova ja tottunut vastoinkäymisiin, mutta eipä se olekkaan niin helppoa. Ja varmaan itketään vielä monet itkut!
Pistelen nyt kolmatta päivää puregonia (ikävää puuhaa, kuten aina!) ja perjantaina olisi ultra. Uskon että inssi menee maanantaille 28. päivä, että ehdin vielä tähän ketjuun!;)
Ei oikein osaa ajatella mitään... liikaa toiveita en ainakaan elättele. Olenkin keksinyt vaikka mitä muuta ohjelmaa ja tuntuu toimivan, hyvä kun muistaa edes pistää illalla!!
Blue80: ONNEA suuresti plussasta!! Ja minäkin toivon todella että me muut tullaan perässä!
Ilpo78: Minäkin mietin viime kierrossa, että mitä kaikkea voi tehdä, mutta kyllä se niin kai on, että normaalielämä sallitaan! Join yhtenä iltana sitten parit drinksut ja omatunto kolkutti heti! Silloin oli pp 7 tai jotain. Nyt sitten kun ei onnistuttu niin helposti sitä syyttää sitä juomista, vaikka sillä ei varmaan ollut mitään tekemistä asian kanssa...=) Eräs ystäväni sai IVF:stä plussan vaikka kävi " ulkoilemassa" piinapäivinä, ehkä se tekee vaan hyvää vähän rentoutua!
Janese: Juu, tunteiden vuoristorataa tämä kyllä on! Kuten kirjoitin niin välillä totuus iskee pajavasaralla päähän... voimia sinulle ja muillekkin!
Ja tuohon inssin ajankohtaan, meillä simpat viety klo 8 tai ennen ja inssi noin klo 10. Mutta mielestäni ne laitetaan johonkin litkuun, jossa pysyvät hangissä kauemminkin. Kannattaa kysyä asiaa hoitopaikasta jos se mieltä askarruttaa!
Nyt on pakko jatkaa töitä... sen minkä taakseen jättää niin edestään löytää aamulla klo 7. Mutta tsemppiä kaikille ja yritän taas päästä lukemaan kuulumisia pian!
Hei kaikki,
Tämä piinistely on pahempaa kun osasin ennakoida. Olen nyt tilanteessa, että inssi tehtiin 19.8. la eli pp3 menossa. Vahdin itseäni ja jokaista pientä vatsanvääntöä kun haukka. Eilen tosin tunsin sellaista menkkaista kouristelua alavatsassa. Tai sitten mulla kouristeli korvien välissä, kuten mieheni kohteliaasti tuumasi. On kuulemma realisti..
Varmaan parasta olisi keksiä kaikenlaista puuhaa illoiksi, ja varsinkin kaikkea kivaa puuhaa. Hemmotellaan vähän itseämme, eiköhän olla ansaittu jotain ihanaa esim. shoppailua, jalkahoitoa, kampaajaa, isoja suklaalevyjä tai ihan mitä vaan!
Itse juon muutenkin tosi vähän ja nyt taidan jättää kokonaan väliin. Eihän siitä oikeesti tässä vaiheessa mitään haittaa ole, mutta en osaisi kuitenkaan nauttia pienestä hilpeestä.
Ollaan mieheni kanssa innokkaita pyöräilijöitä, mutta siitä sanouduin irti, koska se tuntuu kovalta riuhtomiselta juuri alavatsassa. Tuskin siitäkään oikeesti mitään haittaa on, mutta...
Syömiseen olen myös kiinnittänyt huomiota, säännölisesti kunnon ruokaa ja kasviksia/hedelmiä. Tää osa-alue ei tule mulle luonnostaan, joten siihen mun on kiinnitettävä huomiota ihan muutenkin.
Ei sitten muuta kun katsellaan ja kuulostellaan miten käy!
Pitäkää huoli itsestänne ja kuten sanoin, hemmotelkaa!
Kesälaitumet laidunnettu ja täällä taas ollaan..
Kp5 menossa ja kolmas clomipvä menossa. Clomit syön kp 3-8, jonka jälkeen aloitan menopurit 225iu/pvä. Ens ti kontrolli, jolloin tsekataan mikä tilanne.. Mulla on siis ongelmana pco/ovuloimattomuus, eikä munikset ole antaneet oikein mitään kunnon vastetta, vaikka kovilla panoksilla paukutetaan. Stimulaatio saattaa venyä, joten saas nähdä päästäänkö edes elokuussa hommiin.
Clomeista on tullut karseet päänsäryt sekä menopaussi oireet..great.
Tsempit kaikille piinareille ja onnentoivotus Blue:lle (sorry en muista nikiä) komeesta plussasta!!
Vilkutukset Blue80:lle - perässä tullaan, toivottavasti!
Astrid74 - ikävää että jouduit odottelemaan jännityksessä inssin alkamista. Tosin yksityisellä ei tilanne välttämättä ole ollenkaan parempi. Olen ollut todella tyytyväinen meidän hoitoihin, mutta itsekin jouduin odottamaan inssin alkamista lähes puoli tuntia vastaanotolla. Aika monella näyttää tässä pinossa käyneen niin, että munasolut ovat jo ehtineet puhjeta. Yritetään ajatella että se olisi hyvä merkki, että munasolu on siellä torvissa juuri kun siittiöt porhaltavat sinne.
killimilli - olen huomannut saman, surematon suru tulee kaksinkertaisena takaisin. Siksi olenkin huomannut, että on hyvä parkua tädin tulopäivänä eikä yrittääkään pidätellä. Ja siitä sitten taas uuteen nousuun. Toi juomisjuttu on aika kinkkinen, siitä jää helposti " kiinni" jos kieltäytyy ottamasta tippaakaan esimerkiksi juhlissa, mutta tosiaan hiprakasta ei nauti ollenkaan tässä elämäntilanteessa.
Mette79 - piinailu alkanut täälläkin. Vasta pp2 mutta nyt jo innostuin kun hetki sitten tunsin menkkamaisia kipuja kohdunsuulla. Kivut menivät kyllä samantien ohi mutta sen verran kovana tulivat että en voinut istua vaan piti nousta seisomaan. No mutta nyt on jatkettava töitä, mukavaa päivää kaikille!
Täällä menossa pp9 ja tissikipukin kaikonnut. Eilen kivisteli alaselkää (yleensä tädin merkki) ja olin tolkuttoman väsynyt. Mahaakin mulisteli. Vihloo välillä nivusten kohdilta, onkohan se ihan normaalia? Mä niiiiiiiin toivoin, että saisin tehdä positiivisen raskaustestin tässä kuussa, mutta tänään on taas epätoivoinen päivä. Katotaan. :/
Onko sulla käytössä Lugesteronit?
Luin täältä palstalta joskus että nivusjomotus johtuu keltarauhashormonista.
Mulla on ollu aikasempien hoitojen yhteydessä vihlontaa/epämukavaa tunnetta nivusissa, siis sillon kun luget on ollu käytössä - eikä hoito ole tuottanut plussaa.
Toisaalta jomotuksen syy voi myös käsittääkseni olla se että keltarauhashormoni jo alkuraskaudessa löyhentää niveliä ja lonkkia tulevaa synnytystä varten.
Toivotaan tietenkin että sun kohdalla nivustuntemukset johtuu tuosta jälkimmäisestä... Tsemppiä :)
Huomasin tämmöisen ketjun nyt ja piti ihan kirjautua, että pääsisi keskusteluun mukaan. Kaikki mieleen tulevat nimimerkit oli näköjään jo rekisteröity, joten siksi tämä tyhmä ja pitkä :)...
Mulle tehtiin toka inssi maanantaina yksityisellä puolella Helsingissä. Eka inssi meni aika pieleen, kun meni miehellä näyte vähän hutiin. Ovis oli tapahtunut, ilmeisesti jo sunnuntaina, joten sikäli mahikset ei ole niin hyvät, mutta yritän toivoa (muttei liikaa) kumminkin... Sama tilanne siis kuin monella teistä.
Olipa kiva lukea, että plussauutisia oli jo tässä pinossa. Onnea! Meillä piinistely jatkuu syyskuun alkuun.
Lugeja käytössä. Hui. Lämmötkin pomppas 37,2 asteeseen, mutta siitä nyt ei sen kummemmin kannata innostua, koska en oo muutenkaan tässä kierrossa järin aktiivisesti lämpöjä mittaillut. Mun normaalilämpö on kuitenkin vajaa 36 astetta..
Noista Lugeista. Millä perusteella lääkäri määrää ne käyttöön? ICSIssä ne oli meillä käytössä, mutta nyt inssissä ei. Ku musta tuntuu, että kaikilla muilla ne on. :/ Tai sit musta vaan tuntuu siltä. On tää liian jännää..
Kiitos Janesse lohdutuksen sanoista ja toivotaan tosiaan, että puhkeaminen on vaan hyvä juttu..
Eilen fiilikset oli tosiaan sekavat, mutta tänään on jo tullut järki käteen ja jotenkin ei ajattele enää niin tunteella (joo-o, siis ennen kuin piinapäivät alkaa olla täynnä ; )
Mulla on kans ollut noita nivuskipuja aikaisemmilla hoitokierroilla viime keväänä, mutta sekä lugejen kanssa että ilman niitä.. Mielenkiintoinen tieto silti, selittäis ainakin jotenkin tota tunnetta.
Tänään ei muuta kuin kaikille hyvää piinailua ja keksikää itsellenne tekemistä, mä olen esim. järjestänyt kaappeja (ei pyöri koko ajan tietyt asiat mielessä)!
aavaaatu - pikainen kommentti, minullekaan ei ole määrätty mitään hormoneja tai lääkkeitä tukemaan inssiä. Eli ihan luomukiertoon tehtiin. Ja jatkossakin tullaan tekemään luomukiertoon ainakin näin aluksi.
Moi kaikki tälle illalle,
Ihmettelen kans millä perusteella noita hormoneja kullekin määrätään. Itse suoriuduin kaikista lapsettomuustutkimuksista hyvin arvosanoin, eli kaikkia hormoneja löytyy omasta takaa. Silti pistelin puregonia ja nyt inssin jälkeen niitä ällöjä lugeja emättimeen. Johtuisko siitä kun lapsettomuusvuosia kolme takana tai jotain. Mutta ihan mielelläni vedän näitä hormoneja, onpahan sitten syypää olemassa kaikkiin mielialan heittoihin. Ja kyllähän sen puregonin ymmärtää, niin kasvaa oikein iiisoja munarakkuloita.
Mullakin jomottaa nivuset kovasti, mutta tosiaan varmaan lugeista. Muut tuntemukset on tänään ollut vähissä :( Vatsa on mennyt niin kovaksi, että ainoa tuntemus on kaamee ummetus!
Heippa kaikille ja illanjatkoja!
Käydään hoidoissa Hgin väestöliitolla, ja sielläkin eri lääkäreiden käsitys lugejen käytön tarpeellisuudesta vaihtelee. Nyt mulla on luget käytössä, koska niitä itse ehdotin, ja tämänkertainen lääkäri oli sitä mieltä että se on hyvä idea koska olin pistänyt sen Pregnylin.
Sitten VL:llä on eräs toinen lääkäri joka on sitä mieltä että clomi-avusteisissa insseissä ei koskaan käytetä lugeja, ainoastaan silloin jos hormonit on piikitetty (esim. Puregon).
Sitten kaks muuta lääkäriä kenellä oon käyny on ollu lähinnä sitä mieltä että " käytä jos huvittaa - ei niistä ainakaan mitään haittaa ole" .
Eli ota siitä sitten selvää onko niistä oikeasti hyötyä (siis jos oma keltarauhastuotanto on ihan ok) vai ei... onpahan ainakin sellainen olo että kaikki mahdollinen on tehty kun niitä lugeja itseensä tunkee ;)
Menossa pp5, voi prkl kun aika matelee... tissit ei tulleetkaan kipeäksi, ihan normaalin tuntuset ovat. Lämpöjä en oo uskaltanu mittailla tällä kertaa ollenkaan.
Inssistä siis juuri palanneena, tällä kertaa kaikki meni hyvin eikä tarvinnu ottaa muniksia pois. Lääkärikin oli aivan ihana..
Voittekos arvata et miehen simppatulokset oli taas parantunu, ekaks siis pesun jälkeen oli 4milj. maaliskuussa, viime inssissä jo 9milj. ja sit tänään 18miljoonaa!!!!!!!!!!!!!!!!siis pesun jälkeen, ihan outoa et tolleen on parantunu:))olin ihan puulla lyöty!!!!
Ite toimenpide sattu vähäsen, mut näytti siltä et munis oli vähitellen irtoamassa, lääkärin mukaan kun munis oli jo menettäny muotonsa. ja yks siis oli enää jäljellä sellanen 20mm. eiköhän tänää irtoa:) JOten ajotus oli parempi kun viimeks!
Sit se katto viel ruiskutuksen jälkeen ultralla, et oliko kohdussa sellasta värinä liikettä. Sellasta värinää kuulemma on just ennen kun munasolu irtoaa ja sen tarkotuksena on viedä siittiöt munatorveen. Ja värinää oli, näin omilla silmillä. Lääkäri oli oikein tyytyväinen.
Nyt vaan piinaavaa odotusta kaks viikkoo, mikäli vuoto ei ala ennen sitä. Vähän tuli äskön verta kun kävin vessassa, joku mua ikävästi sattu, ku se vei niitä " työkaluja" kohdun suulle.. Eiköhän kohta lopu.
Et sellasta, plussa onnea!!
-maya-
Täällä onneksi ajatukset kaikissa muissa asioissa kun inssissä!=) Tietysti hitsin hyvä niin. Huomenna olis ultra, näkee kuin pistely on tuottanut tulosta. Ja maanantaina sitte inssi, olettaisin näin.
Olen myös huomenna menossa hierojalle(aromaterapia/vyöhyketerapia/akupunktio!) ja oli puhetta näistä hoidoista. Sanoi, ettei ainakaan haittaa ole, ainut vaan se, että pitää jättää kohdun pisteet rauhaan, jottei ovulaatio yllätä liian aikaisin! Huu, toivotaan niin, koska inssi on vasta maanataina!!
Tuossa kun aikaisemmin oli puhetta tuosta inssin ajankohdasta niin minulla on molemmat inssit tehty juuri " oikeaan aikaan" eli munarakkula ei ollut vielä puhjennut. Lääkäri sitten hehkutteli, että kyllä nyt onnistuu kun on juuri oikea ajoitus, mutta täällä ollaan... Että eihän se haittaa vaikka munarakkula on puhjennutkin, eikös munasolu elä vuorokauden puhkeamisen jälkeen!? Että elkää tytöt heittäkö vielä kirvestä kaivoon!=D (sanoo ihminen, joka voi hyvinkin kärsiä maanatai-aamuna samasta ongelmasta!!!!)
Mietin kanssa tuota luge juttua ja kysyin sitten omalta lääkäriltäni niistä. Hänen mielipiteensä oli se, että niistä ei ole todistetusti mitään apua ja ei suositellut niiden käyttöä, varsinkin kun omassa hormonitoiminnassa ei pitäisi olla mitään häikkää... Että sillai. Eli ei niitä sitten otettu. Toisaalta kertomukset niiden käytöstä ei juuri houkuttelekkaan, tulee mieleen kamalat hiivalääkkeet!;D
Ja pitkää pinnaa piinailijoille, perässä tullaan!!=)
aavaaatu
Kuulostaapa aivan mahtavan onnistuneelta tuo inssi sulla Maya79! Olisipa joskus itselläkin noin mahtava ajoitus ja siittiömäärä. Toivotaan nyt kovasti plussatuulia teille!
Jaahas, pp3 menossa. Yritän pitää itseni kiireisenä koko päivät että ei ehdi piinailemaan liikaa! Ihan kun sitä pystyis pitämään ajatukset kurissa... Eilen tuntui masussa hurjaa kupluttelua, mutta se on varmaan vaan sitä että omat keltarauhashormonit siellä jyllää. Samoin eilen ja tänä aamulla vatsa on ollu ihan löysällä. Se nyt ei varmaankaan liity inssiin tai muutenkaan näihin hommiin mitenkään, mutta oudolta se on tuntunut. Tissit rupee kai kipeytymään pikkuhiljaa, nyt on vasta oikea rinta vähän arka. Eli sekin ihan normaalia oviksen jälkeistä oireilua. Välillä toivon että raskautumisen merkit ois naiselle täysin selvät, siis jotain semmosta että nännit muuttuis vihreeksi tms... Ärsyttää kun väkisinkin kaikkia ihan normaaleja tuntemuksia tulkitsee ihan innoissaan mahdollisiksi raskausoireiksi...
Aloitin tänään luget, ja kuten Niki72 niin mäkin INHOAN niiden käyttöä. Suttuista puuhaa, ja mä saan ainakin niistä keljuja sivuoireita. Mitäpä sitä ei tekisi...
Munasolun irtoamisen näkemisestä: mä oon ymmärtäny että lääkärit pystyy limakalvosta päättelemään milloin ovis on tapahtunut, jos siis muniksesta ei näy enää jälkeäkään. Mulle on tehty 2 krt inssi niin että munasolu on jo lähtenyt teilleen, ja toisella kertaa lääkäri sanoi että limakalvo on niin hedelmällisen näköinen ettei ovulaatiosta kovin kauaa ole.
Ja niistä tuntemuksista: mä olen huomannut sen että mulla on selviä tuntemuksia ennen ovulaatiota, sen aikana ja vielä pari päivää oviksen jälkeenkin. Kyllä mä aina kuvittelen erottavani just sen oviksen mutta en kyllä mitenkään varmasti.
Blue80: onnea plussasta! Tarrasukkia matkaan :)
Ilpo78, mulla oli viime lauantaina (=inssipäivänä) juhlat ja mä join siellä kokonaiset 4 sidukkaa.. mietin kovasti että olenko ihan ääliö ja vaarannanko onnistumismahdollisuudet kokonaan. Ajattelin sitten kuiteskin että neljä sidukkaa ei voi haitata, ainakaan liikaa, koska jos meillä olisikin sattunut tärppäämään niin tommonen määrä alkoholia ei vielä siinä vaiheessa vaikuta asioihin mitenkään. No, sen verran kai stressasin kuitenkin asiaa että tuon neljännen jälkeen mulle tuli vähän paha olo ja lähdin kiltisti kotiin.
Nyt loppupiinistely aikana en kyllä ota mitään, onpahan ainakin oma mieli sitten parempi.
Nyt täytyy käydä töitä paiskimaan.
Tsemppiä ja plussatuulia meille kaikille :)