Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeesti, mikä mua vaivaa. Ärsyttää elämän teennäisyys, kulissit ym.

Vierailija
12.12.2020 |

Kaikki typerät perhejuhlat, lasten synttärit ja joulut. Se että Facebookissa ihmiset toivottelee hyvää syntymäpäivää, onnea uudesta vauvasta ja ihastelee hääkuvia. Se, että kaikki vaan leikkii tässä mukana. Jotenkin sitä kyynistyy pikkuhiljaa. Typerä leikki tämä elämä.

Kommentit (208)

Vierailija
141/208 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen puhunut ihan avoimesti omista ongelmista. Jotkut silminnähden säikähtää ja vaihtaa puheenaihetta, mikä on ymmärrettävää. Sitten on se pieni vähemmistö, jotka samaistuvat ja kertovat vastavuoroisesti omista ongelmistaan, ja sen yhteyden kokeminen menee sen edelle, että jollekulle tulee epämukava olo kun puhun elämän surullisista puolista avoimesti. En tietenkään enää kiusaa niitä, jotka menevät vaikeaksi, mutta en koe että minun tarvitsee kierrellä. Jotkut, jotka ovat ensin järkyttyneet, ovat myöhemmin avautuneet ongelmistaan. Koen, että avoimuus luo avoimuutta, ja ihmiset ymmärtää että kenellä tahansa voi olla vakavia ongelmia, silläkin, joka istuu palaverissa vieressä.

Vierailija
142/208 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Koittakaapa poistaa näkyvistä teidän syntymäpäivä Facessa. Kuinka moni toivottaa hyvää syntymäpäivää? Niinpä.

Itsellä ei koskaan ollut se näkyvillä silloin kun siellä vielä olin. En toivotellut puolituntemattomille yhtään mitään koska se on feikkiä.

Läheisimmät ihmiset useimmiten muistaa ilman että se päivämäärä näkyy kaikille.

Sulle se on feikkiä, itse taas laitan syntymäpäivätoivotukset koska ihan aidosti toivon toisen siitä ilahtuvan. Myös itse ilahdun toivotuksista. Olisi kurjaa lukea onnitteluja pohtien onko nämä feikkiä, elämä on mukavampaa näin.

Ihmiset ilahtuisivat enemmän mikäli muistaisit päivämäärät ilman että Facebook muistuttelisi sinua niistä. Se on se pointti tässä.

Musta tuntuu, että sä odotat ihmisiltä ihan liikaa ja olet aika armoton. Kyllähän monet merkkaa esim. puolisonsa synttärit kalenteriin, että muistavat sen sitten. Onko se sitten jotenkin feikkiä, kun ei aamulla herätessään ensimmäinen ajatus ollut "!Beibin syndet tänään!"? Ilmeisesti te valittajat otatte somen muutenkin aika vakavasti. Se on varmaan suurin syy miksi se v*tuttaa. Ota vähän rennommin.

Tämä! Mitä eroa on sillä laittaako itselle paperikalenterin yläreunaan manuaalisesti kavereiden syntymäpäivät ylös kuin se että FB kätevästi muistuttaa asiasta? Muistan ulkoa ehkä n. 20-30 sukulaisen, ystävien ja lemmikkien (!) syntymäpäivää, on aika raaka meininki jos en olisi muka "oikea ja välittävä" ystävä jos en muistaisi siihen päälle aikuisten ystävien ja heidän lastensa syntymäpäiviä. Yhden supervakavan ystäväni kohdalla varta vasten laitan aina henkilökohtaisen onnittelun puhelimitse, koska tiedän että halveksuu someonnitteluita. Mielestäni tässä tilanteessa hän on kyllä hieman nolo uniikki lumihiutale.

Ihmiset eivät ymmärrä pointtia näköjään. Puhe ei ollut kavereista/sukulaisista tai edes lemmikeistä vaan siitä kun onnitellaan jopa niitä puolituttuja joiden kanssa ei ikinä oikeastaan edes olla tekemisissä! Vain siksi kun fb muistuttaa. Miksi niin tehdään? En itsekään ymmärrä.

Kun jotkut teinit ajaa ylinopeutta kännissä ja tappaa itsensä ajamalla tieltä, niin oletko sinä tai te muut noin ajattelevat, täällä itkemässä miten kamala tragedia niiden nuorten kuolema oli? Eikö se ole vähän tekopyhää valittaa, miten toiset onnittelevat puolituttujaa somessa, mutta sitten itse surette jonkun randomidiootin kuolemaa, vaikka ette edes tunteneet häntä?

Mä en nimittäin ymmärrä sitä, mutta aina jos tuon tämän tekopyhyyden esille, niin saan kuulla olevani kylmä ja psyko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/208 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpottavaa kun itse on käynyt tämän edgyn "kaikki on turhuutta ja ihmiset epäaitoja ja itse olen aito ja syvällinen" -vaiheen läpi jo nuorena, niin nyt aikuisena voi vain olla iloinen ja ystävällinen, nauttia positiivisten ihmisten seurasta ja pyrkiä itsekin tuomaan positiivista henkeä ympärilleen, sekä läheisille että niille satunnaisille puolitutuille vaikka siellä somessa. 

Olipa kiva kommentti, huomaa kyllä, että olet nykyään vain iloinen ja ystävällinen :)

Se, että on iloinen ja positiivinen ei poissulje sitä, etteikö voisi antaa negatiivista kritiikkiä, kun sille on aihetta. Kannattaa työstää itsetuntoa, jos ottaa noin koville kuulla negatiivista kritiikkiä jostain, joka sattumalta liittyy sinuun.

Ohis

Vierailija
144/208 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka aloitus ei suoranaisesti koskenut pelkästään somea, niin miettikkää kaikki, miten monta kaveria/ystävää sinulle jäisi, jos viestintäväline olisi vain puhelimella soittaminen, tekstiviesti tai whatsapp? Moniko kaveri/ystävä ottaisi sinuun oma-aloitteisesti yhteyttä tavatakseen sinut? Minulla varmaankin 2. Kavereita facebookissa on kuitenkin yli 150, instagramissa seuraajia n. 100. Jep :D

=====

Tämä on käsittääkseni ihan sosiologian peruskauraa että ihmisellä on max. n. 5-7 hyvää ystävää. Sellaista, joille voi soittaa joska vain ja puhua mistä vain.

Itselläni perheen lisäksi 5 hyvää ystävää.

Kymmeniä kavereita, ja satoja tuttavia.

Samat luvut myös aikana ennen facea ja muuta somea.

Vierailija
145/208 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sano että aina pitäisi ajatella, mitä kaikkea kamalaa voi elämässä sattua. Mutta muistutuksena vain, että usein sitä voi tajuta oman elämänsä, arjen ja niiden "typerien" joulujuhlien ihanuuden, kun niitä ei enää ole.

Sairastut itse vakavasti. Menetät lapsesi tai puolisosi. Saat tiedon, että oma aikasi täällä on hyvinkin vähissä.

Tässä vain yksi näkökulma lisää eksistentiaalisiin pohdintoihin ja asioiden suhteuttamiseen.

Vierailija
146/208 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka aloitus ei suoranaisesti koskenut pelkästään somea, niin miettikkää kaikki, miten monta kaveria/ystävää sinulle jäisi, jos viestintäväline olisi vain puhelimella soittaminen, tekstiviesti tai whatsapp? Moniko kaveri/ystävä ottaisi sinuun oma-aloitteisesti yhteyttä tavatakseen sinut? Minulla varmaankin 2. Kavereita facebookissa on kuitenkin yli 150, instagramissa seuraajia n. 100. Jep :D

=====

Tämä on käsittääkseni ihan sosiologian peruskauraa että ihmisellä on max. n. 5-7 hyvää ystävää. Sellaista, joille voi soittaa joska vain ja puhua mistä vain.

Itselläni perheen lisäksi 5 hyvää ystävää.

Kymmeniä kavereita, ja satoja tuttavia.

Samat luvut myös aikana ennen facea ja muuta somea.

Niinpä. Näin se on aina ollut ja tulee todennäköisesti aina olemaan. Ainahan ihmisillä on ollut läheisiä ja sitten isompi löyhempi verkosto tuttuja. Ei siinä ole mitään ongelmaa.

Miksi joku ottaa tuon facenkin niin "tosissaan".. Ei kai kukaan oleta, että ne kaikki linkkisi siellä ovat Sydänystäviäsi.

Vierailija
147/208 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää korona on kyllä introvertille hyvä syy saada olla rauhassa. Saa hyvällä omalla tunnolla pitää etäisyyttä kaikkiin muihin ihmisiin. Ei juhlia, joihin "pakko osallistua" tai "pakko järjestää". Ah. Tuntuu, että kaikki stressi hävinnyt tän koronan myötä.

Vierailija
148/208 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ihan yhtälailla huomionkipeä kuin hänen parjaamansa ihmiset. Hän haluaa kuvitella olevansa parempi ja viisaampi kuin muut, koska se pönkittää hänen alhaista itsetuntoaan. Tämän avauksenkin hän teki vain saadakseen samanmieliset tukemaan hänen omia harhaisia käsityksiään itsestään.

Maailma on nykyään kova paikka - pitäisi olla hyvännäköinen, älykäs ja menestyvä. Kun et ole, voit joko kieriä itsesäälissä tai yrittää uskotella itsellesi olevasi niin paljon parempi kuin ne "muut" eli sosiaaliset, hyvännäköiset ja menestyvät. Ap lukeutuu juuri näihin viimeiseksi mainittuihin. En näe ap:n ajatusmaailmassa mitään ihailtavaa tai innovatiivista sen enempää kuin pintaliitäjissäkään.

Vierailija
149/208 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tulee naapurin hienompaan asuntoon ja isompaan autoon ja tyylikkäämpiin vaatteisiin: ihan sama. Sanon päivää kun tulee vastaan ja jotain on -ilmoja-pidelly-päläpälä.

Saa ajatella minun kirpputorivaatteistani ja käytetystä osamaksukottosestani mitä haluaa. Luultavasti hän ei uhraa kovin monta ajatusta. Ollaan kohteliaissa puheväleissä, oli sitten aitoa tai epäaitoa. Parempi olla väleissä kuin riidoissa naapurin kanssa.

Vierailija
150/208 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäs pystyy luomaan uutta sen sijaan, että tyytyisi vain valittamaan jo olemassaolevasta.

Vierailija
151/208 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on ihan yhtälailla huomionkipeä kuin hänen parjaamansa ihmiset. Hän haluaa kuvitella olevansa parempi ja viisaampi kuin muut, koska se pönkittää hänen alhaista itsetuntoaan. Tämän avauksenkin hän teki vain saadakseen samanmieliset tukemaan hänen omia harhaisia käsityksiään itsestään.

Maailma on nykyään kova paikka - pitäisi olla hyvännäköinen, älykäs ja menestyvä. Kun et ole, voit joko kieriä itsesäälissä tai yrittää uskotella itsellesi olevasi niin paljon parempi kuin ne "muut" eli sosiaaliset, hyvännäköiset ja menestyvät. Ap lukeutuu juuri näihin viimeiseksi mainittuihin. En näe ap:n ajatusmaailmassa mitään ihailtavaa tai innovatiivista sen enempää kuin pintaliitäjissäkään.

Mutku vain he ovat aitoja, rehellisiä, syvällisiä ja oivaltavia. Ne muut vaan postaa pinnallisia kuviaan typeristä juhlistaan eikä tajuu mistään mitään 😅 Ihan ne kaikki. Teeskentelijät.

Vierailija
152/208 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Koittakaapa poistaa näkyvistä teidän syntymäpäivä Facessa. Kuinka moni toivottaa hyvää syntymäpäivää? Niinpä.

Itsellä ei koskaan ollut se näkyvillä silloin kun siellä vielä olin. En toivotellut puolituntemattomille yhtään mitään koska se on feikkiä.

Läheisimmät ihmiset useimmiten muistaa ilman että se päivämäärä näkyy kaikille.

Sulle se on feikkiä, itse taas laitan syntymäpäivätoivotukset koska ihan aidosti toivon toisen siitä ilahtuvan. Myös itse ilahdun toivotuksista. Olisi kurjaa lukea onnitteluja pohtien onko nämä feikkiä, elämä on mukavampaa näin.

Ihmiset ilahtuisivat enemmän mikäli muistaisit päivämäärät ilman että Facebook muistuttelisi sinua niistä. Se on se pointti tässä.

Onko nekin ihmiset kelvottomia läheisiä, jotka ovat merkanneet läheistensä syntymäpäivät kalenteriin tai muistivihkoon? Ilahtuuko sellaisestakin onnittelusta vähemmän, jonka on muistanut kalenterin avulla kuin että muistaisi ulkoa?

Vierailija
153/208 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliset eläimet, joihin ihminenkin kuuluu, ovat kehittäneet käyttäytymiskoodiston, joka helpottaa väistämättömiä useita kohtaamisia joka ikinen päivä.

Koirillakin on tervehtimisseremoniat ja ne viestivät toisilleen esim alistumista, ettei joka kerta tarvitsisi tutkia pitkän kaavan kautta kumpi on vahvempi.

Samalla tavalla ihminenkin viestii: hei, joudun tulemaan reviirillesi, liian lähelle. En ole vaarallinen, otetaan tämä ihan rauhallisesti.

Kun menet kylään, miksi tuot kahvipaketin mukanasi? Aivan oikein, lepytät isäntää/emäntää kun tunkeudut hänen reviirilleen.

Puhetta käytetään samaan, miksi edes sanotaan "hyvää huomenta"?

Koska olet työkaverin kanssa samassa tilassa ja osoitat tervehdyksellä että olet hyväntahtoinen.

Helpompi elää toisten kanssa kun kuitenkin on pakko elää toisten kanssa.

Vierailija
154/208 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletpa katkera ja harvinaisen töykeä.

Vierailija
155/208 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikamoiset psykoosit jos kuvittelee kaikkien ihmisten vain teeskentelevän muista välittämisen yms :D

Muista välittäminen, näkyy yleensä arjen tekoina eikä niistä postauksina.

Vierailija
156/208 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mainitsin somen aloituksessa, koska se on aika isossa osassa monen ihmisen elämää nykypäivänä. En kuitenkaan tarkoittanut pelkästään somea, vaan ihmisten välistä kanssakäymistä, sitä mitä tehdään ja sanotaan, sitä miten monella ihmisellä kulissit ovat kunnossa ja totuus on toinen. Sitä että "pitää" olla hieno asunto ja sisustus, jotkut tietynlaiset vaatteet, käydään töissä ja juhlissa ja ylläpidetään sitä omaa kulissia. En varmaan osaa tätä kunnolla selittää, kun aika moni tuntuu ymmärtävän väärin. Ehkä mun pitäisi jotenkin yrittää koota ajatukseni että saisin ne selkeästi ulos. Ymmärrän kyllä itsekin että en kovin hyvin osaa tätä selittää. Jotenkin kaikki vaan tuntuu vähän hölmöltä leikiltä :) Vaikka siis itsekin tänään olen joululahjoja perheelle paketoinut, siivonnut ja laittanut joulukoristeita.

Ap

No siis mun kämppä on sisustettu kivasti, sillä en ihan oikeasti viihtyisi kierrätyskeskuksesta randomisti valituilla huonekaluilla sisustetussa kodissa jätesäkit ikkunaverhoina. Töissä käyn, koska on pakko jos haluaa rahaa ruokaan ja sen sisustuksen maksamiseen. Toisaalta koska pidän työstäni, se on ihan edullinen vaihtokauppa minulle. Ja olen tarkka tyylistäni, sillä tunnen oloni hyväksi kun olen siististi pukeutunut ja huoliteltu. Varmaan joillekin "pidän kulisseja yllä", sillä en tykkää avautua intiimeistä asioista kuin läheisilleni. Miksi minun pitäisi levitellä ongelmani kaikkien tietoon, jotta kaltaisesi saisivat siitä itselleen paremman mielen kun tietäisivät, että minunkin elämässäni on ongelmia, vaikka sisustukseni on hieno? Olen siis mielestäsi todella feikki?

Siis joo, onhan se ihan totta, että voisi jättäytyä työelämän ulkopuolelle ja muuttaa sossun rahoilla rähjäiseen yksiöön vaikka Kemiin, nukkua räsymaton päällä ja keskittää kaikki aika vaikka elämäntarkoituksen pohtimiseen. Tai myydä kaikki ja lähteä Intian slummeihin opettamaan lukemista kerjäläislapsille. Tai ripustaa kattoon yksinaruinen keinu ja keinua siinä, kunnes naapurit alkavat valittamaan hajusta. Mutta mä jatkan mielummin näin.

Vierailija
157/208 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliset eläimet, joihin ihminenkin kuuluu, ovat kehittäneet käyttäytymiskoodiston, joka helpottaa väistämättömiä useita kohtaamisia joka ikinen päivä.

Koirillakin on tervehtimisseremoniat ja ne viestivät toisilleen esim alistumista, ettei joka kerta tarvitsisi tutkia pitkän kaavan kautta kumpi on vahvempi.

Samalla tavalla ihminenkin viestii: hei, joudun tulemaan reviirillesi, liian lähelle. En ole vaarallinen, otetaan tämä ihan rauhallisesti.

Kun menet kylään, miksi tuot kahvipaketin mukanasi? Aivan oikein, lepytät isäntää/emäntää kun tunkeudut hänen reviirilleen.

Puhetta käytetään samaan, miksi edes sanotaan "hyvää huomenta"?

Koska olet työkaverin kanssa samassa tilassa ja osoitat tervehdyksellä että olet hyväntahtoinen.

Helpompi elää toisten kanssa kun kuitenkin on pakko elää toisten kanssa.

Varmaan ensimmäinen oikeasti fiksu kommentti oman kommenttini lisäksi 👍

Vierailija
158/208 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa katkera ja harvinaisen töykeä.

Ok, minä siis olen katkera ja töykeä kun kritisoin ap:n ajatusmaailmaa, mutta ap ei ole ollenkaan, kun kritisoi muiden ajatusmaailmaa. Sallitaanko tässä ketjussa vain ap:n kanssa samaa mieltä olevien kommentoivan?

Vierailija
159/208 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tsiisus sentään mitä kommentteja. Alkuun hyvä ketju muuttui taas tämmöiseksi. No olipahan ainakin hetken hyvää keskustelua.

Vierailija
160/208 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mainitsin somen aloituksessa, koska se on aika isossa osassa monen ihmisen elämää nykypäivänä. En kuitenkaan tarkoittanut pelkästään somea, vaan ihmisten välistä kanssakäymistä, sitä mitä tehdään ja sanotaan, sitä miten monella ihmisellä kulissit ovat kunnossa ja totuus on toinen. Sitä että "pitää" olla hieno asunto ja sisustus, jotkut tietynlaiset vaatteet, käydään töissä ja juhlissa ja ylläpidetään sitä omaa kulissia. En varmaan osaa tätä kunnolla selittää, kun aika moni tuntuu ymmärtävän väärin. Ehkä mun pitäisi jotenkin yrittää koota ajatukseni että saisin ne selkeästi ulos. Ymmärrän kyllä itsekin että en kovin hyvin osaa tätä selittää. Jotenkin kaikki vaan tuntuu vähän hölmöltä leikiltä :) Vaikka siis itsekin tänään olen joululahjoja perheelle paketoinut, siivonnut ja laittanut joulukoristeita.

Ap

No siis mun kämppä on sisustettu kivasti, sillä en ihan oikeasti viihtyisi kierrätyskeskuksesta randomisti valituilla huonekaluilla sisustetussa kodissa jätesäkit ikkunaverhoina. Töissä käyn, koska on pakko jos haluaa rahaa ruokaan ja sen sisustuksen maksamiseen. Toisaalta koska pidän työstäni, se on ihan edullinen vaihtokauppa minulle. Ja olen tarkka tyylistäni, sillä tunnen oloni hyväksi kun olen siististi pukeutunut ja huoliteltu. Varmaan joillekin "pidän kulisseja yllä", sillä en tykkää avautua intiimeistä asioista kuin läheisilleni. Miksi minun pitäisi levitellä ongelmani kaikkien tietoon, jotta kaltaisesi saisivat siitä itselleen paremman mielen kun tietäisivät, että minunkin elämässäni on ongelmia, vaikka sisustukseni on hieno? Olen siis mielestäsi todella feikki?

Siis joo, onhan se ihan totta, että voisi jättäytyä työelämän ulkopuolelle ja muuttaa sossun rahoilla rähjäiseen yksiöön vaikka Kemiin, nukkua räsymaton päällä ja keskittää kaikki aika vaikka elämäntarkoituksen pohtimiseen. Tai myydä kaikki ja lähteä Intian slummeihin opettamaan lukemista kerjäläislapsille. Tai ripustaa kattoon yksinaruinen keinu ja keinua siinä, kunnes naapurit alkavat valittamaan hajusta. Mutta mä jatkan mielummin näin.

Sehän on kiva, että kotisi on sinulle kodikas ja pidät työstäsi. Se on sinun elämääsi joka merkitsee jotain vain sinulle. Jos kuitenkin tuot näitä esille muille, valehtelet sujuvasti itsellesi koko ensimmäisestä kappaleesta. Loppujuttu sitten kertoo arvoistasi ja tarpeestasi nostaa itseäsi toisenlaisia arvoja kannattavien suhteen. Niin mitä taas teitkään vain itsesi, eikä muiden hyväksynnän takia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä