Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meidän poika otettiin teininä huostaan väkisin.

Vierailija
03.05.2014 |

Poika oli mokannut pari juttua ja sitten vaan pakotettiin poikakotiin. Siellä sitten tutustui kaikkiin pahiksiin ja istuu nykyään vankilassa.

Itse olen käynyt kouluja ja rakkautta annoin pojalle, päihteitä ei koskaan käytetty kotona, aina oli ruokaa ja vaatteita yms. Lisäksi poika sai harrastaa kallista harrastusta, johon isä kuskasi monta kertaa viikossa, kustannettiin parin tonnin matka ulkomaillekin joukkueen kanssa.

Ei riittänyt, pari vaikeutta tuli pahimmassa teini-iässä, niin huostaan vaan, että lastensuojelulaitos sai rahaa ja siitä se kierre sitten alkoikin.

Niin ja lapsuus oli turvallinen ja hyvä todellakin...näin se vaan menee nykyään näköjään. Rahastetaan sillä, että sossut saa toimitettua teinejä huostaan.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kerro kaikkea.

Vierailija
42/62 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut myös näitä juttuja turhista ja ns.väkisin tehdyistä huostaan otoista..nuo saakelin bisnekset pyörii kummalla tavalla..huostaanotoista tulee mahtava bisnes..mielivaltaista toimintaa! Voimia kaikille,jotka joutuvat kamppailemaan tuon mielivallan tekojen ympärillä!! En anna arvoa näille sijaisperheitä kouluttaville mahtibisnes yrityksille! Lapsikauppaa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun näkee minkälaisten kammottavien teinien annetaan yhä asua kotona vaikka selvästi oli ammattiapu tarpeen, niin pistää vähän mietityttämään nuo pari vaikeutta. Ettei olisi aika isoja vaikeuksia? Minun mielestäni "pari vaikeutta" olisivat huonot arvosanat ja ehkä tupakointi...

Toisaalta, pahat voivat kasvaa myös hyvissä perheissä. Ehkä et vain pärjännyt pojallesi ja tarvitsit ulkopuolista apua. Ei siinä ole mitään pahaa, toivottavasti poikasi saa nyt apua.

Vierailija
44/62 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se vaikeaa myöntää olevansa epäonnistunut. :D

Vierailija
45/62 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika saa apua vankilassa vai? Veikkaan lintsaamista ap:n pojan ongelmaksi?

Vierailija
46/62 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no minä olin kiltti nuori ja päädyin perhekotiin lintsattuani koulusta jatkuvasti. Poliisi ei ole minulle tuttu ja en todellakaan ole istunut linnassa tai muuallakaan olen ollut kunnon kansalainen koko aikuisen ikäni. joten ainakin vaikutuksille altis on poikasi ollut ja päätelisin parin vaikeuden olleen aika isoja vaikeuksia.

Vierailija
47/62 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huostaanottokeskustelu mediassa ja somessa on vinoutunutta. Olen itse työssä nuorten parissa, ja kokemukseni mukaan pitäisi olla huolissaan siitä, miksi lapset nuoret eivät saa ajoissa apua. Joskus se apu voi olla huostaanotto, jotta nuoren rötöstelykierre, päihteidenkäyttö tai lintsauskierre katkeaa. Usein vanhemmat eivät pysty itse auttamaan teiniä, joka karkailee kotoa, valehtelee tms. tekee muuten auttamisen mahdottomaksi.. Peräänkuulutan myös keskustelua siitä, tehdäänkö huostaanottoja liian myöhään!

Vierailija
48/62 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 07:02"]

Huostaanottokeskustelu mediassa ja somessa on vinoutunutta. Olen itse työssä nuorten parissa, ja kokemukseni mukaan pitäisi olla huolissaan siitä, miksi lapset nuoret eivät saa ajoissa apua. Joskus se apu voi olla huostaanotto, jotta nuoren rötöstelykierre, päihteidenkäyttö tai lintsauskierre katkeaa. Usein vanhemmat eivät pysty itse auttamaan teiniä, joka karkailee kotoa, valehtelee tms. tekee muuten auttamisen mahdottomaksi.. Peräänkuulutan myös keskustelua siitä, tehdäänkö huostaanottoja liian myöhään!

[/quote]

Itse nuorten kanssa työskentelevänä komppaan tätä. Aika oleellista olisi tietää mitä ne "pari vaikeutta" on olleet, mitä ja kuinka kauan niille on yritetty tehdä jne. Ei toki sijoittaminen ole mikään automaatti joka tekee jokaisesta pahiksesta kuoropojan, mutta syytä on myös kysyä mikä pojan tilanne olisi jos sitä sijoitusta ei olisi tehty. Ei varmasti sijoitus ole kaikissa tapauksissa oikea ratkaisu, mutta itse myös näen enemmän sitä että asioihin päästään puuttumaan liian myöhään jolloin lasta ei ole enää mahdollista auttaa.Jos kuultaisiin sossujen näkökulma ap:n lapsen tarinaan, se voisi olla aika erilainen kuin tuo aloituksessa kerrottu. 

Vierailija
49/62 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun jotkut aina keuhkoavat, että huostaanotoillla tehdään raahaa ja bisnestä niin kertokaa nyt että miten?

Onko se kunnallinen viranomainen joka huostaanottopäätöksen tekee, salaisesti sos palveja tarjoavan yrityksen palkkalistoilla? Ja siis tekee perusteettomia huostaanottopäätöksiä jotain vastiketta vastaan vaikka oikea työnantaja sanoo että lastensuojelun määrärahat ylitetty ja pomot käy kuumana budjetin kanssa? Kovia riskejä ottaa tuollaiset kaksoisagenttisossut?

Jos siinä on joku muu mekanismi jolla kunta rahaa tahkoaa niin valaiskaa nyt! Kun mä olen ollut siinä uskossa että huostaanotot on kunnille saatanallisen kalliita.

Vierailija
50/62 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä häiritsee tässä ja kaikissa vastaavissa, että näistä puuttuu se miten vanhemmat ovat yrittäneet puuttua lapsen ongelmaan. Esim. Lintsaaminen onko siihen yritetty puuttua kotona, muuten kuin taputtamalla päähän että älä tee enää, jooko?

Ja älkää nyt tulko päälle, ettei teiniä voi vahtia koko ajan. Tässäkin tapauksessa mainitaan erikseen, että on rahaa kustantaa kallis harrastus. Eikö sillä rahalla olisi voinut jäädä kotiin vuorotteluvapaalle ja vahtia sitä kilttiä lasta 24/7. Tai tehdä lyhennettyä päivää, viedä lapsi kouluun ja hakea sieltä, tai jos lintsaa keskellä päivää niin istua satunnaisesti pojan kanssa koulussa.

Jos halua on, löytyy myös keino.

Vierailija
51/62 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehdessä nuorimies kirjoitti siitä miten hänet oli turhaan huostaanotettu. Jokainen kyllä siitä tekstistä näki että ei turhaan, vaan aivan liian myöhään.

Vierailija
52/62 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. voi kertoa, että poika lintsasi juurikin, ei käyttänyt alkoholia, eikä ollut öitä pois kotoa, mutta myöhästeli koulusta tai jätti kokonaan menemättä, kun itse olimme töissä isänsä kanssa. Pari pientä myymälävarkautta teki tyhmyyksissään. Lisäksi tuli koulun vaihto kun muutettiin ja ehkä sekin vaikutti siihen, että hänelle tuli jokin pieni kriisi, kun kaveripiiri vaihtui 13-vuotiaana pakosta osittain.

Poika oli koulussa kuitenkin aina hyvä, keskimääräistä paljon parempi, eikä lapsena ollut hankala ollenkaan.

Vierailija
53/62 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 08:15"]

Lehdessä nuorimies kirjoitti siitä miten hänet oli turhaan huostaanotettu. Jokainen kyllä siitä tekstistä näki että ei turhaan, vaan aivan liian myöhään.

[/quote]

No se oli hänen tarinansa. Niitä kun on niin monenlaisia kuitenkin. Lisään vielä, ettei meille tarjottu edes mitään vaihtoehtoa. Ei minkäänlaista. ap.

Vierailija
54/62 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 08:41"]Ap. voi kertoa, että poika lintsasi juurikin, ei käyttänyt alkoholia, eikä ollut öitä pois kotoa, mutta myöhästeli koulusta tai jätti kokonaan menemättä, kun itse olimme töissä isänsä kanssa. Pari pientä myymälävarkautta teki tyhmyyksissään. Lisäksi tuli koulun vaihto kun muutettiin ja ehkä sekin vaikutti siihen, että hänelle tuli jokin pieni kriisi, kun kaveripiiri vaihtui 13-vuotiaana pakosta osittain.

Poika oli koulussa kuitenkin aina hyvä, keskimääräistä paljon parempi, eikä lapsena ollut hankala ollenkaan.

[/quote]

No mitä vaihtoehtoja sossulla oli kun et pidä pojan vakavia vaikeuksia minään?

Vierailija
55/62 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 08:47"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 08:41"]Ap. voi kertoa, että poika lintsasi juurikin, ei käyttänyt alkoholia, eikä ollut öitä pois kotoa, mutta myöhästeli koulusta tai jätti kokonaan menemättä, kun itse olimme töissä isänsä kanssa. Pari pientä myymälävarkautta teki tyhmyyksissään. Lisäksi tuli koulun vaihto kun muutettiin ja ehkä sekin vaikutti siihen, että hänelle tuli jokin pieni kriisi, kun kaveripiiri vaihtui 13-vuotiaana pakosta osittain.

[/quote]

No mitä vaihtoehtoja sossulla oli kun et pidä pojan vakavia vaikeuksia minään?

[/quote]

Jos kyse on tosiaan lintsaamisesta ja pienistä myymärävarkauksista, niin poikakotiin laittaminen on kyllä aika ylilyönti sossuilta. Perheeseen sijoittaminen olisi vielä voinut menetellä, mutta tiedetäänhän se, ettei teineille ole perheitä oikein tarjolla, joten se on sitten automaattisesti poikakotiin.

Kyllä tuohon voisi kuvitella löytyvän jotain lievempääkin keinoa. Perhetyöntekijä aamuisin kotiin vahtimaan, että lapsi menee kouluun. Tai edes vanhemmille selkeä ilmoitus, että nyt on viimeinen mahdollisuus ja jos vielä jotain tulee, niin poikakoti odottaa.

Vierailija
56/62 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 08:41"]

Ap. voi kertoa, että poika lintsasi juurikin, ei käyttänyt alkoholia, eikä ollut öitä pois kotoa, mutta myöhästeli koulusta tai jätti kokonaan menemättä, kun itse olimme töissä isänsä kanssa. Pari pientä myymälävarkautta teki tyhmyyksissään. Lisäksi tuli koulun vaihto kun muutettiin ja ehkä sekin vaikutti siihen, että hänelle tuli jokin pieni kriisi, kun kaveripiiri vaihtui 13-vuotiaana pakosta osittain.

[/quote]

Jos pari pientä myymälävarkautta olisi syynä huostaanottoon, niin iso osa nuorista olisi otettu huostaan. Onkohan tässä nyt kuitenkin jotain sellaista, mitä et ole vielä valmis kertomaan koska asia on sulle niin arka ja henkilökohtainen?  Se on siis ok, jotkut asiat vaan voi olla liian isoja käsiteltäväksi vielä tässä vaiheessa, mutta ei sekään ole aivan rehellistä, että annetaan ymmärtää että lapsi otettaisiin huostaan lintsaamisen takia, jos on kuitenkin mennyt kouluun niin että on pysynyt opetuksessa mukana ja käynyt tekemässä kokeet ajallaan. On tuossa taustalla nyt jotain muutakin.

Vai onko näin, että tämä on tapaus jota seuraat sivusta mutta et itse oikeasti ole asianomainen? Silloin et voi tietää mitä perheessä oikeasti on tapahtunut. Mulla soi hälytyskellot aina, jos perheessä korostetaan sitä kuinka kunnollisia ollaan kun tehdään paljon töitä ja pistetään paljon rahaa palamaan lapseen ja lapsen harrastuksiin. Se ei kerro mitään siitä, paljonko lapsi oikeasti saa tukea ja huolenpitoa kodissaan. Itse asiassa se luo sellaisen mielikuvan, että lapselle pitäisi riittää kun fyysiset tarpeet on hoidettu, vaikka hän kaipaa nimenomaan niiden henkisten tarpeiden täyttämistä.

Vierailija
57/62 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekee niin paljon töitä, ettei kerkeä ja jaksa pitää lapsistaan huolta, niin onhan se ongelma. Jos ei lapsi pysy kurissa muuten kuin vatimalla, on vahdittava - vaikka kellon ympäri.

Vierailija
58/62 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mun poika lintsais ja varastais olisin soikeana huolesta. Ap:n tekstistä, ei välity minkäänlaista huolta, sen sijaan kummallisia ideoita siitä että jos poika on lapsena ollut ok tai peittänyt pahan olonsa, mikään ei voi olla pahasi vialla. Tai että hyvä menestys koulussa on pääasia, vois siitä vaikka poika lintsaa ja varastelee.

Vierailija
59/62 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 01:22"]Kun näkee minkälaisten kammottavien teinien annetaan yhä asua kotona vaikka selvästi oli ammattiapu tarpeen, niin pistää vähän mietityttämään nuo pari vaikeutta. Ettei olisi aika isoja vaikeuksia? Minun mielestäni "pari vaikeutta" olisivat huonot arvosanat ja ehkä tupakointi...

Toisaalta, pahat voivat kasvaa myös hyvissä perheissä. Ehkä et vain pärjännyt pojallesi ja tarvitsit ulkopuolista apua. Ei siinä ole mitään pahaa, toivottavasti poikasi saa nyt apua.

[/quote]

Arvosanat ja tupakointi-huostaanotto? Huhhuh..

Vierailija
60/62 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 01:16"]

Mitkä ne "pari vaikeutta" sitten olivat?

[/quote]

Niin, ap jättää avauksessa huolellisesti kertomatta, mitä olivat huostaanoton perusteet. "Pari vaikeutta pahimmassa teini-iässä", vs "kallis harrastus, johon isä kuskasi monta kertaa viikossa". Eihän tuosta voi päätellä mitään. Kaikki teinit uhmaavat ja kapinoivat, jos ovat yhtään normaaleja, ei siitä väkisin huostaan oteta.  

Lastesuojelua sitoo aina vaitiolovelvollisuus, jolla suojellaan lapsia ja heidän perheitään. Perheet voivat sitten revitellä netissä ja ip-lehdissä omaa näkökulmaansa. Ls-juttuja kannattaa aina lukea pää kylmänä.