Meidän poika otettiin teininä huostaan väkisin.
Poika oli mokannut pari juttua ja sitten vaan pakotettiin poikakotiin. Siellä sitten tutustui kaikkiin pahiksiin ja istuu nykyään vankilassa.
Itse olen käynyt kouluja ja rakkautta annoin pojalle, päihteitä ei koskaan käytetty kotona, aina oli ruokaa ja vaatteita yms. Lisäksi poika sai harrastaa kallista harrastusta, johon isä kuskasi monta kertaa viikossa, kustannettiin parin tonnin matka ulkomaillekin joukkueen kanssa.
Ei riittänyt, pari vaikeutta tuli pahimmassa teini-iässä, niin huostaan vaan, että lastensuojelulaitos sai rahaa ja siitä se kierre sitten alkoikin.
Niin ja lapsuus oli turvallinen ja hyvä todellakin...näin se vaan menee nykyään näköjään. Rahastetaan sillä, että sossut saa toimitettua teinejä huostaan.
Kommentit (62)
Täällä taas mammat lynkkausmielellä. Koettakaa nyt tajuta arvon puusilmät tajuta, että ylilyöntejä tapahtuu (siellä teidän niin arvostamassanne sos.virastossa) ja jos täällä ei osaa tuoda asiaansa esille kuin joku kirjailija, ei se tarkoita sitä etteikö henkilö olisi täysissä sielunvoimissaan ja ollut huolissaan lapsestaan. Nämä teräväsanaiset täällä palstalla ovat huomattavasti huolestuttavampia ihmisinä kuin se, joka ei ehkä huoleltaan saa ajatuksiaan järjestykseen. Ovatko he niitä henkisiä lyttääjiä, joittenka miehet ja lapset ovat täys tossuja kotona ja mammat vaan jyräävät mielipiteinensä? Olkaa ihan oikeasti hiljaa, jos teidän "pikku ihanan täydellisessä elämässänne" ei ole tietoa mitä maailmalla oikeasti tapahtuu ja kuinka epätäydellisiä lopulta kaikki ihmiset ovat.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 09:46"]
Täällä taas mammat lynkkausmielellä. Koettakaa nyt tajuta arvon puusilmät tajuta, että ylilyöntejä tapahtuu (siellä teidän niin arvostamassanne sos.virastossa) ja jos täällä ei osaa tuoda asiaansa esille kuin joku kirjailija, ei se tarkoita sitä etteikö henkilö olisi täysissä sielunvoimissaan ja ollut huolissaan lapsestaan. Nämä teräväsanaiset täällä palstalla ovat huomattavasti huolestuttavampia ihmisinä kuin se, joka ei ehkä huoleltaan saa ajatuksiaan järjestykseen. Ovatko he niitä henkisiä lyttääjiä, joittenka miehet ja lapset ovat täys tossuja kotona ja mammat vaan jyräävät mielipiteinensä? Olkaa ihan oikeasti hiljaa, jos teidän "pikku ihanan täydellisessä elämässänne" ei ole tietoa mitä maailmalla oikeasti tapahtuu ja kuinka epätäydellisiä lopulta kaikki ihmiset ovat.
[/quote]
Niin, kun meillä ei ole täällä tietoa tästä asiasta. Koska ap ei sitä anna. Asiat eivät ole voineet mennä niin, että lapsi on vaan vähän lintsaillut ja varastanut tikkarin, ja hänet on siitä suoraa päätä sijoitettu laitokseen. Se on lain vastaista ja sitä ennen on yritetty tehdä paljon muutakin. Täällä tuomitaan niillä eväillä mitä aloittaja on antanut, ja ne nyt on melko heppoiset.
Lisäksi ap:n asiaa ei auta se, että hänellä on sama tyyli kirjoittaa kuin palstan vakioprovolla. Se ei ole ap:n vika, mutta tätä provoilijaa on täällä lueskeltu sen verran ahkerasti että se herättää tympääntyneen mielikuvan.
Oisko provo? Yläasteella lintsataan ja saattaa samat näpistelläkin mutta niitähän olisi pilvin pimein laitoksissa jos pelkästään tuon takia huostaanotetaan. Eikö tällä pojalla koulu mennyt kuitenkin hyvin? Mitä muuta sattunut?
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 09:51"]
Oisko provo? Yläasteella lintsataan ja saattaa samat näpistelläkin mutta niitähän olisi pilvin pimein laitoksissa jos pelkästään tuon takia huostaanotetaan. Eikö tällä pojalla koulu mennyt kuitenkin hyvin? Mitä muuta sattunut?
[/quote]Aina pyritään apua antamaan, ei kylmiltä huostaanoteta, ei kuulu nk kiirellisyysluokkaan. Joten en usko.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 08:41"]
Ap. voi kertoa, että poika lintsasi juurikin, ei käyttänyt alkoholia, eikä ollut öitä pois kotoa, mutta myöhästeli koulusta tai jätti kokonaan menemättä, kun itse olimme töissä isänsä kanssa. Pari pientä myymälävarkautta teki tyhmyyksissään. Lisäksi tuli koulun vaihto kun muutettiin ja ehkä sekin vaikutti siihen, että hänelle tuli jokin pieni kriisi, kun kaveripiiri vaihtui 13-vuotiaana pakosta osittain.
Poika oli koulussa kuitenkin aina hyvä, keskimääräistä paljon parempi, eikä lapsena ollut hankala ollenkaan.
[/quote]
Sijoitus kodin ulkopuolelle on varmasti ollut ihan hyvä vaihtoehto, jos myymälävarkauksiakin vähätellään kotona. Luuletko todella, että "pari pientä myymälävarkautta", joista on jäänyt kiinni, ovat olleet ainoita kertoja?
Veikkaan, että muutto ja koulunvaihto vaikuttivat pojan käytökseen. Piti ehkä hakea hyväksyntää olemalla kovis, että pääsee porukkaan mukaan? Eiköhän hän ollut joutunut huonoon seuraan jo ennen sijoitusta. Muutitteko toisen vanhemman työn perässä? Oliko poika haluton muuttamaan? Monesti vanhemmat eivät osaa ajatella, miten hankalaa muuttaminen, koulun vaihtaminen ja uuden kaveripiirin löytäminen oikeasti on teini-ikäiselle, jonka mieli myllertää hormonien takia tutussakin ympäristössä.
Ai perhetyöntekijä katsomaan että lapsi lähtee ajoissa töihin??? Mitäs jos olisitte tehneet sen ihan itse? Varallisuutta ilmeisesti on joten luulisi asian olevan järjestelykysymys.
Toisekseen, lintsaaminen ei ole huostaanoton syy. Edes alakoululaisia ei oteta huostaan sen vuoksi että ovat koulupudokkaita. Näin on oikeus linjannut.
Kouluun tietenkin edellinen tarkoitti :)
Lapsi ei käy töissä.
Kouluun tietenkin edellinen tarkoitti :)
Lapsi ei käy töissä.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 09:58"]
Ai perhetyöntekijä katsomaan että lapsi lähtee ajoissa töihin??? Mitäs jos olisitte tehneet sen ihan itse? Varallisuutta ilmeisesti on joten luulisi asian olevan järjestelykysymys.
Toisekseen, lintsaaminen ei ole huostaanoton syy. Edes alakoululaisia ei oteta huostaan sen vuoksi että ovat koulupudokkaita. Näin on oikeus linjannut.
[/quote]
Toisaalta avohuollon tukitoimenpiteenä voidaan sijoittaa lintsaamiskierteen katkaisemiseksi. Meneekö ap:lla termit sekaisin?
Koulusta ei voi olla poissa. Nykyään jos meidän teini lintsaa niin se on kyllä ollut kipeänä. Suurinosa perheistä valehtelee koska on pakko.
Teinejen huostaanotto ei ole monesti pelastus vaan joutuu huonoon seuraan ja paluuta ei ole.
Tuttuni asunut lastenkodissa ja karmee paikka se oli. Pikku rikollisuutta ja oli pakko oppia tappelemaan vaikka ei olisi halunnut.
Varastamistakaan ei nykyään anneta anteeksi.
Hohoijaa, ihan oikeassa elämässä pitkä aikaista huostaanotto ei tehdä kevein perustein. Ja kyllä ne kokeilee livemmissä tapauksissa ensin tukiperheen etsimistä, viikonloppuja tukiperheessä tai lyhyt aikaisia sijoituksia sijaisperheissä.
Tiesittekö että sijaisperheistä on huutava pula niin lasten kuin nuorten puolella?
On kuitenkin totta että vasta n10 vuodessa sossut ovat oppineet paljon uutta ja sijaisperheitä osataan tukea ja terapiaa antaa eri tavalla kuin ennen. Ennen tämä toiminta oli täysin alkeellista jos sait hyvää tukea se oli ennemmän onnea kuin tieto-taidosta kiinni.
Tämä media kuva huostaanotoista ja sijaisperheistä on täysi pimeä, jotka asiasta oikeasti tietävät jotain voivat vain pudistella päätään.
Ihan oikeassa elämässä eikä missään satukirjassa jossa monet elävät, lapsilla ja nuorilla tosi paha olla. Monet eivät edes ymmärrä kuinka paha paikka tämä maaima on. Joo,on niitä puliukkoja,narkomaaneja ja itsensä paljastelijoita..
Mutta kun oikeasti on perheitä joissa alkoholismi,muut päihteet siirtyvät sukupolvelta toiselle. Perheitä joiden sukuhistoriasta voidaan ennustaa että tulevat lapset ja lapsenlapset ovat alkoholi-ja mielenterveys ongelmaisia.
Ja tämä on sitä tavallista, yleensä näihin liittyy sitten vielä väkivalta ja insesti joka siirtyy myös.
Minun lapseni ei koskaan kerennyt kouluun ja saattoi usein jäädä kotiin koko päiväksi, minkä seurauksena joutui terveydenhoitajan, koulupsykologin ja kuraattorin luo luo keskustelemaan (erikseen kaikkien kanssa). Keskustelujen seurauksena kaikki nämä asiantuntijat olivat sitä mieltä että lapseni asiat ovat hyvin ja patistelivat häntä lempeästi saapumaan kouluun. Lapseni koulu sujui hyvin vaikkei hän siellä riittävästi aikaa viettänytkään. Kirjoitan tästä siksi koska ihmettelen miksi ap:n lapsen koulussa ei asioita hoidettu ensisijaisesti koulun sisällä, esim. lintsaaminen.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 08:09"]
kun jotkut aina keuhkoavat, että huostaanotoillla tehdään raahaa ja bisnestä niin kertokaa nyt että miten?
Onko se kunnallinen viranomainen joka huostaanottopäätöksen tekee, salaisesti sos palveja tarjoavan yrityksen palkkalistoilla? Ja siis tekee perusteettomia huostaanottopäätöksiä jotain vastiketta vastaan vaikka oikea työnantaja sanoo että lastensuojelun määrärahat ylitetty ja pomot käy kuumana budjetin kanssa? Kovia riskejä ottaa tuollaiset kaksoisagenttisossut?
Jos siinä on joku muu mekanismi jolla kunta rahaa tahkoaa niin valaiskaa nyt! Kun mä olen ollut siinä uskossa että huostaanotot on kunnille saatanallisen kalliita.
[/quote] no esimerkiksi monessa kunnassa on käynyt ilmi, että johtavat sossut ovat bulvaanien kautta osakkaina nuorisokodeissa, joihin itse pakkohuostaanottavat ja määräävät lapsia ja nuoria, hoitokotien voitot ovat miljoonia euroja vuodessa ja kunnat maksavat eli me kaikki maksamme sossujen ahneuden, mutta mediakin piilotelee näitä asioita koska osallisina on johtavia virkamiehiä jotka kuuluvat päätoimittajien kanssa samoihin hyvä veli kerhoihin.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 10:10"]
Koulusta ei voi olla poissa. Nykyään jos meidän teini lintsaa niin se on kyllä ollut kipeänä. Suurinosa perheistä valehtelee koska on pakko.
Teinejen huostaanotto ei ole monesti pelastus vaan joutuu huonoon seuraan ja paluuta ei ole.
Tuttuni asunut lastenkodissa ja karmee paikka se oli. Pikku rikollisuutta ja oli pakko oppia tappelemaan vaikka ei olisi halunnut.
Varastamistakaan ei nykyään anneta anteeksi.
[/quote]ei ole tarvinnut vielä ikinä valehdella miksi koulusta pois ja lukiossa on
Hyvä peruskasvatus ei kilttiä ja tunnollista lasta saa kääntämään kelkkaansa niin täysin, että joutuisi jopa vankilaan.
Itse olen viettänyt aikaani perhekodissa nuorempana, koska ystäväni asui siellä. Siellä oli jos jonkinlaista väkeä, tasan yksi on vankilassa. Ei se vain se huono seura ole, vaan peruskasvatus ja luonne. En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka syyttävät lapsen kavereita kun lapsi tekee tyhmyyksiä. On helppoa ajatella, ettei lapsella ole aivoja.
Toki seuranvaihto voi viisastuttaa nuorta.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 08:09"]
kun jotkut aina keuhkoavat, että huostaanotoillla tehdään raahaa ja bisnestä niin kertokaa nyt että miten?
Onko se kunnallinen viranomainen joka huostaanottopäätöksen tekee, salaisesti sos palveja tarjoavan yrityksen palkkalistoilla? Ja siis tekee perusteettomia huostaanottopäätöksiä jotain vastiketta vastaan vaikka oikea työnantaja sanoo että lastensuojelun määrärahat ylitetty ja pomot käy kuumana budjetin kanssa? Kovia riskejä ottaa tuollaiset kaksoisagenttisossut?
Jos siinä on joku muu mekanismi jolla kunta rahaa tahkoaa niin valaiskaa nyt! Kun mä olen ollut siinä uskossa että huostaanotot on kunnille saatanallisen kalliita.
[/quote] no esimerkiksi monessa kunnassa on käynyt ilmi, että johtavat sossut ovat bulvaanien kautta osakkaina nuorisokodeissa, joihin itse pakkohuostaanottavat ja määräävät lapsia ja nuoria, hoitokotien voitot ovat miljoonia euroja vuodessa ja kunnat maksavat eli me kaikki maksamme sossujen ahneuden, mutta mediakin piilotelee näitä asioita koska osallisina on johtavia virkamiehiä jotka kuuluvat päätoimittajien kanssa samoihin hyvä veli kerhoihin.
[/quote]
laita ihmeessä linkkiä, missä kerrotaan miljoonavoitoista? Lasten huostaanottamisen luulisi olevan kallista kun mm. Helsingissä laitospaikkoja vähennetään.
Taitaa olla provo tuo aloitus. Tai sitten aloittaja jättää paljon kertomatta. Jotenkin niin yleismaallisesti ja ympäripyöreästi kertoo asioista. Se yleensä kertoo valehtelusta.
Taitaa olla provo tuo aloitus. Tai sitten aloittaja jättää paljon kertomatta. Jotenkin niin yleismaallisesti ja ympäripyöreästi kertoo asioista. Se yleensä kertoo valehtelusta.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 07:02"]Huostaanottokeskustelu mediassa ja somessa on vinoutunutta. Olen itse työssä nuorten parissa, ja kokemukseni mukaan pitäisi olla huolissaan siitä, miksi lapset nuoret eivät saa ajoissa apua. Joskus se apu voi olla huostaanotto, jotta nuoren rötöstelykierre, päihteidenkäyttö tai lintsauskierre katkeaa. Usein vanhemmat eivät pysty itse auttamaan teiniä, joka karkailee kotoa, valehtelee tms. tekee muuten auttamisen mahdottomaksi.. Peräänkuulutan myös keskustelua siitä, tehdäänkö huostaanottoja liian myöhään!
[/quote]
Hmm. Olen läheltä seurannut kuinka ystäväni teini huostaanotettiin pari vuotta sitten hyvästä kodista hyvien vanhempien luota. Teini hoiti koulun hyvin. Ongelmana oli viikonloppureissut, jolloin hän hävisi 1-2 yöksi juopottelemaan. Ei huumeita, ei koulusta lintsausta. Ei muuta. Tilanne lastensuojelun kanssa kärjistyi nopeasti ja eteni sellaista vauhtia, että perhe ei ymmärtänyt mitä tapahtui. Hyvin pian he olivat siinä pisteessä, että heidät pistettiin seinää vasten. Suostukaa vapaaehtoiseen huostaanottoon nyt, niin teini pääsee sijoitusperheeseen koulunsa lähelle. Jos ette suostu, teini pakkosijoitetaan ja asia hoidetaan oikeuden kautta. Jälkimmäinen kestää noin vuoden, minkä ajan ette näe lastanne ja lopputuloksena on sijoitus nuorisokotiin jonnekin ehkä kauaskin'. Vanhemmat pelkäsivät , etteivät näe lastaan pitkään aikaan ja että jälkimmäisessä vaihtoehdossa lapsen koulunkäynti kärsisi. Siksi toiseksi lapsi oli jo lukiossa, joten hän olisi hyvin pian oikeudenkäynnin jälkeen jo täysi-ikäinen.
Ihan hullu tapaus. Perheelle ei tarjottu mitään muita tukitoimia tai vaihtoehtoja. Heidän kotonaan ei käyty. Asia eteni hyvin heppoisin perustein.
Mielestäni nuoren tilanne ei parantunut. Vanhempien mielestä hän liikkuu nyt oudossa seurassa (muita huostaanotettuja, koulun keskeyttäneitä).
Miksi ap sun kirjoituksessa on RAHA niin suuressa roolissa? Mitä merkitystä sillä on, paljonko tienasitte ja maksoitte milloin mistäkin, ja paljonko sossu "tienaa" sillä teidän lapsella? Eikö tässä nyt sillä nuorella miehelläkin ois jotain merkitystä? Hän ei jotenkin näy tässä tekstissä.