mitäs on tehty "joulun eteen"?
Itse olen:
kirjoittanut joulukortit (niille iäkkäille sukulaisille jotka ei ole somessa tms.)
keskustellut lähiomaisten kanssa joulunvietosta, että kuka missäkin milloinkin (omat aikuiset lapset, äiti, puolison aikuiset lapset - ja tietty puolisoni. Veljeni kanssa en ole vielä jutellut, luultavati ei ole meillä.)
Ostanut yli puolet lahjoista ja paketoinut ne joita voi paketoida.
Ajatellut joulun ruokalistaa, ja kaavaillut reseptejä.
Laittanut valot parvekkeelle, kaikkiin ikkunoihin, ja joulukoristeet muutenkin tuonut jo kellarista vierashuoneeseen; ovessa on kranssi ja tuomaanristejä on muutama esillä.
Vienyt työpaikalle työkavereille joulutervehdyksen ja jäänyt joululomalle!!!!
Siivonnut vierashuoneen.
Käynyt aikuisten lasten kanssa iäkkään äitini luona (lapset olleet karanteenissa ja itsekin... äiti riskiryhmässä. sovittu että jouluna ei nähdä, koska korona koska riski).
Hakenut rauhoittumista, poltellut kynttilöitä, lenkkeillyt ja tehnyt kaikkeni ollakseni rauhallinen ja hyvällä mielellä, vaikka korona yms. yms.
Valinnut oman lahjani (haluan aina kirjan. Ja olen tarkka siitä mikä kirja. Joten nykyisin valitsen sen itse.)
Lahjonut itse itseäni kosmetologin hoitosarjalla. 4/5 on jo käyty. Yksi peruuntunut karanteenin vuoksi, mutta eiköhän se tästä...
Kommentit (44)
Ihana tunne, kun ei vietä joulua lainkaan, paitsi joululoman ja arkipyhävapaat pidän tietenkin.
Koko homma paketissa tuoreruokia ostamatta.
Koti kiiltää, koristeltu ja jouluvaloja riittävästi. Ja olen mies. Palstamammat vinkuu sitten taas 21-23.12 kuinka kamalaa se joulun laittaminen on. Huutista naisille
Ostanut porkkanat ja lantut, huomenna teen raakapakasteet.
Kuivahedelmäkakku on just uunissa.
Ostoslista alkaa olla kirjoitettu ja cittarista toimitusaika varattu.
Lahjat on paketissa.
Yhden tutun joulukukka vietiin tänään.
2 korttia odottaa postitusta (appiukko ja pienempi veljentyttö).
Isommalle veljentytölle tarvii vielä laittaa muutama kymppi pakettiin ja viedä perille.
Aatonaattona kuusi, ruuan valmistelut ja muu menee omalla painollaan.
Laittanut jouluvaloja
Ostanut lahjoja, osa tilattu ja pitäisi tulla postiin (enää omalle lapselle pitää ostaa)
Leiponut pipareita
Siivoillut ja vienyt vanhaa rojua pois niin tulee tilaa uudelle
Kirjoittanut Plan-kummilapselle
Melkein kaikki lahjat ostettu,osa paketoitu. Joulutorttuja leivottu osa.Hiukan siivoiltu/leluja raivattu pois.Askarreltu kuusia ja lumitähtiä ikkunoihin.Laitettu ulos jouluvalot ja kranssi oveen.Katsottu jouluelokuvia ja kuunneltu joululauluja..Niin ja servetit ostettu joulupöytään...
Tein wc paperi hylsystä hienon kukkaoksan.
Leikkaa ½sm viipaleiksi ja liimaa 3ryhmiä allekkain.
sumuta värillä ja kimalletta.
Oikeastaan kaiken.
Vielä tuoretarvikkeet haen mökille ( joka on n 21 km kotoamme ja esim. sairaala ja kauppa on sama kuin kotoamme)
En paljonkaan mitään. Nautin itseasiassa siitä ettei tarvitse ottaa stressiä mistään. En leivo, en tee jouluruokia, en osta lahjoja (kun ollaan näin sovittu) jne. Ja onneksi mieheni on samallainen joulun suhteen. Olen lomalla parhaillaan ja ajattelin ihan keskittyä itseni hoitamiseen. Lenkkeilen, käyn saunassa. Elämä on oikeestaan aika mukavaa.
Ostamatta vain kinkku ,kuusi ja jotain superherkkuja. Torttutaikina on pakkasessa, kortit postissa, jouluvalot olleet jo ulkona 2vk. Lähettänyt tilille rahaa ,että poika osaa ostaa perheenjäsenilleen meiltä täsmälahjat, mitä haluavat.
Sit vaan heille aattoillaksi maskit päällä tiiviisti, jos ketään meistä ei korona yllätä. Muuten sit leppoisa kotijoulu.
Vierailija kirjoitti:
Koko homma paketissa tuoreruokia ostamatta.
Koti kiiltää, koristeltu ja jouluvaloja riittävästi. Ja olen mies. Palstamammat vinkuu sitten taas 21-23.12 kuinka kamalaa se joulun laittaminen on. Huutista naisille
Miksi se sun naisesi sit vinkuu ?
Joulukortit lähetetty.
Lahjat ostettu ja pakattu, kauemmas menevät postitettu.
Lanttulaatikko paistettu.
Kristallikruunut pesty ( tätä hommaa inhoan)
Kynttilänjalat kiillotettu.
Jouluvalot laitettu.
Keittiö pesty kattoa myöten.
Takanluukut pesty.
Loput sitten tehdään lähempänä joulua.
Hyvällä mallilla on 😊👍
Olen:
Laittanut kaikki jouluvalot ja joulukoristeet.
Koristellut kuusen.
Tilannut joulukortit ifolorilta ja ne 14. päivä viimeistään postiin.
Ostanut miehelle, pojalle ja tyttärelle jo parit lahjat. Muiden sukulaisten lahjat hankkimatta.
- teen varmaan jotain syötävää lahjaksi sukulaisille.
Tehnyt joulupiparit ja piparkakkutalon
Juonut jo glögiä
Kuunnellut ja valinnut parhaat joululaulusoittolistat Spotifysta
Suunnitellut erilaisia jouluaaton jälkiruokavaihtoehtoja
Syönyt jo kerran riisipuroa.
Tehnyt joulusiivouksen
Laittanut linnuille niitä Rustan linnunruokajuttuja pihapuuhun.
Ostanut öljykyntilöitä pihalyhtyihin ja poltellutkin niitä viikonloppuisin.
Katsonut Netflixistä kaikki Hallmark-tyyliset jouluelokuvat.
Huh, kun ihmiset on ahkeria.
Olen kyllä tummelmoinut kovasti, pihavalot laitettiin jo marraskuun lopussa, ekaksi adventiksi laitoin kyntteliköt ja joululiinat ja otin esiin joululautataset, ja syötiin ruoaksi kinkkua ja lanttulaatikkoa, jälkiruoaksi glögiä ja torttuja ja iltapalaksi riisipuuroa.
Mutta sen jälkeen en ole tehnyt muuta kuin katsellut joululeffoja ja yhden joulusarjan, jossa pääosassa punainen kirja ja kuunnellut jouluradiota.
Eilen aktivoiduin ja paketoin muutaman joululahjan mutta enemmistö paketoimatta. Ja koko talo siivoamatta.
Ensi viikonloppuna tulee kuusi, joten siihen mennessä pitää siivota.
Aikalailla kaikki mitä nyt etukäteen voi tehdä on tehty:
-Lahjat hankittu ja paketoitu
-Laatikot ja lihapullat on tehty pakkaseen j a kinkku on myös ostettu.
-Piparit on leivottu ja joulutorttu aineksetkin on valmiiksi hankittu. Suklaat haen tosin vasta jouluviikolla tai muuten mies ehtii ne syömään ennen joulua.
-Joulukortit on lähetetty
-Koti on koristeltu
Kalat, salaattiaineet ja suklaat ostan vasta viime tipassa, muuten kaikki on mallillaan.
Paljon ovat ihmiset jo laittaneet joulua.
On postitettu joulukortit yhtä tai kahta vaille, toinen unohtui ekasta lähdöstä ja toista mietin lähetänkö ollenkaan. Minua uutterasti hoitaneelle taholle.
Pimeänajan valoja on ulkona. Kahdessa lyhdyssä on ollut kynttilä Pyhäinpäivästä lähtien. Edellisen sammuttua uusi palamaan, lukuunottamatta yöllä tai kotoa poissa ollessa.
Muuten olen levännyt työkuormaa pois ja tekemistä on aikalailla. Jouluvapaa alkaa kuuden työpäivän jälkeen 23.12. aamuvuorosta. Töissä todennäköisesti haipakkaa.
Tää jouluhan on mukava, kun ei tartte tehä mittään. Pysyttelee vaan omissa oloissa, hih.