Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sijoitusasunnon pitäminen vaatii riittävästi omaa rahaa

Vierailija
01.05.2014 |

Aiemmin olen ihmetellyt täällä, miksi joillakin sijoitusasunnon omistajilla on vaikeuksia maksaa vastiketta (olen töissä isännöitsijätoimistossa ja tehtäävini kuuluu perintä) ja mikseivät myy asuntoa pois, jollei ole varaa vastikkeisiin. Minulle vastattiin, että kaikki johtuu siitä, että vuokralaiet eivät maksa ajoissa vuokriaan.

Tänään toisessa ketjussa joku kertoo olevansa pulassa, jos vuokralainen jättää 1-2 vuokraa maksamatta.

Monesti myös rehvastellaan ostetulla asunnolla " jonka vuokralainen maksaa".

Kaiken tämän nähtyäni olen sitä mieltä, että pitää olla rahaa sen verran, että vaikka vuoteen ei tulisi vuokrarahoja, vastikkeen maksu ei tuota ongelmia. Jollei ole tähän varaa, parempi jättää sijoitusasunnot niille, joilla on.

Vuokralaisen maksukyvyttömyyden lisäksi voi tulla tilanne, ettei asuntoon yhtä-äkkiä löydykään uutta vuokralaista ja väliin jää tyhjiä kuukausia. Asuntoon voi olla vesivahinko, jolloin asunto on pitkään asumiskelvoton, eikä siitä saa tuottoa. Samoin, jos taloon tulee iso remontti (esim. putki-).

Tällä palstalla vuokralaiset aina lentävät heti pihalle, kun vuokran maksu viivästyy muutaman päivän. Todellisessa elämässä vuokralaisen ulos saaminen kestää kuukausia, koska asia pitää hoitaa käräjäoikeuden kautta ja kuulla vuokaralaista ennen kuin ulosmies käy tarkistamassa, että onko lähdetty ja alkaa puuhata häätöä, ellei ole. Voihan sitä käyttää oman käden oikeuttakin, mutta silloin voi joutua itse maksamaan vuokalaiselle, jos tämä vie asian oikeuteen.

Yhdessä tapauksessa vuokraisena ollut nainen irtisanoi sopimuksen ja lähti asunnosta. Hänen poikaystävänsä, jonka nimeä ei ollut vuokrasopimuksessa, jäi asumaan asuntoon eikä maksanut vuokraa. Omistajalla meni puoli vuotta ennen kuin tyyppi saatiin asunnosta ulos.

Mutta täällä ostetaan velkarahalla  asunto, saadaan siihen heti vuokralainen ja kun maksu viivästyy, heitetään hänet ulos ja heti seuraavassa käänteessä tuleekin uusi vuokralainen ja mammat käärivät hyvät hillot vuokrarahoista.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sirä on varmaan kaikenlaista. Sinä kuulet niistä ongelmista. Meillä on ollut sijoitusasinto (vain yksi) reilun vuoden ja ollut täysin ongelmatonta. Ajattelwn kyllä että kun he lähtwvät tulee pieni viive koska asunto menee vuokraukseen vasta tyhjänä ja täysin kuurattuna.

Vierailija
2/15 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se välttämättä ole ongelma, että vuokra myöhästyy, vaan se, että siitä ei voi ilmoittaa ja sopia vuokranantajan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on yksi iso riski. Toiset ottaa isompia riskejä kuin toiset. Jos kukaan ei ottaisi elämässä riskejä, ei olisi yksityisiä vuokra-asuntoja eikä yritystoimintaakaan. Itse en halua sijoitusasuntoa hommata, mutta ymmärrän niitä jotka sellaisen haluavat hankkia.

Vierailija
4/15 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 18:56"]

Ei se välttämättä ole ongelma, että vuokra myöhästyy, vaan se, että siitä ei voi ilmoittaa ja sopia vuokranantajan kanssa.

[/quote]Aivan, vuokranantajallahan voi olla vaikka viiden vuoden vastikkeet, mutta tyhmähän hän on jos pitää rahoja tilillä. Yleensä ne on osakkeissa tai rahastoissa, mutta kestää siinä hetken ennen kuin niitä saa vastikkeen maksuun, eikä välttämättä kannata hötkyillä muumään osakkeita huonolla hetkellä jos kyse on vain siitä että vuokralaisella on vuokra myöhässä.

Isännöitsijälle tietysti keksitään sitten että sen on jonku muun vika kun vastike on myöhässä.

Vierailija
5/15 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittuakos se sulle kuuluu? Jokainen sijoittaa sellaisilla riskeillä kuin itse haluaa. Varmin keino pysyä köyhänä on se että ei uskalla tehdä mitään.

Vierailija
6/15 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeassa olet ja tulee hyvin selväksi minkälainen on yksityinen vuokraaja. 

Itse en vuokraa koskaa enää yksityiseltä, sen verran kahjoja on noissa vuokraajissa.

Vierailija
7/15 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tää oli mielenkiintoinen aloitus! Itsekin olen asuntosijoittamista harkinnut, siinä on etunsa, mutta juuri tuo homman pyörittämiseen tarvittava rahamäärä on arveluttanut. Lähinnä siis remontit ja remonttien aiheuttamat mahdollisesti useat tyhjät kuukaudet. Ei ole tullut mieleenkään että joillekin vuokranantajille jo yhden (?) kuukauden vastike voisi muodostua ongelmaksi! Olen pitänyt päivänselvänä että tilillä pidettäisiin sen verran rahaa että vastikkeet ja lainat saa hoidettua vaikka vuokralaisella satunnaisia maksuongelmia olisikin. Luulin että asuntosijoittaminen olisi turvallisuushakuisten sijoittajien heinä mutta näemmä joukkoon mahtuu riskisijoittajiakin.

Vierailija
8/15 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralaisen saa laillisesti ulos asunnosta 3 kuukaudessa. Ensin 2 kk vuokrat maksamatta, sitten häätöpäätös oikeudelta ja häätö on käytännössä samantien. Vakuusrahoja ei vuokralaiselle kannata maksaa muutamaan kuukauteen, siinä on sopiva puskuri ensialkuun ja senkin jälkeen niiden kanssa voi vielä vitkutella, koska helpompi on saada asukas ulos asunnosta kuin tämän oikeuden kautta vakuusrahoja itselleen.

Vierailija
9/15 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on vielä ammattitaidossa parantamista, jos luulee, että kaikki vuokra-asunnot ovat ostettu sijoitusasunnoiksi. Kun ihan persaukinenkin voi periä mummovainaan yksiön! Siinä sitten kuvittelee, että saisi ennen myyntiä vähän rahaa vuokratuottoina, mutta asia ei menekään niin, kun sattuu huono vuokralainen. Minä luulen, että vuokra-asunnoista isompi osa on muita kuin sijoitusasuntoja, kun itselle on sattunut vain kerran sijoittajan asunto. Poika asui asunnossa, joka oli alunperin ostettu opiskelevalle tyttärelle, ja säästettiin sitten nuoremmalle, mutta oli tyhjänä välissä. Yksi asuntoni oli sellainen, että sen omistanut mies meni naimisiin ja muutti naisen asuntoon, koska se oli isompi. Heillä oli selvä tavoite: Myydä asunnot kunhan alkavat hommata seuraavaa isompaa asuntoa. Sukulaistyttö asui sellaisessa asunnossa, jonka omisti vanhus, joka ei enää jaksanut asua asunnossa, vaan muutti palvelutaloon. Hän ei kuitenkaan halunnut pitää asuntoa tyhjänä, kun järki pelasi hyvin. Vuokralla olevat asunnot eivät läheskään aina todellakaan ole sijoitusmielessä hankittuja!

Vierailija
10/15 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on oikeassa sen suhteen, että vuokranantajana toimiminen käytännössä vaatii tiettyä lkäyttäpääomaa ja siihen aina sisältyy myös tulottomis kuukausia kun vuokralaidta ei ole tai asuntoa on remontoitava. Näin on ja jainen vuranantaja varmasti laskee tämän toimintaansa.

Ap ja koko loppu ketju on kuitenkin väärässä siinä, että vukranantajan -ymstyisen tai julkisen - olisi jotenkin toimittava yleisenä hyväntekeväisyyslaitosena ja oltava valmis maksumieheksi aina kun vuokralaista ei huvitakaan maksaa vuokraansa. Näin ei ole, eikä tarvitse olla. Vuokranantaja kattakoon oman tomintansa kulut ja vuralainen omansa - ja taloyhtiö omansa. Myös taloyhtiö, jonka toimintamarginsaali on niin pieni, että yhdden asunnon vastikkeiden myöhästyminen kuukuden verran aiheuttsa ongelmia, on käsittämättömän huonosti järjestetty Ja antaa olettaa, että isännöintiyhtiössä joku kavaltaa varoja? Ainahan taloyhtiössäkin tulee nopeita odottamattomis kuluja, jotka n pystyttävä kattamaan. 

Vierailija
11/15 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen samaa työtä kuin sinä, mutta ei meillä sijoitusasunnot ole ongelma vaan noin 30v pariskuntien perheasunnot, joissa vastike jää omituisen usein maksamatta.

Vierailija
12/15 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin! Hyvä aloitus.

Vierailija
13/15 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta ap:n aloituksessa on ainakin tietty järki. Tuntuu, että tällä palstalla sijoitusasunto on useimmiten se mitä suositellaan sijoituskohteeksi jos jollain on ylimääräistä rahaa. Mä taas ajattelen, että sijoitusasunto kannattaa hankkia vasta jos on jo muita sijoituksia ja säästöjä hankkisi sen nyt sitten omalla tai velkarahalla niin musta se ei ole se kohde josta sijoittaminen on järkevintä aloittaa.

Vierailija
14/15 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa selville onko ollut vuokralaisella aiemmin maksuvaikeuksia ja luottotiedot kunnossa. Itse oon onnistunut saamaan maksavia hyviä vuokralaisia.

Vierailija
15/15 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli aiemmin sijoitusasunto ja olen ap:n kanssa kyllä samoilla linjoilla. Asunnon omistaminen ei ole ilmaista ja vuokraamiseen liittyy riskejä. Ja teettää se myös työtä vuokrata asuntoa. Nykyisin sijoitan mieluummin rahani rahastoihin. Saman tuoton saa muutamalla klikkauksella netissä kuin asunnon hankkimisesta, huoltamisesta ja vuokraamiseseta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi