Miksi aina toitotetaan, että hoitoala olisi kutsumusammatti?
Että vain ja ainoastaan hoitoala voi olla kutsumusammatti!
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Hoitajista on vuosikymmenten aikana tullut ahneita oman edun tavoittelijoita. Toivottavasti tämä muuttuu. Opettajat voisivat erottaa hoitajaopistosta näitä jo kouluaikana.
Useimmat ihmisryhmät tavoittelevat omaa etuaan, ammatista riippumatta. Ja työelämän ulkopuolelle jäävistä nyt puhumattakaan. Jostain syystä ainoastaan terveydenhuoltoalalla tästä ihmislajin tyyppipiirteestä on tehty hirveä mörkö.
Minulle kutsumusammatti tarkoittaa sitä, että alalle pitää olla edes jollain tavalla soveltuva esimerkiksi luoteen puolesta. Minä olen mt-ongelmainen ja epäsosiaalinen asperger-henkilö, eli itse en todellakaan luonteeni puolesta olisi hoitoalalle sopiva.
Joitakin töitä taas voi tehdä (lähes) kuka vaan.
Ei kenenkään ole pakko hakeutua hoitoalalle. Varmasti jokainen sen palkkatason tietää jo mennessään, eikä se siitä mihinkään nouse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan muu kuin ihminen itse voisi määrittää, mitä työ merkitsee sille toiselle?
Mielestäni muilla ei ole oikeutta saati tietoa sellaisesta, joten ihan turhaa höpinää puhua jonkun puolesta tämän ammatista kutsumuksena.
Asiakas taitaa olla aina oikeassa?
https://yle.fi/uutiset/3-9818124Miten tämä liittyy aiheeseen?
Näyttää liittyvän suurempaan ongelmaan, kun sitä pyörittää robotit:-X
Kutsumusammatti on haukkuma sana. Minulle myös hoitaja on haukkumasana. Niinkun joku aikasemmin totesi: jotta ei tarvitsisi maksaa enempää palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa suoraan vaan, että olette vain töissä ja potilaat on rasite kampaviinerien syönnille.
Sehän on totuuskin.
Ja lopettakaa jauhamasta sitä "olemme vastuussa ihmishengistä", koska sehän on valhe kohdallanne.
Moi kampaviinerimies!
Sinä se löydät aina nämä hoitajakeskustelut :)
Vierailija kirjoitti:
Ei kenenkään ole pakko hakeutua hoitoalalle. Varmasti jokainen sen palkkatason tietää jo mennessään, eikä se siitä mihinkään nouse.
Muutoksiako ei voi vaatia? Jos on kerran muinaisuudessa tehty näin, niin jatkossakinko on pakko tehdä niin?
Onnea sulle vanhainkotiin, sairaalan vuodeosastolle tai terkun vastaanottoon, kun hoitajakato kohtaa etkä saa laadukasta hoitoa. Hoitajien ammatinvaihto kasvaa koko ajan, enkä ihmettele.
Ihan tavallista, että nuorena kuvittelee omaavansa kutsumusta. Elämän raadollisuus aukeaa usealle vasta kokemuksen myötä. Työtä se on siinä kuin mikä muu tahansa. Pskat työajat ja liksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No koska sitä ei tehdä palkan takia. Palkka on niin pieni ja työolot surkeat, että ajautuakseen alalle täytyy olla jokin muu motivaattori kuin kyseiset asiat ja mikäpä muu se motivaattori sitten voisi olla, kuin kutsumus?
Samalla logiikalla myös siivooja ja roska-auton kuljettaja on kutsumusammatteja tai kutsumustöitä.
Siivooja ehkä. Mutta roskakuskeilla on kyllä hyvä palkka.
Terveydenhuollossa on potilaita, ei asiakkaita.