Kasvissyönti ja vegaanisuus ovat pohjoismaissa luksuksen merkki
Ilmasto ei tue vegaanisuutta, joten vegaanin täytyy olla kytkeytynyt globaaleihin toimintaverkkoihin ja lisäksi erittäin hyvin tietoinen kehonsa toiminnasta, jotta saa tarvittavat ravinteet kasvisruokavaliosta. Lisäksi hänen täytyy olla varakas, sillä esimerkiksi raakaleivoksiin kuluu paljon sellaisia raaka-aineita, jotka eivät ole halvimmasta päästä, kuten esimerkiksi pähkinöitä
Kommentit (22)
Mene sanomaan tuo pottukauppiaalle torille!
Kasvissyöjiä pierettää enemmän kuin meitä muita :D
Ei raakaleivoksilla ole mitään tekemistä veganismin kanssa 😃.
Mutta kyllä, on mahtavaa olla siinä tilanteessa, että voi välittää muistakin, eikä ainoastaan omasta välittömästä selviytymisestään.
Mitenkähän olen onnistunut olemaan viitisenkymmentä vuotta kasvissyöjä, tajuamatta koskaan olevani varakas 🤔.
Mitä minä olen kaupassa katsellut, niin liha näyttäis olevan paljon kalliimpaa kuin pavit, linssit, soijarouhe jne.
No ei kyllä selvästi ole näin, koska kasvissyöjiä ja vegaaneja on kaikissa tuloluokissa, eikä suinkaan ainoastaan varakkaissa.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän olen onnistunut olemaan viitisenkymmentä vuotta kasvissyöjä, tajuamatta koskaan olevani varakas 🤔.
Mitä minä olen kaupassa katsellut, niin liha näyttäis olevan paljon kalliimpaa kuin pavit, linssit, soijarouhe jne.
Vegaanius taitaa olla sitä kallista. Kauramaito on kalliimpaa kuin tavallinen maito ja seitanpihvi on kalliimpaa kuin tavallinen pihvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanius taitaa olla sitä kallista. Kauramaito on kalliimpaa kuin tavallinen maito ja seitanpihvi on kalliimpaa kuin tavallinen pihvi.
Ei ole. Olen ollut tuosta pari vuosikymmentä vegaani. Toki kasvimaidot on lehmänmaitoa kalliimpia. Seitan taas on paljon, paljon halvempaa kuin pihvi.
Jos ostaa paljon valmiita vegetuotteita, niin ne on hintavampia kuin sekasyöjien vastaavat, mutta jos tekee enimmäkseen itse raaka-, aineista ruokansa, niin vegaaniruoka on sekaruokaa halvempaa.
Jaaha. Olen vegaani. Olen ollut sitä myös ollessani vuoden työttömänä. Mitään raakaleivoksia en ole välittänyt syödä. Ja työttömänä toki meni vähän vähemmän maukasta ruokaa, mutta ihan ok silti. Jäi pois monet pähkinät ja siemenet, manteli- ja pähkinävoit, avokadot jne. Paljon kuivapapuja jotka liotin ja keitin itse, kaalia, porkkanaa, perunaa, leipää.
Eikä sitä tarvi niin ihmeellisesti mitään ravinteitakaan miettiä. B12 on se minimi mikä on otettava. Itse olen yleensä ottanut vegaaniruokavalion täydentämiseen nimenomaan tarkoitetun lisäravinteen. Eipä se yksi monivitamiinivalmiste per päivä ole iso vaiva. Moni ei-vegaanikin ottaa jotain lisäravinnetta, ja esim. D:tä Suomessa suositellaan lokakuusta huhtikuulle kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Olen ollut tuosta pari vuosikymmentä vegaani. Toki kasvimaidot on lehmänmaitoa kalliimpia. Seitan taas on paljon, paljon halvempaa kuin pihvi.
Jos ostaa paljon valmiita vegetuotteita, niin ne on hintavampia kuin sekasyöjien vastaavat, mutta jos tekee enimmäkseen itse raaka-, aineista ruokansa, niin vegaaniruoka on sekaruokaa halvempaa.
Miten valmistat itse vaikkapa vuuston tai vegaanileikkeleen? Myös esimerkiksi vegaaninen paahtopaisti voi olla aika hankala, kuten myös vegaaninen silli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten valmistat itse vaikkapa vuuston tai vegaanileikkeleen? Myös esimerkiksi vegaaninen paahtopaisti voi olla aika hankala, kuten myös vegaaninen silli.
Miksi mä tarvitsisin mitään vuustoa tai vegaanileikkeitä? Jos haluaa, niin sitä vegejuustoa (vuusto on kammottava sana, enkä suostu käyttämään sitä) voi valmistaa itse kaurakermasta, agar-agarista ja mausteista. Ravintohiivahiutaleista saa juustomaista makua ruokiin. Leikkeleitä voi valmistaa seitanista. Samoin sitä "paahtopaistia" voi valmistaa itse seitanista. Vegaanista "silliä" eo taideta edes myydä valmiina, vaan halukkaat tekee sitä itse munakoisosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tulee näiden vegaanijankkaajien harhainen käsitys, että kaikkien on syötä vuustoja ja muuta vastaavaa? Tai siis trollejahan nämä on, mutta ei kukaan sekaanikaan osta KAIKKIA mahdollisia liha- tai meijerituotteita koko ajan.
Ei vegaaniseen ruokavalioon tarvita ultraprosessoituja tuotteita. Se voi perustua ihan puhtaisiin raaka-aineisiin - palkokasveihin, täysjyväviljoihin jne. Edes sitä kauramaitoa ei ole mikään pakko juoda.
Miksi ihmeessä vegaanin pitäisi syödä raakaleivoksia? Ja kuinka paljo ap sitä munkkia vetää, jos sillä on oleellinen merkitys ruuan hinnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt siis kaikki aikuiset juovat maitoa koko ajan? Miksi ihmeessä vegaanin, tai kenenkään pitäisi ostaa kaura- tai mitään muutakaan maitoa?
Huomaa kyllä kun vegaani tulee kahville, että kahvittelun hinta on paljon korkeampi. Olen opiskelija, joten sillä on väliäkin.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa kyllä kun vegaani tulee kahville, että kahvittelun hinta on paljon korkeampi. Olen opiskelija, joten sillä on väliäkin.
Suurin osa mun tuntemista sekasyöjistä käyttää nykyään kauramaitoa kahvissa, eli samanhintaista on kaikkien kahvittelu. Toki lehmänmaito on halvempaa, mutta en nyt näe, että sillä hintaerolla olisi valtavaa vaikutusta kahvimaitokäytössä.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä vegaania tuomaan kahvimaito mukanaan?
Niin mä tein vegaanina, että sanoin vieraille, että haluatte ehkä tuoda maidon tai kerman mukananne jos haluatte sitä kahviin, kun mulla on ainoastaan kasvimaitoa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa mun tuntemista sekasyöjistä käyttää nykyään kauramaitoa kahvissa, eli samanhintaista on kaikkien kahvittelu. Toki lehmänmaito on halvempaa, mutta en nyt näe, että sillä hintaerolla olisi valtavaa vaikutusta kahvimaitokäytössä.
Korkea glygeeminen indeksi vs. mantelimaito tai soija, meillä ostetaan näitä välillä, laktoosittoman kevytmaidon tai laktoosittoman luomumaidon rinnalle (luomussa vain huonoa se et D vitamiini puuttuu)
Juu, se on luksusta kun syö halvalla.
...Kuulun varmaan Suomen matalatuloisimpaan työssäkäyvään kastiin, mutta ihan hyvin olen saanut lihan kitkettyä ruokavaliostani. Vegaani en ole, mutta kasvissyöjä kyllä. Ei siihen tarvita kuin tahtoa hakea tietoa, mikä ei kyllä tarvitse varakkuutta.
Vegaanius on nuoren tiedostavan naisen merkki. Vegaaniruuan kuten vuuston ja väätelön kanssa yhteen sopivat palestiinahuivi ja sateenkaarilippi.