Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huoh.. Miten vakuuttaa iäkkäät vanhemmat siitä, että kyllä YHDEN joulun voi viettää ilman perinteisiä menojakin?

Vierailija
11.12.2020 |

Eivät suostu millään uskomaan :( Vieraita pitää olla, ruokaa samat valtavat määrät kuin jokaikinen joulu ennen tätä, joulupukki oltava lapsenlapsille jne.

Kovasti olen yrittänyt sanoa, välillä kovemmin ja välillä varovammin, että nyt on niin että tämä joulu menee nyt eri merkeissä ja että JOKAINEN, myös iäkäs ihminen, sen pystyy kestämään.

Miten olette onnistuneet tässä?

Kommentit (162)

Vierailija
121/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän ongelmana on, että miehen mielestä voimme mennä jouluksi junalla vanhempieni luokse niin kuin aina ennenkin. Ja muitakin sukulaisia voi jouluna tavata, ei ole mitään ongelmaa.

Varmaan d-vitamiinin voimalla. Kyllä on viisas mies sulla.

Vierailija
122/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan ilmoitusmenettelyllä. "Vietämme tämän joulun oman perheen kanssa."

Aikooko nämä vanhemmat tunkea teille väkisin, vai mikä on ongelma?

Kyllä aika kylmältä tuntuisi sanoa omalle äidilleni, että hän ei ole perhettä.

No eihän hän olekaan, vaan sukua.

Ajattelet omista lapsistasi samoin heti kun aikuistuvat? Eivät ole perhettä enää?

Meidän lapsi on nyt 20 ja kyllä hän aina tulee olemaan meidän lapsi. Mutta hänellä on nyt oma perhe, eikä hän enää kuulu minun ja miehen perheeseen. Ei se perhe ole mikään ikuinen juttu, se kestää aikansa. Me olemme hänen lapsuudenperheensä, mutta nyt hänellä on oma perhe miehensä kanssa. Ajattelen, että heidän koiransa kuuluu hänen perheeseen, mutta minä ja mies ei olla enää samaa perhettä hänen kanssaan.

Pienimuotoista ristiriitaa havaittavissa tässä :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan ilmoitusmenettelyllä. "Vietämme tämän joulun oman perheen kanssa."

Aikooko nämä vanhemmat tunkea teille väkisin, vai mikä on ongelma?

Kyllä aika kylmältä tuntuisi sanoa omalle äidilleni, että hän ei ole perhettä.

korona aikaan voi sanoa että en oo kuoleman enkeli ja siksi en voi tulla. Vietän omanlaiseni joulun  ihan rauhassa. 

Vierailija
124/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä, jos se yksi on heidän viimeinen joulu?

Tätä menoa voi hyvin ollakin :(

AP

Ja sinustako olisi kiva, että viettäisivät mahdollisesti viimeisen joulunsa yksin surren sitä, ettei kukaan tullut juhlimaan? Minusta ainakin olisi julmaa kieltää vanhemmiltani vapaus itse valita, miten joulunsa viettävät. Tai edes nillittää heidän valinnoistaan. Heidän elämänsä, heidän päätöksensä. 

Niin, sehän ei haittaa, jos joku juhlijoista saakin tartunnan ja levittää sitä hetken päästä vaikka kauppareissulla. Tartunnan saaneet levittävät taas edelleen työpaikoilla ja julkisissa kulkuneuvoissa. Jossain kohtaa tätä ketjua joku kuolee. Kuolema olisi voitu estää, jos jouluvieraat olisi jätetty kutsumatta. Mutta eihän se haittaa jos tuntematon kuolee. Tärkeintä on yksilön päätös.

Ilmainen tietoisku: Koronan voi saada yhtä todennäköisesti vaikka ei juhlisi. Ei sitä voi

Mä osaan valita, mitä riskejä haluan minimoida ja mitä en. Lisäksi esim. tietä ylittäessäni kykenen ottamaan vastaan informaatiota ja sen perusteella arvioimaan, miten ylitän tien jäämättä auton alle. Sen sijaan tavatessani ihmisen, jota en yleensä tapaa, suljetussa sisätilassa usemman tunnin juhlimisen ajan voin hyvin vähän oikeasti vaikuttaa siihen, saanko häneltä koronan tai tartutanko hänet, jos olenkin oireeton tartuttaja. 

Mut ymmärrän, että on vähän liian monimutkaista sulle tämä:) Helpompi on varmasti vaan ajatella, että se korona jotenkin maagisesti ja satunnaisesti materialisoituu joihinkin ihmisiin, ja mikään, mitä itse tekee, ei vaikuta mitenkään mihinkään.

Mä osaan myös valita. Koronan suhteen kykenen huomioimaan käsipesut yms. ja näin ollen vähentämään riskiä niin paljon kuin mahdollista. 

Mut ymmärrän, että on vähän liian monimutkaista sulle tämä :) Helpompi varmasti syytellä muita hauskasta joulusta kuin pitää huoli turvatoimista ja viettää itsekin hauska joulu. Kyllä minuakin ahdistaisi, jos pitäisi kaikesta kieltäytyä vain, koska SAATTAA saada koronan. 

Sun käsien pesut on kyllä tässä vaiheessa niin lapsellista räpeltämistä. Etäisyys on ainoa, joka tehoaa.

Kurkkaapa googlesta mitä tarkoittaa lyhenne YMS. Saatat ymmärtää jotain. 

Kerroppa mitä sun yms. sisältää? Jos se ei ole fyysinen etäisyys muihin, voit pyyhkiä lopuilla p....

Vierailija
125/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Ja sinustako olisi kiva, että viettäisivät mahdollisesti viimeisen joulunsa yksin surren sitä, ettei kukaan tullut juhlimaan? Minusta ainakin olisi julmaa kieltää vanhemmiltani vapaus itse valita, miten joulunsa viettävät. Tai edes nillittää heidän valinnoistaan. Heidän elämänsä, heidän päätöksensä. 

Niin, sehän ei haittaa, jos joku juhlijoista saakin tartunnan ja levittää sitä hetken päästä vaikka kauppareissulla. Tartunnan saaneet levittävät taas edelleen työpaikoilla ja julkisissa kulkuneuvoissa. Jossain kohtaa tätä ketjua joku kuolee. Kuolema olisi voitu estää, jos jouluvieraat olisi jätetty kutsumatta. Mutta eihän se haittaa jos tuntematon kuolee. Tärkeintä on yksilön päätös.

Ilmainen tietoisku: Koronan voi saada yhtä todennäköisesti vaikka ei juhlisi. Ei sitä voi

Mä osaan valita, mitä riskejä haluan minimoida ja mitä en. Lisäksi esim. tietä ylittäessäni kykenen ottamaan vastaan informaatiota ja sen perusteella arvioimaan, miten ylitän tien jäämättä auton alle. Sen sijaan tavatessani ihmisen, jota en yleensä tapaa, suljetussa sisätilassa usemman tunnin juhlimisen ajan voin hyvin vähän oikeasti vaikuttaa siihen, saanko häneltä koronan tai tartutanko hänet, jos olenkin oireeton tartuttaja. 

Mut ymmärrän, että on vähän liian monimutkaista sulle tämä:) Helpompi on varmasti vaan ajatella, että se korona jotenkin maagisesti ja satunnaisesti materialisoituu joihinkin ihmisiin, ja mikään, mitä itse tekee, ei vaikuta mitenkään mihinkään.

Mä osaan myös valita. Koronan suhteen kykenen huomioimaan käsipesut yms. ja näin ollen vähentämään riskiä niin paljon kuin mahdollista. 

Mut ymmärrän, että on vähän liian monimutkaista sulle tämä :) Helpompi varmasti syytellä muita hauskasta joulusta kuin pitää huoli turvatoimista ja viettää itsekin hauska joulu. Kyllä minuakin ahdistaisi, jos pitäisi kaikesta kieltäytyä vain, koska SAATTAA saada koronan. 

Sun käsien pesut on kyllä tässä vaiheessa niin lapsellista räpeltämistä. Etäisyys on ainoa, joka tehoaa.

Kerroppa mitä sun yms. sisältää? Jos se ei ole fyysinen etäisyys muihin, voit pyyhkiä lopuilla p....

Ei se ole mikään "mun yms." Ihan yleisesti on kaikille annettu ohjeet. Jos niitä ei ymmärrä, turha siitä on riehua niille, jotka ymmärtävät. 

Vierailija
126/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan onkin, jos saavat vierailta koronan.

Vierailija
127/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Ei se fyysinen etäisyys mitään auta, jos lääpit paskaisilla/koronaisilla käsillä ympäriinsä. Käsienpesu on hyvinkin olennainen osa tautien torjuntaa. 

Vierailija
128/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten voivat kuulua siihen hyvin suureen osaan, joka ei kuole koronaan, vaikka sen saa. Aika yllättävää, että korona ei automaattisesti tapa ihmisiä, eikö olekin?

Vierailija
129/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä draamaa joulusta, parista päivästä.  Sen nyt voi jokainen viettää vähän toisellalailla mihin on tottunut.  Voi olla jopa antoisaakin ja rauhoittavaa.

Keväällä sanottiin, että voi kai sitä nyt pari viikkoa olla kotona liehumatta kylillä. Sen jälkeen, että voi kai sitä kerran olla ylioppilasjuhliin menemättä. Kesällä ei kenenkään oleminen pitänyt olla yhdestä festariviikonlopusta tai lomamatkasta kiinni. Nyt on joulu tulossa, ja ihmetellään, eikä voi kahta päivää olla tapaamatta sukulaisia.

Pari päivää tai pari viikkoa nyt varmaan kestääkin mitä vain. Tätä nyt on vain kestänyt jo kymmenen kuukautta eikä loppua näy. Voi mennä vielä pitkä, pitkä aika ja edessä voi olla uusia pandemioita koska vain. Itse olen sitä mieltä, että on löydettävä tapa elää virusten kanssa, eikä sulkeutua määrättömäksi ajaksi kotiin ja lakata elämästä. Tietyt riskit on vain jossain kohtaa pakko hyväksyä. Kuolemattomia emme ole kukaan. 

Lääkefirmat olisivat varmaan tosi kiinnostuneita kuulemaan, mikä on tää sun patenttiratkaisu "virusten kanssa elämiseen". Nythän on ongelmana ollut paljolti se, että osa ihmisistä on pystynyt vain kuolemaan tämän viruksen kanssa, ja eläminen on ollut huomattavan vaikeaa.

Itse olen ollut lähinnä kotona koko vuoden. En silti sanoisi että olen lakannut elämästä. Päin vastoin, uusia harrastuksia on löytynyt, työt on hoitunut kuten ennenkin, perhe asuu yhä saman katon alla. Ihme draamakuningattaria te, joiden koko elämä loppuu siihen että ei pääse pariin juhliin. Teillä varmaan koko vuosi on pilalla jos ei saa kutsua yksiinkään ylioppilasjuhliin?

Vierailija
130/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Entä ne kaikki aiemmat joulut, kun suku on ollut yhdessä, nekö menettää nyt merkityksensä tämän yhden joulun takia?

En ikinä tule ymmärtämään näitä ihmisiä, jotka elää vain joulusta jouluun, ja minäkin sentään tykkään joulun vietosta! Ihan yhtä lailla merkityksellisiä yhdessä olon hetkiä syntyy uutena vuotena, hiihtolomalla, pääsiäisenä, juhannuksena, kesälomalla, syyslomalla, synttäreillä, ihan tavallisena viikonloppuna... Mutta ei, ainoastaan joulusta jää muistoja, ainoastaan joululla on merkitystä.

Vierailija
131/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on se tilanne, että mummolla on nyt varmaankin viimeinen joulu, eihän tulevaisuutta kukaan voi oikeasti ennustaa, mutta sairaudet tietäen ennuste on lyhyt. Käytännössä tilanne on siis se, että jos vielä haluamme nähdä hänet, joudumme riskiin että tartutamme hänet. Toki voimme lyhentää vierailumme lyhyeen, käyttää maskeja ja turvavälejä. Mutta hänen toiveensa olisi vielä yhteinen viimeinen joulu, kaikkine traditioineen suuren suvun kanssa. Tavallaan siitä tulisi ennakkohautajaistilaisuus vainajan läsnäolessa ja lisäksi riski koronan leviämisestä. 

Vierailija
132/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä draamaa joulusta, parista päivästä.  Sen nyt voi jokainen viettää vähän toisellalailla mihin on tottunut.  Voi olla jopa antoisaakin ja rauhoittavaa.

Keväällä sanottiin, että voi kai sitä nyt pari viikkoa olla kotona liehumatta kylillä. Sen jälkeen, että voi kai sitä kerran olla ylioppilasjuhliin menemättä. Kesällä ei kenenkään oleminen pitänyt olla yhdestä festariviikonlopusta tai lomamatkasta kiinni. Nyt on joulu tulossa, ja ihmetellään, eikä voi kahta päivää olla tapaamatta sukulaisia.

Pari päivää tai pari viikkoa nyt varmaan kestääkin mitä vain. Tätä nyt on vain kestänyt jo kymmenen kuukautta eikä loppua näy. Voi mennä vielä pitkä, pitkä aika ja edessä voi olla uusia pandemioita koska vain. Itse olen sitä mieltä, että on löydettävä tapa elää virusten kanssa, eikä sulkeutua määrättömäksi ajaksi kotiin ja lakata elämästä. Tietyt riskit on vain jossain kohtaa pakko hyväksyä. Kuolemattomia emme ole kukaan. 

Lääkefirmat olisivat varmaan tosi kiinnostuneita kuulemaan, mikä on tää sun patenttiratkaisu "virusten kanssa elämiseen". Nythän on ongelmana ollut paljolti se, että osa ihmisistä on pystynyt vain kuolemaan tämän viruksen kanssa, ja eläminen on ollut huomattavan vaikeaa.

Itse olen ollut lähinnä kotona koko vuoden. En silti sanoisi että olen lakannut elämästä. Päin vastoin, uusia harrastuksia on löytynyt, työt on hoitunut kuten ennenkin, perhe asuu yhä saman katon alla. Ihme draamakuningattaria te, joiden koko elämä loppuu siihen että ei pääse pariin juhliin. Teillä varmaan koko vuosi on pilalla jos ei saa kutsua yksiinkään ylioppilasjuhliin?

Mulla on sellainen hurja patenttiratkaisu, että elän niin kuin ennenkin. Ainut muutos on, että käytän maskia julkisilla paikoilla (käsipesut osasin jo ennen korona-aikaa). Ei tämä "virusten kanssa eläminen" mitään rakettitiedettä ole, vaikka siitä sellaista yritetään kovasti tehdä. Jos sinä et tykkää juhlia, voit ihan vapaasti pysyä kotona. Mutta älä syyllistä niitä, jotka tykkäävät juhlista. Katsos kun jokaisella meistä on oikeus omaan mielipiteeseen. 

Vierailija
133/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Entä ne kaikki aiemmat joulut, kun suku on ollut yhdessä, nekö menettää nyt merkityksensä tämän yhden joulun takia?

En ikinä tule ymmärtämään näitä ihmisiä, jotka elää vain joulusta jouluun, ja minäkin sentään tykkään joulun vietosta! Ihan yhtä lailla merkityksellisiä yhdessä olon hetkiä syntyy uutena vuotena, hiihtolomalla, pääsiäisenä, juhannuksena, kesälomalla, syyslomalla, synttäreillä, ihan tavallisena viikonloppuna... Mutta ei, ainoastaan joulusta jää muistoja, ainoastaan joululla on merkitystä.

No ei tietenkään menetä. Mutta TÄMÄ joulu menettää merkityksensä, jos joutuu kökkimään yksin kotona (olettaen että on tottunut sukujouluihin). Se, että sinä, että ymmärrä erilaisia näkemyksiä, on vain sinun ongelmasi. Ei luulisi olevan kovin mahdotonta käsittää, että eri ihmisille eri asiat ovat merkityksellisiä. 

Vierailija
134/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhatkin ihmiset ovat aikuisia, jotka ovat viettäneet kymmeniä jouluja.

He pärjäävät hyvin ilman. Jos on loppukiri menossa, niin sittenhän se on sitäkin yhdentekevämpi asia.

Vierailija
135/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He pärjäävät hyvin ilman. Jos on loppukiri menossa, niin sittenhän se on sitäkin yhdentekevämpi asia.

Ne vanhatkin aikuiset pärjäävät parhaiten, kun saavat ihan itse valita, miten joulunsa viettävät. Ei vanhuus tee ihmisestä holhottavaa ellei ikään liity vakavaa muistisairautta tms. Terveet vanhukset kykenevät tekemään itsenäisiä päätöksiä ilman lastensa tai kenenkään muunkaan kauhisteluja ja paapomisia. 

Vierailija
136/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on se tilanne, että mummolla on nyt varmaankin viimeinen joulu, eihän tulevaisuutta kukaan voi oikeasti ennustaa, mutta sairaudet tietäen ennuste on lyhyt. Käytännössä tilanne on siis se, että jos vielä haluamme nähdä hänet, joudumme riskiin että tartutamme hänet. Toki voimme lyhentää vierailumme lyhyeen, käyttää maskeja ja turvavälejä. Mutta hänen toiveensa olisi vielä yhteinen viimeinen joulu, kaikkine traditioineen suuren suvun kanssa. Tavallaan siitä tulisi ennakkohautajaistilaisuus vainajan läsnäolessa ja lisäksi riski koronan leviämisestä. 

Eli nyt jätätte väliin, muistatte häntä muilla keinoin. Viette kukat, suklaata yms ja ruokaa. Ette jää pitkäksi aikaa. Soitatte hänelle ja kestätte ruikutuksen. Lupaatte korvaavan tilaisuuden, jos tilanne kevemmällä hellittää.

Vierailija
137/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne vanhatkin aikuiset pärjäävät parhaiten, kun saavat ihan itse valita, miten joulunsa viettävät. Ei vanhuus tee ihmisestä holhottavaa ellei ikään liity vakavaa muistisairautta tms. Terveet vanhukset kykenevät tekemään itsenäisiä päätöksiä ilman lastensa tai kenenkään muunkaan kauhisteluja ja paapomisia. 

Mutta jos he pakottavat muut tekemään tahtonsa mukaan, vaikka se on järjetöntä?

Vierailija
138/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos he pakottavat muut tekemään tahtonsa mukaan, vaikka se on järjetöntä?

Aseellako uhkaavat? Vai ihanko köyttävät nippu siteellä patteriin ja väkisin työntävät kinkkua suuhun? 

Vierailija
139/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten voivat kuulua siihen hyvin suureen osaan, joka ei kuole koronaan, vaikka sen saa. Aika yllättävää, että korona ei automaattisesti tapa ihmisiä, eikö olekin?

Vanhat on eri asia, ja hekin voivat tartuttaa muita.

Vierailija
140/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

No ei tietenkään menetä. Mutta TÄMÄ joulu menettää merkityksensä, jos joutuu kökkimään yksin kotona (olettaen että on tottunut sukujouluihin). Se, että sinä, että ymmärrä erilaisia näkemyksiä, on vain sinun ongelmasi. Ei luulisi olevan kovin mahdotonta käsittää, että eri ihmisille eri asiat ovat merkityksellisiä. 

No mitäs jos alkaisitte elää muulloinkin kun jouluna? Ja tänä jouluna muistelette menneitä jouluja. Enkä nyt koe erityisen suurena ongelmana etten ymmärrä miksi joillekin vuoden 365 päivästä vain yksi ilta (ehkä seuraavakin päivä) on merkityksellinen. Ja ihan koko ikäni olen viettänyt sukujouluja. Meidän lähisuvussa tämän vuoden muistot rakentuu muutamista yhdessä vietetyistä päivistä helmikuussa ja heinäkuussa. Tänä jouluna ollaan erillään, mutta ajatuksissa, ja selvitään kyllä siitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi