Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huoh.. Miten vakuuttaa iäkkäät vanhemmat siitä, että kyllä YHDEN joulun voi viettää ilman perinteisiä menojakin?

Vierailija
11.12.2020 |

Eivät suostu millään uskomaan :( Vieraita pitää olla, ruokaa samat valtavat määrät kuin jokaikinen joulu ennen tätä, joulupukki oltava lapsenlapsille jne.

Kovasti olen yrittänyt sanoa, välillä kovemmin ja välillä varovammin, että nyt on niin että tämä joulu menee nyt eri merkeissä ja että JOKAINEN, myös iäkäs ihminen, sen pystyy kestämään.

Miten olette onnistuneet tässä?

Kommentit (162)

Vierailija
61/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat saa kutsua ja sinä tietenkin saat kieltäytyä kutsusta koronaan vedoten. Muut kutsutut tekee mitä haluaa, sitä et voi päättää. Mikä tässä on ongelma?

Vierailija
62/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan ilmoitusmenettelyllä. "Vietämme tämän joulun oman perheen kanssa."

Aikooko nämä vanhemmat tunkea teille väkisin, vai mikä on ongelma?

Kyllä aika kylmältä tuntuisi sanoa omalle äidilleni, että hän ei ole perhettä.

No eihän hän olekaan, vaan sukua.

Häh :D totta kai vanhemmat on perhettä. Ja sisarukset. Aina on olleet. Koska tää on muuttunut?? En mä nyt primääriperhettäni yhtäkkiä laske johonkin serkkujen ja setien kategoriaan vaikka omia lapsia onkin.

Höpö höpö.

Ei kaikilla ole niin huonot välit vanhempiinsa että perheside kielletään, ikävää jos sulla on.

AP, et sä mene mihinkään jouluksi. Saatat myös itse tai perheenjäsenesi saattaa saada taudin ja kuolla. Ihan näin yksinkertainen on asia. Odottakaa nyt sitä rokotetta ennen kun kokoonnutte isolla porukalla, ei siihen kauaa mene. Sano vanhemmille viikkoa ennen että olet sairas, jos ei fakta mene perille.

Olen erittäin hyvissä väleissä lasteni kanssa. Ovat aina lapsiani ja minä heille äiti, vaikka kummallakin oma perhe onkin.

Kuulostat aika läheisriippuvaiselta

Kuulostat jankkaajalta, joka ei edes tiedä, mitä läheisriippuvaisuus tarkoittaa. Autan hieman: läheisistä välittäminen ei ole riippuvaisuutta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat saa kutsua ja sinä tietenkin saat kieltäytyä kutsusta koronaan vedoten. Muut kutsutut tekee mitä haluaa, sitä et voi päättää. Mikä tässä on ongelma?

Se, kun ap ja muut kontrollifriikit eivät voikaan kontrolloida ihan kaikkea. Psyyke rakoilee, kun tapahtuu asioita, joihin itse ei voi vaikuttaa.

Vierailija
64/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh :D totta kai vanhemmat on perhettä. Ja sisarukset. Aina on olleet. Koska tää on muuttunut?? En mä nyt primääriperhettäni yhtäkkiä laske johonkin serkkujen ja setien kategoriaan vaikka omia lapsia onkin.

Höpö höpö.

Ei kaikilla ole niin huonot välit vanhempiinsa että perheside kielletään, ikävää jos sulla on.

AP, et sä mene mihinkään jouluksi. Saatat myös itse tai perheenjäsenesi saattaa saada taudin ja kuolla. Ihan näin yksinkertainen on asia. Odottakaa nyt sitä rokotetta ennen kun kokoonnutte isolla porukalla, ei siihen kauaa mene. Sano vanhemmille viikkoa ennen että olet sairas, jos ei fakta mene perille.

Olen erittäin hyvissä väleissä lasteni kanssa. Ovat aina lapsiani ja minä heille äiti, vaikka kummallakin oma perhe onkin.

Kuulostat aika läheisriippuvaiselta

Mitä oikein sönkötät. Ihan normaaali asia, että lapset aikuistuessaan perustavat omat perheensä.

Vierailija
65/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen järki on viettää mitään juhlaa VÄKIPAKOLLA, kyräilevässä ja hermostuneessa ilmapiirissä?  En vaan millään pysty ymmärtämään miksi ihmeessä sitä yhden ainoaa poikkeusta ei pystyisi nyt tekemään. Ihan järkyttävää suorittamista pelkän suorittamisen vuoksi!

Tässä alkaisi kaivata presidentiltä nyt suoria sanoa median välityksellä! Se toimi keväälläkin, vanhukset totteli heti.

AP

En ymmärrä tätä kirjoitusta. Jos koronasta huolimatta osa perhettä haluaa olla jouluna yhdessä, mitä kyräilyä, väkipakkoa tai hermostumista se aiheuttaa? Eikös se juuri kerro, että halu olla yhdessä on aito ja suuri? Missään nimessä mihinkään yhteiseen joulunviettoon ei kannata mennä, jos se hermostuttaa tai stressaa. Tänä vuonna on erittäin OK jäädä pois.

Mutta ei kaikkia huolestuta viettää joulua perheenjäsenten kanssa eikä siitä seuraa mitään kyräilyä.

Vierailija
66/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä, jos se yksi on heidän viimeinen joulu?

Tätä menoa voi hyvin ollakin :(

AP

Ja sinustako olisi kiva, että viettäisivät mahdollisesti viimeisen joulunsa yksin surren sitä, ettei kukaan tullut juhlimaan? Minusta ainakin olisi julmaa kieltää vanhemmiltani vapaus itse valita, miten joulunsa viettävät. Tai edes nillittää heidän valinnoistaan. Heidän elämänsä, heidän päätöksensä. 

Niin, sehän ei haittaa, jos joku juhlijoista saakin tartunnan ja levittää sitä hetken päästä vaikka kauppareissulla. Tartunnan saaneet levittävät taas edelleen työpaikoilla ja julkisissa kulkuneuvoissa. Jossain kohtaa tätä ketjua joku kuolee. Kuolema olisi voitu estää, jos jouluvieraat olisi jätetty kutsumatta. Mutta eihän se haittaa jos tuntematon kuolee. Tärkeintä on yksilön päätös.

Ilmainen tietoisku: Koronan voi saada yhtä todennäköisesti vaikka ei juhlisi. Ei sitä voi kokonaan estää ellei lukkiudu ilmatiiviiseen steriiliin tilaan loppuelämäkseen. 

Kyllä se korona tarttuu sitä todennäköisemmin, mitä enemmän tapaa kasvokkain muita ihmisiä. Eikä ole kyse kokonaan estämisestä, vaan riskin minimoimisesta.

Vierailija
67/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä menoa voi hyvin ollakin :(

AP

Ja sinustako olisi kiva, että viettäisivät mahdollisesti viimeisen joulunsa yksin surren sitä, ettei kukaan tullut juhlimaan? Minusta ainakin olisi julmaa kieltää vanhemmiltani vapaus itse valita, miten joulunsa viettävät. Tai edes nillittää heidän valinnoistaan. Heidän elämänsä, heidän päätöksensä. 

Niin, sehän ei haittaa, jos joku juhlijoista saakin tartunnan ja levittää sitä hetken päästä vaikka kauppareissulla. Tartunnan saaneet levittävät taas edelleen työpaikoilla ja julkisissa kulkuneuvoissa. Jossain kohtaa tätä ketjua joku kuolee. Kuolema olisi voitu estää, jos jouluvieraat olisi jätetty kutsumatta. Mutta eihän se haittaa jos tuntematon kuolee. Tärkeintä on yksilön päätös.

Ilmainen tietoisku: Koronan voi saada yhtä todennäköisesti vaikka ei juhlisi. Ei sitä voi kokonaan estää ellei lukkiudu ilmatiiviiseen steriiliin tilaan loppuelämäkseen. 

Kyllä se korona tarttuu sitä todennäköisemmin, mitä enemmän tapaa kasvokkain muita ihmisiä. Eikä ole kyse kokonaan estämisestä, vaan riskin minimoimisesta.

Kai kuljet ulkona aina niin, että et ylitä autotietä. Riskin minimoimista, tiedäthän :)

Vierailija
68/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen järki on viettää mitään juhlaa VÄKIPAKOLLA, kyräilevässä ja hermostuneessa ilmapiirissä?  En vaan millään pysty ymmärtämään miksi ihmeessä sitä yhden ainoaa poikkeusta ei pystyisi nyt tekemään. Ihan järkyttävää suorittamista pelkän suorittamisen vuoksi!

Tässä alkaisi kaivata presidentiltä nyt suoria sanoa median välityksellä! Se toimi keväälläkin, vanhukset totteli heti.

AP

En ymmärrä tätä kirjoitusta. Jos koronasta huolimatta osa perhettä haluaa olla jouluna yhdessä, mitä kyräilyä, väkipakkoa tai hermostumista se aiheuttaa? Eikös se juuri kerro, että halu olla yhdessä on aito ja suuri? Missään nimessä mihinkään yhteiseen joulunviettoon ei kannata mennä, jos se hermostuttaa tai stressaa. Tänä vuonna on erittäin OK jäädä pois.

Mutta ei kaikkia huolestuta viettää joulua perheenjäsenten kanssa eikä siitä seuraa mitään kyräilyä.

Ihan joka vuosi on erittäin OK jäädä pois sukujoulujuhlista, jos haluaa. Ne eivät ole pakollisia, vaikka osa tuntuu niin kuvittelevan. 

Vierailija
69/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä et ole siinä asemassa että voisit määräillä vanhempiasi.

Itse voit olla menemättä.

Tässä vähän haiskahtaa kateus, jos muut menevätkin ja heillä on hauska sukujoulu ilman ap:ta.

Höpöhöpö. Siellä taas joku ikäisekseen tosi kypsä eläkeläinen.

Vierailija
70/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ahdistaa jo valmiiksi, että minkälainen vääntö tulee joulusta ja lapset joutuvat välikappaleeksi. Haluan ehdottomasti viettää joulua lasten kanssa kotona. Lasten isä, jolla on uusi perhe, haluaa viedä lapset mummolaan. Kaikki tähän mummolajouluun osallistuvat elävät ihan "normaalisti", joten koronatartuntakin on ihan mahdollinen. Lapset ovat isänsä luona normaalisti ehkä kerran kuukaudessa ja mulla ei ole muita perheenjäseniä tai puolisoa. Olen jo monta vuotta halunnut olla ihan rauhassa kotona joulun ja nyt siihen on ihan todellinenkin syy. Tiedän jo kuinka musta tehdään ikävä ihminen ja ilonpilaaja.

Vierailija
71/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ahdistaa jo valmiiksi, että minkälainen vääntö tulee joulusta ja lapset joutuvat välikappaleeksi. Haluan ehdottomasti viettää joulua lasten kanssa kotona. Lasten isä, jolla on uusi perhe, haluaa viedä lapset mummolaan. Kaikki tähän mummolajouluun osallistuvat elävät ihan "normaalisti", joten koronatartuntakin on ihan mahdollinen. Lapset ovat isänsä luona normaalisti ehkä kerran kuukaudessa ja mulla ei ole muita perheenjäseniä tai puolisoa. Olen jo monta vuotta halunnut olla ihan rauhassa kotona joulun ja nyt siihen on ihan todellinenkin syy. Tiedän jo kuinka musta tehdään ikävä ihminen ja ilonpilaaja.

Koronatartunta on mahdollinen myös koulussa, päiväkodissa, kaupassa jne. Kai pidät lapsesi niistäkin pois?

Vierailija
72/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menen jouluksi sukulaisten luo. Ja nautin joka hetki siitä, kun hysteerikot vapisevat koloissaan tämän "uskaliaan" teon vuoksi. Jokainen alapeukku tähän lisää nautintoani entisestään. 

Vierailija
73/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

No näköjään Ap:n vanhempien mielestä ei ole erittäin OK jäädä pois tänäkään vuonna, jos he kerran selityksistä huolimatta painostavat Ap:ta tulemaan perheineen paikalle. Ja näköjään he eivät ymmärrä, että Ap:ta stressaisi tartuntariski, jolloin se heidän vaatimansa kyläily olisi juuri tuollaista hermoilua. Kaikkia ei varmasti joo stressaa, muuten ei varmaan olisi pk-seudulla huonommat ilmaantuvuusluvut kuin Madridissa tällä hetkellä. Mutta miten sen pitäisi Ap:ta lohduttaa?

Ihmeellistä, miten on taas vaikea ihmisten tajuta, ettei muilla ole sama tilanne kuin heillä. Samoin nämä, jotka ällistelevät, että miksi sinua kiinnostaa, mitä vanhempasi tekevät. No, joitain nyt kiinnostaa omien vanhempiensa terveys, vaikka juuri sinua ei kiinnostaisikaan. Siksi.

Vierailija
74/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan kutsua heille joulun viettoon sen saman ison porukan mitä aiemminkin, vaikka väkisin. Kaikki sinne linkoilemaan, koska "kyllä se pittää jouluna vaan niin olla". Menee ihan taisteluksi ja joulumieli alkaa olla aika kaukana näiden jästipäiden vuoksi. 

AP :(

Ihmetytää miten vanhukset on tämmösiä. Ei omat vanhemmat aikoinaan olleet , enkä nyt itse. 

Ei vanhan ihmisenkään tarvitse olla tyhmä tai paikalleen jämähtänyt. Kaikkea ei tarvitse aina tehdä, niin kuin on "aina tehty".

Itsellä ei ole mitään vaikeuksia sopeutua uuteen tilanteeseen ja olen 60v. 

Vierailija
75/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovathan lapset myös miehesi lapsia. Et sinä voi yksin päättää heidän asioistaan, ellei sinua ole merkitty ainoaksi huoltajaksi, jolloin mitään vääntöä ei edes tulisi.

Vierailija
76/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No juurikin voi muuttua viimeiseksi, jos joku vie heille tahtomattaan viruksen. Toivottavasti ymmärtävät, että tulee vielä uusia jouluja, jos nyt malttaa viettää joulua pienessä piirissä.

Vierailija
77/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No juurikin voi muuttua viimeiseksi, jos joku vie heille tahtomattaan viruksen. Toivottavasti ymmärtävät, että tulee vielä uusia jouluja, jos nyt malttaa viettää joulua pienessä piirissä.

Voi olla viimeinen ilman virustakin. Ihmisiä kuolee edelleen muuhunkin kuin koronaan. Jopa merkittävästi enemmän kuin koronaan. Saattaa yllättää, jos on täyttänyt päänsä koronalla. Eikä muuten tule uusia jouluaja heille, jos ehtivät kuolla ennen ensi joulua. Oli kuolinsyy mikä tahansa. 

Vierailija
78/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskon perhe piti lapsen synttärit viikko sitten kaikista rajoituksista huolimatta ( Uusimaa)

Me ei menty koko muu suku meni. Kun eihän se lapsen nuha vaarallista ole. No näillä lapsilla olikin ollut koronatartunta ja nyt on kaikki karanteenissa. Mukaanlukien riskiryhmäläiset vanhukset.

Mä olin niin onnellinen vaikka tilin kuin leimatuksi hysteerikoksi ja tiukkapipoksi.

Ja nyt sitten jo mietitään yhteistä joulua, mitään ei opittu.

Mutta Mä pysyn kotina, muut tehkööt mitä haluavat. Siihen en voi vaikuttaa enkä aio kenellekään saarnata.

Vierailija
79/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee vielä uusia jouluja. Mutta ei heidän kanssaan, jos sattuvat syystä tai toisesta poistumaan keskuudestamme ennen joulua. Tai voit sitä sinäkin poistua ennen sitä. Elämä ei ole kenellekään ikuista, joten "sitku" ajattelun sijaan on elettävä "nytku"-mallilla. Ollaan yhdessä nyt kun vielä voidaan, koska ikinä ei tiedä mikä joulu tai päivä on se viimeinen. 

Vierailija
80/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

Muistakaa että sukuja on erilaisia. Esim omassa suvussa on tyly ja kylmä tunnelma (jonka yritän muuttaa itse omassa perheessäni). Vanhemmat heittivät lapsensa ulos 18v iässä ja siihen loppui yhteydenpito ja välittäminen. Mun omat vanhemmat on etäisiä kaukaisia sukulaisia joille en soittele ja joita näen kerta viiteen vuoteen.

Tämä on joissain suvuissa normaalia ja se ei ole ihmisen itsensä vika. Tässä ketjussa huomasin että montaa etäisissä väleissä jo loukattiin ja ilkuttiin. Haluan korostaa että se ei ole oma vika välttämättä ollenkaan. Mä olisin halunnut läheisen suvun mutta mun vanhemmat ei halua olla lastensa kanssa tekemissä lainkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi