Huoh.. Miten vakuuttaa iäkkäät vanhemmat siitä, että kyllä YHDEN joulun voi viettää ilman perinteisiä menojakin?
Eivät suostu millään uskomaan :( Vieraita pitää olla, ruokaa samat valtavat määrät kuin jokaikinen joulu ennen tätä, joulupukki oltava lapsenlapsille jne.
Kovasti olen yrittänyt sanoa, välillä kovemmin ja välillä varovammin, että nyt on niin että tämä joulu menee nyt eri merkeissä ja että JOKAINEN, myös iäkäs ihminen, sen pystyy kestämään.
Miten olette onnistuneet tässä?
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä, jos se yksi on heidän viimeinen joulu?
Tätä menoa voi hyvin ollakin :(
AP
Ja sinustako olisi kiva, että viettäisivät mahdollisesti viimeisen joulunsa yksin surren sitä, ettei kukaan tullut juhlimaan? Minusta ainakin olisi julmaa kieltää vanhemmiltani vapaus itse valita, miten joulunsa viettävät. Tai edes nillittää heidän valinnoistaan. Heidän elämänsä, heidän päätöksensä.
Hyvin ja koskettavasti sanottu, mutta en toisaalta haluaisi olla osallisena missään avustetussa itsemurhassakaan. Se on mielestäni vanhemmilta vähän liian paljon vaadittu :'(
AP
Sairasta verrata vanhempien joulun viettoa avustettuun itsemurhaan. Kannattaa välillä ajatella muutakin kuin koronaa niin ei pää sekoa tuon enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Ja sinustako olisi kiva, että viettäisivät mahdollisesti viimeisen joulunsa yksin surren sitä, ettei kukaan tullut juhlimaan? Minusta ainakin olisi julmaa kieltää vanhemmiltani vapaus itse valita, miten joulunsa viettävät. Tai edes nillittää heidän valinnoistaan. Heidän elämänsä, heidän päätöksensä.
Sinun kaltaistesi takia korona leviää, tehohoitopaikat täyttyy ja ei päästä tästä pitkään aikaan eroon. Minä, minä, minusta, minusta ja meidän, meidän. Väliäkö sillä on mikä on järkevää ja KAIKILLE parasta, kun minun ja meidän tulee paha mieli.
Millähän tavalla se on minun syytäni, jos vanhempani haluavat viettää joulua muiden kanssa? Ja millä tavalla korona minusta leviää, kun en sinne juhliin ole menossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Ihan ymmärrettävä näkökulma. Mutta en minä itsekään halua koronaa. Miehen vanhemmat eivät varo läheskään samalla tavalla kuin me. Pitääkö minun uhrata itseni vai? En aio kertoa heille vielä esim. varhaidesta raskaudestani ja haluaisin olla rauhassa, koska olo on hirveä.
-ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan ilmoitusmenettelyllä. "Vietämme tämän joulun oman perheen kanssa."
Aikooko nämä vanhemmat tunkea teille väkisin, vai mikä on ongelma?
Kyllä aika kylmältä tuntuisi sanoa omalle äidilleni, että hän ei ole perhettä.
No eihän hän olekaan, vaan sukua.
Ajattelet omista lapsistasi samoin heti kun aikuistuvat? Eivät ole perhettä enää?
Jos on puoliso ja/tai lapsia, niin silloin aikuisella lapsella on oma ydinperhe. Omat vanhemmat ja sisarukset eivät ole silloin enää perheenjäseniä samassa merkityksessä kuin ennen.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh :D totta kai vanhemmat on perhettä. Ja sisarukset. Aina on olleet. Koska tää on muuttunut?? En mä nyt primääriperhettäni yhtäkkiä laske johonkin serkkujen ja setien kategoriaan vaikka omia lapsia onkin.
Höpö höpö.
Ei kaikilla ole niin huonot välit vanhempiinsa että perheside kielletään, ikävää jos sulla on.
AP, et sä mene mihinkään jouluksi. Saatat myös itse tai perheenjäsenesi saattaa saada taudin ja kuolla. Ihan näin yksinkertainen on asia. Odottakaa nyt sitä rokotetta ennen kun kokoonnutte isolla porukalla, ei siihen kauaa mene. Sano vanhemmille viikkoa ennen että olet sairas, jos ei fakta mene perille.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt sanoa että mieluummin juhlitaan sitten porukalla iloista kevään juhlaa pääsiäisenä, taikka keskikesän suvijuhlaa, taikka elonkorjuuta tai vaikka sitten ensi joulua oikein kunnolla, mutta kun ei....ei vaan kelpaa.. pitää olla nythetikaikki.
AP
Mitä sinä tuosta jankutat? Vanhempasi päättävät itse ketä kutsuvat tai ovat kutsumatta. Sinä taas päätät menetkö vai oletko menemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Ihan ymmärrettävä näkökulma. Mutta en minä itsekään halua koronaa. Miehen vanhemmat eivät varo läheskään samalla tavalla kuin me. Pitääkö minun uhrata itseni vai? En aio kertoa heille vielä esim. varhaidesta raskaudestani ja haluaisin olla rauhassa, koska olo on hirveä.
-ei ap
Tuskinpa maailmassa on yhtään ihmistä, joka HALUAA koronan. Mutta koko elämäänsä ei voi vältellä kaikkea mahdollistakaan. Ja jokainen saa ihan itse päättää, miten joulunsa viettää. Myös sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Niin, sehän ei haittaa, jos joku juhlijoista saakin tartunnan ja levittää sitä hetken päästä vaikka kauppareissulla. Tartunnan saaneet levittävät taas edelleen työpaikoilla ja julkisissa kulkuneuvoissa. Jossain kohtaa tätä ketjua joku kuolee. Kuolema olisi voitu estää, jos jouluvieraat olisi jätetty kutsumatta. Mutta eihän se haittaa jos tuntematon kuolee. Tärkeintä on yksilön päätös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh :D totta kai vanhemmat on perhettä. Ja sisarukset. Aina on olleet. Koska tää on muuttunut?? En mä nyt primääriperhettäni yhtäkkiä laske johonkin serkkujen ja setien kategoriaan vaikka omia lapsia onkin.
Höpö höpö.
Ei kaikilla ole niin huonot välit vanhempiinsa että perheside kielletään, ikävää jos sulla on.
AP, et sä mene mihinkään jouluksi. Saatat myös itse tai perheenjäsenesi saattaa saada taudin ja kuolla. Ihan näin yksinkertainen on asia. Odottakaa nyt sitä rokotetta ennen kun kokoonnutte isolla porukalla, ei siihen kauaa mene. Sano vanhemmille viikkoa ennen että olet sairas, jos ei fakta mene perille.
Olen erittäin hyvissä väleissä lasteni kanssa. Ovat aina lapsiani ja minä heille äiti, vaikka kummallakin oma perhe onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Julmaa kieltää heitä aiheuttamasta turhaa kuormitusta sairaaloille pelkkää lapsellisuuttaan? Ei vanhuksia voi kohdella kuin lapsia, joiden mieltä ei saa pahoittaa, kun he ei muka ymmärrä.
Entäpä jos käykin niin, että eivät saakaan koronaa eivätkä kuormita mitään sairaalaa? Onko ikinä käynyt edes mielessä, että ihmisten tapaaminen ei automaattisesti tarkoita koronataruntaa? Vanhuksia ei todellakaan voi kohdella kuin lapsia. Eli heitä ei pidä holhota, vaan heidän pitää antaa viettää joulunsa niin kuin parhaaksi näkevät. Niinhän me muutkin teemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Niin, sehän ei haittaa, jos joku juhlijoista saakin tartunnan ja levittää sitä hetken päästä vaikka kauppareissulla. Tartunnan saaneet levittävät taas edelleen työpaikoilla ja julkisissa kulkuneuvoissa. Jossain kohtaa tätä ketjua joku kuolee. Kuolema olisi voitu estää, jos jouluvieraat olisi jätetty kutsumatta. Mutta eihän se haittaa jos tuntematon kuolee. Tärkeintä on yksilön päätös.
Ilmainen tietoisku: Koronan voi saada yhtä todennäköisesti vaikka ei juhlisi. Ei sitä voi kokonaan estää ellei lukkiudu ilmatiiviiseen steriiliin tilaan loppuelämäkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Elämästä ei ikävä kyllä selviä hengissä, vaikka mitä tekisi. Olen pahoillani, jos se tieto järkyttää sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme läheisriippuvaista porukkaa täällä.
Jokainen tekee omat päätöksensä joulun suhteen. Et sinä voi tehdä kuin päätökset oman perheesi puolesta. Vanhempasi ovat täysjärkisiä aikuisia ihmisiä ja tekevät omansa.
Ylipäätään jokaisen pitäisi käyttää enemmän energiaa oman elämänsä järjestelyyn kuin toisten. Ei sitä muiden tilannetta voi täysin koskaan tietää, joten usein on parempi pitää mölyt mahassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Julmaa kieltää heitä aiheuttamasta turhaa kuormitusta sairaaloille pelkkää lapsellisuuttaan? Ei vanhuksia voi kohdella kuin lapsia, joiden mieltä ei saa pahoittaa, kun he ei muka ymmärrä.
Jos tässä pelkästä sairaaloiden kuormituksesta ollaan huolissaan, niin sitten pitää kyllä puuttua napakasti myös sukulaisiin, jotka ovat ylipainoisia, tupakoivat tai antavat lastensa pomppia trampoliinilla. Kaikki ovat merkittäviä sairaaloiden kuormittajatekijöitä.
Kun ei olla ainoat kutsutut ja satun tietämään, ettei ne muut ole yhtä jämäköitä... Siksi pitäisi saada näille jästipäille kaaliin, etteivät yksinkertaisesti nyt vaan kutsu ketään! AP[/quote]
====
Et voi muitten puolesta noudattaa koronarajoituksia.
AP:n perhe pysyköön kotonaan ja vanha pari ynnä muut sukulaiset tekee mitä lystää.
Sitten vaan toivot parasta ja pelkäät pahinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Olen erittäin hyvissä väleissä lasteni kanssa. Ovat aina lapsiani ja minä heille äiti, vaikka kummallakin oma perhe onkin.
Kuulostat aika läheisriippuvaiselta
Minä juttelin äitini kanssa jo heinäkuussa, että vietetään joulut erillään; äiti ja isä viettävät kaksisteen rauhassa joulua, me omana perheenä, mutta mun siskolle tämä ei käykään. Hän haluaa kunnon sukujoulun vaikka ukkonsa ei joulua vietä (johtuu hänen exästä, ei ole viettänyt koulua varmaan 15 vuoteen) eikä siskoni esikoinen tule "kotiin".
Juu, ei mennä eikä mene myöskään vanhemmat.
Ja ei, korona ei ole ainoa syy, syynä on myöskin se, että vanhemmat todellakin haluavat viettää joulun kaksin, omassa rauhassa.
Sisko ei vaan tätä tajua 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan kutsua heille joulun viettoon sen saman ison porukan mitä aiemminkin, vaikka väkisin. Kaikki sinne linkoilemaan, koska "kyllä se pittää jouluna vaan niin olla". Menee ihan taisteluksi ja joulumieli alkaa olla aika kaukana näiden jästipäiden vuoksi.
AP :(
No voi hyvänen aika. Ette mene ja sillä selvä. Miksi tuosta pitäisi alkaa taistelemaan?
Kun ei olla ainoat kutsutut ja satun tietämään, ettei ne muut ole yhtä jämäköitä... Siksi pitäisi saada näille jästipäille kaaliin, etteivät yksinkertaisesti nyt vaan kutsu ketään! AP
Ethän sinä voi toisten aikuisten puolesta asiaa päättää. Jokainen jästipää päättää ihan itse, minne menee ja ketä kutsuu. Te ette mene ja sehän on ihan OK. Mutta ethän sinä voi muille sanella, kuinka heidän tulisi elää. Jokainen arvioi itse, mitkä riskit ovat ottamisen arvoisia. Tässä ihmiset eroavat paljon toisistaan, jotkut ovat turvallisuushakuisempia ja toiset ottavat mieluummin riskejä.
Sinun kaltaistesi takia korona leviää, tehohoitopaikat täyttyy ja ei päästä tästä pitkään aikaan eroon. Minä, minä, minusta, minusta ja meidän, meidän. Väliäkö sillä on mikä on järkevää ja KAIKILLE parasta, kun minun ja meidän tulee paha mieli.