Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huoh.. Miten vakuuttaa iäkkäät vanhemmat siitä, että kyllä YHDEN joulun voi viettää ilman perinteisiä menojakin?

Vierailija
11.12.2020 |

Eivät suostu millään uskomaan :( Vieraita pitää olla, ruokaa samat valtavat määrät kuin jokaikinen joulu ennen tätä, joulupukki oltava lapsenlapsille jne.

Kovasti olen yrittänyt sanoa, välillä kovemmin ja välillä varovammin, että nyt on niin että tämä joulu menee nyt eri merkeissä ja että JOKAINEN, myös iäkäs ihminen, sen pystyy kestämään.

Miten olette onnistuneet tässä?

Kommentit (162)

Vierailija
21/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen järki on viettää mitään juhlaa VÄKIPAKOLLA, kyräilevässä ja hermostuneessa ilmapiirissä?  En vaan millään pysty ymmärtämään miksi ihmeessä sitä yhden ainoaa poikkeusta ei pystyisi nyt tekemään. Ihan järkyttävää suorittamista pelkän suorittamisen vuoksi!

Tässä alkaisi kaivata presidentiltä nyt suoria sanoa median välityksellä! Se toimi keväälläkin, vanhukset totteli heti.

AP

No eihän totelleet. Itsekästä minä minä porukkaa suurin osa.

Vierailija
22/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kiitos kutsusta, mutta vallitsevan tilanteen vuoksi laitamme joulua vain omaan kotiin tänä vuonna. Ettehän varaa meille ruokia. Toivotaan että ensi vuonna tilanne on toinen!"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni hirvittää se ruoan määrä jonka vanhempani ovat jouluksi varanneet. 200 kpl karjalanpiirakoita, 10 kg kinkkua, 50 joulutorttua, 150 piparia, 3 kg rosollia, 5 kg laatikoita yms. Lahjaksi tulee tietysti 10 rasiaa Juhlapöydän konvehteja. Kevyesti 3000-4000 kcal/päivä. Liikuntaahan ei missään nimessä harrasteta.

Vierailija
24/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä, jos se yksi on heidän viimeinen joulu?

Tätä menoa voi hyvin ollakin :(

AP

Ja sinustako olisi kiva, että viettäisivät mahdollisesti viimeisen joulunsa yksin surren sitä, ettei kukaan tullut juhlimaan? Minusta ainakin olisi julmaa kieltää vanhemmiltani vapaus itse valita, miten joulunsa viettävät. Tai edes nillittää heidän valinnoistaan. Heidän elämänsä, heidän päätöksensä. 

Vierailija
25/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitin elokuussa lapsille, että jouluna saatte olla omillanne, tänne ei ole tulemista. Suuttuivat, koska olivat olettaneet voivansa tulla viikoksi täysihoitoon ja viettämään oikein kunnon mummolajoulua. Sellaista ei ole ollut ainakaan 10 vuoteen eli sen jälkeen, kun äitini kuoli (siellä oltiin aina lasten lapsuudessa). Nyt kun on lapsenlapsia, niin minun pitäisi järjestää vastaavaa, joten kiitän koronaa siitä, että sukujoulua ei ole pakko tehdä. Opetelkoot nyt perhejouluja itsekseen, laatikkoja tai puolukkajäädykettä on turha täältä tilata.

Nyt on ehkä hyvä olla erillään, mutta kuulosyaq siltä, että taitaa lapset lapsineen pysytellä jatkossa kaukana susta oli sitten korona, joulu, juhannus tai arki.

En minäkään ole koskaan aikuisille lapsille ja lapsenlapsille järjestänyt joulua. Ihan mielellään ovat joulun viettäneet kotonaan, kun ilmoitin jo heti alussa, että en ole mikään hyysääjä, joten joulun saa jokainen viettää oman perheen kesken. Huokaisivat helpotuksesta

Vierailija
26/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni hirvittää se ruoan määrä jonka vanhempani ovat jouluksi varanneet. 200 kpl karjalanpiirakoita, 10 kg kinkkua, 50 joulutorttua, 150 piparia, 3 kg rosollia, 5 kg laatikoita yms. Lahjaksi tulee tietysti 10 rasiaa Juhlapöydän konvehteja. Kevyesti 3000-4000 kcal/päivä. Liikuntaahan ei missään nimessä harrasteta.

Miksi ihmeessä sinä pidät kirjaa vanhempiesi ruuista ja syömisistä?

Vierailija
27/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan ilmoitusmenettelyllä. "Vietämme tämän joulun oman perheen kanssa."

Aikooko nämä vanhemmat tunkea teille väkisin, vai mikä on ongelma?

Kyllä aika kylmältä tuntuisi sanoa omalle äidilleni, että hän ei ole perhettä.

No eihän hän olekaan, vaan sukua.

Ajattelet omista lapsistasi samoin heti kun aikuistuvat? Eivät ole perhettä enää?

Vierailija
28/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kiitos kutsusta, mutta vallitsevan tilanteen vuoksi laitamme joulua vain omaan kotiin tänä vuonna. Ettehän varaa meille ruokia. Toivotaan että ensi vuonna tilanne on toinen!"

No jo on etäiset välit omaan äitiin jos noin muodollisesti pitää viestiä 😀

Vierailija
29/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Ja sinustako olisi kiva, että viettäisivät mahdollisesti viimeisen joulunsa yksin surren sitä, ettei kukaan tullut juhlimaan? Minusta ainakin olisi julmaa kieltää vanhemmiltani vapaus itse valita, miten joulunsa viettävät. Tai edes nillittää heidän valinnoistaan. Heidän elämänsä, heidän päätöksensä. 

Julmaa kieltää heitä aiheuttamasta turhaa kuormitusta sairaaloille pelkkää lapsellisuuttaan? Ei vanhuksia voi kohdella kuin lapsia, joiden mieltä ei saa pahoittaa, kun he ei muka ymmärrä.

Vierailija
30/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelet omista lapsistasi samoin heti kun aikuistuvat? Eivät ole perhettä enää?

Vain puoliso ja huollettavat on omaa perhettä.

Vierailija
31/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsiani ovat aina, mutta heillä on tosiaan omat perheensä.

Vierailija
32/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh :D totta kai vanhemmat on perhettä. Ja sisarukset. Aina on olleet. Koska tää on muuttunut?? En mä nyt primääriperhettäni yhtäkkiä laske johonkin serkkujen ja setien kategoriaan vaikka omia lapsia onkin.

Vierailija
33/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et ole siinä asemassa että voisit määräillä vanhempiasi.

Itse voit olla menemättä.

Tässä vähän haiskahtaa kateus, jos muut menevätkin ja heillä on hauska sukujoulu ilman ap:ta.

Vierailija
34/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin lähettää noin virallisesti muotoillun viestin töissä asiakkaalle. Mutta ymmärrän toki, että kaikilla ei ole läheiset välit vanhempiinsa. 

Vierailija
35/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Hyvin ja koskettavasti sanottu, mutta en toisaalta haluaisi olla osallisena missään avustetussa itsemurhassakaan. Se on mielestäni vanhemmilta vähän liian paljon vaadittu :'(

AP

Vierailija
36/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: Kukin päättää omalla kohdallaan, onko turvallista mennä. Eri alueilla ja ihmisillä on erilaisia tilanteita koronan suhteen. Jos on ollut 2 viikkoa karanteenissa/etätöissä ennen joulua, eikä ole käynyt yhtään missään, ei ole mitään riskiä mennä vanhusten luokse jouluksi. Mutta jos tekee korona-alueella asiakaspalvelutyötä aatonaattoon asti, on viisasta jäädä ihan omaan kotiin joulua viettämään. Suurimmalla osalla ihmisistä tilanne on jotain noiden ääripäiden väliltä.

Koronatilanne ei ole koko Suomessa sama kuin Itä-Helsingissä.

Vierailija
37/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh :D totta kai vanhemmat on perhettä. Ja sisarukset. Aina on olleet. Koska tää on muuttunut?? En mä nyt primääriperhettäni yhtäkkiä laske johonkin serkkujen ja setien kategoriaan vaikka omia lapsia onkin.

Höpö höpö.

Vierailija
38/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain puoliso ja huollettavat on omaa perhettä.

Noup. Minun perheeseeni kuuluva äiti, isä, sisko ja veli. Puolisoa ja varsinkaan huollettavia ei ole eikä tule. Puoliso sattuisi joskus löytymään, hän tulisi osaksi perhettä ilman, että kukaan tippuu listalta pois. 

Vierailija
39/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jo on etäiset välit omaan äitiin jos noin muodollisesti pitää viestiä 😀

Mun tunnevammainen veli kommunikoi tällä tavalla äidillemme ja sisaruksille yhteisessä chatissa. Tekee pahaa lukea sen juttuja. Tarkoituksellista etäännyttämistä. Myös epäkunnioittavaa mielestäni. Itse osoitan kunnioitusta vanhempiani kohtaan puhumalla vilpittömästi samalla tavalla kuin esim ystävilleni.

Vierailija
40/162 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt sanoa että mieluummin juhlitaan sitten porukalla iloista kevään juhlaa pääsiäisenä, taikka keskikesän suvijuhlaa, taikka elonkorjuuta tai vaikka sitten ensi joulua oikein kunnolla, mutta kun ei....ei vaan kelpaa.. pitää olla nythetikaikki.

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi