Vapaaehtoinen työttömyys,muita jotka hypännyt pois työelämästä?
Olen tämän koronan keskellä alkanut hyvin vakavasti pohtia työelämästä jättäytymistä. En vain yksinkertaisesti jaksa niitä vaatimuksia ja työn määrää. Työskentelen ruokapalvelussa.
Kommentit (105)
Kiitos ap, että jäät työttömäksi ja ihan omasta halustasi.
Näin saa joku muu työtön työpaikan.
Osa-aikatyö on ratkaisu. Ei tarvi hävetä muiden rahoilla elämistä, mutta elämä helpottuu.
No mikset vaihda alaa?? Tai edes työpaikkaa. Tai opiskele lisää niin voit päästä kevyempiin hommiin.
Sullahan on pitkä työhistoria jo takana. Mitä enää mietit, anna palaa.
Minä olen jäänyt paristakin työstä aikoinaan pois ja aina keksinyt parempaa tilalle.
Itse kävin koulut ja hänkin pätevyyden ja nyt nautin 5500e palkkaa leppoisista etätöistä (myös ennen koronaa). Elämä on valintoja
Kuinkakohan moni työtön on tuota tälläkin hetkellä? Ihan omasta halusta työtön? 🤔
Olen myös nuori työtön ja onnellinen mutta tekisin kyllä töitä jos niitä tulisi ja sillä ehdolla että palkalla elää paremmin kuin työttömyystuilla ja ei tarvitse omaa terveyttään heittää pois työn takia.
Musta ihan mainio ehdotus oikeesti olisi jakaa työmäärä, esim 4-6 tuntia työtä päivässä, itse voisin helposti tehdä 4 tuntia joka päivä :) jaksaisi paremmin ja sit vaihtuisi joku muu tulisi tilalleni, olisi työtä enemmän, ja energiaa enemmän ja uskon että ihmiset jaksaisivat paremmin. Harvalle sopii kilpailukeskeinen työelämä ja sitähän monet paikat nykyään vaativat. Miksei riitä että tulet työhön, teet hommas ja siinä se, ei mitään ihmeellisempää.
Muutamia tuollaisia töitä on esim Fazer tehtaalla työ oli todella yksitöikkoista, siinä aivotoiminta kuoli täysin kun tuijotti liukuhihnaa ja 8 tuntia jotkut siellä istuskelevat, ihan hulluutta. Tai sitten myyjän työ joka on palkkaan nähden ihan sairasta menoa, vaikeat asiakkaat, kiire pukkaa, pitää venyä joka paikkaan, harvoin saa kiitosta...ja vielä pahempaa terveyskeskuksen työssä esim hoitajana, palkka surkeaa mutta vaatimus korkeaa. En ihmettele että ihmiset sairastuu ja jää pois.
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin koulut ja hänkin pätevyyden ja nyt nautin 5500e palkkaa leppoisista etätöistä (myös ennen koronaa). Elämä on valintoja
Mitä teet työksesi?
Vierailija kirjoitti:
Olen maksanut kassaan 17 vuotta. Enköhän ole ainakin yhden vuoden sapattivapaan kustantanut.
-ap
Kassa maksaa vuodessa vajaa 100e eli olet maksanut n. 1500e. Katetaanko tuolla sinun vuoden sapattivapaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet työksesi?
Työnimikkeeni on Senior Data Analyst
Todennäköisesti työkkäri laittaa kursseille tai työharjoitteluun 9€ päivä. Lisäksi jos itse irtisanoutuu tulee karenssi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen maksanut kassaan 17 vuotta. Enköhän ole ainakin yhden vuoden sapattivapaan kustantanut.
-apKassa maksaa vuodessa vajaa 100e eli olet maksanut n. 1500e. Katetaanko tuolla sinun vuoden sapattivapaa?
Olen maksanut liittoon 1,5% palkastani joka kuukausi eli 37,50€. Tekee vuodessa vähän enemmän kuin 100€
-ap
En saanut omilla taidoillani ja motivaatiollani merkittävästi parempaa elintasoa, kuin mitä tuilla ja vanhempien tuella joten miksi kulkea töissä ollenkaan? Nyt on ainakin vapaa-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
-ap
Kassamaksut on siinä 100 euron huitteilla /vuosi. Olet siis max 2000 maksanut sinne. Loput tulee veronmaksajien kukkarosta. Eli olet EHKÄ sapatti KUUKAUDEN maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apKassa maksaa vuodessa vajaa 100e eli olet maksanut n. 1500e. Katetaanko tuolla sinun vuoden sapattivapaa?
Olen maksanut liittoon 1,5% palkastani joka kuukausi eli 37,50€. Tekee vuodessa vähän enemmän kuin 100€
-ap
Voi reppanaa, liitto ja kassa ovat kaksi eri asiaa. Ne mitä maksat liitolle menee lähinnä liiton toiminnan pyörittämiseen (liiton työntekijöiden palkat, tapahtumat, jne.). Kassamaksu on nykyään n. 100e vuodessa
Mä teen vapaaehtoisesti töitä vuokratyöpalvelun kautta. Saan ilmoittaa sinne, koska ja miten olen käytettävissä. Joinakin viikkoina huvittaa tehdä vain muutamana päivänä viikossa, joskus innostun ja saatan tehdä seitsemänpäivästä viikkoa.
Kunhan saan vuokran ja pakolliset kulut hoidettua, niin olen tyytyväinen. Jonkun verran on saanut säästöönkin. Olen pieniruokainen ja tykkään elää aika vaatimattomasti. Joskus tosin saatan käydä kahviloissa ja hemmotella itseäni jollain kuuden euron kahvilla :)
Vierailija kirjoitti:
Entäs me muut? Kun jonkun pitää se sinun jaksamattomuutesi sitten maksaa. Ei helppoa ole työelämä monestikaan, mutta pakko jaksaa ja tehdä oma osansa. Aika itsekeskeistä ajatella että kun minä nyt en jaksa niin jään pois
Joku työtön saa työpaikan kun ap haluaa pois. Ei vaikuta kokonaisuuteen mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Liitto ja kassa ovat täysin eri asioita. Olet maksanut LIITOLLE. et kassalle.
Työelämä ei muutu inhimillisemmäksi niin kauan kun ihmiset suostuvat tähän tahtiin. Jos useampi lähtisi lätkimään vois alkaa ehkä tapahtuu jotain