Vapaaehtoinen työttömyys,muita jotka hypännyt pois työelämästä?
Olen tämän koronan keskellä alkanut hyvin vakavasti pohtia työelämästä jättäytymistä. En vain yksinkertaisesti jaksa niitä vaatimuksia ja työn määrää. Työskentelen ruokapalvelussa.
Kommentit (105)
Minä jäin pois työelämästä keväällä. Oli onneksi pesämunaa jolla aloin pelaamaan pörssissä. Nyt ei tarvitse enää töihin mennä. En minä voi nyt leveästi elää mutta mukavasti kuitenkin. Pörssissä ja rahastoissa sen verran rahaa että pitäisi pärjätä.
M54
Minä jäin(olin yrittäjä), tosin meni puolessa vuodessa hermo Kelaan ja omatunnon tuskat siivellä elämisestä niin perustin yrityksen uudestaan mutta teen töitä vain n. 10h kuukaudessa ja tulot pidän vähän alle 10000€/vuosi niin ei tarvitse maksaa veroja, alvia eikä eläkemaksuja. Elän mukavaa elämää tosin ei voi tietää jos joskus vielä haluan yrittää "kunnolla" mutta näin on nyt mennyt jo neljä vuotta.
Mä antaisin mitä tahansa, että tervehtyisin ja pääsisin takaisin töihin. Olen niin masentunut tästä tilanteestani.
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin koulut ja hänkin pätevyyden ja nyt nautin 5500e palkkaa leppoisista etätöistä (myös ennen koronaa). Elämä on valintoja
Minkä alan koulutus? Millaisia töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyppäsin pois oravanpyörästä, mutta en ilmoittautunut työttömäksi, koska en halunnut töihin. Nyt on menossa 6. vuosi leppoisaa oleilua ja pientä puuhastelua. Moni ihmettelee, miksi työkkäri ei tarjoa minulle mitään ja kun muistutan, että en ole työtön, niin ihmetellään, että millä elän. No tekemällä muiden työksi luokittelemia asioita korvausta vastaan, mutta en koe niitä työksi.
Eli harrastat veronkiertoa ja harmaata taloutta....
Se on verovapautta. Kommarit jää nuolemaan näppejään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen maksanut kassaan 17 vuotta. Enköhän ole ainakin yhden vuoden sapattivapaan kustantanut.
-apKassa maksaa vuodessa vajaa 100e eli olet maksanut n. 1500e. Katetaanko tuolla sinun vuoden sapattivapaa?
Olen maksanut liittoon 1,5% palkastani joka kuukausi eli 37,50€. Tekee vuodessa vähän enemmän kuin 100€
-ap
Ymmärrän toki sen, ettei uupumukselle mitään mahda, mutta sullahan on ruokapalvelutyössä hyvä palkka! Työskenteletkö siis kunnalla? Maksetaanko teille poikkeuksellisen hyvää palkkaa vai mistä tuo koostuu? Itse taas etsin vakituista työtä tuolta alalta ja olisin niiiiin kiitollinen päästessäni edes 1800 brutolla kokopäivätöihin (on koulutus ja yli 10 vuoden kokemus)
Kolme vuotta sitten jättäydyin. Kynnys oli kova koska kotona oli taottu päähän että töitä pitää olla, muuten ei ole arvokas ratas yhteiskunnassa vaan laiska ja niin edelleen. Mutta. Kun vaihtoehtona oli lopullinen burnout niin valinta oli helppo. Töihin uhrattua aikaa ei koskaan saa takaisin. Muutama lantti on liian huono korvaus ainiaaksi menetetystä tunnista. Keskityn siihen mistä saa energiaa ja se ei ole työ. Ja sitäpaitsi, automatisaatio ja kehitys on tuonut meidät ihannetilanteeseen jossa töihin pääsevät ne ketkä sinne eniten haluaisivat. Huonossa työssä sinnittely on huono tilanne työntekijälle ja huono tilanne työttömälle joka kernaasti ottaisi paikan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok suunnitelma mutta ole kiltti äläkä ala porsimaan meidän työssäkäyvien kustannuksella.
Sano tuo entisille kansanedustajapudokkaille jotka nauttivat veronmakajien kustantamia hulppeita sopeutumiseläkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
En ole kokonaan lopettanut työntekoa, mutta olen kieltäytynyt määräaikaisen työsopimuksen jatkosta ja jatkanut työntekoa samaan paikkaan keikkalaisena. Samalla nostin soviteltua ansiosidonnaista. Sain siis työmäärän puolitettua, mutta nettotulot säilyivät samalla tasolla.
Itse tehnyt samaa paitsi etten edes hakenut ansiosidonnaista. Periaatteessa sitä ei kai saakaan jos on vapaaehtoisesti vaikka 50 % työajalla? Eihän soviteltukaan tässä taoauksessa ihan oikein ole, mutta sitten on mm. kaupan alalla niitä joille ei edes tarjota täysiä tunteja.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok suunnitelma mutta ole kiltti äläkä ala porsimaan meidän työssäkäyvien kustannuksella.
Ai niin kuin meidän hallitus, ja sen kaverijoukko?
Vierailija kirjoitti:
Millainen koulutus sinulla ap on?
Heitätkö noin vaan oman koulutuksen ja ammatin ja työn viemäristä alas.
Ihmettelen syvästi, kenellä siihen on näinä aikoina varaa,
Mutta jos tuolta tuntuu, niin anna palaa!
Voit tulla myöhemmin toisin aatoksiin, kun makaat sohvalla työttömänä ja mietit, miten saisit enemmän rahaa ja aikasi kulumaan.
Eiköhän se oma hyvinvointi ole tärkeämpää, kuin "oma koulutus, ammatti ja työ"? Niitä kaikkia tehdään just sen hyvinvoinnin takia. Niillä ei ole mitään itseisarvoa.
Miksi oletat, että kaikki ovat maanisia kuluttajia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano tuo entisille kansanedustajapudokkaille jotka nauttivat veronmakajien kustantamia hulppeita sopeutumiseläkkeitä.
Heh, nauttivat "eläkkeistä" jotka eivät riipu iästä tai työnteosta..! :D Ja kun asiasta tuli sanomista, ei kun jatkoivat vain, joskin "määräaikaisena eläkkeenä".
Tavallinen kansalainen kun tekisi noin, joutuisi linnaan. Olisi varmaan myös vihattu.
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin koulut ja hänkin pätevyyden ja nyt nautin 5500e palkkaa leppoisista etätöistä (myös ennen koronaa). Elämä on valintoja
Tuskin nautit. Osa tuosta on valtion palkka. Ihmisillä kun on hassu taipumus esittää valtion osuus omanaan... vai oletko poikkeus?
Harkinnassa on. Kolmen vuoden päästä on asunto velaton ja yksi vaihtoehto on jättäytyä työelämästä. Pidän kyllä työstäni, mutta koen myös, että elämällä on varmasti muutakin annettavaa.
On aika kamalaa, että toisinaan vauvojenkin äidit joutuvat töihin. Heillä pitäisi olla edes oikeus 6-tuntiseen työpäivään. Jossakin maassa onkin näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen maksanut kassaan 17 vuotta. Enköhän ole ainakin yhden vuoden sapattivapaan kustantanut.
-apKassa maksaa vuodessa vajaa 100e eli olet maksanut n. 1500e. Katetaanko tuolla sinun vuoden sapattivapaa?
Olen maksanut liittoon 1,5% palkastani joka kuukausi eli 37,50€. Tekee vuodessa vähän enemmän kuin 100€
-ap
Liitto ja kassa ovat täysin eri asioita. Olet maksanut LIITOLLE. et kassalle.
Mafialle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kokonaan lopettanut työntekoa, mutta olen kieltäytynyt määräaikaisen työsopimuksen jatkosta ja jatkanut työntekoa samaan paikkaan keikkalaisena. Samalla nostin soviteltua ansiosidonnaista. Sain siis työmäärän puolitettua, mutta nettotulot säilyivät samalla tasolla.
Itse tehnyt samaa paitsi etten edes hakenut ansiosidonnaista. Periaatteessa sitä ei kai saakaan jos on vapaaehtoisesti vaikka 50 % työajalla? Eihän soviteltukaan tässä taoauksessa ihan oikein ole, mutta sitten on mm. kaupan alalla niitä joille ei edes tarjota täysiä tunteja.
Soviteltua ei saa, jos työajan lyhennys on omasta aloitteesta. Itse tosiaan kieltäydyin tarjotusta jatkosopimuksesta ja jatkoin työskentelyä tuntilistalla. Sittemmin otin vastaan osa-aikatyön muualla. Joka tapauksessa paperilla ei siis missään vaiheessa näkynyt, että olisin itse pyytänyt työajan vähentämistä.