Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskonnollisuus kunnallisessa päiväkodissa.

Vierailija
30.04.2014 |

Olemme olleet tyytyväisiä lapsemme päivähoitoon, mutta nyt uuden päiväkodin myötä on tullut paljon uskonnollista ohjelmaa, erilaisia hartauksia (joulu, pääsiäinen jne), näytelmiä ja tarinoita juhlien aikoina (jeesus-aiheisia), kirkossa käyntiä, seurakunnan järjestämää ohjelmaa jne. Olemme uskonnoton perhe, enkä pidä perinteistä joulukirkkoa saati suvivirttä mitenkään pahana, mutta nyt alkaa jo mennä yli. Kaikki lapset osallistuvat näihin, joten en halua lastani eristää, ja onhan lapsista kivaa kun menään johonkin paikkaan retkelle tai on muuta erilaista ohjelmaa. Vaan miksi sen on pakko olla uskonnollista?! Lapsi jutteli pääsiäisenä, että pääsiäistarina ei ollut pelottava vaikka Jeesus kuolikin, koska se heräs henkiin kun se on jumalan poika. Ei kiva juttu meidän mielestä todellakaan. 

Kuka näistä ohjelmista pääsääntöisesti päättää, päiväkodin johtaja vai ryhmän lastentarhanopettaja? Harmittaa, kun mielestäni varsinkin kunnallinen päivähoito pitäisi olla mahdollisimman neutraalia noista uskomusjutuista. :( Miten muilla?

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kakattomuus todellakaan kylllä riitä. Ihan hyvä, että vanhemmilla on mielipiteitä ja näkemyksiä lapsensa hoitoon liittyen, niin pitääkin olla  t. 39

Vierailija
62/91 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko sanaakaan ap.n kirjoituksesta. Varmaan pääsiäisenä on ollut joku retki lähikirkkoon, mutta mitään paatoksellista uskoon käännyttämistä ei todellakaan ole ollut. Aika hurja väite, että ap.n päiväkodissa on jeesustelu mennyt överiksi,  mikä on päiväkodin nimi ja paikkakunta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 20:40"]

Eiköhän nuo mene ihan yleissivkstyksen piikkiin. Länsimainen kulttuuri ja arvot pohjautuvat todella vahvasti kristinuskoon.

[/quote]

Eivätkä pohjaudu. Kristinusko ei ole mikään ihmeellinen asia, josta arvot ovat vai ilmestyneet. Kristinusko vain omi jo olemassaolevaa arvopohjaa ja muokkasi sen sellaiseksi, että se tulisi heidän jumalastaan.

Kertooko jo tuo sinun kommenttisi sen, että jo päiväkodissa alkava kristillinen aivopesu voi toimia?

Kaikilla on oikeus uskontoneutraaliin varhaisopetukseen sekä uskontoneutraaliin työpaikkaan (vrt. lto tai opettaja).

Vierailija
64/91 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 21:25"]

En edes jaksa lukea koko ketjua. Uskonnottomien pitää perustaa oma päiväkoti, siten nämäkin ongelmat ratkeaa. Ja ei, turha sanoa, että veroja maksatte ja teille kuuluu sitä ja tätä. Samat kuuluu niille kirkkoon kuuluvillekin veronmaksajille.

[/quote]

No minä jaksoin, toivottavasti sinä jaksat lukea edes vastaukseni. 

Uskovien pitää perustaa oma päiväkoti, sillä nämäkin ongelmat ratkeaa. Ja ei, turha sanoa, että veroja maksatte ja teille kuuluu sitä ja tätä. Samat kuuluu niille kirkkoon kuulumattomillekin veronmaksajille.

Vierailija
65/91 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda päiväkotia! Inhottavaa että eivät kunnioita teidän ohjeita ettei lapsi saa osallistua uskonnollisiin tilaisuuksiin. Itse olen lh ja me kyllä kysymme tarkkaan vanhemmilta onko ok osallistua näihin tapahtumiin jos ei niin sitten jäävät tekemään muita hommia siksi aikaa. Sanot vaan päiväkotiin että lapsesi ei osallistu jatkossa näihin tapahtumiin

Vierailija
66/91 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä paikkakunta ja mikä päiväkoti? 

Vierailija
67/91 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole edes ajatellut että tämmöinen sisältyisi päiväkotiohjelmaan vaan ajatellut näiden tulevam vasta koulussa. Kuulostaa ap:n lasten kohdalla todella suurelta määrältä.

mutta toisaalta vaikka itse en ole uskonnollinen, kirkkoo kuulumme miehen kanssa kyllä mutta lapsi ei meiltä eikä lähipiiriltä uskonnollista kasvatusta saa. Hyväksyisin todennäköisesti kaikki päiväkodin seurakunnan jutut sekä muut uskonnolliseen kasvatukseen liittyvät jutut ellei nyt olisi ihan jatkuvaa, lähes päivittäistä. Lapsi oppii mielestäni noissa tärkeitä arvoja sekä asioita joita me emme hänelle itse opeta ja näin saa eväät joskus tulevaisuudessa päättää itse, mihin uskoo tai ei, haluaako kuulua kirkkoon vai ei yms.

mielestäni lapsesta ei tarvitse kasvattaa samoin ajattelevaa kuin vanhemmat vaan nimenomaan itsenäinen, ajatteleva persoona.

Vierailija
68/91 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 21:08"]

Ei ole kirkkoon kuuluvienkaan pakko osallistua. Ei ole pakko edes kertoa kuuluuko kirkkoon vai ei.

[/quote]

Ei ole pakko kertoa, mutta kirkkoon kuuluminen on ihan julkinen tieto. Kaste kuulutetaan, konfirmaatio on julkinen jne.

Vierailija
69/91 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 21:54"]

Joulu on vanha pakanajuhla pukkeineen ja lahjoineen. Ei kai teillä käy pukki tuomassa lahjoja? :o

[/quote]

Tutustupa joulun historiaan vähän tarkemmin. Pukki ei käy monessakaan suomalaisessa kodissa, vaan ihan Petteri Punakuono tuo kaupallisen joulupukiksi Suomessa nimetyn hyvin amerikkalaisen perinteen kaltaisen Santan.

Vierailija
70/91 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 21:43"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 21:38"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 21:25"]

En edes jaksa lukea koko ketjua. Uskonnottomien pitää perustaa oma päiväkoti, siten nämäkin ongelmat ratkeaa. Ja ei, turha sanoa, että veroja maksatte ja teille kuuluu sitä ja tätä. Samat kuuluu niille kirkkoon kuuluvillekin veronmaksajille.

[/quote]

Eikös se mene juuri toisinpäin, että uskonnolliset päiväkodit pitäisi olla erikseen (ja edelleenkin, hoitakoon perhe itse kirkkokäyntinsä ja rituaalinsa, se ei kuulu lastentarhanopettajan koulutukseen). Uskontojakin on useampia, maailma ei pyöri vain sinun kristinuskosi ympärillä... 

[/quote]

Aivan. Ei pyöri myöskään minkään muunkaan uskomuksen ympärillä. Ei uskonnottomat voi vaatia, että päiväkodit toimivat heidän uskomustensan mukaan. Veroja maksavat kaikki, myös ne jotka kuuluvat kirkkoon. Ei ole korvamerkittyä rahaa, sori vaan. 

Ainoa vaihtoehto on se, että jokainen huolehtii lapsensa päivähoidosta itse, eikä huuda yhteiskuntaa apuun.

[/quote] 

Kerrotko vielä, että missä kirkkoon kuulumattomat ovat edes vaatineet päiväkotien opettavan omaa vakaumustaan totuutena lapsille? Tässä keskustelussa nyt ainakaan ei moista ole vaadittu :)

Vierailija
71/91 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 22:01"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 21:43"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 21:06"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 21:00"]

Hoida lapsesi itse.

[/quote]

Miksi minun pitäisi jäädä töistä pois hoitamaan 4-v lastani kotiin? Eikö minulla ole yhtäläinen oikeus viedä lapsi hoitoo kuin muidenkin? Ja eikö lapsellani kuuluisi olla yhtäläinen oikeus kasvaa uskonnottomassa ympäristössä ilman että hänet jätetään yksin päiväkotiin kun muut menevät "retkelle" ja muualle tilaisuuksiin? MIKSI pitää tunkea sinä uskontoa niihin "retkiin", miksen voi lapsille järjestää uskonnotonta kivaa ohjelmaa mikä sopii kaikille?! :( 

[/quote]

Oletko nyt aivan varma, että sinun ohjelmasi sopii kaikille, myös niille islaminuskoisille?

Miksi haluat kieltää muilta retket kirkkoon? Juhlitteko muuten kotona joulua?

[/quote]

Juhlimme joulua ilman uskonnollisuutta, lähinnä lahjoja lapsille, hyvää ruokaa ja yhdessäoloa. Jouluhan on ikivanha juhla, jota on juhlittu jo ennen krisinuson saapumista (koska joku takertuu tähän kuitenkin). Enhän ole kieltämässä muilta retkiä kirkkoon? Saavat tehdä vapaa-ajalla mitä lystäävät, ei haittaa vaikka kävisivät päivittäin kirkossa. Jos muuten luit viestini, niin sanoin joulukirkon olevn ok. Nyt on vaan mennyt jeesus-hommelit pahasti yli meidän päiväkodissa ja se on epätasa-arvosta, ettei lapsille järjestetä mitään kivaa EI-uskonnollista toimintaa. Se on todella väärin!

ap.

[/quote]

Vierailija
72/91 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa että kristillinen kasvatus ja uskontokasvatus ovat eri asioita ja päiväkodeissa on vain uskontokasvatusta :)

Uskontokasvatus=yleissivistävää, enemmän kansanperinteitä.

Vierailija
73/91 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa että kristillinen kasvatus ja uskontokasvatus ovat eri asioita ja päiväkodeissa on vain uskontokasvatusta :)

Vierailija
74/91 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 02:18"]

Vaihda päiväkotia! Inhottavaa että eivät kunnioita teidän ohjeita ettei lapsi saa osallistua uskonnollisiin tilaisuuksiin. Itse olen lh ja me kyllä kysymme tarkkaan vanhemmilta onko ok osallistua näihin tapahtumiin jos ei niin sitten jäävät tekemään muita hommia siksi aikaa. Sanot vaan päiväkotiin että lapsesi ei osallistu jatkossa näihin tapahtumiin

[/quote]

Mutta miksi teillä on näitä tapahtumia?

Vierailija
75/91 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 15:18"]

[/quote]

Eipä ole yhdessäkään päiväkodissa sanottu, ettei tämä pääsiäistarina tai joulukertomus ole totta. Ei se ole silloin mitään yleissivistävää kasvatusta, vaan ihan rehellistä aivopesua.

Vierailija
76/91 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku kuuluu kirkkoon, vaikka ei ole uskonnollinen?

Vierailija
77/91 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 15:18"]

[/quote]Miksi helvetissä alle 6 vuotiaille pitäisi opettaa uskonoista yhtään mitään? Uskonnot pitäisi olla K18.

Vierailija
78/91 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 02:18"]

[/quote]Miksi ylipäätään pitää järjestää lapsille uskonnollista ohjelmaa, jonaka perusteella ihmiset joutuvat tuomaan ilmi vakaumuksensa? Työelämässähän tuollainen lähentelisi laittomuutta.

Vierailija
79/91 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 20:37"]

Olkaa avarakatseisia ja suvaitsevaisia, älkääkä ajatelko, että vain oma 'vakaumuksettomuutenne' on ainoa oikea elämänasenne.

[/quote]

Tämähän on juuri ongelmana: päiväkoti tarjoaa vain sitä yhtä ja ainoaa uskontoa / elämänkatsomusta lapsille. Olen nimenomaan avarakatseinen ja haluaisin, että päiväkoti esittelisi erilaisia elämänkatsomuksia ja uskontoja tasa-arvoisesti. Valitettavasti siellä kerrotaan vain kristinuskon asioita ja totuutena.

Itse katsoin tätä asiaa läpi sormien, koska meidän lapset olivat yksityisessä ostopalvelupäiväkodissa, joka oli muuten todella hyvä. Mutta olin erittäin huojentunut siinä vaiheessa, kun lapset aloittivat koulun ja tarjolla oli oikeasti vaihtoehtoista ohjelmaa kirkkokäyntie ajaksi ja ET-opetusta (eivätkä lapseni ole koulussaan lainkaan poikkeavia uskonnottomuutensa takia, koska on runsaasti muitakin kaltaisiamme perheitä).

Luulen, että päivähoitohenkilökunnalta vaan puuttuu akateeminen yleissivistys, joka auttaisi heitä ymmärtämään asiaa laajemmin.

En ole ap!

Vierailija
80/91 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nämä uskonnolliset ohjelmat saisi päiväkodeista poistaa.Uskonto on niin henkilökohtainen asia ja pienelle lapselle tärkeä miten uskonto kotona mielletään.Turha on pieniä hämmentää asioilla jotka liian abstrakteja alle kouluikäiselle. Uskonnon tuominen lapsen elämään on vanhempien asia. Kirkkooon pienten lasten raahaaminen päiväkodeista on todella varsin eriskummallista. Monelle pienelle todella pelottava kokemus!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme