Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskonnollisuus kunnallisessa päiväkodissa.

Vierailija
30.04.2014 |

Olemme olleet tyytyväisiä lapsemme päivähoitoon, mutta nyt uuden päiväkodin myötä on tullut paljon uskonnollista ohjelmaa, erilaisia hartauksia (joulu, pääsiäinen jne), näytelmiä ja tarinoita juhlien aikoina (jeesus-aiheisia), kirkossa käyntiä, seurakunnan järjestämää ohjelmaa jne. Olemme uskonnoton perhe, enkä pidä perinteistä joulukirkkoa saati suvivirttä mitenkään pahana, mutta nyt alkaa jo mennä yli. Kaikki lapset osallistuvat näihin, joten en halua lastani eristää, ja onhan lapsista kivaa kun menään johonkin paikkaan retkelle tai on muuta erilaista ohjelmaa. Vaan miksi sen on pakko olla uskonnollista?! Lapsi jutteli pääsiäisenä, että pääsiäistarina ei ollut pelottava vaikka Jeesus kuolikin, koska se heräs henkiin kun se on jumalan poika. Ei kiva juttu meidän mielestä todellakaan. 

Kuka näistä ohjelmista pääsääntöisesti päättää, päiväkodin johtaja vai ryhmän lastentarhanopettaja? Harmittaa, kun mielestäni varsinkin kunnallinen päivähoito pitäisi olla mahdollisimman neutraalia noista uskomusjutuista. :( Miten muilla?

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käännetään tämä toisinpäin, mitä mieltä uskovaiset olisitte siitä, että päiväkoti edustaisi ateistista maailmankatsomusta ja kertoisi lapsillenne, että jumalat ja jeesukset ovat satuolentoja, joita ihmiset ovat kautta historian itselleen luoneet ja nyt näitä satuja aktiivisesti harrastavat. Ja niin edelleen. Olisitteko edelleen sitä mieltä, että antaa vaan kaikkien kukkien kukkia ja avartakaa maailmankuvaanne.

Tälläiset aloitukset saa minut aina raivon partaalle, millään kunnallisella päiväkodilla ei ole oikeutta selittää tuollaisia juttuja lapsille, kun ap:n lapsille on nyt selitetty. Itse päästin lapseni päiväkodin kanssa pääsiäiskirkkoon ja kadun kyllä tätä päätöstä, koska ajattelevainen 4-vuotias on nyt sitten kelaillut miten sitä Jeesusta kiusattiin ennen kuolemaa jne. Mielestäni täysin tarpeetonta selittää tuon ikäiselle noita juttuja. Mutta totuushan on, että jos näitä lapsena on jo kuullut, uskoo niihin aikuisena todennäköisemmin kuin jos vasta aikuisena kuulisi ekan kerran. Vai luuletteko, että 20-vuotias alkaisi näihin uskoa, jos olisi ehtinyt jo muodostaa realistisen maailmankuvan. Ja kirkko tietää tämän. Esim. rippukoulu on ajoitettu juuri siihen ikään, kun aivot ja sitä kautta maailmankuva muokkaantuu kiivaasti ja alttius taipua uskomaan on vahvimmillaan. Suoranaista aivopesua siis.

Vierailija
22/91 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 18:56"]Voitais myö stehdä niin, että vain kirkkoon kuuluvat sais pitää joululomat ja pääsiäisvapaat sun muut. Muslimit sit lomailis jonain omana ajankohtanaan, mikä se sitten lieneekään. Uskonnottomat vois olla töissä sit senkin aikaa. 

[/quote]Viettäkää te lutkulahkolaiset pyhiänne, me uskomattomat voidaan viettää vapaapävät milloin itse halutaan. Vaikka teidä pyhinä jos halutaan.

Vietätkö itse vasemmiston hankkimaa toista viikottaista vapaapäivää, vai teetkö raamatun mukaista kuusipäiväistä työviikkoa, tai oletko peräti orja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 18:29"]Voitais myö stehdä niin, että vain kirkkoon kuuluvat sais pitää joululomat ja pääsiäisvapaat sun muut. Muslimit sit lomailis jonain omana ajankohtanaan, mikä se sitten lieneekään. Uskonnottomat vois olla töissä sit senkin aikaa. 

[/quote]

Mutta tuossahan sen näkee ettei uskonnolla ole mitään sijaa kun kirkolliset juhlapäivät ovat kaikille vapaapäiviä olit sitten mikä tahansa uskonnoltasi.

Vierailija
24/91 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnoissa on kysymys uskomuksista, asioista joihin joko uskotaan tai sitten ei. Lasten on hyvä tietää, että eri ihmisillä voi on erilaisia näkemyksiä asioista, eikä kukaan voi tietää yliluonnolliseen liittyvistä asioista, miten asioiden laita on. Eikä tarvitsekaan tietään, lasten ja aikuisten on hyvä ymmärtää että maailmassa on asioita, joiden oikeaa laitaa ihminen ei tiedä, ihminen on siinä asiassa puutteellinen olento, ja saa ollakin, ei tarvitse olla täydellinen. Se on yksi kristillisen uskon pääteeseistä, ja se sopii ihan kaikkien ohjenuoraksi, myös uskonnottomien, jollainen itse olen. 

Vierailija
25/91 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 21:06"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 21:00"]

Hoida lapsesi itse.

[/quote]

Miksi minun pitäisi jäädä töistä pois hoitamaan 4-v lastani kotiin? Eikö minulla ole yhtäläinen oikeus viedä lapsi hoitoo kuin muidenkin? Ja eikö lapsellani kuuluisi olla yhtäläinen oikeus kasvaa uskonnottomassa ympäristössä ilman että hänet jätetään yksin päiväkotiin kun muut menevät "retkelle" ja muualle tilaisuuksiin? MIKSI pitää tunkea sinä uskontoa niihin "retkiin", miksen voi lapsille järjestää uskonnotonta kivaa ohjelmaa mikä sopii kaikille?! :( 

[/quote]

Uskonvapaus? Sinunko mielestä sen takia kun SINÄ olet vetänyt herneen nenään, varhaiskasvatusviraston pitäisi loukata MUIDEN uskonvapautta?

Vierailija
26/91 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä, mitä haittaa lapselle on näistä uskonnollisista jutuista.

Itse en kuulu kirkkoon, kun en usko satuolentoihin, mutta mielestäni lapsen on hyvä oppia uskonnosta, kuuluuhan se maailman historiaan olennaisesti (toivottavasti kuitenkin uskonnot jäävät lopullisesti sinne historiaan mahdollisimman pian)

Kyllä lapsi oppii ajattelemaan omilla aivoillaan, kunhan järkevästi kotona hänen kanssa keskustellaan. Jos omat lapseni haluavat kuulua kirkkoon ja uskoa tulevaisuudessa, se on heidän valintansa, ei se ole minulta pois.

Vierailija
27/91 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 19:22"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 21:06"]

Hoida lapsesi itse.

[/quote]

Miksi minun pitäisi jäädä töistä pois hoitamaan 4-v lastani kotiin? Eikö minulla ole yhtäläinen oikeus viedä lapsi hoitoo kuin muidenkin? Ja eikö lapsellani kuuluisi olla yhtäläinen oikeus kasvaa uskonnottomassa ympäristössä ilman että hänet jätetään yksin päiväkotiin kun muut menevät "retkelle" ja muualle tilaisuuksiin? MIKSI pitää tunkea sinä uskontoa niihin "retkiin", miksen voi lapsille järjestää uskonnotonta kivaa ohjelmaa mikä sopii kaikille?! :( 

[/quote]

Uskonvapaus? Sinunko mielestä sen takia kun SINÄ olet vetänyt herneen nenään, varhaiskasvatusviraston pitäisi loukata MUIDEN uskonvapautta?

[/quote]

Miten päiväkodin uskontovapaus loukkaa SINUN ja MUIDEN uskonvapautta? Loukkaisiko SINUN uskonvapauttasi, jos päiväkodissa tehtäisi retkiä ainoastaan muslimien moskeijoihin ja opetettaisi arvoja Muhammedin eikä Jeesuksen avulla? 

Olisiko mielestäsi tähän ehkä sitten ainoa oikea ratkaisu pitää varhaiskasvatus uskonnottomana ja näin mahdollistaa jokaisen kodin oma valinta uskonnosta ja kasvatuksesta? 

Vierailija
28/91 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 18:29"]

Voitais myö stehdä niin, että vain kirkkoon kuuluvat sais pitää joululomat ja pääsiäisvapaat sun muut. Muslimit sit lomailis jonain omana ajankohtanaan, mikä se sitten lieneekään. Uskonnottomat vois olla töissä sit senkin aikaa. 

[/quote]

Onko siis niin, että jos liityn uskontoon, jolla on pyhäpäiviä enemmän kuin tällä hetkellä Suomessa vietetään, saan alkaa pitää uskontoni vuoksi enemmän palkallista vapaata kuin muut?

Vai olisiko sittenkin niin, että kaikilla on sama määrä "ylimääräisiä vapaita" ja kristityillä on se etuoikeus, että nuo vapaat ovat heidän juhlapyhiensä kohdalla.

Vierailija
29/91 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapset todennäköisesti kärsivät paljon enemmän nykyaikaisista rotueroista ja alkeellisten uskontojen yhdenvertaistamisesta ja muusta tuputuksesta vanhojen raamattujuttujen sijaan, joista ei ole kenellekään suurempaa haittaa. Jos päiväkodissa opetettaisiin vaikka islamia, lapset olisivat vaarassa päätyä paskaporukoihin nuorena ja aikuisena. Kristinuskon opettaminen noudattaa suomalaista keskilinjaa; tavalliset ateistitkin käyttäytyvät ikään kuin jumala katselisi heitä ja noudattavat ns.kristillistä etiikkaa.

-Mies 29v-

Vierailija
30/91 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 29 vee on aikkaste höplästä vedetty...

Vierailija
31/91 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä piru on suomalainen keskilinja????

Vierailija
32/91 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 17:46"]

Ai kakaroille pitäisi sitten opettaa että Jumalaa ei ole ja meidän kaikkien olemassaolo on täysin sattuman kauppaa eikä siten oikeastaan ole oikeaa tai väärää ja esim. moraali on täysin yksilönvarainen asia jne jne jne. Se ei varmaan pelottaisi lapsia.. joopa joo. Kas kun et ehdota että luetaanpa lapsille

Nietzscheä![/quote]

Uskovaiset sekoittavat moraalin olemassaolon uskonnon olemassaoloon. Oikeasti moraali ja omatunto eivät ole sidoksissa uskontoon. Itselläni on korkea moraali ja herkkä omatunto ja minä olen kasvanut ateistisessa perheessä. Minut on kasvatettu ottamaan huomioon muut ihmiset ihan koko maapallon laajuudessa. Olen elävä todiste siitä, että moraali ja omatunto kehittyvät ihmiseen ilman uskontoakin.

Sen sijaan minun on ollut aina todella vaikea ymmärtää sitä, miten kapeakatseisia ja tuomitsevia monet voimakkaasti uskovaiset ovat. Minulle ei tulisi mieleeni mennä kertomaan muille ihmisille, että he ajattelevat väärin. Mielestäni uskonto ja uskonnottomuus on jokaisen oma valinta ja sitä täytyy kunnioittaa. Se, että toinen ajattelee eri tavoin kuin minä, ei liity minuun mitenkään.

Vierailija
33/91 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 18:20"]

Kannattaa tutustua valtakunnalliseen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin (2010) ja katsomuskasvatukselle määriteltyyn sisältöön. Päiväkotien kasvattajien tulee noudattaa Vasua toimintaa ohjaavana asiakirjana. Korkeakoulutetuilla lastentarhanopettajilla varmasti onkin käsitys siitä miten katsomuksia tulee opettaa, mutta kaikilla päiväkodissa ei ole pedagogista koulutusta ja osaamista, ja tietysti opettajiakin on monenlaisia, joten aina valtakunnallinen opetussuunnitelma ei päiväkodeissa toteudu kuten pitäisi. Tavoite tosiaan on, että kaikkia ryhmässä läsnä olevia katsomuksia tulisi pitää samanarvoisina, myös luonnontieteellistä maailmankatsomusta josta puuttuu suhde yliluonnolliseen. Vanhan kansanuskon elementit tulevat  nekin esille opetussuunnitelmassa mm. Kalevalaan tutustumisen yhteydessä, ja aika monissa päiväkodeissa vietetään sadonkorjuun juhlaa yms. ja saatetaan muutenkin perehtyä folkloristiseen ja kansatieteelliseen ainekseen.  Uskontojen asema osana kulttuuria on ympäri maailmaa merkittävä, ja ihmise n asema osana universumia sekä ns perimmäiset kysymykset puhuttavat spontaanisti lapsia, joten myös niitä asioita on voitava käsitellä varhaiskasvatuksessa. Uskon asioista voidaan puhua uskomuksina ilman että ne tuodaan esille ainoina totuuksina. Esim. Jeesuksesta voidaan kertoa joulun ja pääsiäisen vieton yhteydessä, että kristinusko ja raamattu kertoo näin hänestä ja tuoda esille juhlapäivien kristillinen tausta. Sillä lapsella on oikeus tietää, miksi vuotuisjuhlia vietetään. Se on yleissivistystä eikä liity tunnustuksellisuuteen, eihän evoluutiosta kertominenkaan ole tunnustuksellista aivopesua vaan yleissivistävää kasvatusta.  

[/quote]

Juuri näin!

Vierailija
34/91 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoida lapsesi itse.

[/quote]

Vierailija
35/91 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että on mennyt överiksi.

Meillä ei lapsen päiväkodissa ole kuin joulu- ja pääsiäiskirkko. Niihin olemme antaneet osallistua, vaikka olemme uskonnottomia, sillä tuo on niin vähäistä ja menee retkenä siinä missä esim. metsäretketkin.

Mutta jos olisi tuollaista kuin teillä, niin kyllä kieltäisimme!

Kuulutteko kirkkoon? Silloin on kait pakko osallistua. :(

Silti huomauttaisin tuosta uskonnollisten tapahtumien määrästä ensin päiväkodin henkilökunnalle ns. nätisti, mutta jos ei vaikutusta, niin ylemmille tahoille.

[/quote]

Ei ole kirkkoon kuuluvienkaan pakko osallistua. Ei ole pakko edes kertoa kuuluuko kirkkoon vai ei.

Vierailija
36/91 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkodissa on vain joulukirkko ja 2 kertaa vuodessa seurakunnalta tullaan pitämään jotain ohjelmaa päiväkodille ja aina kysytään saako osallistua ja lapseni ovat saaneet muuta tekemistä siksi aikaa.Meidän päiväkodissa suurin osa lapsista ei osallistu näihin. Olen kyllä ollut todella tyytyväinen tähän päiväkotiin, retkiä ja ohjelmaa kyllä keksivät lapsille paljon ja onneksi mikään ei liity uskontoon.

Vierailija
37/91 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan! Ei varhaiskasvatukseen kuulu kristinuskonopetus millään lailla. Jokainen perhe voi mennä kirkkoon omalla ajallaan.

Voi odotan kauhulla aikaa kun lapseni menee päiväkotiin...

Vierailija
38/91 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onpa kivaa hoitajillekin ravata kirkossa ja hartauksissa jos itse on uskonnoton....

Kyllä se on niin, että uskoa saa mihin haluaa, mutta valtio ja uskonto eivät kuulu yhteen.

Vierailija
39/91 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks ne joille uskonnollinen ohjelma on ok pitäis järjestää se uskonnollinen ohjelma muillon kun päiväkodissa?

Vierailija
40/91 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes jaksa lukea koko ketjua. Uskonnottomien pitää perustaa oma päiväkoti, siten nämäkin ongelmat ratkeaa. Ja ei, turha sanoa, että veroja maksatte ja teille kuuluu sitä ja tätä. Samat kuuluu niille kirkkoon kuuluvillekin veronmaksajille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi