En pidä ketjukahviloista. Haluaisin jonkun vanhan mummon pitämään pikkukahvilaan, jossa hän myy itsetekemiään leipomuksia
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Missä asut? Tuskin lähdet toiselle puolelle Suomea kahvilaan.
Helsinki, mutta kesällä liikun Suomessa.
Onneks tääl landel, nii ku hesalaiset sanoo, ei oo ketjukahviloita, vielä. :) Tästä kylästä löytyy kahvila/ravintola, joka on historiallisessa talossa ja sitä pyörittää kiva pariskunta. :)
Mulla on 1 tärkeä neuvo kaikille naisille jotka haaveilevat siitä omasta pikku kahvilasta. Älä ikinä milloinkaan luule että voit alkaa pitää kahvilaa yksin. Leivot sitten osan itse tai et. Alkuvaiheessa haaveilet tekeväsi mahdollisimman paljon itse, mutta vaikka tilaisit kaiken valmiina leiposta älä silti ikinä milloinkaan ala pitää kahvilaa yksin.
Mun äiti pitää pienellä 20 000 asukkaan paikkakunnalla vähän tuollaista. Siinä tosin on myös konditoriatuotteiden kotiin myyntiä kahvilan lisäksi. Mutta kovaa työtä on, aamuyöstä pitää mennä leipomaan ja sitten koko päivä paina liikkeen puolella perään. Tuollaisella kun tienaa niin vähän, ettei toista oikein voi palkata joten se on sitten aina yrittäjä yksin, pitkää päivää. Ei käy kateeksi.
Vierailija kirjoitti:
Villa Angelica
Nyt oli hyvä heitto. 5/5.
Pakko selittää, jos joku ei tiedä: kyseinen paikka on tripadvisorissa saanut jatkuvia epäuskoisia järkyttyneitä kommentteja hirveästä pitäjämummostaan, joka äksyilee asiakkaille pahastikin. Ja tämä on toistuvaa, sitä on lukemattomissa kommenteissa. Googlettakaapa Villa Angelica Helsinki tripadvisor.
Mulla on ollut opiskeluaikoina muutamana kesänä kahvila. Äidin kanssa tehtiin leipomukset ja välillä ystävä auttoi tiskin takana.
Paikan sijainti oli hyvä ja ihmisiä liikkui sen verran, että homma kannatti. Mutta kyllä se työstä kävi. Jos nyt vaikka jonkin pop-up -kahvilan voisi pystyyn pistää otollisena ajankohtana, niin taatusti olisi kahvileivät jostain leipomosta ostettuja.
Sinänsä samaa mieltä siitä, että ketjukahvilat eivät jaksa innostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhat mummot on eläkkeellä.
Eivät kaikki vanhat mummot. Ja 65-vuotias käy hyvin vanhasta mummosta.
Pidäppä kakara pienempää suuta. Sulla ei oo rahkeita mummotella ketään muuta kuin äitisi tai isäsi äitiä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vanha mummon pitäisi olla. Rollaattori/ dementikko / tenat---mummo...olisko siinä sitä, jotain vanhaa .. nostalgiaa
Juu ja hygieniataso sen mukaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhat mummot on eläkkeellä.
Eivät kaikki vanhat mummot. Ja 65-vuotias käy hyvin vanhasta mummosta.
Pidäppä kakara pienempää suuta. Sulla ei oo rahkeita mummotella ketään muuta kuin äitisi tai isäsi äitiä.
Kylläpä nämä mummot ovat herttaisia.
Ongelmahan on se että ihmiset ei suostu maksamaan sitä 8€ pullasta ja 5€ kahvista jolla tollanen pikkukahvila sais kulunsa kuitattua.
Ei tuollaiset pikkukahvilat kannata. Ihmiset ovat kitsaita, eivätkä kuluta lähimainkaan riittävästi jotta kahvilayrittäminen pääsääntöisesti kannattaisi. Kaikille kaikkea -ketjut juuri ja juuri saattavat kannattaa kunhan ovat mahdollisimman vilkkaalla paikalla.
No just. Typerää romantisointia. Nelikymppinen perusterve tuttu haaveili kahvilasta, otti loparit, meni koulutukseen ja ekassa työharjoittelussa totesi, että työ on hänelle fyysisesti liian raskasta. Joten annetaan niiden vanhojen mummojen olla eläkkeellä.
Mua on myös alkanut kyllästyttää kaikki ketjukahvilat, ketjuliikkeet, ketjumarketit jne. Kaikki samaa massaa. Totta se toki on, että halpalaatu ja tehokkaampi tuotanto tekee noiden hinnoista halvempia ja kun on varaa niin kulutus kasvaa ja nämä kaupat pärjää paremmin...
Helsingissä on Kalliossa Cafe Brahe (Länt. Brahenkatu 6). siellä hhäärää n. 70v ihana mummeli ja on tosi hyvät leivonnaiset. Nyt korona-aikaan en tiedä onko ollut auki. Mutta mm. korvapuustit hän on itse leiponut ja suolaiset piirakat jne.
Nyt alkoi tehdä mieli tuoretta pullaa!
Pitää mennä Helsingin ulkopuolelle niin alkaa löytyä. Lahdessa esim. on hyviä pikkukahviloita, ja Porvoossa tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 1 tärkeä neuvo kaikille naisille jotka haaveilevat siitä omasta pikku kahvilasta. Älä ikinä milloinkaan luule että voit alkaa pitää kahvilaa yksin. Leivot sitten osan itse tai et. Alkuvaiheessa haaveilet tekeväsi mahdollisimman paljon itse, mutta vaikka tilaisit kaiken valmiina leiposta älä silti ikinä milloinkaan ala pitää kahvilaa yksin.
Niin totta! Olen nimittäin sellainen nainen joka on pitänyt kahvilaa yksin. Totaalisesti, ei ollut edes miesystävää tai ketään oaberia jelppaamassa. Ei siis rahallisesti, kun nyt joku siihen heti tarttuu, vaan ihan vaikka tavaran haussa tai siivoamisessa.
Enkä leiponut kaikkea itse, jotain kyllä.
Se on todella täysipäiväistä. Usein illat ja sunnuntaina tein ja mietin paperitöitä tai olin kahvilassa järjestelmässä paikkoja ja vaihtamassa verhoja, pöytäliinoja, pesemässä ikkunoita jne.
Lisäksi ei kannattanut rahallisesti.
Cafe Amore Oulunkyläntiellä Helsingissä. Ei mummon pitämä, mutta ihanan romanttinen tunnelma ja vanhaa musiikkia. Ja Regatta tietysti, ei todellakaan mikään ketjukahvila
Vierailija kirjoitti:
Mua on myös alkanut kyllästyttää kaikki ketjukahvilat, ketjuliikkeet, ketjumarketit jne. Kaikki samaa massaa. Totta se toki on, että halpalaatu ja tehokkaampi tuotanto tekee noiden hinnoista halvempia ja kun on varaa niin kulutus kasvaa ja nämä kaupat pärjää paremmin...
Samaa mieltä. Ihan sama mihin ostoskeskukseen menee, näyttävät ihan samalta samoine liikkeineen ja samoine pullineen. Tylsää!
Suomeen pitäisi rakentaa ostari joka on kokonaan hirrestä ja kaikki liikkeet uniikkeja.
Entä jos mummo olisikin vain siellä kahvilassa muuten vain, muut hoitaisivat homman ja hän virkkaisi siinä näkyvällä paikalla? Loisihan sekin imagoa. Mutta leipomusten pitäisi olla hänen resepteillään tehtyjä.