Miten kristityt kokevat?
Miten kristityt (oikeasti uskovat) kokevat sen että enää kouluissa ei saa opettaa tunnustuksellista uskontoa? Kokevatko he sen hyvänä, että hieno juttu että nyt saadaan keskittyä opettamaan omissa seurakunnissa mitä halutaan, vai kokevatko he sen että huono juttu kun ei saa tarpeeksi Jumalaa tai että huono juttu kun muille ei saa koulussa kertoa juuri siitä omasta uskonnosta? Koetteko sen uskonnonvapautena?
Itse olen siis ateisti joka seuraa joka joulu taisteluita kouluissa ja tarhoissa uskonnonvapauden toteutumisesta ja haluaisin tietää ihan kristittyjen mielipiteitä, koska itse kuulen varmaankin pääasiassa vain ateistien kantaa omien piirieni vuoksi.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Perinteet ja kirkko/valtiosuhde.
Itse en ole ateisti vaan uskonnoton enkä ymmärrä resurssien käyttämistä uskonnonopetukseen. Elämänkatsomustiedon ymmärrän jos se ei ole näköalatonta.
Kunnioitan silti uskovaisten näkemyksiä jos niihin ei liity ikäviä sivujuonteita eikä minulla ole mitään kiinnostusta alkaa väittelemään tai kinaamaan aiheesta joka minulle on yhdentekevä.
Itse koen uskonnonvapauden hyvinkin tärkeänä. Koen että kristityillä tulee olla oikeus harjoittaa omaa uskontoaan - omalla ajallaan. Minuakaan ei kiinnosta kinata, mutta kiinnostaisi kovasti tietää että kuinka kristityt kokevat tuon varsinkin koulujen uskonnonvapauden.
Ap
Tulitko haastamaan riitaa vai miksi moinen aloitus?
Mitä itse luulisit? Mitä sinä ajattelisit jos sinun vakaumustasi koko ajan väheksytään, pilkataan tai pyritään estämään?
Hyvänä koen. - Minusta olisi parasta, jos kaikille olisi yhteinen -paremman ermin puuuessa" elämänkatsomustieto" -oppi, jossa sitten käytäisiin mm. eri uskontoja läpi. Toisaalta neutraali ja aseneista ja arvoista vapaa "elämänkatsomuksen" opetus lienee mahdotonta.
_Kristitty mies
Olen uskova ja koen, että eri uskontojen opetus on tärkeää. Kaikkia uskontoja tulee opettaa tasapuolisesti. Oppimateriaaliksi hyväksytään vain kunkin uskonnon virallisesti hyväksymä materiaali (tämä on muuten esim ev.lut. uskonnonopettajien virallinen periaate). Kannatan tunnustuksellista uskonnonopetusta, koska tunnustava uskonnonopettaja osaa ottaa aiheen vakavasti ja ymmärtää sen tärkeyden. Kunnollinen uskonnonopettaja hyväksyy kaikkien uskontojen tärkeyden niiden kannattajille, eikä dissaa tai puhu sopimattomasti muista uskonnoista. Faktat faktoina.
Itselläni on ihan hyvät kokemukset uskonnonopetuksesta peruskoulussa ja lukioissa. Itse ihmettelin miksi opettaja ei lainkaan kritisoi muita uskontoja, koska tiesin hänen olevan uskova itse ja teologi koulutukseltaan. Hän sanoi, että se ei ole uskonnonopetuksen tarkoitus koulussa, vaan tarkoitus on opettaa tasapuolisesti ja kaikkia kunnioittaen sitä, minkälaisia elämänkatsomuksia maailmassa on olemassa.
No mun mielestä on ihan ok jos uskonnoista opetetaan yleisellä tasolla ja valtauskonnoista vähän enemmän mutta tunnustuksettomasti, kunhan edelleen käsitellään näitä asioita ja herätellään ajattelemaan ja pohtimaan uskontoihin liittyviä asioita. Omasta mielestä kirkot vois olla itse aktiivisempia tuomaan sanomaansa esille yhteiskunnassa, ei se oikein koululle kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä itse luulisit? Mitä sinä ajattelisit jos sinun vakaumustasi koko ajan väheksytään, pilkataan tai pyritään estämään?
Millä lailla sinun vakaumustasi pyritään estämään jos halutaan taata muillekin uskonnonvapaus? Eihän kukaan ole kieltänyt sinua menemästä töidesi jälkeen kirkkoon? Ainoastaan että sitä ei pakkosyötettäisi muille, kuten ei sinullekaan muita uskontoja?
Vierailija kirjoitti:
Olen uskova ja koen, että eri uskontojen opetus on tärkeää. Kaikkia uskontoja tulee opettaa tasapuolisesti. Oppimateriaaliksi hyväksytään vain kunkin uskonnon virallisesti hyväksymä materiaali (tämä on muuten esim ev.lut. uskonnonopettajien virallinen periaate). Kannatan tunnustuksellista uskonnonopetusta, koska tunnustava uskonnonopettaja osaa ottaa aiheen vakavasti ja ymmärtää sen tärkeyden. Kunnollinen uskonnonopettaja hyväksyy kaikkien uskontojen tärkeyden niiden kannattajille, eikä dissaa tai puhu sopimattomasti muista uskonnoista. Faktat faktoina.
Itselläni on ihan hyvät kokemukset uskonnonopetuksesta peruskoulussa ja lukioissa. Itse ihmettelin miksi opettaja ei lainkaan kritisoi muita uskontoja, koska tiesin hänen olevan uskova itse ja teologi koulutukseltaan. Hän sanoi, että se ei ole uskonnonopetuksen tarkoitus koulussa, vaan tarkoitus on opettaa tasapuolisesti ja kaikkia kunnioittaen sitä, minkälaisia elämänkatsomuksia maailmassa on olemassa.
Ohis aika moni teologiaa opiskellut uskovainen on ymmärtänyt ja tajunnut teologiaa opiskellessaan ettei oma usko ole se yksi ja ainoa, vaan on lukuisia muitakin tapoja uskoa ja harjoittaa uskontoa. Joillekin tulee jopa yllätyksenä niinkin triviaali seikka kuin se, että teologisessa tiedekunnassa (Suomalaisessa julkisessa yliopistossa) opiskelee huomattava joukko myös ateisteja. - Samalla tietysti saattaa kokea ison pettymyksen jos on kuvitellut ja uskonut, että teologisessa tiedekunnassa -yksinertaistaen- vahvennetaan ja harjoitetaan voimallisesti uskontoa, yhdessä muiden uskovien kanssa.
_Kristitty mies
Vierailija kirjoitti:
Hyvänä koen. - Minusta olisi parasta, jos kaikille olisi yhteinen -paremman ermin puuuessa" elämänkatsomustieto" -oppi, jossa sitten käytäisiin mm. eri uskontoja läpi. Toisaalta neutraali ja aseneista ja arvoista vapaa "elämänkatsomuksen" opetus lienee mahdotonta.
_Kristitty mies
Itse kokisin tämän myös hyväksi, eli tutustuttaisiin mahdollisimman neutraalisti valtauskontoihin ja erityisesti vieläpä Suomessa ollessa niihin pakanauskontoihin joita Suomessa ennen oli, vaikkeivat valtauskontoja olekaan.
Uskon että moni saa uskonnosta paljonkin hyvää, mutta sen pitää olla mahdollisimman vapaaehtoista. Eli ei kouluissa ja työpaikoilla tunnustuksellista pakotusta.
Ap
unohtui edellisestä viestistäni tuo ap
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan nyt että ymmärsin oikein, haluaisit että kouluissa opetettaisiin tunnustuksellista uskontoa jota opettaa vieläpä itse uskossa oleva opettaja? Opetettaisiinko kaikkia, vai vain ev.lut.-kirkkoon kuuluvia? Saisiko opettajalta itseltään kysellä hänen uskontoaan, ja millä se varmistettaisiin? Tunnen itse pappejakin jotka eivät itse usko.
Ap
Mä en ymmärrä, että miksi se yksi uskonnontunti viikossa on niin tapetilla.
Moni varmaan luulee, että uskonnontunnilla tuputetaan kristinuskoa lapsille. Moniko on itse avannut ja katsonut niitä uskonnonkirjoja, esim. ala-asteen?
Siellähän kerrotaan yleisesti yleistietoa pääuskonnoista.
Vitos- ja kutosluokalla esim. monta aukeamaa muslimeista, pyhistä paikoistaan jne. Juutalaisista, hinduista...
Ja sitten tällaista yleistä eettustä pohdintaa, mitkä ovat omat elämänarvot ja miten ne näkyy arjessa. Miten käyttäytyä toisia ihmisiä kohtaan. Mitä on empatia jne.
Niin miksi tämä pitäisi saada pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan nyt että ymmärsin oikein, haluaisit että kouluissa opetettaisiin tunnustuksellista uskontoa jota opettaa vieläpä itse uskossa oleva opettaja? Opetettaisiinko kaikkia, vai vain ev.lut.-kirkkoon kuuluvia? Saisiko opettajalta itseltään kysellä hänen uskontoaan, ja millä se varmistettaisiin? Tunnen itse pappejakin jotka eivät itse usko.
Ap
Minulle on tärkeintä se, että opettaja on asiantunteva, asiallinen, toisia kunnioittava ja ottaa aiheen vakavasti. Opettajan pitäisi olla joko täysin neutraali tai sitten siten tunnustuksellinen, että kunnoittaa sekä omaa että muiden tunnustuksellisuutta. Minulla oli hyvä kokemus siitä, että oman uskontoni edustaja opetti aiheesta neutraalisti ja asiantuntevasti. Mutta olemme ihmisiä kaikki, joten opettajia on varmaankin erilaisia ja joidenkin voi olla vaikea säilyttää neutraliteetti. Olisin ollut varmaankin vaivaantunut jos opettaja olisi "lyönyt Raamatulla päähän". Sen en näe johtavan muuhun kuin vieraantumiseen. Siihen verrattuna kaikille yhteinen elämänkatsomustieto olisi parempi vaihtoehto.
Sama.
Vierailija kirjoitti:
Moni varmaan luulee, että uskonnontunnilla tuputetaan kristinuskoa lapsille. Moniko on itse avannut ja katsonut niitä uskonnonkirjoja, esim. ala-asteen?
Vitos- ja kutosluokalla esim. monta aukeamaa muslimeista, pyhistä paikoistaan jne. Juutalaisista, hinduista...Ja sitten tällaista yleistä eettustä pohdintaa, mitkä ovat omat elämänarvot ja miten ne näkyy arjessa. Miten käyttäytyä toisia ihmisiä kohtaan. Mitä on empatia jne.
No siis itseäni rasittaa lähinnä nuo juhlat ja se ettei uskonnonvapaus toteudu niissä vielä vuonna 2020. Ei minua se uskontotunti sinänsä häiritse, jos voisin olla varma että yhteiset et-tunnit eivät muuttuisi piilouskonnoksi toivoisin että kaikilla olisi et-tunti.
Mutta että lapsia eriarvoistetaan vielä 2020 sen perusteella mihin uskontokuntaan heidän vanhempansa kuuluvat tuntuu niin kurjalle. Joulua väitetään kristityksi juhlaksi, vaikka se on MYÖS kristittyjen juhla, tehdään kaiken maailman korimallien verukkeella vain vähän tunnustuksellisia jouluretkiä yhteistyössä seurakunnan kanssa, ja “ei yksi evankeliumi ketään tapa”.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vitos- ja kutosluokalla esim. monta aukeamaa muslimeista, pyhistä paikoistaan jne. Juutalaisista, hinduista...Ja sitten tällaista yleistä eettustä pohdintaa, mitkä ovat omat elämänarvot ja miten ne näkyy arjessa. Miten käyttäytyä toisia ihmisiä kohtaan. Mitä on empatia jne.
Ja noihin yleisiin eettisiin pohdintoihin, tuotahan koko ET on. Mitä vikaa siinä olisi että sitä opetettaisiin kaikille? Yleisiä eettisiä ja moraalisia pohdintoja ja tutustumista muihin uskontoihin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh. Puhu ihan omasta puolestasi vaan.
Minusta ap:n aloitus on asiallinen ja neutraali.
Eikä minua haittaa yhtään se, että tunnustuksellisuutta ei koulujen uskonnonopetuksessa ole, päinvastoin. Minusta uskonnonharjoitus on jokaisen oma asia ja oman kirkkokunnan asia, ei kouluissa tapahtuvaa. Eikä se ole loukkaus minua tai uskontoani kohtaan millään tavalla, eikä sillä pilkata uskontoani tai estetä sitä mitenkään.
Sama fiksu käytäntö on muuten esimerkiksi Yhdysvalloissa, jossa sentään kansalaiset ovat paljon, PALJON hartaampia kuin Suomessa, enemmistö amerikkalaisista käy joka viikko kirkossakin.
ev.lut. uskossa oleva, mutta sitä omana yksityisasianaan pitävä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja noihin yleisiin eettisiin pohdintoihin, tuotahan koko ET on. Mitä vikaa siinä olisi että sitä opetettaisiin kaikille? Yleisiä eettisiä ja moraalisia pohdintoja ja tutustumista muihin uskontoihin.
Ap
ei haittaisi minua ainakaan - mutta on oleellista, että omaa kulttuurihistoriaa tuntee ja siksi uskonnoista pitää opettaa, ja yleissivistyksen ja muiden ihmisten ymmärtämisen takia muistakin kuin omaasta uskonnosta.
ev.lut&uskova/15
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siis omasta mielestäni nykyajan uskontotunti on lähinnä juurikin yleistietoa, historiaa, kulttuuria ja elämänkatsomustietoa.
Nimi voitaisiin kyllä vaihtaa elämänkatsomustiedoksi, vastaisi nyktistä sisältöä paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis itseäni rasittaa lähinnä nuo juhlat ja se ettei uskonnonvapaus toteudu niissä vielä vuonna 2020. Ei minua se uskontotunti sinänsä häiritse, jos voisin olla varma että yhteiset et-tunnit eivät muuttuisi piilouskonnoksi toivoisin että kaikilla olisi et-tunti.
Mutta että lapsia eriarvoistetaan vielä 2020 sen perusteella mihin uskontokuntaan heidän vanhempansa kuuluvat tuntuu niin kurjalle. Joulua väitetään kristityksi juhlaksi, vaikka se on MYÖS kristittyjen juhla, tehdään kaiken maailman korimallien verukkeella vain vähän tunnustuksellisia jouluretkiä yhteistyössä seurakunnan kanssa, ja “ei yksi evankeliumi ketään tapa”.
Ap
Juhlat? Mitä tarkoitat? Joulujuhla ja kevätjuhla? Pakko kysyä, onko sulla lapsia, milloin olet viimeksi ollut ala-asteen juhlissa? Ainoa uskontoonviittaava sisältö on ollut kevätjuhlan suvivirsi, josta siitäkin jo useissa paikoissa jätetty Jumala pois. Joulujuhlassa ei todellakaan enää esitetä edes joulukuvaelmaa, niinkuin silloin vielä 30 vuotta sitten, kun olin alakoulussa. Silloin oli vielä uskonnolliset aamunavaukset ja ruokarukouskin. Enää ei.
Yläasteellahan mitään joulujuhlia ei edes ole.
Eli ap, mikä on se ongelma? Sanoit jo ettei uskonnontunti haittaa. Eli juhlat, mutta erittelisitkö, mikä niissä?
Yuntuu, että moni pahoittaa mielesä asioista, joita ei olekaan. Oletetaan jonkun asian olevan edelleen jotain, mitä se oli silloin omaan kouluaikaan. Maailma muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apei haittaisi minua ainakaan - mutta on oleellista, että omaa kulttuurihistoriaa tuntee ja siksi uskonnoista pitää opettaa, ja yleissivistyksen ja muiden ihmisten ymmärtämisen takia muistakin kuin omaasta uskonnosta.
ev.lut&uskova/15
Minustakin on tärkeä tuntea oma kulttuurihistoriansa, mutta minulla tietysti voi pakanana olla eri käsitys siitä kuinka paljon kristinusko siihen vaikuttaa. Toki kirkolla on ollut aivan uskomattomia saavutuksia täällä Suomessakin, kuten lukutaidon levittäminen, mutta eettiset periaatteet katson tulevaksi jo polyteistisistä uskonnoista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten vakaumuksen pilkka liittyy tunnustuksettomaan uskonnonopetukseen?
Tuskinpa riittäis uskovia opettajia jos opetus olisi tunnustuksellista.
Musta hyvä näin.
Perinteet ja kirkko/valtiosuhde.
Itse en ole ateisti vaan uskonnoton enkä ymmärrä resurssien käyttämistä uskonnonopetukseen. Elämänkatsomustiedon ymmärrän jos se ei ole näköalatonta.
Kunnioitan silti uskovaisten näkemyksiä jos niihin ei liity ikäviä sivujuonteita eikä minulla ole mitään kiinnostusta alkaa väittelemään tai kinaamaan aiheesta joka minulle on yhdentekevä.