Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miks nykyään kaikki ovat niin lapsivastaisia?

Vierailija
10.12.2020 |

Olen törmännyt eri foorumeilla viime aikoina samantapaisiin aloituksiin. Haluaisin / puoliso haluaa lapsen ja toinen osapuoli siinä miettii omaa kantaansa. Hyviä ja huonoja puolia. Vastauksista varmaan 75% on, että ei kannata. Olenko nyt ihan väärässä havaintoni kanssa vai onko tämä lpsivastaisuus uus trendi. T: kahden äiti, ei kiitos enempää

Kommentit (212)

Vierailija
61/212 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat upeita ja teinit myös eli ilmeisesti pahimman yli päästy. Mulla on taas vauvakuume, omia ei enää tule lisää, odotan rauhassa isovanhemmuutta. Siinäpä se, jos ei ole omia lapsia, ei ole lapsenlapsiakaan. Se on hyvä ottaa huomioon, kun uhoaa, ettei halua lapsia.

Toivon, että lapsia alkaa taas ilmaantua suomalaisiin perheisiin.

Lapsillasi ei ole mitään velvollisuutta tehdä sinulle lapsenlapsia. Lapsenlapsilla ei ole mitään velvollisuutta pitää sinuun yhteyttä.

Vierailija
62/212 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katkeria, lapsivihamielisiä tyyppejä täällä? Ei oo tottakaan! Toisaalta, ehkä parempi, että sellaiset ihmiset eivät koskaan saa lapsia.

Millä perusteella väität, että täällä on kaikki katkeria ja lapsivastaisia?

Minä esimerkiksi kirjoitin että pidän paljon lapsista, mutta en halua omia.

Sanotaan se sitten tässä uudestaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/212 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihdoinkin ymmärretty että lasten myötä ei välttämättä mikään muutu paremmaksi ja onnellisuudenkin laita on vähän niin ja näin.

Riippuu luonteesta ja arvoista uskoisin. Itse hyvin pitkällekin tulevaisuuteen katsovana haluaisin opettaa lapsilleni ne elämänviisaudet, jotka olen vaivalla saanut kasattua ja perinyt esipolvilta. Olisi jotenkin masentavaa olla sukulinjansa viimeinen. Mitä kasaamalleni omaisuudellekin silloin tekisin? muuttuisi sekin harrastus melko merkityksettömän tuntuiseksi.

M32

Merkityksetöntä, tuskinpa sinun tai sukusi elämänviisaudet niin ihmeellisen hienoja ovat, että olisivat ihmiskunnalle jotenkin korvaamattoman tärkeitä.

Jep. Lapsettomia sanotaan aina itsekkäiksi, mutta eivätkös lapselliset ole ihan yhtä itsekkäitä hankkiessaan lapsen? Eihän se lapsi tuo kun sille vanhemmalle iloa, ja se vanhempihan ajattelee että juuri hänen geeninsä ovat niin hyvät, että hänen pitää saada lisääntyä!

Vierailija
64/212 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin voinut alkaa sellaiseksi 80-luvun äidiksi. Nykyään odotetaan niin paljon. ei jaksa

Vierailija
65/212 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska nykyiset kakarat on sellaisia hirviöitä että historia ei vastaavaa tunne. Ihan pieninä ovat varmaan söpöjä, mutta jo alakouluiässä alkaa se ihmisille huutelu ja lähikaupan ovenedustan syljellä kastelu. Vittua huudellaan niin kuin papit ennenvanhaan herransiunausta.

Ja jos pidät kuria niille kakaroille, niin joudut sossujen tai pahimmassa tapauksessa poliisin hampaisiin. Kakara kun saa siitä "traumat" ja sen ihmisoikeuksia loukataan.

Nimenomaan. Missään tapauksessa ei saa sanoa "EI" koska siitä tulee traumoja. Sääntöjä ei tarvi seurata, koska se voi olla traumaattista. 

Pitää sallia kaikki mahdollinen per se ily, jotta lapsi ei traumatisoidu.

Sitä omaa lastaan saa kasvattaa melko pitkälti kuten parhaaksi katsoo. oikeastaan lähinnä vain väkivalta (fyysinen ja henkinen kuten nöyryyttäminen) on laissa kielletty.

Itse asiassa ei pidä paikkansa tuo. Koulukin kasvattaa lapsia lähinnä nöyryytyksen uhan avulla, eli uhkaamalla kertoa vanhemmille jos lapsi ei ole totellut opettajaa.

ei kai se ole nöyryytys, jos lapsen vanhemmille kerrotaan, miten tämä on toiminut aivan omasta tahdostaan. Ihan itse nöyryyttänyt itseään silloin.

Vierailija
66/212 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihdoinkin ymmärretty että lasten myötä ei välttämättä mikään muutu paremmaksi ja onnellisuudenkin laita on vähän niin ja näin.

Riippuu luonteesta ja arvoista uskoisin. Itse hyvin pitkällekin tulevaisuuteen katsovana haluaisin opettaa lapsilleni ne elämänviisaudet, jotka olen vaivalla saanut kasattua ja perinyt esipolvilta. Olisi jotenkin masentavaa olla sukulinjansa viimeinen. Mitä kasaamalleni omaisuudellekin silloin tekisin? muuttuisi sekin harrastus melko merkityksettömän tuntuiseksi.

M32

Sinua en toki tunne, mutta keskivertoihmistä kun katsoo ja hänen "elämänviisauttaan", niin hah :D Koko maapallo on tuomittu tuhoon juuri siksi, että keskivertoihmiset ovat kaukana mistään viisaasta, mutta kuitenkin heille on annettu kyky tehdä massavaa tuhoan kaikkialle minne jalallaan astuvat.

Ne harvat viisaat on niitä, joita kukaan ei halua kuunnella, koska se viisaus on niin ikävä asia ja se sanoo, että ihmisten olisi luovuttava hedonistisesta elämäntyylistään ja ajateltava muutakin kuin rahaa ja jatkuvaa talouskasvua.

Vierailija
67/212 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ystäväni ovat todella lapsivastaisia veloja mutta tuntuvat rakastava omaa lastani joka on ainoa lapsi jonka tuntevat. Huomaa että puheet ovat hyvin samoja kuin ne perus "en ole rasisti, mutta kaikki somalit on p*rseestä paitsi se yks kiva jonka tunnen."

Vierailija
68/212 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu siitä että nykyaikana kehdataan anonyyminä sanoa oikeasti ajatellaan. Paljon on äitejä jotka eivät voineet missään vaiheessa sanoa miten rankkaa se lasten kansa eläminen on. Miten tuli ero ehkäpä, terveys meni, tai jotain muuta ikävää tapahtui jota ajattelee ettei olisi tapahtunut ilman lapsia. En usko että lasta haluava ihminen jättää lisääntymättä vauvapalstan kommenttien takia, ja jos jättää, niin se on varmasti ihan oikea päätös. Lasta nimittäin ei voi tehdä jos ei kestä ympärillä ihmisiä jotka ovat eri mieltä. 

Irl en ole huomannut lapsivastaisuutta, sen olen sen sijaan huomannut ettei lapsia oikein näy enää missään ulkona leikkimässä.

Vierailija
69/212 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat upeita ja teinit myös eli ilmeisesti pahimman yli päästy. Mulla on taas vauvakuume, omia ei enää tule lisää, odotan rauhassa isovanhemmuutta. Siinäpä se, jos ei ole omia lapsia, ei ole lapsenlapsiakaan. Se on hyvä ottaa huomioon, kun uhoaa, ettei halua lapsia.

Toivon, että lapsia alkaa taas ilmaantua suomalaisiin perheisiin.

Lapsillasi ei ole mitään velvollisuutta tehdä sinulle lapsenlapsia. Lapsenlapsilla ei ole mitään velvollisuutta pitää sinuun yhteyttä.

Tässä on suomalaiset perhearvot kiteytettynä. Perhettä ei nähdä minään rikkautena ja turvana, vaan pakollisena pahana, jonka voi onneksi tarvittaessa jättää taakseen. Niissä maissa, joissa perhearvot ovat tärkeitä on ihan itsestäänselvää, että perheessä autetaan toisiaan ja tiedetään, mitä muille kuuluu. Se on nimenomaan velvollisuus, mutta tuo myös turvaa ja yhteisöllisyyden tunnetta. Suomessa on tärkeämpää olla onnellinen yksilönä ja menestyä yksilönä. Silti suomalaiset eivät oikein ole onnellisia. Varsinkaan nuoret sukupolvet, joiden kohdalla on oikeastaan tyypillisempää kärsiä mielenterveysongelmista kuin kokea itsensä terveeksi ja onnelliseksi.

Vierailija
70/212 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä se, jos ei ole omia lapsia, ei ole lapsenlapsiakaan. Se on hyvä ottaa huomioon, kun uhoaa, ettei halua lapsia..

En tunne yhtään ainoaa lapsetonta, joka voivottelisi, että voi kun ei ole lapsenlapsia. Oliko kommenttisi tarkoitus tuoda itsesi esille jotenkin erinomaisen erikoisena, kun olet saanut lapsia? 

Nimimerkillä Parin tenavan äiti, en koe tarpeeksi nostaa itseäni jalustalle

Vierailija
71/212 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena en aikonut hankkia lapsia, hankin kuitenkin. Ei voi sanoa että olisi aina ollut helppoa, mutta se kuuluu elämään ja nyt en voisi olla onnellisempi siitä, että minulla on kaksi ihanaa tytärtä.

Vierailija
72/212 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska nykyiset kakarat on sellaisia hirviöitä että historia ei vastaavaa tunne. Ihan pieninä ovat varmaan söpöjä, mutta jo alakouluiässä alkaa se ihmisille huutelu ja lähikaupan ovenedustan syljellä kastelu. Vittua huudellaan niin kuin papit ennenvanhaan herransiunausta.

Ja jos pidät kuria niille kakaroille, niin joudut sossujen tai pahimmassa tapauksessa poliisin hampaisiin. Kakara kun saa siitä "traumat" ja sen ihmisoikeuksia loukataan.

Nimenomaan. Missään tapauksessa ei saa sanoa "EI" koska siitä tulee traumoja. Sääntöjä ei tarvi seurata, koska se voi olla traumaattista. 

Sitä omaa lastaan saa kasvattaa melko pitkälti kuten parhaaksi katsoo. oikeastaan lähinnä vain väkivalta (fyysinen ja henkinen kuten nöyryyttäminen) on laissa kielletty.

Kauniissa puheissa, mutta käytännössähän tuo ei onnistu, koska lapsella on elämässään muutakin porukkaa kuin vanhemmat. Ei voi esim. kasvattaa ilman älylaitteita lasta, koska muuten lapselta pitäisi kieltää kaveritkin, koska heidän kanssaan kuitenkin älylaitteita käytettäisiin. 

Vierailija
73/212 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M32

Merkityksetöntä, tuskinpa sinun tai sukusi elämänviisaudet niin ihmeellisen hienoja ovat, että olisivat ihmiskunnalle jotenkin korvaamattoman tärkeitä.

Jep. Lapsettomia sanotaan aina itsekkäiksi, mutta eivätkös lapselliset ole ihan yhtä itsekkäitä hankkiessaan lapsen? Eihän se lapsi tuo kun sille vanhemmalle iloa, ja se vanhempihan ajattelee että juuri hänen geeninsä ovat niin hyvät, että hänen pitää saada lisääntyä!

Eli sinä olet tuonut tässä maailmassa iloa vain omille vanhemmillesi? Touché.

Vierailija
74/212 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys... Oisko siinä mitään selitystä lapsivastaisuuteen, että lapset on liian keisareita joka paikassa? Oisko tullu nyt jonkinlainen vastareaktio siihen?

Moni kokee lapsiperhe-elämän kauheen rankkana. Mikä siitä tekee rankan? Lapset! Ei kaiken pitäisi eikä tartte pyöriä lasten ehdoilla.

No tämä juuri. Itse en halua tuollaista nykyajan perhe-elämää, jossa suunnilleen kaikki pyörii lapsen ehdoilla. Ja lapset ovat äänekkäitä ja vaativia ja äidin rooli on pyöriä vain heidän ympärillään.

Ei kiitos, olen oikein tyytyväinen ilman.

Ihan hyvä, että olet tyytyväinen näin ja se on OK.

Äidin ja ylipäätään vanhempien tehtävä on todellakin pyöriä lapsissa kiinni silloin kun he ovat pieniä. Vauva on kiinni rinnassa 24/7. Arki muuttuu pienen lapsen ehtojen mukaan meneväksi. Kotona pitää olla päiväuniaikaan ja taaperon täytyy saada ruokaa 5krt päivässä eikä sinun eilinen kebab käy välipalaksi.

Myöhemmin helpottaa, kun lapset ovat koululaisia ja perhe voi esimerkiksi matkustaa yhdessä :)

Ei tarvitse haluta lapsia. On parempi jos tunnustaa tosiasiat eikä ole liian naivi lapsiarjen suhteen. Lapset ovat kuitenkin aina olleet yhtä vaativia, ei se ole mitään "nykyaikaa".

Vierailija
75/212 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys... Oisko siinä mitään selitystä lapsivastaisuuteen, että lapset on liian keisareita joka paikassa? Oisko tullu nyt jonkinlainen vastareaktio siihen?

Moni kokee lapsiperhe-elämän kauheen rankkana. Mikä siitä tekee rankan? Lapset! Ei kaiken pitäisi eikä tartte pyöriä lasten ehdoilla.

No tämä juuri. Itse en halua tuollaista nykyajan perhe-elämää, jossa suunnilleen kaikki pyörii lapsen ehdoilla. Ja lapset ovat äänekkäitä ja vaativia ja äidin rooli on pyöriä vain heidän ympärillään.

Ei kiitos, olen oikein tyytyväinen ilman.

Ihan hyvä, että olet tyytyväinen näin ja se on OK.

Äidin ja ylipäätään vanhempien tehtävä on todellakin pyöriä lapsissa kiinni silloin kun he ovat pieniä. Vauva on kiinni rinnassa 24/7. Arki muuttuu pienen lapsen ehtojen mukaan meneväksi. Kotona pitää olla päiväuniaikaan ja taaperon täytyy saada ruokaa 5krt päivässä eikä sinun eilinen kebab käy välipalaksi.

Myöhemmin helpottaa, kun lapset ovat koululaisia ja perhe voi esimerkiksi matkustaa yhdessä :)

Ei tarvitse haluta lapsia. On parempi jos tunnustaa tosiasiat eikä ole liian naivi lapsiarjen suhteen. Lapset ovat kuitenkin aina olleet yhtä vaativia, ei se ole mitään "nykyaikaa".

Vauvani ei ollut "rinnassa kiinni" 24/7. Vanhempien tehtävä ei ol pyöriä lasten ympärillä. Arki ei muutu lasten ehtojen mukaan meneväksi, vaan se pidetään sellaisena että kaikilla perheenjäsenillä on hyvä olla. Päiväunet voi nukkua monella eri tavalla, ja useassa eri paikassa. 

Olet aika kaukana itse tosiasioista, kun levität juuri tuota lapsihuttua, missä on totta vain oma pyrkimyksesti johonkin mystiseen täydelliseen vanhemmuuteen, joka tulee kusaisemaan sinua kintuille viimeistään silloin kun lapset ovat vahvassa teini-iässä.

Vierailija
76/212 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu siitä että ihmiset eivät kasvata lapsiaan kunnolla minkä vuoksi ne ovat aivan helvetin rasittavia. Metelöiviä, riehuviä ääliöpentuja jotka eivät tottele mitään joka puolella. Miksi haluaisin itselleni samanlaisen riesan mikä vie vielä kaikki rahatkin. Jää oma elämä elämättä.

Vierailija
77/212 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisessä Suomessa en haluaisi lastani kouluun niihin avohärdelleihin. 3/4 lapsista ei opi kotona käytöstapoja tai muiden kunnioittamista eikä koululla ole mitään mahdollisuuksia puuttua huonoon käytökseen.

Ehkä jossain maassa jossa edelleen yhteisö kasvattaa lapsia, koulussa pidetään kuria ja lapset ovat tervetulleita joka paikkaan(koska osaavat käyttäytyä), voisin perustaakin perheen.

Vierailija
78/212 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vanhemmuus on pohjimmiltaan todella työlästä. Ennen 2000-lukua vanhemman oli kuitenkin hyväksyttyä ja jopa suositeltavaa mennä "helpomman kautta". Mitä pitemmälle tätä vuosituhatta on menty, sitä enemmän vanhempien odotetaan sietävän vanhemmuuden työläyttä.

Ongelmana vain on se, että samaan aikaa työelämä on muuttunut vaativammaksi. Ja vapaa-ajallekin on monipuolisemmin sisältöjä, joita ihmisillä on elintason nousun myötä varaa kuluttaa.

Tähän yhtälöön on vaikea sovittaa lapsiperhe-elämää.

Vierailija
79/212 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat niin stressaantuneita työelämästä ja arvostavat rahan tuomaa helppouttta ja vapautta käyttää vapaa-aikansa miten haluaa (=töistä palautumiseen aurinkorannalla), että on vaikea ymmärtää millaisia ei-materialistisia iloja lapsesta voi olla. Onhan lapset ajatuksen tasolla järjetön ajatus (rahanmeno, vapaa-ajan meno jnejne) eikä niitä hyviä puolia ja onnea ole helppo käsittää ennen niiden omien lasten saamista.

Vierailija
80/212 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa ei pidä paikkansa tuo. Koulukin kasvattaa lapsia lähinnä nöyryytyksen uhan avulla, eli uhkaamalla kertoa vanhemmille jos lapsi ei ole totellut opettajaa.

ei kai se ole nöyryytys, jos lapsen vanhemmille kerrotaan, miten tämä on toiminut aivan omasta tahdostaan. Ihan itse nöyryyttänyt itseään silloin.

Miten niin nöyryyttänyt itseään? Kyllähän ihmiset tekevät tietyssä seurassa vaikka mitä sellaista, mikä olisi nöyryytys heille vain jos se päätyisi eräiden muiden ihmisten tietoon.

Ei lapsi sitä itse tapahtumaa yleensä häpeä, jos hän vaikka tappelee välitunnilla. Mutta jonkinlaista häpeää hän yleensä kokee siitä, jos asia päätyy opettajan tietoon ja voimakkaampaa häpeää jos asia päätyy vanhempien tietoon.