Miks nykyään kaikki ovat niin lapsivastaisia?
Olen törmännyt eri foorumeilla viime aikoina samantapaisiin aloituksiin. Haluaisin / puoliso haluaa lapsen ja toinen osapuoli siinä miettii omaa kantaansa. Hyviä ja huonoja puolia. Vastauksista varmaan 75% on, että ei kannata. Olenko nyt ihan väärässä havaintoni kanssa vai onko tämä lpsivastaisuus uus trendi. T: kahden äiti, ei kiitos enempää
Kommentit (212)
Nykylapsilla on liikaa valtaa. Saa ihan todella tehdä töitä kasvattamisen suhteen että sen saa sujumaan hyvin ja nykyisen lainsäädännön mukaisesti.
Entisaikaan jos vedit korville, lapsi uskoi kyllä jatkossa jo heti ensimmäisestä sanomisesta.
Tietokonepelit ja pleikkarit, melkoisia lapsia viilettää tuolla päiväkotien pihat pullollaan, mihinkään eivät pysty keskittymään enää nykyisin.
Mitähän kasvaa sukupolvesta, jolle ei saanut sanoa ei?
Vierailija kirjoitti:
Koska nykyiset kakarat on sellaisia hirviöitä että historia ei vastaavaa tunne. Ihan pieninä ovat varmaan söpöjä, mutta jo alakouluiässä alkaa se ihmisille huutelu ja lähikaupan ovenedustan syljellä kastelu. Vittua huudellaan niin kuin papit ennenvanhaan herransiunausta.
Ja muita kasvatustapoja ei saa käyttää kuin loputon ymmärtäminen ja sanoittaminen.
En hanki lapsia kirjoitti:
Olen M47 enkä halua koskaan olla isä. Elän makeaa elämää vaimoni kanssa ja rahaa riittää mukavasti harrastuksiin ja mukavuuksiin vaikka palkkamme ovatkin vain vähän yli keskitason. Lapsia? Ei vi tussa. Hah hah hah!
En osallistu demarien "vauvatalkoisiin" koskaan. Hehhehehe!
Aika ylimielinen asenne sinulla. Minullakaan ei ole lapsia, mutta kunnioitan silti niitä ihmisiä jotka haluavat saada lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska nykyiset kakarat on sellaisia hirviöitä että historia ei vastaavaa tunne. Ihan pieninä ovat varmaan söpöjä, mutta jo alakouluiässä alkaa se ihmisille huutelu ja lähikaupan ovenedustan syljellä kastelu. Vittua huudellaan niin kuin papit ennenvanhaan herransiunausta.
Ja jos pidät kuria niille kakaroille, niin joudut sossujen tai pahimmassa tapauksessa poliisin hampaisiin. Kakara kun saa siitä "traumat" ja sen ihmisoikeuksia loukataan.
Nimenomaan. Missään tapauksessa ei saa sanoa "EI" koska siitä tulee traumoja. Sääntöjä ei tarvi seurata, koska se voi olla traumaattista.
Pitää sallia kaikki mahdollinen per se ily, jotta lapsi ei traumatisoidu.
Vierailija kirjoitti:
Olen lapseton nainen ja en ole ollenkaan lapsivastainen. Pidän kovasti varsinkin pienistä alle kouluikäisistä lapsia. Omia lapsia en tosin halua.
Täällä toinen. Olen aina se, joka kyläpaikassa leikkii ja pelleilee kassajonossa pienten kanssa. Rakastan lapsia ihan hirveästi, mutta energiaa ei riittäisi omalle lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos pidät kuria niille kakaroille, niin joudut sossujen tai pahimmassa tapauksessa poliisin hampaisiin. Kakara kun saa siitä "traumat" ja sen ihmisoikeuksia loukataan.
Nimenomaan. Missään tapauksessa ei saa sanoa "EI" koska siitä tulee traumoja. Sääntöjä ei tarvi seurata, koska se voi olla traumaattista.
Näinkö on? Kyllä meillä ainakin on säännöt, rajat ja rakkautta. Eikä ole sossuja tai poliiseja näkynyt. Elämme polarisaation aikakautta näköjään näissä mielipiteissä kaiken muun lisäksi
Ap
Vierailija kirjoitti:
En hanki lapsia kirjoitti:
Olen M47 enkä halua koskaan olla isä. Elän makeaa elämää vaimoni kanssa ja rahaa riittää mukavasti harrastuksiin ja mukavuuksiin vaikka palkkamme ovatkin vain vähän yli keskitason. Lapsia? Ei vi tussa. Hah hah hah!
En osallistu demarien "vauvatalkoisiin" koskaan. Hehhehehe!
Aika ylimielinen asenne sinulla. Minullakaan ei ole lapsia, mutta kunnioitan silti niitä ihmisiä jotka haluavat saada lapsia.
Maailmassa on jo aivan liikaa ihmisiä. Ei tarvita yhtään enempää kakaroita, juu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä omaa lastaan saa kasvattaa melko pitkälti kuten parhaaksi katsoo. oikeastaan lähinnä vain väkivalta (fyysinen ja henkinen kuten nöyryyttäminen) on laissa kielletty.
Itse en ollut varma haluanko lapsia, mutta mies halusi ja lopulta saimme esikoisen. Esikoisen jälkeen saimme vielä toisen lapsen. Vaikka alkuun olin epäileväinen, lapset ovat aivan ehdottomasti paras asia elämässämme. He ovat fiksuja ja mukavia tyyppejä ja heistä saatua iloa ja onnea ei voi kuvailla tai verrata mihinkään muuhun.
Tietysti varsinkin alussa lasten hoitamisessa oli paljon työtä. Mutta niinhän kaikissa parhaissa asioissa on yleensä myös vaivannäköä, huolta ja vaikeitakin hetkiä, niin lapsissa, lemmikissä kuin vaikka parisuhteessakin. Itsellä lapsista saatu onni on korvannut kyllä kaiken vaivannäön moninkertaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Minusta nykyään on paljon lapsivastaisuuden lisäksi ihan yleisesti ihmisvastaisuutta ja vihaa kanssaihmisiä kohtaan. Tuntuu olevan vähemmän välittämistä, kunnioitusta ja ymmärrystä ja enemmän itsekkyyttä, ymmärtämättömyyttä ja suoranaista ohittamista. Esimerkiksi tuntuu tulleen ihan melko yleiseksi toimintatavaksi, että jos ei kiinnosta, niin tuttu kaverikin ghostataan ja ei vastata enää ikinä. Olen aidosti huolissani tilanteesta.
Samoin. Ihmisillä tuntuu olevan paha olla. Ainakin useilla, jotka pitävät pää-ääntä somessa. Tässäkin keskustelussa se tulee näkyviin. Puhutaan "kakaroista" tai vielä halventavammilla sanoilla. No, kakara nyt ei tarvitse olla halveeraava sana, mutta tässä ketjussa se sitä on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska lapset nyt vaan on (valitettavan usein) hankalia, äänekkäitä ja sotkevia. Kuka nauttisi sellaisesta kaaoksesta ja unenpuutteesta?
Tämä!! Nautin siitä, kun voin elää stressiä täynnä olevan työelämäni ohessa stressitöntä "perhe-elämää", eli kahdestaan mieheni kanssa puhtaassa ja rauhallisessa huushollissa. Voi mennä nukkumaan milloin haluaa, kukaan ei melua, ei mene jokapäivä hurjasti aikaa paikkojen siivoamiseen yms..
Työelämä on tosiaan nykyään aika kovaa ja vaativaa, voi olla että osa jättää jo sen
vuoksi lapset tekemättä. Toinen asia on se, että on epävarmuutta toimeentulosta.
On määräaikaisia työsuhteita, pätkätöitä, työttömyyttä jne.
Minulla jo nuo edellä mainitut asiat ovat vaikuttaneet siihen, että en halua saada
välttämättä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräski kovaa kuria pitänyt edesmennyt rehtori........................ paukas käsi nyrkissä ylhäältä alas päähän niin että koko selkään tuntui Ilo elää karjalassa tapahtuman juna matkalla. Koska satuin seurueessa oli joku hölösuu naurattaja joka ei reksiä miellyttänyt. Karjas vaan että hiljaa vaikka en ollut sanonut sanaakaan tai häiriköinyt. Sen jälkeen koko vaunu oli hiljaa. Eikä siinä eikä muutenkaan ole karjalassa paljon ilo elänyt.
Näitä kasvatus kyvyttömiä kurittajia ei tule ikävä. Eipä ole juuri oikeaa apua tullut ongelmiin niistä on paremminkin rangaistu.
Jämäkkyyttä mitä kasvatus joskus vaatii ja lujuutta oikeiden toimien ja tekojen lisäksi voi olla vaikea tajuta ja toteuttaa. Sitä ei silti lähtökohtaisesti voi korvata kurilla ja nujertamisella.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla moni vannoutunut VELA kanassaan keskivertoa äänekkäämpi, vaikka lapsien hankkimista empivienkin määrä on kasvanut.
Mitä tarkoittaa "vela kanassaan"?
Itse en omista siipikarjaa, joten en ymmärrä tätä viittausta.
Lapset ovat upeita ja teinit myös eli ilmeisesti pahimman yli päästy. Mulla on taas vauvakuume, omia ei enää tule lisää, odotan rauhassa isovanhemmuutta. Siinäpä se, jos ei ole omia lapsia, ei ole lapsenlapsiakaan. Se on hyvä ottaa huomioon, kun uhoaa, ettei halua lapsia.
Toivon, että lapsia alkaa taas ilmaantua suomalaisiin perheisiin.
Vierailija kirjoitti:
Aina on ollut lapsivihaajia ja vielä 20-30 vuotta sitten sellaista pidettiin vähän outona, mutta nykyään nuoruus jatkuu vielä yli kolmekymppisillä. Varmaan taustalla on ikäviä kokemuksia lapsuudesta ja kokemus, että muun maailman on toimittava omien sääntöjen mukaan, vaikeus hyväksyä tai ymmärtää erilaisuutta ja erilaisia tapoja elää. Kaikki lapsivihaa julistaneet tyypit ovat olleet oikeassa elämässä todella hankalia tyyppejä. En itsekään erityisesti hingu perheenlisäystä, mutta lapset ovat silti ihan ihmisiä siinä missä muutkin. Osa kivoja ja osa ei. Aivan kuten aikuisetkin. Lasten kanssa osaan suhteuttaa, että kehittyvät vielä eivätkä osaa tai ymmärrä ihan kaikkea. En ärsyynny elämästä. :)
Minulla oli tosi rankka lapsuus ja en silti vihaa lapsia. Toki se on varmasti vaikuttanut siihen, että en halua nyt aikuisena omia lapsia. Tai en haluaisi kasvattaa lasta ainakaan Suomessa, tosin ei muualla se ole välttämättä sen kummempaa. Siinä on silti iso ero vihaako lapsia vai eikö niitä vain halua.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat upeita ja teinit myös eli ilmeisesti pahimman yli päästy. Mulla on taas vauvakuume, omia ei enää tule lisää, odotan rauhassa isovanhemmuutta. Siinäpä se, jos ei ole omia lapsia, ei ole lapsenlapsiakaan. Se on hyvä ottaa huomioon, kun uhoaa, ettei halua lapsia.
Toivon, että lapsia alkaa taas ilmaantua suomalaisiin perheisiin.
Luuletko, että vapaaehtoisesti lapsettomat ja kaaosta/sotkua vihaavat haluaisivat lapsenlapsiakaan nurkkiinsa? :D
Vierailija kirjoitti:
Vihdoinkin ymmärretty että lasten myötä ei välttämättä mikään muutu paremmaksi ja onnellisuudenkin laita on vähän niin ja näin.
Riippuu luonteesta ja arvoista uskoisin. Itse hyvin pitkällekin tulevaisuuteen katsovana haluaisin opettaa lapsilleni ne elämänviisaudet, jotka olen vaivalla saanut kasattua ja perinyt esipolvilta. Olisi jotenkin masentavaa olla sukulinjansa viimeinen. Mitä kasaamalleni omaisuudellekin silloin tekisin? muuttuisi sekin harrastus melko merkityksettömän tuntuiseksi.
M32
En todellakaan aio hankkia lapsia. Nautin makeasta elämästä kaksin naisystäväni kanssa ja nauran iloisesti.
Katkeria, lapsivihamielisiä tyyppejä täällä? Ei oo tottakaan! Toisaalta, ehkä parempi, että sellaiset ihmiset eivät koskaan saa lapsia.
Minusta nykyään on paljon lapsivastaisuuden lisäksi ihan yleisesti ihmisvastaisuutta ja vihaa kanssaihmisiä kohtaan. Tuntuu olevan vähemmän välittämistä, kunnioitusta ja ymmärrystä ja enemmän itsekkyyttä, ymmärtämättömyyttä ja suoranaista ohittamista. Esimerkiksi tuntuu tulleen ihan melko yleiseksi toimintatavaksi, että jos ei kiinnosta, niin tuttu kaverikin ghostataan ja ei vastata enää ikinä. Olen aidosti huolissani tilanteesta.