HÄH?! Työhaastattelija ilmoitti vain yhden hänelle sopivan ajan
Eli haastattelija ilmoitti, että tässä on vain yksi aika, joka hänelle sopii, ota tai jätä. Itselläni on juuri tuolloin vaivasenluuleikkaus, johon olen jonottanut puoli vuotta ja jota en kyllä halunnut siirtää.
Oli pakko sitten jättää menemättä haastatteluun. Ihmetyttää vain, että kuinka tavallista tämmöinen on?
Mitäs jos olisin työtön ja minun pitäisi kieltäytyä tämmöisen syyn takia haastattelusta, joutuisinkohan karenssiin?
Taitaa olla vallalla työnantajan markkinat :(
Kommentit (87)
Kutosella on kieltämättä aika jäykkä näkemys työntekijöistä :D Ihan kuin karjamarkkinoilla: terve yksilö se pitää olla, nevermind vaikka olisi kuinka epäsopiva ja huolimatta siitä että terveystilanne voi muuttua heti oston jälkeen.
Oh well, olen itse ollut eräällä työnantajalla töissä, joka heivasi työntekijäehdokkaita aivan mielivaltaisista syistä, yhdellä esim. oli autossaan liikaa tavaraa :D
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 13:08"]
nevermind vaikka olisi kuinka epäsopiva
[/quote]
No tämähän on nyt ihan sinun omaa mielipidettäsi. Olenko jossain sanonut, että epäpätevä menisi pätevän edelle terveyssyistä? Toki näkemykseni on vain minun ja minun rekryihini perustuva, mutta päteviä hakijoita on ollut enemmän kuin voidaan haastatella ja jos siellä joukossa on terveydellisesti "potentiaalinen riski" joka on tiedossa, niin häntä en valitse. Ikävää mutta kylmää faktaa.
Olisin enemmän kuin onnellinen jos olisin asemassa jossa voisin valita töihin niitä haastavia tapauksia jotka eivät muualle pääse, mutta tällä hetkellä olisin itse aika nopeasti samassa jonossa muiden hakijoiden kanssa. Tarkoitus kun on tehdä tulosta, ei toimia sosiaalivirastona (tuo kärjistys, älkää nyt siitä alkako kitisemään)
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 11:44"]
No kyllä minulla terveys menee työpaikan edelle. Enhän edes voi kunnolla hoitaa työtäni, jos jalkani ei ole kunnossa.
[/quote]
Miten sinä sitten hoitaisit sen työn, jos leikkaus olisi vaikka kolme kuukautta myöhemmin? Meinaan, että jos työnteko on siitä kiinni.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 11:44"]
No kyllä minulla terveys menee työpaikan edelle. Enhän edes voi kunnolla hoitaa työtäni, jos jalkani ei ole kunnossa.
[/quote]
Miten sinä sitten hoitaisit sen työn, jos leikkaus olisi vaikka kolme kuukautta myöhemmin? Meinaan, että jos työnteko on siitä kiinni.
[/quote]
Työ alkaisi kahden kuukauden sisällä. Ja kuten sanoin, jalka ei estä työntekoani, mutta jos sitä ei hoideta se varmasti hankaloittaa sitä. Kyse ihan rutiinitoimenpiteestä, josta kyllä toipuu ihan "normaaliksi". Olen asiantuntijatyössä, jossa ei pelkästäänistuta koneen ääressä, eikä aikomukseni ole lusmuilla, vaan saada itseni kuntoon, jotta voin jatkaa jouksuharrastustani ja pitää itsestäni ja jaksamisestani huolta.
Ja uuden leikkausajan saisin todennäköisimmin vasta puolen vuoden päähän. Ja vaivaa, ei hoideta sen takia, kun itse niin haluan, vain ihan lääketieteellisten syiden takia. Onneksi nykyinen työnanatajani ei ainakaan ääneen ole sanonut, että pelkää minun lusmuilevan, kun menen leikkaukseen, vaan toivotti iahan tsemppiä leikkaukseen ja käsi olla hoitamatta työasioita sairaslomalla.
Erittäin tavallista. Sekin on tavallista, että hankalien työhaastatteluaikojen avulla karsitaan eitoivotut hakijat. Erityisen suosittuja ovat esim. paikkakunnan yleisen biletyspäivän jälkeinen aamu (erityisesti nuorille työntekijöille) tai opetustehtäviin lukuvuoden toiseksiviimeinen työpäivä.
Voidaan myös ottaa jo etukäteen valitulle sopiva aika, ja muille sitten ne mitä jää jäljelle, kun niillä ei kuitenkaan työnahtajan kannalta ole mitään merkitystä. Sen kai tiedättekin, että varsinkin julkiset virat on yleensä täytetty jo ennen kuin ne edes julistetaan avoimesti haettaviksi?
"Vain yksi haastatteluaika, ota tai jätä"...?
Pakkohan se sitten on ottaa, jos on työtön työnhakija. Pää kainalossa vaan haastateltavaksi! No ei tietenkään kaikissa tilanteissa voi päästä paikalle. Sitten kannattaa sanoa, että "tulisin mielellään silloin, mutta kun on justiinsa tuo pää kainalossa."
Tällaisessa yhden mahdollisuuden haastattelussa on takana työnantajan kikka, jolla nähdään mm. se, kuinka paljon on valmis pomppimaan käskyjen perään. Toki varmasti löytyy toinenkin aikatyönantajalta, jos hakijalla oikeasti on se pää kainalossa ja sen työnantajalle selittää.
Ja vieläkö joku muka töissä käy mielistelläkseen työnantajaa, eikä oman palkan ja pärjäämisensä takia...? Se työnantajakaan kun ei mikään hakijan työnantaja ole ennen kuin hakija on paikan saanut. Sihen asti hän on vasta potentiaalinen työnantaja.
Työnantajalla on jo työntekijä valmiiksi katsottuna, haku prosessi on pakollinen järjestely esim. kaupungilla. Järjestetään turhia haastatteluja vaikka uusi työntekijä on jo päätetty talon sisällä. Jos työnantaja on oikeesti kiinnostunut, kyllä työnantajalta löytyy hakijalle sopiva aika.
Minä olen samanlaisessa tilanteessa ap:n kanssa sillä erotuksella, että haastatteluni on Teams:in välityksellä.
Annettin vain yksi aika jolloin haastattelu pidetään ja satun juuri silloin olemaan vaelluksella karhunkierroksella.
Akkupankkeja vaan mukaan ja toivotaan, että yhteydet tabletilla pelaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen samanlaisessa tilanteessa ap:n kanssa sillä erotuksella, että haastatteluni on Teams:in välityksellä.
Annettin vain yksi aika jolloin haastattelu pidetään ja satun juuri silloin olemaan vaelluksella karhunkierroksella.
Akkupankkeja vaan mukaan ja toivotaan, että yhteydet tabletilla pelaa. :)
Kyllä ne pelaavat, Suomessa on lopulta tosi vähän katvealueita. Mä sain edellisen työpaikkani Finnmarkissa vanissa istuen. :)
Vierailija kirjoitti:
Harmi sinulle, mutta ymmärrän työnantajaa. Itse olen yrittänyt sopia haastattelua työhakijoiden kanssa joilla on hammaslääkäri tai pitäisi sopia haastattelu bussiaikataulujen mukaan (lapseton hakija ja työpaikka ison kaupungin keskustassa) ja olen aika kypsä näihin...entä jos selität tilanteen? Jos ei tule vastaan niin ei ole sinua varten.
Tuollainen venkslaus kertoo jo hakijasta ettei ole niin kiinnostunut, jos alkaa bussiaikataulujen kanssa kinaamaan. Tuollaiselle sanoisin pari aikaa - ota tai jätä. Ei taida olla kovin joutava työntekijäkään. Ap:n tapauksessa kaipaisi työantajalta joustoa. Ihan asiallinen syy...
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla on jo työntekijä valmiiksi katsottuna, haku prosessi on pakollinen järjestely esim. kaupungilla. Järjestetään turhia haastatteluja vaikka uusi työntekijä on jo päätetty talon sisällä. Jos työnantaja on oikeesti kiinnostunut, kyllä työnantajalta löytyy hakijalle sopiva aika.
Tämä on minunkin kokemukseni. Ensin annettiin sille hakijalle mahdollisuus valita sopivin haastatteluaika, meille muille jaettiin jäljelle jääneet eikä sillä ollut valinnan kannalta mitään merkitystä, sopiko vai ei.
Nyt tiedät että noin joustamaton duuni ei oo sua varten
Tuo kertoo paljon työnantajasta ja sen joustavuudesta. Kiertäisin kaukaa tuollaiset työpaikat.Hyvä ettet mennyt.
Työtä riittää, pitäkööt tunkkinsa ja hinatkoot autokin
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 11:48"]Harmi sinulle, mutta ymmärrän työnantajaa. Itse olen yrittänyt sopia haastattelua työhakijoiden kanssa joilla on hammaslääkäri tai pitäisi sopia haastattelu bussiaikataulujen mukaan (lapseton hakija ja työpaikka ison kaupungin keskustassa) ja olen aika kypsä näihin...entä jos selität tilanteen? Jos ei tule vastaan niin ei ole sinua varten.
Jos kandidaatin pitää siirtää haastattelua leikkauksen takia, niin minulle se on "showstopper" välittämättä leikkauksen syystä. Terveitä on kyllä jonossa tulossa töihin.
Sano, että olet sopinut toisen haastattelun ko. ajalle, eikä tapoihisi kuulu perua jo sovittuja, mutta olisit hyvin kiinnostunut tarjolla olevasta paikasta ja kysyt onko mitenkään mahdollista saada tapaamista jollekin muulle ajalle.
Oletko niitä työnantajia, jotka itkevät lehtien palstoilla työvoimapulaa ja selittävät, että töihin otetaan jokainen jolla silmät liikkuu.
Erikoista, että pidät erityisesti niistä hakijoista, jotka valehtelevat sinulle. Oikein kehotat hakijaa valehtelemaan.
Eipä yhtään ihmetytä jos on pulaa työntekijöistä.
Miksi et ottanut yhteyttä ja kertonut, että sinulla on suunniteltu leikkaus tuolloin, olisiko muuta aikaa?
Totta kai haastateltaville ilmoitetaan se tietty haastatteluaika, rekryprosessissa on monta liikkuvaa tekijää ja loputon säätäminen syö jaikkien aikaa. . Ja ilmoitettua aikaa ei ole hyvä yrittää muuttaa minkään heppoisen syyn takia, mutta ns. pätevät syyt ovat perusteltuja.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 20:29"]
Niillä rekrytoijilla, jotka käyttäytyvät noin ylimielisestä työnhakijoitaan kohtaan, on todellakin asenneongelma. Olisi syytä huomioida, että pelissä on kuitenkin myös rekrytoivan firman maine ja imago. Sana kiertää. Huonon kohtelun kohdalla sana kiertää paljon, enemmän kuin hyvän kohtelun kohdalla. On facebookit ja muut sosiaaliset mediat perinteisten verkostojen lisäksi. Jo sivulla 1 (muita sivuja en jaksa lukea) tässä keskustelussa on nimeltä mainittu julkisesti kaksi yritystä, jotka ovat menetelleet epäeettisesti työnhakijoitaan kohtaan. Tai ylimielisesti. Sellainen ei kanna tulevaisuuteen.
Itse olen käynyt juuri n. 200 hakemusta läpi. Työt alkaisi HETI vaikka huomenissa kun löytyisi joku. Soittelen sitä mukaa kun ehdin käydä hakemuksia läpi.
"Jos löytyisi edes joku", sanoo hän jolla on 200 hakemusta pöydällä.
Mahtaa olla kovat vaatimukset..
Vierailija kirjoitti:
Sellainen työpaikka taas ei ole minua varten jossa vaivasenluuleikkaus on hakuprosessin "showstopper". Rajansa työnantajien yli-inhimillisyysvaatimuksillakin.
Tai ylipäätään jotain vaivaisenluuta pidetään suurenakin työhän vaikuttavana terveydellisenä ongelmana. Eivät ne estä edes fyysistä työtä mutta arjessa kiusallisia ja joskus kipeät. Toimistohommiin ei vaikuta yhtään mitenkään.
Se kertoisi minulle mahd tulevan työnantajan joustamattomiudesta kaikenn tarpeellisen. En ole kiinnostunut antamaan aikaani sellaiselle.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 12:55"]
6 - kannattaisi tuntea myös sävyt ennen kuin tärkeilee ulkomaankielisillä sanoilla. Showstopper kyllä tarkoittaa shown pysäyttämistä, mutta ainakin minä olen tottunut kuulemaan sen miltei ainoastaan positiivisessa merkityksessä. Sen alkuperäinen merkityskin on positiivinen, eli wikipedian mukaan:
"Showstopper (originally, a performance or segment of a theatrical production that induces a positive audience reaction strong enough to pause the production) "
Merriam-Wbsterinkin kaksi ensimmäistä merkitystä ovat positiivisen sävyn omaavia:
SHOWSTOPPER 1 : an act, song, or performer that wins applause so prolonged as to interrupt a performance 2 : something or someone exceptionally arresting or attractiveshowstopper of the exhibition> 3 : one that stops or could stop the progress, operation, or functioning of something
Työhönottotilanteessa tarkoittaisi sitä, että on löydetty niin sopiva henkilö työhön, ettei muiden haastattelu enää kannata.
:
[/quote]
:D
Sä olet varmaan niitä, joille "raincheck for a meeting" tarkoittaa sitä, että tarkistetaan iltalehden sääpalvelusta sataako kokouksen aikana :D
Ihan oikeasti, luuletko että sinun huutelusi kumoaa Oxfordin sanakirjan? No voisin suositella silloin "reality checkkiä" sinulle :D
Konteksti ratkaisee, jos kyse on prosessin "showstopperista" on löydetty oikea valinta ja prosessi pysäytetään, jos kyse on henkilön "showstopperista" on löydetty syy, miksi ko henkilön prosessi lopetetaan. Voi siis olla +/- ja jos kyse henkilöstä, lähes poikkeuksetta miinus.