Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HÄH?! Työhaastattelija ilmoitti vain yhden hänelle sopivan ajan

Vierailija
29.04.2014 |

Eli haastattelija ilmoitti, että tässä on vain yksi aika, joka hänelle sopii, ota tai jätä. Itselläni on juuri tuolloin vaivasenluuleikkaus, johon olen jonottanut puoli vuotta ja jota en kyllä halunnut siirtää.

Oli pakko sitten jättää menemättä haastatteluun. Ihmetyttää vain, että kuinka tavallista tämmöinen on?

Mitäs jos olisin työtön ja minun pitäisi kieltäytyä tämmöisen syyn takia haastattelusta, joutuisinkohan karenssiin?

Taitaa olla vallalla työnantajan markkinat :(

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 11:54"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 11:48"]Harmi sinulle, mutta ymmärrän työnantajaa. Itse olen yrittänyt sopia haastattelua työhakijoiden kanssa joilla on hammaslääkäri tai pitäisi sopia haastattelu bussiaikataulujen mukaan (lapseton hakija ja työpaikka ison kaupungin keskustassa) ja olen aika kypsä näihin...entä jos selität tilanteen? Jos ei tule vastaan niin ei ole sinua varten.[/quote]

Jos kandidaatin pitää siirtää haastattelua leikkauksen takia, niin minulle se on "showstopper" välittämättä leikkauksen syystä. Terveitä on kyllä jonossa tulossa töihin.

Sano, että olet sopinut toisen haastattelun ko. ajalle, eikä tapoihisi kuulu perua jo sovittuja, mutta olisit hyvin kiinnostunut tarjolla olevasta paikasta ja kysyt onko mitenkään mahdollista saada tapaamista jollekin muulle ajalle.

[/quote]

Voi luoja! Toivottavasti en koskaan päädy sun alaiseksesi. Olet oikeasti valmis hylkäämään toivomasi työntekijän siksi, että tällä on vaivasenluu, jonka on vielä juuri hoidattamassa kuntoon? Mieluummin haluat töihin ihmisen, joka valehtelee, vaikkakin merkityksettömästä asiasta? Työntekijöillä tulee aina joskus jotain vaivaa, eikä usein voi ennakoida kenellä ja mitä. Ja se isommistakin selkävaivoista kärsivä voi olla pidemmän päälle se arvokkain työntekijä. (Kokemusta on.) Auttaa myös esimiestä ja työntekoa, jos työpaikan ilmapiiri on sellainen, että ihmiset voivat avoimesti kertoa mahdollisista ongelmista, myös fyysisistä, eikä niitä tarvitse salailla. Niitä tulee kuitenkin aina jollekin.

Onnea valitsemallasi tiellä.

t. 9

Vierailija
42/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ei varmasti liity ap:n alaan mutta muistan, kun aikanaan hain Lidiliin töihin vuosia sitten, heiltäkin soitettiin ja ehdotettiin vain yhtä haastatteluaikaa. Olin silloin toisessa työpaikassa ja työvuoro olisi mennyt tuon haastattelun päälle. En sitten päässyt Lidliin töihin, voi voi.:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 12:08"]

Ysi vaikuttaa todella hyvältä työnantajalta, kuutonen, mitä ihmettä? :)

[/quote]

Sitä ihmettä, että en halua ottaa riskiä että valittavalla henkilöllä on terveydellisiä ongelmia. Minulla on ollut (onneksi vain yksi) alainen jonka yhden paikan särkyminen leikkauksesta huolimatta oireili ja siinä sitten arvottiin mitä ihmettä tehdään kun olisi töitäkin ja jannu on saikulla toisen perään. En halua sitä riskiä enää, jos voi valita niin jo valmiiksi terve.

-6

Vierailija
44/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin haluat että valehtelee mieluummin :)

Vierailija
45/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 12:10"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 11:54"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 11:48"]Harmi sinulle, mutta ymmärrän työnantajaa. Itse olen yrittänyt sopia haastattelua työhakijoiden kanssa joilla on hammaslääkäri tai pitäisi sopia haastattelu bussiaikataulujen mukaan (lapseton hakija ja työpaikka ison kaupungin keskustassa) ja olen aika kypsä näihin...entä jos selität tilanteen? Jos ei tule vastaan niin ei ole sinua varten.[/quote]

Jos kandidaatin pitää siirtää haastattelua leikkauksen takia, niin minulle se on "showstopper" välittämättä leikkauksen syystä. Terveitä on kyllä jonossa tulossa töihin.

Sano, että olet sopinut toisen haastattelun ko. ajalle, eikä tapoihisi kuulu perua jo sovittuja, mutta olisit hyvin kiinnostunut tarjolla olevasta paikasta ja kysyt onko mitenkään mahdollista saada tapaamista jollekin muulle ajalle.

[/quote]

Voi luoja! Toivottavasti en koskaan päädy sun alaiseksesi. Olet oikeasti valmis hylkäämään toivomasi työntekijän siksi, että tällä on vaivasenluu, jonka on vielä juuri hoidattamassa kuntoon? Mieluummin haluat töihin ihmisen, joka valehtelee, vaikkakin merkityksettömästä asiasta? Työntekijöillä tulee aina joskus jotain vaivaa, eikä usein voi ennakoida kenellä ja mitä. Ja se isommistakin selkävaivoista kärsivä voi olla pidemmän päälle se arvokkain työntekijä. (Kokemusta on.) Auttaa myös esimiestä ja työntekoa, jos työpaikan ilmapiiri on sellainen, että ihmiset voivat avoimesti kertoa mahdollisista ongelmista, myös fyysisistä, eikä niitä tarvitse salailla. Niitä tulee kuitenkin aina jollekin.

Onnea valitsemallasi tiellä.

t. 9

[/quote]

Kiitos kiitos :D

Ja kuinka ap valehtelisi? Leikkausta ennen on haastattelu (ainakin minulla ollut joka kerta), ei sitä tarvitse kertoa kuka haastattelee ja miksi, ei se ole valehtelua. Jos sanoisi, että on toinen työhaastattelu, niin silloin valehtelisi.

Jos henkilö olisi oikeasti "toivottu" työntekijä niin varmasti olisi ollut tarjolla useampia vaihtoehtoja, joissain yrityksissä vaan on käytäntö, että paikkaan haastatellaan X kpl hakijoita ja se kuinka joustavasti työnantaja on valmis haastattelua järjestelemään kertoo aika paljon työnantajan todellisesta halusta palkata ko. henkilö.

Vierailija
46/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mä oon aina voinut vaikuttaa itse haastatteluaikaan. Leikkaus on ihan pätevä syy. Ja työssäkäyvällä työnhakijalla voi olla työmatka tai sellainen tärkeä tilaisuus/kokous, jota ei voi siirtää. Huono pelisilmä työnantajalla, jos on vain yksi aika ja ota tai jätä -asenne. Ehkä parempi silloin jättää, voi olla muutkin asiat tuollaisen työnantajan kanssa hankalia.

Vierailija
47/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT, mutta 6 ei tiedä mitä tarkoittaa showstopper. :)

Se on revyy- ja musikaalimaailmasta peräisin oleva termi, jolla kuvataan henkeäsalpaavaa, loistavaa numeroa (laulu, tanssi), jonka ajaksi muu show tuntuu pysähtyvän/ pysähtyy. Se on siis positiivinen termi. 

Vierailija
48/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan tätä.. Parhaassa tapauksessa hakija on halunnut siirtää jo sovitun haastattelun toiseen aikaan bussiaikataulun vuoksi. Mutta silti annan aina useampia vaihtoehtoja, jotka sopivat minun kalenteriini.

Vierailija
49/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 12:31"]

OT, mutta 6 ei tiedä mitä tarkoittaa showstopper. :)

Se on revyy- ja musikaalimaailmasta peräisin oleva termi, jolla kuvataan henkeäsalpaavaa, loistavaa numeroa (laulu, tanssi), jonka ajaksi muu show tuntuu pysähtyvän/ pysähtyy. Se on siis positiivinen termi. 

[/quote]

Oxford Dictionaries lähteenä.

Showstopper = An obstacle to further progress

-6

Vierailija
50/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen työpaikka taas ei ole minua varten jossa vaivasenluuleikkaus on hakuprosessin "showstopper". Rajansa työnantajien yli-inhimillisyysvaatimuksillakin.

Vierailija
51/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 12:42"]

Sellainen työpaikka taas ei ole minua varten jossa vaivasenluuleikkaus on hakuprosessin "showstopper". Rajansa työnantajien yli-inhimillisyysvaatimuksillakin.

[/quote]

Sittenhän ollaan win-win tilanteessa. Sinä et halua, eikä sinua haluta.

Vierailija
52/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 12:42"]

[/quote]

Onko terveys yli-inhimillisyyttä? Mielestäni terveys on perusedellytys työnteolle.

- ei 6 (vai mikä se oli)

Vierailija
53/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tapauksessahan hakija on hoitamassa räpylänsä kuntoon ennen työn aloittamista. Kuka tahansa voi toisaalta sairastua vaikkapa syöpään ihan työsuhteen aikanakin.

Vierailija
54/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 - kannattaisi tuntea myös sävyt ennen kuin tärkeilee ulkomaankielisillä sanoilla. Showstopper kyllä tarkoittaa shown pysäyttämistä, mutta ainakin minä olen tottunut kuulemaan sen miltei ainoastaan positiivisessa merkityksessä. Sen alkuperäinen merkityskin on positiivinen, eli wikipedian mukaan:

"Showstopper (originally, a performance or segment of a theatrical production that induces a positive audience reaction strong enough to pause the production) "

Merriam-Wbsterinkin kaksi ensimmäistä merkitystä ovat positiivisen sävyn omaavia:

SHOWSTOPPER

1
:  an act, song, or performer that wins applause so prolonged as to interrupt a performance

2
:  something or someone exceptionally arresting or attractiveshowstopper of the exhibition>

3
:  one that stops or could stop the progress, operation, or functioning of something

Työhönottotilanteessa tarkoittaisi sitä, että on löydetty niin sopiva henkilö työhön, ettei muiden haastattelu enää kannata.

:

Vierailija
55/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ymmärrän, että joillain aloilla tarjotaan juuri yksi vaihtoehto ota tai jätä -periaatteella. Minulle tuli kerran yhdestä paikasta edellisenä iltana sähköpostitse kutsu haastatteluun seuraavaksi iltapäiväksi. Viestin luin saman päivän aamulla työpaikalla. Koska tosiaan vähän annettiin ymmärtää, että toista mahdollisuutta ei välttämättä tule, sain sovittua, että lähden töistä hieman aikaisemmin ja mies kävi heittämässä siistimmän jakkupuvun toimistolle päivän aikana. Järjestelykysymyksiä!

Vierailija
56/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tilanteesi ja harmistuksen, mutta ymmärrän myös tuota työnantajaa todella hyvin.

Itselläni on hyvä ystävä, joka on työttömänä ja hän, vaikka hänellä olisi aikaa vaikka kuinka, jaksaa aina nurista ehdotetuista haastatteluajoista ja haluaa sommitella ne viikkoonsa niin, että esim samalle päivälle kaksi, jolloin tuollainen yksi ainoa ota tai jätä aika ei hänelle sovi, koska hänen mielestään työnantajan pitää joustaa hänen (työttömän) mukaan. Hän myös jättää usein ottamatta työpaikkoja vastaan, koska "Tuilla tienaan paljon enemmän".. Enkä usko että hän on ainoa työtön aikojen veivaaja..

Vierailija
57/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista tämä terveyskeskustelu täällä. En yhtään ihmettele, että ei kannata mainita mitään terveydestään, kun saa osakseen joidenkin ihmisten ennakkoluulot.

Olen itse ollut poissa töistä sairauden vuoksi viimeisen neljän vuoden aikana kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla kaksi päivää vatsataudin takia. Lasten sairastuessa mieheni tai äitini ovat pystyneet hoitamaan lapsiani.

Vaivaisenluun takia en ole ollut poissa, mutta jos sitä ei pian hoideta, niin voin joutua olemaan poissa. Harrastan paljon liikuntaa ja vaivaisenluun takia juoksu kuusi kertaa viikossa on pitänyt vaihtaa uintiin ja spinningiin. Leikkauksen ja toipumisen jälkeen pääsen jatkamaan rakastamaani juoksua.

Ja tosiaan koen, että tuo työpaikka ei tosiaan taida olla minua varten, jos asenne työntekijöitä kohtaan on noin joustamaton ja mielestäni epäinhimillinen. Onneksi ei ole pakko vaihtaa työpaikkaa ja toivottavasti löytävät paikkaan, jonkun heidän talolleen sopivan.

-ap

Vierailija
58/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään jotkut työnantajat on todella outoja. Useimmilta tulee kivasti soitto ja sovitaan yhdessä aika haastatteluun. Sitten on näitä tampioita, joilta tulee esim edellisenä päivänä kirje, että haastattelu huomenna klo 8.

Vierailija
59/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on käynyt vst 2 kertaa. Oma työpaikkani muutti 30 km päähän, asutaan pk-seudulla, joten käyn vanhassa työssäni, mutta etsin uutta.

Ekan kerran olisi käynyt kesken talvilomaa. Ilmoitin olemme silloin talvilomalla, toisella puolen maailmaa, lentoliput ostettu, en voi peruuttaa perheen matkaa haastattelun takia. Soittaja sanoi soittaa sitten jollekin toiselle.

Toisen kerran toisessa työpaikassa annettiin klo 10 aika. Minun työaikani on liikkuva aamuisin klo 7 - 9 välillä saa tulla töihin, mutta haastattelupaikalle menee matkaa n 1 h per suunta, ilmoitin etten voin tulla töihin klo 12, jos haastatteluaikaan varaan tunnin. Sama juttu, pyydetään niitä kenelle käy.

Tykkään työstäni, olen siinä hyvä ja esimies on tyytyväinen, samoin asiakkaat. Nyt vaan on tilanne että liikkuminen vie aikaa ja maksaa, joten työpaikan vaihto voisi olla vaihtoehto.

Yllä olevat kertoo paljon työpaikoista, en niihin édes haluaisi mennä, jos vastaanotto on noin tympeää.

Kuka voi vaatia loman peruuttamista, kun ihmisellä ei niin hirveesti sitä lomaa muutenkaan ole. Tai että lintsaisin töistä. Haastattelija vielä sanoi on niitä keinoja, jolloin töihin voi mennä myöhässä. Rehellisiäkö ?

Vierailija
60/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole se, jolle tuo showstopper-"asiantuntija" tärkeilee, mutta kyllä se ihan oikeasti bisnes-kielessä tarkoittaa sitä estettä jonka yli ei voida päästä, vaan esimerkiksi projekti tyssää siihen. Eikä siis mitään positiivista. Ehkä sun itse ei kannata lähteä haastamaan toisia jos et tiedä mistä puhut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi