HÄH?! Työhaastattelija ilmoitti vain yhden hänelle sopivan ajan
Eli haastattelija ilmoitti, että tässä on vain yksi aika, joka hänelle sopii, ota tai jätä. Itselläni on juuri tuolloin vaivasenluuleikkaus, johon olen jonottanut puoli vuotta ja jota en kyllä halunnut siirtää.
Oli pakko sitten jättää menemättä haastatteluun. Ihmetyttää vain, että kuinka tavallista tämmöinen on?
Mitäs jos olisin työtön ja minun pitäisi kieltäytyä tämmöisen syyn takia haastattelusta, joutuisinkohan karenssiin?
Taitaa olla vallalla työnantajan markkinat :(
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen samanlaisessa tilanteessa ap:n kanssa sillä erotuksella, että haastatteluni on Teams:in välityksellä.
Annettin vain yksi aika jolloin haastattelu pidetään ja satun juuri silloin olemaan vaelluksella karhunkierroksella.
Akkupankkeja vaan mukaan ja toivotaan, että yhteydet tabletilla pelaa. :)
Kyllä ne pelaavat, Suomessa on lopulta tosi vähän katvealueita. Mä sain edellisen työpaikkani Finnmarkissa vanissa istuen. :)
Hirveästi on maalla edelleen alueita missä ei ainakaan Telia toimi ja ihan keskellä Suomea.
No mitä hänen olisi pitänyt tehdä? Ilmoittaa lukuisia vaihtoehtoja, joista saa valita?
Et ole ainoa haastateltava - mietipä nyt, jos vaikka viidelle tai kymmenelle haastateltavalle ilmoutettaisiin jokaiselle monta aikavaihtoehtoa, olisi aikamoinen järjestäminen. Järkevämpi ilmoittaa jokaiselle yksi, aikuinen ihminen osaa kyllä ehdottaa siirtämistä jos joku pakollinen meno osuu juuri samaan ajankohtaan.
Mulle kävi samoin noin vuosi sitten. Hain yhtä maataloustyönohjaajan paikkaa ja mulle soitettiin että sun aika on päivänä ja kellonaika. Sanoin etten voi noin vaan luvata koska hoidan eläimiä työkseni ja työkaveri on lomalla.
Totesin sitten että jos minun kanssa haluaa työsuhteen aloittaa se ei kyllä perustu käskemiseen vaan yhdessä asioiden sopimiseen. Perui ajan. Paikka oli auki kuukauden päästä uudelleen. Sekin kertonee jotain.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 18:34"]
Me ollaan tänään soiteltu ihmisiä läpi, haastattelu ois perjantai-aamuna klo 8. Ainoastaan yksi hakija on niin huikea ennakkosuosikki että jos ei pääse silloin, haastatellaan muulloin. Laittoi fantastisen hakemuksen ja tuntuisi olevan 100% match made in heaven. Jos muut ei pääse silloin on heidän peli pelattu. Saattaa olla muutenkin jos väijäämämme henkilö tulisi meille. Jos emme ehdi häntä saada, otamme jonkun tästä perjantain erästä.Yhtä tyttöä olen haastatellut uutenavuotena, kollega on haastatellut pitkänäperjantaina. Saatiin todella hyviä työntekijöitä!
Ja sanoisin että työnantajana ollaan joustavia, esim. lapsen neuvolakäynnit, isyyslomat, U name it, onnistuu kun ajoissa tieto saadaan. Tää v*ttumainen haastattelupäivä- ja aika on vaan koe millä selvitetään se onko hakija tosissaan. Itse ap:n asemassa olisin mennyt haastatteluun - mut minä nyt olenkin työnarkomaani ja esimiesasemassa.
Onneksi et ole minun esimieheni.
Siis mikä vika? Eikö mukava siisti sisätyö kelpaa? En ymmärtä miksi olen saanut 15 alapeukkua, sentään työllistän taas yhden ihmisen vaikka on lama. Kai te ymmärrätte että monilla aloilla (kuten omani) tehdään töitä joka päivä? jopa öisin? Ei tällaiseen paikkaan tulevalle pitäisi olla mikään aika ongelma.
Mukava siisti sisätyö varmasti kelpaa useinmille. Mutta tuommoinen testejä tekevä, tahallaan vaikeita haastatteluaikoja tarjoava esimies ei ainna hyvää kuvaa työpaikan ilmapiiristä.
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvänä työnhakijana mulle tuollainen yksi ainoa haastatteluaika tarkoittaisi hyvin todennäköisesti sitä, että se sattuisi päällekkäin jonkun aiemmin sovitun asiakastapaamisen tai koulutuksen, jossa mun pitäisi olla vetäjänä, kanssa. Tai vähintäänkin normaalin työajan, jossa meillä ei työn luonteen vuoksi ole liukumia.
Ihanko oikeasti haluatte kaikista mieluiten valita juuri sen työntekijän, jolle ei ole ongelma tehdä ohareita itsekkäitä syistään asiakkaalle ja ennenkaikkea työnantajalle tai jättää tulematta jo mainostettuun ja aikatauluiltaan lukkoonlyötyyn tilaisuuteen, jonne on ilmoittautunut paljon ihmisiä? No onnea sitten vaan, toivottavasti jaksatte arvostaa tätä "joustavuutta" vielä sittenkin, kun henkilö on talossa ja jättää joku päivä tulematta töihin tai alkaa vekslaamaan jo sovittujen työtehtävien aikatauluja, kun oli vähän tärkeämpää tekemistä.
Juuri sellaista työntekijää työnantajat kilvan etsivät. Lisäpisteitä saa siitä jos on hauskaa seuraa ja tykkää luoda verkostoja.
Sitten kun näitä on palkattu talo täyteen alkaa valitus. "Suomalaisiin työntekijöihin ei voi luottaa, ne peruvat tapaamisia ja viettävät aikansa juoruten keskenään.. pakko palkata ulkomailta, sieltä saa semmoisia jotka keskittyvät työhön."
Niitä työhön keskittyviä saisivat Suomestakin, jos vaan haluaisivat palkata heitä. Mutta he ovat haastatteluissa hyljeksittyjä, sillä he vaikuttavat aika tylsiltä eivätkä ole kovin taitavia liioittelemaan osaamistaan (l. valehtelemaan) ja luomaan suhteita kuin ne verkostojen luojat ja hauskat tyypit.
Työsuhde on aina kahden kauppa.
Minä myyn sitoutumiseni ja osaamiseni yhdessä sovittua korvausta vastaan.
Jos työnantaja on ehdoton jo haastatteluajassa eikä esimerkiksi leikkauksen vuoksi aikaa voisi siirtää, voisi ensimmäinen ajatukseni olla että yritys on myös muissa asioissa varsin joustamaton.
Olen itse varsin ammattitaitoinen ja voin valita paikan jossa työskentelen, ja tiedän olevani hyvä ja tuottava työntekijä joka myös joustaa tilanteiden niin vaatiessa.
Jättäisin siis väliin sellaisen työpaikan jossa neuvottelut ovat jo alusta asti yhdensuuntaisia.
Työssä vietetään kuitenkin suurin osa valveajasta, ja sen pitää olla tyydyttävää myös työn tekijälle.
Ehdin olla pari kuukautta työttömänä niin tultiin keskiviikkona pyytämään töihin ja olisi pitänyt aloittaa viimeistään perjantaina. Siirsin aloituksen kumminkin maanantaille. Nyt kulunut jo kuusi vuotta samalla työnantajalla. Ei ne kaikki ole krpiä.