Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HÄH?! Työhaastattelija ilmoitti vain yhden hänelle sopivan ajan

Vierailija
29.04.2014 |

Eli haastattelija ilmoitti, että tässä on vain yksi aika, joka hänelle sopii, ota tai jätä. Itselläni on juuri tuolloin vaivasenluuleikkaus, johon olen jonottanut puoli vuotta ja jota en kyllä halunnut siirtää.

Oli pakko sitten jättää menemättä haastatteluun. Ihmetyttää vain, että kuinka tavallista tämmöinen on?

Mitäs jos olisin työtön ja minun pitäisi kieltäytyä tämmöisen syyn takia haastattelusta, joutuisinkohan karenssiin?

Taitaa olla vallalla työnantajan markkinat :(

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 20:09"]

Eihän tuo ole mikään nykyajan ilmiö. Olin työhakija vuonna 2001. Kuopuksella ei ollut vielä hoitopaikkaa. Minulle soitettiin ma-aamuna klo 9, että pääsetkö haastatteluun klo 13. Kakistelin vähän, etteikö ole muita aikoja. Todettiin, että on kyllä klo 13.30, 14 ja 14.30. Kaikki siis samana päivänä. Sain järjestettyä lapsen hoidon.

Toisen ekrran sain klo 10 kutsun haastatteluun klo 12. Menin.

Ja kun kerroin täällä, niin kuulemma ei ole mahdollista, että haastattelusta ilmoitetaan vasta samana päivänä.

[/quote]

Miehelleni kävi samoin, eli sai puhelun töihin ja pyydettiin haastatteluun samana päivänä. Jotkut työnatajat haluavat, ettei hakija ehdi valmistautua haastatteluun, jolloin aidot tiedot ja taidot tulevat esille.

Vierailija
22/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä rekrytoijilla, jotka käyttäytyvät noin ylimielisestä työnhakijoitaan kohtaan, on todellakin asenneongelma. Olisi syytä huomioida, että pelissä on kuitenkin myös rekrytoivan firman maine ja imago. Sana kiertää. Huonon kohtelun kohdalla sana kiertää paljon, enemmän kuin hyvän kohtelun kohdalla. On facebookit ja muut sosiaaliset mediat perinteisten verkostojen lisäksi. Jo sivulla 1 (muita sivuja en jaksa lukea) tässä keskustelussa on nimeltä mainittu julkisesti kaksi yritystä, jotka ovat menetelleet epäeettisesti työnhakijoitaan kohtaan. Tai ylimielisesti. Sellainen ei kanna tulevaisuuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 18:56"]

Ei helvetti mitä urpoja täällä. Tämän takia naisen paikka on kotona..

t. Mies

[/quote]

Naisena vastaan tähän provoon, että sopii minulle, kunhan sitten vain verotusta nostetaan oikein kunnolla tulonsiirtoja varten. Vain miehet töitä tekemään ja heille sitten semmoinen 85 prossan tuloverotus tulonsiirtoja varten. Suurten tulonsiirtojen turvinhan naissukupuoli saakin sitten aivan vapaasti lorvailla kotona ja harrastaa ja shoppailla.

Vierailija
24/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassuja kommentteja showstopper-termistä. En ole edes tajunnut, että showstopperin kaksoismerkitys ei olisi yleisesti tunnettu. Juristina sen säännöllisesti bisnesneuvotteluissa kuulen (ja itsekin tullut tiukoissa tilanteissa käytettyä) ja merkitys ei tuolloin tosiaankaan ole positiivinen. Vaikka joku ilmeisesti yritti ivata merkonomislangista, minun neuvottelukumppaneinani on kotimaan tankeroiden lisäksi natiivienglannin puhujia ja heidänkin käytössään potential showstopper on jotain varsin negatiivista.

Taiteen alalla ym. termillä on tietysti täysin eri merkitys. Mutta niinhän se on kielenkäytössä monesti muutoinkin. Konteksti ratkaisee.

Anteeksi OT. (ap:n työnantajaehdokkaalla ikävä asenne, mutta ehkä se ei hyvä työpaikka olisi ollutkaan. Itse en ainakaan usko siihen, että työnhakijoiden kyykyttämisellä pääsee parhaimpaan tulokseen.)

Vierailija
25/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 19:54"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 18:34"]

Me ollaan tänään soiteltu ihmisiä läpi, haastattelu ois perjantai-aamuna klo 8. Ainoastaan yksi hakija on niin huikea ennakkosuosikki että jos ei pääse silloin, haastatellaan muulloin. Laittoi fantastisen hakemuksen ja tuntuisi olevan 100% match made in heaven. Jos muut ei pääse silloin on heidän peli pelattu. Saattaa olla muutenkin jos väijäämämme henkilö tulisi meille. Jos emme ehdi häntä saada, otamme jonkun tästä perjantain erästä.

Yhtä tyttöä olen haastatellut uutenavuotena, kollega on haastatellut pitkänäperjantaina. Saatiin todella hyviä työntekijöitä!

Ja sanoisin että työnantajana ollaan joustavia, esim. lapsen neuvolakäynnit, isyyslomat, U name it, onnistuu kun ajoissa tieto saadaan. Tää v*ttumainen haastattelupäivä- ja aika on vaan koe millä selvitetään se onko hakija tosissaan. Itse ap:n asemassa olisin mennyt haastatteluun - mut minä nyt olenkin työnarkomaani ja esimiesasemassa.

[/quote]

Onneksi et ole minun esimieheni.

[/quote]

Siis mikä vika? Eikö mukava siisti sisätyö kelpaa? En ymmärtä miksi olen saanut 15 alapeukkua, sentään työllistän taas yhden ihmisen vaikka on lama. Kai te ymmärrätte että monilla aloilla (kuten omani) tehdään töitä joka päivä? jopa öisin? Ei tällaiseen paikkaan tulevalle pitäisi olla mikään aika ongelma.

Vierailija
26/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäyvänä työnhakijana mulle tuollainen yksi ainoa haastatteluaika tarkoittaisi hyvin todennäköisesti sitä, että se sattuisi päällekkäin jonkun aiemmin sovitun asiakastapaamisen tai koulutuksen, jossa mun pitäisi olla vetäjänä, kanssa. Tai vähintäänkin normaalin työajan, jossa meillä ei työn luonteen vuoksi ole liukumia.

Ihanko oikeasti haluatte kaikista mieluiten valita juuri sen työntekijän, jolle ei ole ongelma tehdä ohareita itsekkäitä syistään asiakkaalle ja ennenkaikkea työnantajalle tai jättää tulematta jo mainostettuun ja aikatauluiltaan lukkoonlyötyyn tilaisuuteen, jonne on ilmoittautunut paljon ihmisiä? No onnea sitten vaan, toivottavasti jaksatte arvostaa tätä "joustavuutta" vielä sittenkin, kun henkilö on talossa ja jättää joku päivä tulematta töihin tai alkaa vekslaamaan jo sovittujen työtehtävien aikatauluja, kun oli vähän tärkeämpää tekemistä.

Vierailija
27/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 20:29"]

Niillä rekrytoijilla, jotka käyttäytyvät noin ylimielisestä työnhakijoitaan kohtaan, on todellakin asenneongelma. Olisi syytä huomioida, että pelissä on kuitenkin myös rekrytoivan firman maine ja imago. Sana kiertää. Huonon kohtelun kohdalla sana kiertää paljon, enemmän kuin hyvän kohtelun kohdalla. On facebookit ja muut sosiaaliset mediat perinteisten verkostojen lisäksi. Jo sivulla 1 (muita sivuja en jaksa lukea) tässä keskustelussa on nimeltä mainittu julkisesti kaksi yritystä, jotka ovat menetelleet epäeettisesti työnhakijoitaan kohtaan. Tai ylimielisesti. Sellainen ei kanna tulevaisuuteen.

[/quote]

Itse olen käynyt juuri n. 200 hakemusta läpi. Työt alkaisi HETI vaikka huomenissa kun löytyisi joku. Soittelen sitä mukaa kun ehdin käydä hakemuksia läpi.

Vierailija
28/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 11:43"]Aika hyvä testi, että onko hakija oikeasti kiinnostunut paikasta vai ei.

Ja se nyt ei varmaan kellekkään tuu yllätyksenä, että on työnantajan markkinat

[/quote]

Erittäin huono testi, paitsi jos etsitään mahdollisimman epätoivoista hakijaa joka on valmis esim. riskeeraamaan terveytensä (kuten yllä) tai nykyisen työnsä epävarman työtilaisuuden perusteella.

Vierailija
29/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota noin, mitä sä edes sillä työpaikalla tekisit jos saman tien olisit saikulla seuraavan 3 kk?

Vierailija
30/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:17"]Tota noin, mitä sä edes sillä työpaikalla tekisit jos saman tien olisit saikulla seuraavan 3 kk?

[/quote]

Ei kai tuo leikkaus läheskään kaikissa töissä tarkoita 3 kk saikkua? Toki 3 kk menee varmasti ilman juoksulenkkejä, mutta ap tuskin tekee kovin fyysistä työtä, jota ei millään järjestelyilläkään saisi sopimaan.

Vierailija
31/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvä testi, että onko hakija oikeasti kiinnostunut paikasta vai ei.

Ja se nyt ei varmaan kellekkään tuu yllätyksenä, että on työnantajan markkinat

Vierailija
32/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä minulla terveys menee työpaikan edelle. Enhän edes voi kunnolla hoitaa työtäni, jos jalkani ei ole kunnossa.

Vierailija
33/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi sinulle, mutta ymmärrän työnantajaa. Itse olen yrittänyt sopia haastattelua työhakijoiden kanssa joilla on hammaslääkäri tai pitäisi sopia haastattelu bussiaikataulujen mukaan (lapseton hakija ja työpaikka ison kaupungin keskustassa) ja olen aika kypsä näihin...entä jos selität tilanteen? Jos ei tule vastaan niin ei ole sinua varten.

Vierailija
34/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin kävi noin Nokia Oyj:lla. Jätin kanssa sitten menemättä jos ei ole kuin yksi aika tarjota.

Vierailija
35/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 11:48"]Harmi sinulle, mutta ymmärrän työnantajaa. Itse olen yrittänyt sopia haastattelua työhakijoiden kanssa joilla on hammaslääkäri tai pitäisi sopia haastattelu bussiaikataulujen mukaan (lapseton hakija ja työpaikka ison kaupungin keskustassa) ja olen aika kypsä näihin...entä jos selität tilanteen? Jos ei tule vastaan niin ei ole sinua varten.[/quote]

Jos kandidaatin pitää siirtää haastattelua leikkauksen takia, niin minulle se on "showstopper" välittämättä leikkauksen syystä. Terveitä on kyllä jonossa tulossa töihin.

Sano, että olet sopinut toisen haastattelun ko. ajalle, eikä tapoihisi kuulu perua jo sovittuja, mutta olisit hyvin kiinnostunut tarjolla olevasta paikasta ja kysyt onko mitenkään mahdollista saada tapaamista jollekin muulle ajalle.

Vierailija
36/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kanssa soitti sihteeri ja tarjosi jotain aikaa, meni ihan hiljaiseksi kun sanoin että katson kalenterista. Juu, ei sopinut, oli asiakastapaaminen sovittuna silloin. Tarjosin kaikkia muita vapaita aikoja kalenteristani, mutta sihteerillä meni jauhot suuhun ja sai änkytettyä että hänen tarvitsee kysyä. Soitti pari tuntia myöhemmin uudelleen ja saatiin sovittua molemmille sopiva aika, no problem. Ja sain sen työpaikan.

Vierailija
37/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita ja kerro tuosta leikkauksesta. Jos se työ ei ole mitään, jossa se vamma haittaa niin itse työnantajana kyllä ymmärtäisin. En mä laittais ketään perumaan _leikkausta_ työhaastattelun takia, se terveys kuitenkin pitemmän päälle painaa vaakakupissa enemmän.

Vierailija
38/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei työhaastatteluja sopiessa ole tullut mieleenkään ehdottaa vain yhtä aikaa ota tai jätä periaatteella. Kun pyydän jonkun haastatteluun, olen aidosti kiinnostunut hänestä potentiaalisena työntekijänä. Tajuan myös, että hakijoilla on velvoitteita, jotka he haluavat hoitaa hyvin. (Esim. olemassa oleva työ, opinnot, lääkäriaika, puolison työvuoron vuoksi lastenhoito, jotain muuta sovittu tai luvattu muualle.) Jos palkkaan työntekijän, toivon hänen kykenevän pitämään kiinni myös työpaikalla ja asiakkaille sovitusta ja kykenevän pyrkivän järjestelemään asiat. Joustavuutta oletan, mutta en pidä hyvänä joustavuutena sitä, että mielenkiintoisemman jutun tullessa eteen tiputetaan kaikki aiemmin sovitut riippumatta seurauksista. Tämä sama työntekijä saattaa joskus meillä ollessaan hakea muualle, enkä toivo, että hän silloin taas unohtaisi nykyisen työnantajansa edun siltä seisomalta, kun muualta tulee haastattelukutsu.

Toisekseen työpaikka kaipaa joskus työntekijöiden venymistä ja joustamista. Parhaiten sitä saa samalla pitäen työntekijöiden motivaation, kun mahdollisuuksien mukaan joustaa myös toiseen suuntaan. En halua karkoittaa hyvää tekijää tarpeettomalla ehdottomuudella jo ennen haastattelua.

Vierailija
39/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla asia oli ilmaistu? Työnantajalle, joka haastattelee monia, on varmasti helppoa vaan lähettää suoraan ajat. Luulisi, että leikkauksen takia ajan siirtäminen kuitenkin onnistuisi. Tai jos ei onnistu, tuskin olisit saanut paikkaa muutenkaan.

Vierailija
40/87 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysi vaikuttaa todella hyvältä työnantajalta, kuutonen, mitä ihmettä? :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan