Kela pyytää kolmea henkeä hakemaan kaksiota. Onko oikein?
Meitä on yksi aikuinen, kaksi lasta.
Asutaan nyt kolmiossa, joka on liian kallis ja haen koko ajan edullisempaa asuntoa ja ymmärrän että kela näin luonnollisesti velvoittaa, koska vuokramme on ylisuuri.
Olen aina hakenut meille kolmiota ja toimittanut Kelaan pyydetyt liitteet asuntohakemuksista. Nyt kuitenkin Kela pyytää päivittämään hakemukset niin, että haen ensisijaisesti kaksiota. Toki teen työtä käskettyä, mutta mitä luulette, tarjotaanko kolmihenkiselle perheelle kaksiota ensisijaisesti vai meneekö ne kahden hengen talouksille?
Toisena asiana mietin, että miten saan nykyisen kolmion tavarat kaksioon vai olettaako Kela että muutenkin jo köyhä ihminen joutuu tavaroistaankin luopumaan?😅
Tai millä rahalla sitä sitten ostaisi vaikka pienempiä huonekaluja, jos kaksioon päädymme.
Kommentit (185)
Siis jos sinun ongelmasi on se että sinulla on liikaa omaisuutta, niin miksi sinä edes elät yhteiskunnan rahoja? Laita ne ylimääräiset tavarat Toriin niin mahdutte siihen kaksioonkin.
Kelahan voi pyytää asumaan vaikka roskiksessa, mutta ei voi määrätä.
Me asutaan vanhassa mörskätalossa, jossa 2 huonetta ja keittiö. Meitä on 3 henkilöä ja itse ollaan asuntolaina maksettu. Kyllä on ap oikein että muutat pienempään.
Vierailija kirjoitti:
Onko oikein, että Kela makselee vuokrasi? Mene töihin tai muuta halvemmalle paikkakunnalle. Sitten on paremmat mahkut, että saat valita asumistason, joka on sinulle mieleinen.
Mä oon opiskelija. Tietenkin toivon, että saan töitä kun valmistun.
Ootko kuullu sellasta, että töihin ei vain ”mennä” 😅
Suomalaiset "köyhät", voi luoja...
Sossupummeille piisaa hellahuone.
On ihan oikein. Yhteiskunnan tulee tarjota minimi toimeentulo. Jos jotain muuta haluaa, se on maksettava itse.
Me haettiin kolmiota neljästään ja kaksi siis teiniä ja eri sukupuolta. Saatiin ja muutettiin. Nyt ei Kela enää kiusaa, muttei saadakaan sieltä mitään tt-tukee.
Kaksioitakin on erikokoisia. 30 neliöinen kaksio olisi pieni mutta lähemmäs 70 neliöinen on jo varsin iso.
Jos haluaa asua väljemmin, niin sitä asuntoa kannattaa etsiä vähän kauempana olevista kaupunginosista eikä ihan siitä ydinkeskustasta. Asunnon hintaan vaikuttaa luonnollisesti myös sen rakennusvuosi eli vähän vanhemmassa asunnossa ne vuokraneliöt ovat yleensä halvempia.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos sinun ongelmasi on se että sinulla on liikaa omaisuutta, niin miksi sinä edes elät yhteiskunnan rahoja? Laita ne ylimääräiset tavarat Toriin niin mahdutte siihen kaksioonkin.
Olen opiskelija niin elän siksi tällä hetkellä tuilla.
Lähinnä vaan mietin et jos liian isoa sohvaa tai ruokapöytää pitää alkaa myymään, niin se ois vähän hölmöä, koska tarvitsee ne huonekalut sinne kaksioonkin. Ei me mitään hamstraajia olla, ei siis ole tavaran paljoutta, lähinnä mietin vaan noita kokoja.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa asua väljemmin, niin sitä asuntoa kannattaa etsiä vähän kauempana olevista kaupunginosista eikä ihan siitä ydinkeskustasta. Asunnon hintaan vaikuttaa luonnollisesti myös sen rakennusvuosi eli vähän vanhemmassa asunnossa ne vuokraneliöt ovat yleensä halvempia.
Me asutaan nyt jo itä-helsingissä :( toki ei esim kaupungin asunnoissa, joissa olis edullisemmat vuokrat. Asutaan isommalla firmalla vuokralla.
Kyllähän suureen kaksioon kolme ihmistä väliaikaisesti mahtuu. Lapset makkariin ja sinulle sänky olkkariin. Mutta tosiaan pitää olla iso kaksio, ei mikään 35neliön kaksio.
Ja toisekseen kyllä. Kannattaa köyhänä oppia, ettei mihinkään tavaraan kannata kiintyä saatikka kämppää ei kannata sisustaa täyteen, koska muutto pienenpään voi ain olla edessä. Itsellä on sohva, jota rakastan ylikaiken,mutta saatan joutua siitä luopumaan, kun saatan joutua muuttamaan huomattavasti pienenpään asuntoon.
Eli jos kämppä on nyt täynnä tavaraa, niin eikun vaan myymään sitä pois!
Vierailija kirjoitti:
Kaksioitakin on erikokoisia. 30 neliöinen kaksio olisi pieni mutta lähemmäs 70 neliöinen on jo varsin iso.
Joo tuota mä mietin kans, et kolmelle 30 neliötä ois todella pieni, mutta nykyisessä kolmiossamme on 60 neliötä, niillä neliöillä sais kaksionkin ja siihen kyllä mahtuis!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskelija niin elän siksi tällä hetkellä tuilla.
Lähinnä vaan mietin et jos liian isoa sohvaa tai ruokapöytää pitää alkaa myymään, niin se ois vähän hölmöä, koska tarvitsee ne huonekalut sinne kaksioonkin. Ei me mitään hamstraajia olla, ei siis ole tavaran paljoutta, lähinnä mietin vaan noita kokoja.
virheistä oppii.
Ensikerralla sitten ostat pienemmät sohvat ja ruokapöydät. Ja nykyään moni luovuttaa sohvia ilmaiseksi, sama ruokapöydissä.
Vierailija kirjoitti:
Jos Kela käskee asumaan roskiksessa niin sitten muutat asumaan roskikseen tai menettää oikeuden toimeentulotukeen ja muihin Kelan maksamiin rahoihin.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset "köyhät", voi luoja...
Tämä. Suomalainen "köyhä" olisi Nepalissa miljonääri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Kela käskee asumaan roskiksessa niin sitten muutat asumaan roskikseen tai menettää oikeuden toimeentulotukeen ja muihin Kelan maksamiin rahoihin.
Missäs kunnassa sun roskisasuntosi sijaitsee?
Onko oikein, että Kela makselee vuokrasi? Mene töihin tai muuta halvemmalle paikkakunnalle. Sitten on paremmat mahkut, että saat valita asumistason, joka on sinulle mieleinen.