millainen täysi-ikäinen käyttää visa electronia?
Elämäm koululainen
Mustalainen/Ählämi
Narkkari
Alkoholisti
..
Kommentit (86)
Mä käytän! Oon parikymppinen yliopisto-opiskelija ja opiskeluiden ohessa teen töitä kaupassa. Lisää kysyttävää?
En ole kokenut tarvetta vaihtaa Electronista pois. Tykkään siitä, että en voi ylittää tiliäni koska olen aika huono hallitsemaan rahankäyttöäni. Minulla on kyllä luottokortti erikseen "hätätilanteita" varten.
Käytän Visa electronia päivittäin maksu välineenä, sekä nostan rahaa tililtäni. Olen ihan tavallinen, työssäkäyvä kolmen lapsen äiti. Varalla minulla on mastercard, mutta sitä en käytä juuri koskaan. Myös mieheltä löytyy nämä samat kortit, ja kyllä, minulla myös loppukuusta voi olla tili niin tyhjä, että haluan seurata rahan käyttöä. Ei ole perintöjä, eikä muitakaan jättimäisiä säästöjä. Asunto velkaa kyllä löytyy.
Itselle tulee tästä Electron-vänkäämisestä ekana mieleen se, että miksi Electron, kun voisi olla Debit-korttikin (joka, huom., EI ole luottokortti, vaan varmentamaton pankkikortti). Jos esim. kaupoissa on ongelmia tietoturvayhteyksissä, niin ekana pelistä poissa ovat Electronit. Debit käy yhtä lailla myös verkko-ostosten tekemiseen, tosin itse suosin luottokorttia, koska sitä käyttämällä saa todennäköisemmin rahansa takaisin ongelmien ilmetessä.
Debit-kortin hankin 19-vuotiaana, en ole ikinä haikaillut Electronia takaisin. Tilin saldostakin olen aina kärryillä 10€ tarkkuudella, ei ole ikinä ylittynyt. Enkä muuten ole ikänäni maksanut luottokorttiostoille korkoa, vaikka sellainenkin muovinpala löytyy ja käytössäkin on aina silloin tällöin...
Taas joku, joka kuvittelee luottokortin olevan joku statussymboli?
Rahamies ei luottoa tarvitse.
[/quote]
Varkaustapauksessa luottokortti on paljon turvallisempi koska sen haltijan omavastuu on vain $50, electron-varas voi tyhjentaa koko pankkitilin. Minun korttiani on vaarinkaytetty kerran enka joutunut maksamaan edes tuota omavastuuta.
Ei myoskaan tarvitse koko ajan olla varpaillaan siita etta onko tililla tarpeeksi rahaa.
Suomalaisilla on omituinen kasitys luottokorteista, luullaan etta sen kaytto on velaksi elamista. Ei ole kun maksaa laskunsa ennen erapaivaa, ei tule korkoja maksettavaksi. Kortin luottorajan maarittelee pankki sen mukaan miten paljon on varoja ja miten hyvin on hoitanut asiansa. Minulla on raja noussut joka vuosi enka kylla keksi mitaan ostamista milla saisin sen ylitettya.
[/quote]
Suuri osa luulee, että luottokortin omistajan "täytyy" elää velaksi, niin se ei kuulkaas kuitenkaan ole. Itselläni on luotollinen Visa ollut kohta 20 vuotta, enkä tuona aikana ole kertaakaan ylittänyt tilin katetta, velaksi en ole joutunut ostamaan mitään.
Ulkomailta tilatessani olen käyttänyt kortin luotto-ominaisuutta, mielestäni muuten ostokset eivät olisi olleet mahdollisia, esimerkiksi electronin kanssa, en tiedä? Kuluja ei mene sen kummemmin, lasku tulee aikanaan luottokunnalta ja sen kun hoitaa ajallaan, niin ei tule korkoa eikä muutakaan ylimääräkulua.
Jokaiselle sellainen kortti kuin tunttuu tarvitsevan, mutta halusin tällä vain oikaista sitä harhakäsitystä, että luottokortilla eletään, muuta vaihtoehtoa ei ole, velaksi. Itselläni on luotollinen kortti ihna siitä syystä, että jos joskus sellainen tilanne tulee, että tarvitsen rahaa nopeasti eikä sitä tarvittavaa summaa ole muuten, niin silloin se luotollinen ominaisuus tulee tarpeen.
Tähän sanon vielä senkin, että en ole suurituloinen, osan vuodesta työttömänä ja työssä ollessani ansiot noin 3,500-4000 kk.