onko totta? vauva ja kiire
Onko totta ettei voi käydä yksin vessassa?
Ettei kerkeä juomaan päiväkahvia tai kerkeä syömään lämmintä ruokaa ennen kuin se on jäähtynyt?
suihkut jää vähälle eikä kerkeä meikata suunnilleen ikinä?
Vai onko nää vaan jotain tabuja kai se vauva nukkuuki joskus?
Kommentit (84)
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 13:33"][quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 13:29"][quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 13:23"]
Harva vauva oikeasti huutaa 24/7.
[/quote]
Ei se tämän ketjun perusteella ihan niin harvinaistakaan näytä olevan kuin sinä kuvittelet. Ja vaikka vauva ei ihan vuorokauden ympäri huutaisikaan, niin kyllä jo 18 tuntia huutoa vuorokaudessakin tekee aika uupuneeksi.
[/quote]
Koliikkia esiintyy 10% vauvoista ja loppuu useimmiten 3-4 kk ikäisenä. Koliikki = selittämätön itkuisuus.
Mutta av:lle on taas sattunut tällainen poikkeusotanta, 90% vauvoista huutaa koko ensimmäisen vuoden tai ainakin melkein.
Itse uskon enemmän tilastoja kuin av:ta.
[/quote]
Mutta eihän näillä 18h vuorokaudesta huutavien vauvojen äideillä ole aikaa muuhun kuin valittaa av:lla, miten rankkaa vauva-arki on. Mulla on nyt kokemusta kuudesta lapsesta ja ku ihmettelin lääkärille, että miten voikin olla niin, että meille on osunu niin helpot ja tyytyväiset vauvat, ni lääkäri sanoi, että äidin varmuus, rentous, stressittömyys ja rauhallisuus heijastuu suoraan vauvaan. Toki on niin, että silloin puhutaan ihan eri asiasta, jos vauva on kipeä.. Mutta oon omistani huomannu, että oma väsymys ja stressi näkyy heti vauvassa ja tekee pienen levottomaksi. Kierre on helposti valmis. Ja silloin on kyllä parasta pysähtyä ja hoitaa vain välttämätön.
Omat lapseni on myös oppineet ihan pienestä, että kun alan jutella, ni otan ihan pian ja vastaan vauvan tarpeisiin, eli ihan juttelu on jo rauhoittanu vauvaa ja oon saanu hoitaa asioita loppuun asti.
Riippuu varmaan vauvasta, mutta sellaista oli ainakin minulla yksinhuoltajan. Kun vauvan nukkuessa mikroklilahti että ruoka on valmis vauva huusi jo suoraa kurkkua joten se syömisestä. Kun menin suihkuun, kastelin hiuksit, vauva huusi jo suoraa kurkkua. Ei ehtinyt sampoota levittää jne. Sitä kesti kuitenkin onneksi vain pari-kolme ensimämistä kuukautta
Meille on osunut varmaankin helppo vauva. Hän loikoilee tyytyväisenä leikkimatolla sen aikaa, kun äiti käy vessassa tai hakemassa postin tms. Nyt kun vauva on jo vähän isompi, hän viihtyy ihan mainiosti kävelytuolissa seurassani sen aikaa, kun laitan ruokaa tai käyn suihkussa.
Kun minä aion syödä tai kahvitella, otan vauvan kaveriksi syöttötuoliin istumaan ja leikkimään leluillaan, ja saan ihan rauhassa syödä ja lukea lehteä.
Hän on myös nukkunut pienestä pitäen yöt hyvin, nyt kymmenkuisenakin nukkuu 10 tuntia yöllä putkeen ja kahdet pitkät päikkärit siihen päälle. Tämä rauhallisuus tosin johtuu varmaan siitä, että vauvaa on syötetty alusta alkaen tuttipullolla sattuneesta syystä, joten hän on saanut aina nopeasti mahan täyteen ja ollut tyytyväinen.
Monen asian voi tehdä vaikka olisikin se vaativa vauva siinä, mutta niitä asioita ei voi tehdä samalla tavalla kuin ilman vauvaa. Tätä moni ei tunnu tajuavan ja sitten itkee kun mistään ei tule mitään. Että pitäisi saada juoda päiväkahvi rauhassa, ja saada meikata puoli tuntia, ja syödä kahdella kädellä.
Jos vauva on vaativa, meikkaat viidessä minuutissa, syöt yhdellä kädellä ja juot kahvin vauva sylissä. No big deal.