Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko totta? vauva ja kiire

Vierailija
28.04.2014 |

Onko totta ettei voi käydä yksin vessassa?
Ettei kerkeä juomaan päiväkahvia tai kerkeä syömään lämmintä ruokaa ennen kuin se on jäähtynyt?
suihkut jää vähälle eikä kerkeä meikata suunnilleen ikinä?

Vai onko nää vaan jotain tabuja kai se vauva nukkuuki joskus?

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu jokaisen omista preferensseistä. Jos kokee meikkaamisen tärkeäksi niin ehtii sen tehdä, oli vauva tai ei. Minä esimerkiksi pikkuvauva-aikana puin ensin vauvan ja laitoin koppaan valmiiksi, ja meikkasin juuri ennen uloslähtöä, eihän siinä kauaa mene kun ripsarit sutii ja laittaa meikkipohjan naamaan.

Tosin kysymyshän on ennenkaikkea ajankäytön hallinnasta ja oman elämän hallinnasta, toisten on vaan vaikeaa saada asioita sujumaan ja "multi tasking" on mahdotonta ilman vauvaakin. En näe että vauva esti minua tekemästä yhtään mitään käytännön hommia, oli vaan järjestelykysymys.

Vierailija
22/84 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä meillä ainakin pystyy tekemään nuo kaikki, mikäli huvittaa. Vauva on ekaa kahta viikkoa lukuunottamatta nukkunut 12 tuntia yössä ja 2-3 päiväunet. Muutenkin rauhallinen tapaus, askareita voi kyllä tehdä vauvan hereillä ollessakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 13:33"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 13:29"][quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 13:23"]

Harva vauva oikeasti huutaa 24/7.

[/quote]

Ei se tämän ketjun perusteella ihan niin harvinaistakaan näytä olevan kuin sinä kuvittelet. Ja vaikka vauva ei ihan vuorokauden ympäri huutaisikaan, niin kyllä jo 18 tuntia huutoa vuorokaudessakin tekee aika uupuneeksi.

[/quote]

Koliikkia esiintyy 10% vauvoista ja loppuu useimmiten 3-4 kk ikäisenä. Koliikki = selittämätön itkuisuus.

Mutta av:lle on taas sattunut tällainen poikkeusotanta, 90% vauvoista huutaa koko ensimmäisen vuoden tai ainakin melkein.

Itse uskon enemmän tilastoja kuin av:ta.

[/quote]

Kymmenen prosenttia ei ole mikään ihan marginaalinen määrä enää. Jos joka kymmenes vauvan äiti on ihan uupunut, niin ei se ole niin vähän, että sen voi mitätöidä.

Ja ap:n luettelemia asioita aiheuttaa muutkin syyt kuin koliikki. Voi olla vaikkapa muuta itkuisuutta, jolle on ihan selkeä selitys. Esim. allergiat ja refluksit ja kaikenlaiset vaivat aiheuttavat itkuisuutta, joka työllistää äitiä. Voi olla äidin sairauksia, jotka pahenevat vauva-arjessa.

Et sinä voi katsoa vain yhtä tilastoa ja sitten väittää, että mitään muita tilastoja ei ole olemassa.

Vierailija
24/84 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu ihan siitä millainen vauva tai taapero kyseessä. Lapsia on todellakin moneen lähtöön. Kun muutaman pahasti allergisen koliikkivauvan on saanut niin ei todella meikit kiinnosta. Kun on kuoleman väsynyt! Mutta helppojakin vauvoja on.

Kokemusta molemmista

Äiti neljälle

Vierailija
25/84 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu kyllä ihan lapsesta, miten ehtii tehdä asioita. Meillä esikoinen oli temperamenttinen, itkuinen ja tosi helposti kyllästyvä vauva, suostui nukkumaan vain sylissä tai liikkuvissa vaunuissa ja reagoi kaikkeen aika ärhäkkäästi. Ei istunut hetkeäkään rauhassa esim. sitterissä, ellei joku ollut heiluttelemassa lelua ja laulamassa samaan aikaan vieressä. Toinen lapsi on ollut ihan vastakohta. Hän pötköttelee tyytyväisenä lattialla tai pinnasängyssä ilman jatkuvaa viihdytystä, tuijottelee leluja hetken myös itsekseen ja on ylipäätään leppoisa, iloinen vauva. Voin jopa laittaa ruokaa niin, että hän istuu sitterissä ja katselee minua. Päiväunet nukkuu nätisti ja säännöllisesti.

Toisaalta, aika paljon ehtii tehdä vaativankin vauvan kanssa, jos ennakoi ja suunnittelee tarpeeksi. 

Vierailija
26/84 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 13:29"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 13:26"]Vauvaksi kutsutaan 0-12 kk ikäistä ihmisoliota. Sinä aikana vauva oppii monenlaisia temppuja ja riippuu missä vaiheessa ollaan. Riippuu siitä miten kylmä(hermoinen) äiti olet. Jos kestät kuunnella vauvan itkua ja olla reagoimatta 10-15 minuuttia siihen, että vauva itkee hysteerisesti, niin kyllä voit käydä yksin vessassa ja suihkussa, syödäkin, mutta... voi olla, että sillä aikaa vauva on ryöminyt oven taakse perässäsi ja rääkyy siinä. Voi olla, että kiipeilemään oppinut vauva kiipeää sillä aikaa myös sohvalle, keittiön tuolille, siitä edelleen pöydälle... siitä edelleen avonaisesta ikkunasta ulos... eli ihan omalla vastuulla. Saattaa käydä myös imeskelemässä seinään vahingossa unohtunutta kännykän laturin tai tietokoneen piuhoja. Saattaa löytää lattialta sinne pudonneita pieniä esineitä ja tukehtua siihen... Eli kyllä voit jättää vauvan hetkeksi yksin omalla vastuullasi.

[/quote]

Miksi vauva pitää jättää yksin? Meillä on vauvat ja taaperot olleet aina siellä missä minäkin, oli se sitten vaikka paskalla käyminen.

[/quote]

No jos kysytään voiko mennä yksin paskalle, niin eihän tuohon voi vastata, että Joo, voi mennä yksin paskalle jos vaan ottaa sen vauvan mukaan.

Vierailija
27/84 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten täällä jo todettu riippuu vauvasta. Meidän kohdalle sattui vaativa vauva ja kaikki luettelemasi asiat on ollu muulle haastavia. Kun vauva haluaa olla koko ajan sylissä niin kyllä syöminen ja etenkin meikkaaminen on hankalaa. 7 kk iässä helpotti, kun vauva lähti konttaamaan ja suostui olemaan vähän aikaa lattialla.

Vierailija
28/84 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 11:56"]Meidän vauva nukkuu päivisin yleensä 3x 30min, siis silloin jos makaan vieressä että vauva saa luputtaa tissiä. Jos tarvii lähtee vessaan niin herää yleensä viim. Siinä vaiheessa kun istun pöntölle.

Tänään vauva oli ilmeisesti jostain niin hämmentynyt että istui hiljaa sitterissä kun kävin suihkussa. Hävettää tunnustaa mutta pari viikkoa sitten olin 4päivää käymättä suihkussa, hyi helv....

Yleensä vauva ei siis viihdy hetkeäkään yksin. Tai viihtyy sen aikaa että saan valmisruuan mikrossa lämpimäksi jotta voin syödä sen vauva sylissä.

Alkuyöstä vauva nukkuu 4h ilman tissiä, sillon ois aikaa meikkailla yms :D siis jos ei olis niin poikki että jaksais harjata edes hampaat tai hiukset.

Mutta sitten on myös niitä toisenlaisia vauvoja.

[/quote]

Kylläpä kuullostaa tutulle, ihan kuin meidän vauva.

Vierailija
29/84 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa hankalista vauvoista on äitien hankaliksi opettamia. Jos joka inahdukseen reagoi nappaamalla vauvan syliin ja herättämällä tämän, niin saa varautua vaikeaan vauvaan. Vauva ei kuole tylsyyteen ja sille tekee ihan hyvää köllötellä lattialla, vaikka äiti syö.

Vierailija
30/84 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 18:17"]Suurin osa hankalista vauvoista on äitien hankaliksi opettamia. Jos joka inahdukseen reagoi nappaamalla vauvan syliin ja herättämällä tämän, niin saa varautua vaikeaan vauvaan. Vauva ei kuole tylsyyteen ja sille tekee ihan hyvää köllötellä lattialla, vaikka äiti syö.

[/quote]

:D :D :D

Joo mä opetin mun vauvalle sellaset mahavaivat ja refluksin ettei täys huuto loppunu kun korkeintaan ees taas kävelemällä joskus ei silläkän.

Vierailija
31/84 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea kaikkien muiden vastauksia, mutta siis:

Meillä esikoinen oli Vaativa Vauva: Nukkui mieluiten rintarepussa kun kantaja käveli. Sängyssä nukkui päikkäreitä max 20min. Siinä sitten mietit, että käynkö suihkussa vai syönkö lämpimän ruuan - molempia et ehtinyt. Toki illalla kun mies tuli kotiin niin ehti sitten tekemään sen toisen. Vaati paljon viihdykettä: pyykkejä ripustelin lapsi rintarepussa samalla lantiota keinutellen ja radion mukana laulellen.

Kuopus olikin sitten Helppo Vauva: nukahti päikkäreille jo siinä vaiheessa kun puin uloslähtöä varten: nostin sitten vain nukkuvan paketin vaunuihin, itkuhälytin päälle. Sitten yleensä katsoin jonkun leffan. Ja leffan jälkeen mietin, että jaksaisikohan sitä ripustaa pyykit, koska päikkärit olivat vasta puolivälissä (nukkui 3-4h putkeen) vai ripustanko sitten kun vauva on hereillä - hänelle kun riitti se, että oli jossain näköetäisyydellä ja silloin tällöin leikin vaatteen taakse piiloutuen "piilosta".

Etukäteen et voi tietää kumman saat ja useimmat toki jotain näiden ääripäiden välistä.

Vierailija
32/84 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu todellakin vauvasta ja siitä minkä ikäisestä vauvasta puhutaan. Mulla kolme lasta(6,3,10kk) ja saan kyllä pikaisesti meikattua, syötyä, ym. MUTTA viimeaikoina olen tehnyt ne vauva jalassa roikkuen huutavaan tai vauva sylissä. Jos olisi pelkkä vauva hoidettavana, niin päiväunien aikana ehtisi hyvinkin.

Vierailija
33/84 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli pystyy meikkailemaan ja kahvittelemaan huutava lapsi sitterissä, niin mikäpä siinä. Itse voin pahoin jos kuulin lapseni itkevän( ruoka/ kakki itkut tietty erikseen) minun perääni. Vaativa lapsi vieläkin 2 v, saa isäntä itse ruokansa tehdä illalla kun tulee, en ala huudattamaan lasta ja oksennus kurkussa aikuiselle ruokaa laittamaan. Masennusta, en tiedä, tai sitten liian empaattinen äiti..

Vierailija
34/84 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 18:17"]

Suurin osa hankalista vauvoista on äitien hankaliksi opettamia. Jos joka inahdukseen reagoi nappaamalla vauvan syliin ja herättämällä tämän, niin saa varautua vaikeaan vauvaan. Vauva ei kuole tylsyyteen ja sille tekee ihan hyvää köllötellä lattialla, vaikka äiti syö.

[/quote]

Ei me vaativien vauvojen vanhemmat ihan noin typeriä sentään olla.

Vierailija
35/84 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen innokas paklaaja, ja mulle naureskeltiin raskaanaollessani että "jää sitten sultakin ne meikkaamiset, et sä vauva kanssa ehdi". Pah! Vastasyntyneet nukkuu paljon ja heti kun vauva jaksaa vähän lattialla jo jumpata, voi hänet ottaa "mukaan" meikkaamaan, esim. tutkimaan toista peiliä tai puuterihuiskua tms. Mun vauva rakasti meikkihetkiä ja alkoi suunnilleen ryömimäänkin päästäkseen käsiksi meikkipussiini :D Aina ikätason mukaisesti ottaa mukaan tekemään, mun 2,5 -vuotias poika tulee edeellen aina norkoilemaan mukaan aamulla kun meikkaan, ja annan hänen tutkia meikkejä.

Pähkinänkuoressa: kaikelle löytyy aikaa kun vaan järjestelee sitä. Aika pienetkin lapset on jo tosi kiinnostuneita kaikesta mitä aikuinen tekee ja voi ottaa mukaan puhaamaan, oli kyseessä sitten kahvinkeitto, suihku tai meikkaus.

Vierailija
36/84 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 21:10"]Olen innokas paklaaja, ja mulle naureskeltiin raskaanaollessani että "jää sitten sultakin ne meikkaamiset, et sä vauva kanssa ehdi". Pah! Vastasyntyneet nukkuu paljon ja heti kun vauva jaksaa vähän lattialla jo jumpata, voi hänet ottaa "mukaan" meikkaamaan, esim. tutkimaan toista peiliä tai puuterihuiskua tms. Mun vauva rakasti meikkihetkiä ja alkoi suunnilleen ryömimäänkin päästäkseen käsiksi meikkipussiini :D Aina ikätason mukaisesti ottaa mukaan tekemään, mun 2,5 -vuotias poika tulee edeellen aina norkoilemaan mukaan aamulla kun meikkaan, ja annan hänen tutkia meikkejä.

Pähkinänkuoressa: kaikelle löytyy aikaa kun vaan järjestelee sitä. Aika pienetkin lapset on jo tosi kiinnostuneita kaikesta mitä aikuinen tekee ja voi ottaa mukaan puhaamaan, oli kyseessä sitten kahvinkeitto, suihku tai meikkaus.

[/quote]

Kiva että teillä sujui näin, mutta mitä olisit tehnyt, jos vauva olisi joka kerta itkenyt lattialla/sitterissä hysteeristä paniikki-itkua samalla, kun yrität meikata? Olisitko silloinkin todennut, että kaikelle löytyy aikaa, kunhan sitä vain järjestelee, ja jatkanut meikkaamista?

Vierailija
37/84 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta.

Vierailija
38/84 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö sä ees mitä tabu meinaa?

Vierailija
39/84 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vauvasta, toiset vaatii enemmän kuin toiset. Kaikki vauvat kuitenkin jossain vaiheessa nukkuu. Uskon, että kyse on enemmän siitä, että äiti itse ei välitä enää vauvan tulon jälkeen samalla tavalla laittautua, ei siitä, etteikö sitä ehtisi tehdä, jos haluaa. Ja toki yöheräilyt + mahdolliset valvomiset väsyttää. Toisilla niitä on enemmän kuin toisilla. Usein myös elämä muuttuu vauvan myötä niin, että entistä vähemmän liikkuu sellaisissa paikoissa, joissa pitäisi olla hyvin pukeutunut ja laittautunut - lähikauppaan ja puistoon tai vauvajumppaan riittää farkut ja tukka ponnarille.

Vierailija
40/84 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Ja tabu ei tarkoita sitä mitä luulet sen ehkä tarkoittavan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi