koska tää koivun siitepöly oikein loppuu?
Onko kellään mitään hajua kuinka kauan tää viel kestää?
Lapsella tosi kovat oireet, vaikka syö 2 eri allergialääkettä, käyttää nenäsuihketta, avaavaa ja silmätippoja ja silti ei meinaa koulunkäynnistä tulla mitään :(
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 10:00"]
Kyllä oikein herkät allergikot voi tosiaan oireilla etelässä juhannukseen asti, ja jo hyvin alkukeväästä, kun etelämpää tuuli tuo siitepölyä....
Itse en ole kovin herkkä, vaan vain silloin tulee oireita kun on erittäin runsaasti siitepölyä, ja mulla se on yleensä parin viikon jakso minkä oireilen, eikä kaikkina vuosina yhtään. Tänä vuonna oireet alkoi vasta nyt viikonloppuna.
[/quote]
Näin mullakin. Mulla on aina parin viikon oireellinen jakso. Joinakin vuosina ei oireita lähes ollenkaan. Tänä viikonloppuna olen ollut ihan tukossa. Koivu kukkii nyt etelässä pahimmaillaan, parin viikon päästä helpottaa. Koskaan ei ole ollut juhannuksena enää mitään oireita!
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 09:42"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 09:24"]
aloittakaa ennaltaehkäisevästi lääke tarpeeksi ajoissa.
[/quote]No onpa taas "hyvä" ohje. Itsekin olen vetänyt allergialääkkeitä jo helmikuun alusta saakka, kun leppä päätti alkaa kukkia etuajassa, ja silti on nyt koivun kukinta-aikaan ihan surkea olo!
[/quote]
eli aloitit vasta kun oireet oli alkaneet?
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 10:00"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 09:52"]
Mitä te höpötätte juhannuksesta. Koivun kukinta on ohi viimeistään toukokuun lopussa.
[/quote]*huokaus* Taas näitä "asiantuntijoita". Katso vaikka tätä taulukkoa, jossa havainnollistetaan eri kasvien siitepölykausia: http://www.allergia.fi/@Bin/32164/3723_SiitepOlyA_ilmassa_-kartta_kopio.jpeg
[/quote]
Esittämäsi tilastot perustuvat tietoihin vuosilta 1974-1992. Veikkaisinpa, että jos sama tilastointi tehtäisiin vaikkapa vuosilta 1994-2012, niin sekä "ajoittaisten" oireiden alku että loppu olisi aikaistunut kaikkialla Suomessa. 1970-luvulla varsinkin, mutta myös 1980-luvulla, oli pitkäaikaisten tilastojen mukaan poikkeuksellisenkin kylmää, kun taas viimeiset 20 vuotta ovat olleet lämmintä kautta.
Tänä vuonna kukinta ei varmasti jatku juhannukselle, koska koivun kukinta on aikaisessa, samoin kuin kevät. Terminen kevät alkoi tänä vuonna Etelä-Suomessa kuusi viikkoa keskimääräistä aiemmin.
Joten pidän ilmeisesti itse allergiasta kärsimättömän ja ensimmäisiä kertoja lapsen allergian kanssa kamppailevan AP:n pelottelua sillä, että oireet jatkuisivat nimenomaan tänä vuonna tällaisina tai edes yleisesti juhannukseen asti vähän edesvastuuttomana shokkieffektin hakemisena.
-20-
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 09:55"]
Mulla raskauden aikana ei ollut niin paljon oireita, ihme juttu.
Lapsella tosin ihan hirveät oireet, toivottavasti olis äkkiä ohi tää koivu. Käytössä avaavat ja hoitavat lääkkeet, silmätipat ja nenäsuihkeet. Spirallakin on käyty. Toivottavasti helpottaisi pian.
[/quote]
Sama juttu. Raskausaikana ei oireita, nyt taas oireita. Raskaus on ihmeellinen juttu kun silloin monet oireet ja sairaudet helpottavat.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 11:10"]Joten pidän ilmeisesti itse allergiasta kärsimättömän ja ensimmäisiä kertoja lapsen allergian kanssa kamppailevan AP:n pelottelua sillä, että oireet jatkuisivat nimenomaan tänä vuonna tällaisina tai edes yleisesti juhannukseen asti vähän edesvastuuttomana shokkieffektin hakemisena.[/quote]
et vissiin ihan hirveesti uutisia lue? joka paikassa sanottu että tänä vuonna koivu kukkii taas poikkeuksellisen runsaasti, ei pelottelua vaan fakta.
Vaikka koivun kukinta ei kestäkään juhannukseen asti (vaan yleensä 2-3 viikkoa), niin siitepölyä on ilmassa myös kukinnan jälkeen, eli oireita voi hyvinkin olla juhannukseen asti.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 09:42"]
Uskoisin, että tälle viikolle luvatut viileät säät vähän helpottavat tilannetta, varsinkin jos saataisiin sadetta. Koivu on nyt tosi aikaisessa eli pahin 118saattaa olla ohi piankin! Toivotaan niin!
[/quote]
Näin minäkin sanoisin! Itselläni on 30 vuoden kokemus koivuallergiasta, ja AP:n lapsen oireet kuulostavat ikävän tutuilta varsinkin lapsuudesta. Edelleen keväässä on useinpina vuosina muutama päivä, jolloin en juurikaan pysty ulkona liikkumaan lääkityksestä huolimatta.
Mutta todellakaan pahin harvoin kestää yli kolmea viikkoa, ja väliin saattaa tulla parempia päiviä, jos ilmat ovat viileämmät ja sateisemmat. Joten tänä vuonna kukinta on Etelä-Suomessa varmasti ohi jo koulujen loppuessa, ja jos kukinnan jälkeen saadaan kunnon sateita, juhannukselle asti tuskin herkimmilläkään koivuallergikoilla on oireita.