Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko joku kerto miksi ihmeessä menisin töihin 34-vuotiaana pitkäaikaistyöttömänä?

Vierailija
09.12.2020 |

Olen 34v mies, joka on ollut koko lähes koko elämänsä lukion jälkeen työtön (noin 1v töissä)

Eläkekertymäni oli joskus jotain 5e kun sain sen kirjeen...rupesin nauramaan :D
Eipä se siitä ole paljoa kai noussut, jos ei työmarkkinatuki nosta.

Jos työllistyisin, niin työni olisi jotain todella paskaa hommaa, paskalla palkalla, ja paskoina/epäsäännöllisinä aikoina. Palkkani nettona jäisi varmasti alle tukien joita nyt saan.
Lisäksi nyt on aikaa ja energiaa puuhastella pikku askareita joista saa 500e+ kuussa ylimääräistä.

Mua on turha millään "et tule saamaan eläkettä" -verukkeilla myöskään saada töihin, koska eläkkeeni tulisi VARMASTI olemaan alle takuueläkkeen.

Ei siis mitään järkeä mennä töihin : )

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muiden kunnioituksen vuoksi. Nyt elät toisten lompakolta ja muut pitävät sinua turhana.

Ketä kiinnostaa muiden kunnioitus, oikeasti?

Molemminpuolinen kunnioitus johtaa luottamukseen ja hyviin asioihin. Rotat ei voi semmoista kuvitellakaan.

Kyse voi olla myös ihan vain hyötymistarkoitus ilman mitään kunnioitusta. Ihminen on itsekäs eläin.

Vierailija
82/108 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä varmaan on jo sanottu, mutta kouluttautumalla pääsisit paremmille palkoille. Sähkö- tai putkimies tai jokin muu käden taitoja vaativa ammatti?

Mielekkään tekemisen puute ja yhteiskunnan ulkopuolelle putoamisen uhkahan tuossa ovat vaarana ja sitä kautta masennus. Tukien varaan ei myöskään kannata laskea, ne tulevat laskemaan merkittävästi. Monia etuja on jo purettu esimerkiksi aikuiskoulutukseen liittyen. Nyt jos koskaan kannattaa panostaa opintoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin ärsyttää sana "paskaduuni" jota nykyaikana monet tykkäävät viljellä. Itse olen tehnyt erilaisia hommia laidasta laitaan, enkä koe että mikään niistä oli tuollaista, vaikka palkka välillä olikin matala tai työtehtävät haastavia. Siivoustöistä tykkäsin sillä niitä sai tehdä omassa tahdissa ilman että kukaan hönki niskaan. Välillä olen miettinytkin että palaisin ihan tuommoisiin hommiin kun tämän hetken - kylläkin hyvinpalkattu - toimistotyö ajaa burn outtiin kerta kerran jälkeen...

Kaupassa olen myynyt vaatteita ja se oli hauskaa hommaa! Asiakkaat oli (lähes kaikki) tosi kivoja ja oli hauska tehdä töitä siistissä ympäristössä jossa sai myös suunnitella järjestyksiä ja hommailla muitakin pikkujuttuja ohella. Baarityö oli muuten ok, mutta en kestänyt ilkeitä ihmisiä jotka oikeasti tykkäsi kyykyttää työntekijöitä - tätä en koskaan tajunnut. Baaritöistä sai hyvät ilta- ja viikonloppulisät, joten jos tuota kestäisi niin hyvää tiliä voisi tehdä.

Toisekseen ihmettelen tuota ap:n väittämää ettei jaksaisi loppuelämää kituuttaa 10e tuntipalkalla: harva ihminen jää noihin tienesteihin jos hoitaa hommansa hyvin. Parin vuoden päästä sua yritetään sysätä vuoropääliköksi jne lisäkoulutuksiin, joten hyvinkin voi myös kouluttamaton päästä täysin kohtuullisiin tuloihin. Myöskin aikuiskoulutuksia voi käydä joidenkin töitten ohella, niin että saa pikkuhiljaa hommiin pätevyyden ja parempaa liksaa.

En siis ymmärrä elämäntapatyöttömän asennetta, sillä ensinnäkin arvoni sanovat että kaikkien pitää pyrkiä työskentelemään yhteiskunnan eteen jotta oikeasti sairaat ja raihnaiset voidaan hoitaa. Ymmärrän kyllä että parin vuoden kotonamakaamisen jälkeen alkaa ehkä itselleenkin selitellä ettei oikeastaan edes haluisi töihin, jos työllistyminen on ollut hankalaa...

Tarinoita on monia, erilaisia ihmisiä sitäkin enemmän.

Itse en pysty tekemään siivoojan työtä (moni allerginen) enkä ottamaan vastuuta asiakaspalvelijana (paha sos.tilanteiden pelko). Yritän päästä varhaiseläkkeelle. En sovi työelämään.

N29

Vierailija
84/108 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä varmaan on jo sanottu, mutta kouluttautumalla pääsisit paremmille palkoille. Sähkö- tai putkimies tai jokin muu käden taitoja vaativa ammatti?

Mielekkään tekemisen puute ja yhteiskunnan ulkopuolelle putoamisen uhkahan tuossa ovat vaarana ja sitä kautta masennus. Tukien varaan ei myöskään kannata laskea, ne tulevat laskemaan merkittävästi. Monia etuja on jo purettu esimerkiksi aikuiskoulutukseen liittyen. Nyt jos koskaan kannattaa panostaa opintoihin.

Ihme oletus että kaikki masentuisivat työttöminä. Minä masennuin/loppuunpaloin kouluissa ja töissä. Työttömänä ei ole ollut painetta mistään.

Vierailija
85/108 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä kuitenkin mieluummin tekisit itse valitsemaasi palkkatyötä kuin joutuisit johonkin typpiin ja sitä kautta ns kuntouttavaan.

👹

Vierailija
86/108 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hemmetissä enää mene töihin, jos olet selvinnyt ilman palkkaa 35-vuotiaaksi.

Eläkkeesi ei tule olemaan suurempi kuin takuueläke 834,52 e. Tuo summa ehtii vielä noustakin ennen kuin pääset eläkkeelle. Asumistuki paikkaa vuokramenoja, jos sitä pelkäät.

Hampaat ja muut hoito ovat jo nyt melkein ilmaisia - ja ovat ilmaisia, jos alitat köyhyysrajat.

Jos jostain syystä mieli alkaa tehdä palkkatöitä tai yrittää niin pistäydy Hgin Itäkeskuksessa katsomassa, mihin kaikki palkastasi maksamat verot kuluvat. Siellä on satapäin joutoelämää viettäviä somaleita ja arabeja, jotka istuvat parhaaseen työaikaan mukavasti kahvilla.

Jos minä saisin uudestaan valita niin en haaskaisi elämääni ja vapaa-aikaani töissä, joissa vain menettää niin henkisen kuin fyysisen kuntonsa. Todella mukavia ja palkitsevia työpaikkoja on hyvin vähän eikä niitä taviksille jaeta vaan puoluetoimistojen kautta tai kaverikapitalistien opastuksella.

Vierailija
87/108 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään syytä. Olen kansalaispalkan kannattaja, koska kaikille ei töitä riitä kuitenkaan ja yhteiskunnallekin koituisi vain säästöä, kun se maksaisi sinulle minimitoimeentulon eikä turhaan juoksuttaisi eri luukuilla. Jos ihminen siihen on tyytyväinen niin ehdottomasti pitäisi ensin poistaa työnhakijoista ne, jotka eivät töihin edes halua, ja lopuille antaa kaikki mahdollinen tuki työllistymiseksi.

Tekemättömistä työtehtävistä ei ole mitään puutetta. Niitä riittäisi aivan kaikille.

Todellinen ongelma on se, ettei rahaa palkanmaksuun ole. Tämä ongelma ratkeaisi sillä, että tukien maksamisen sijaan valtion rahat käytettäisiin ihmisten palkkaamiseen osa-aikaiseen työhön.

Ei se ihan noin suoraviivaista ole. Jos olisi, niin tehtäisiin jo. Pitkään työttömänä olleiden kanssa jo työpaikalla ohjaaminen vaatisi resursseja, lisäksi he kuormittaisivat työterveyttä. Olen työni puolesta ollut tekemisissä kuntouttavan työn, työkokeilijoiden ja palkkatukityöllistettyjen kanssa, ja panokset (ohjaus, terveydenhoitopalvelut, byrokratia) suhteessa työn tulokseen ovat isot.

Pitkäaikaistyöttömät ovat siis oikeasti toivottomia tapauksia ja kuuluisivat varhaiseläkkeelle? Eli työnantajien harrastama cv:n aukkojen kyttääminen on täysin asianmukainen toimenpide?

Vierailija
88/108 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

CV-aukko? Kuka sellaista tekee?

Lasten hoito itse/kotona on maailman tärkein asia! Sitäkö pitäisi selitellä erikseen?

Vierailija
89/108 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten hoito itse/kotona on maailman tärkein asia! Sitäkö pitäisi selitellä erikseen?

Harvalla pitkäaikaistyöttömällä on lapsia. Eivät saa naista, koska istuvat kaiket päivät yksiöissään tietokoneella pelaamassa, ja siten myöskään eivät saa lapsia.

Vierailija
90/108 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et kouluttaudu parempaan ammattiin? Eikö tuo KELA tue, jos haluaisit opiskella˚ Aika tulee varmaan pitkäksi, jos elät kahdeksankymppiseksi, vielä lähes 50 vuotta kotona lorvailua.

Vierailija
91/108 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksesta päätellen et ole lukion jälkeen hankkinut minkäänlaista koulutusta, paitsi tietenkin sitä korkeatasoista elämän yliopistoa. Sieltä tienaamasi 500 €+ hiipuu pian, sillä alat olla jo yli-ikäinen sieehen tenestiin. Pian on jo satkukin tiukassa. Nyt ei muuta kuin paperit sisäänlähärikouluun, niin töitä piisaa vaippojen vaihdossa ja sorsan kanniskelussa loputtomasti.

Ai niin, miksi sinun pitäisi mennä töihin. Ihan vain itsekunnioituksesi vuoksi.

Vierailija
92/108 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksesta päätellen et ole lukion jälkeen hankkinut minkäänlaista koulutusta, paitsi tietenkin sitä korkeatasoista elämän yliopistoa. Sieltä tienaamasi 500 €+ hiipuu pian, sillä alat olla jo yli-ikäinen sieehen tenestiin. Pian on jo satkukin tiukassa. Nyt ei muuta kuin paperit sisäänlähärikouluun, niin töitä piisaa vaippojen vaihdossa ja sorsan kanniskelussa loputtomasti.

Ai niin, miksi sinun pitäisi mennä töihin. Ihan vain itsekunnioituksesi vuoksi.

Jospa ap ei kunnioita itseään siinä tulevaisuuden kuvassa, missä vaihtaa vaippoja ja kantaa sorsaa?

Vierailija
93/108 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuullut opiskelusta? Se johtaa tutkintoihin ka pätevyyksiin, tiedäthän.

Nykyään tutkinnoilla voi pyyhkiä p*rseensä jos ei ole suhteita. Palkkaisitko muuten itse n. nelikymppisen tyypin jolla on tuore tutkinto mutta työkokemusta vuoden verran joskus kauan sitten? Kun tarjolla on nuorempia ja kokeneempiakin?

Vierailija
94/108 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme oletus että kaikki masentuisivat työttöminä. Minä masennuin/loppuunpaloin kouluissa ja töissä. Työttömänä ei ole ollut painetta mistään.

Kyllä työttömyys on kaikkien tutkimusten mukaan suuri riski syrjäytymiselle ja mielenterveysongelmille, vaikka monella oli ongelmia jo ennen työttömyyttäkin. On vaikea löytää kumppania, on vaikeampi tutustua ihmisiin, koska työpaikan kautta verkostot laajenevat ja lisäksi voi olla tunne ikätovereista syrjään jäämiselle. Täytyy olla aika vahva, että kestää tuon kaiken, mutta hyvä jos sulla on mennyt hyvin. 

Vierailija
95/108 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 40-vuotias nainen ja työttömyyttä on takana enemmän kuin työvuosia. Kaksi koulutusta on käytynä, mutta en kestä kummankaan työn tahtia. Se ei ole mitään elämää, ettei jaksa mitään muuta kuin raataa töissä. Käteen ei jää mitään ja menettää vapaa-ajan sekä terveyden.

Minulla on perhe ja haluan käyttää aikani heidän kanssaan. Lapselta ei puutu mitään, kun mies hoitaa talouspuolen. Minun vähät rahat on minun. En näe syytä elää toisin.

Vierailija
96/108 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikäpäs siinä, jos se ylioppilas sinulle riittää. Ennenvanhaanhan se oli isokin asia, olla ylioppinut. Pääsi töihin vaikka ja mihin. Nyt se ei tutkintona edes pärjää ammattikoululle, ei anna valmiutta toimia virallisesti missään ammatissa. Ei taitaisi päästä enää edes pankkiin töihin kuten anoppi 70-luvulla. Entä mitä esim. lääkäri kirjoittaa saneluunsa kohdallasi ”elämäntapatyötön, obeesi tupakoitsija, suurentunut eturauhanen..”

Kyllä se riittää nytkin. Tunnen useitakin jotka ovat vakitöissä pelkällä yo-tutkinnolla. Viime keväänäkin useampi tuttu nuori valmistui lukiosta ja suoraan töihin. Amiskan käyneillä ei käynyt niin hyvä tuuri.

Virallista valmiutta ei tarvita valtaosassa töitä.

Ehkä lääkäri kirjoittaa "elämäntavat kunnossa, ei tupakoi ja paino nomaali, veriarvot kunnossa." Oliko tuo sinun lainauksesi omasta lausunnostasi?

Vierailija
97/108 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä työttömyys on kaikkien tutkimusten mukaan suuri riski syrjäytymiselle ja mielenterveysongelmille, vaikka monella oli ongelmia jo ennen työttömyyttäkin. On vaikea löytää kumppania, on vaikeampi tutustua ihmisiin, koska työpaikan kautta verkostot laajenevat ja lisäksi voi olla tunne ikätovereista syrjään jäämiselle. Täytyy olla aika vahva, että kestää tuon kaiken, mutta hyvä jos sulla on mennyt hyvin. 

Ihmiselle jota ei kiinnosta muiden mielipiteet ja asiat ovat turhia. Itse arvostan vapaa-aikaa enemmän kuin töitä. Töitä toki teen, mutta jos työ on epämieluisaa huonolla palkalla ei se motivoi. Moni nimenomaan töissä sairastuu. Itellä ei oo työttömänä ikinä pää ns. Levinny, töissä kylläkin. Kaikki statukset ja kilpailu muiden ihmisten suosiosta tai kanssa on loppujen lopuksi turhinta mitä on.

Vierailija
98/108 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap tämä aloitus taas, kun mikään sinulle mahdollinen työ tai kouluttautuminen ei kelpaa sinulle, vaan mieluummin olet jouten ja valitat täällä.

Eihän hän valittanut mistään?

En valittanutkaan, tein tämän aloituksen siksi koska toistuvasti näkee työttömiä parjaavia aloituksia.

Ihan ensimmäiseksi nämä parjaavat voisivat vastata siihen, että ymmärtävätkö he sen ettei töitä vain yksinkertaisesti edes riitä kaikille?

Avoimia työpaikkoja on tyyliin 20 000 ja työttömiä + piilotyöttömiä 500 000+

Eikö siis ole fiksua että ne työttömyyteen parhaiten sopeutuvat ovat työttöminä?

ap

Vierailija
99/108 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvalla pitkäaikaistyöttömällä on lapsia. Eivät saa naista, koska istuvat kaiket päivät yksiöissään tietokoneella pelaamassa, ja siten myöskään eivät saa lapsia.

Se on ihan sama mitä tekisivät; Työtön mies ei saa naista vaikka olisi muilta ominaisuuksiltaan huippuluokkaa.

Naisia kiinnostaa raha ja status ensisijaisesti

Vierailija
100/108 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvinhän tuossa vielä ehtisit omaisuutta kartuttamaan. Opiskelemaan viakka uuden ammatin sitä ennen jos korkeampaa palkkaa ja mielekkäämpiä työtehtäviä kaipaat. Ei sitä sinulle kukaan voi kertoa, halu on lähdettävä itsestä. Mahdollisuuksia kuitenkin on vaikka mihin jos vain tahtoa riittää.

Mitä opiskella, että työllistyy varmasti? Pois lukien ammatit, joissa joutuu eritteiden kanssa tekemisiin.

-pitkäaikaistyötön 35v,merkoni,kokki-

Vastatkaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme