Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytin täysin luomusti

Vierailija
27.04.2014 |

Entä sinä?

Kommentit (202)

Vierailija
121/202 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomusynnytys ilman mitään epidruualeja ja kaasunaamareita vai mitä ne on, jotkut nyt leuhkii että synnyttivät luomusti. No just. Itse olisin ottanut mahdolliset ja mahdottomat kivunlievitykset. Sektiossa ei tuntunut mitään kipuja ja vauvan nähtyäni simahdin totaalisesti. En jaksanut paljon miestäkään katsella. Älys lähteä pois hyvän sään aikana.

Vierailija
122/202 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Mulle tökättiin epiduraali kysymättä. En kokenut epiduraalia ollenkaan hyvänä asiana. Ilokaasua käytin myös, mutta jossain vaiheessa lopetin, koska siitä tuli lähinnä paha olo.

Mun pitäis täyttää seuraavan synnytyksen synnytyssuunnitelma, ja siihen kirjoitan varmaankin, että jos on tarvetta, niin pyydän sitten vaikka spinaalia ponnistusvaiheessa. Mutta ei saa tyrkyttää mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/202 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kade luomusynnyttäjille. En näe omalle kohdalleni luomussa mitään etua verrattuna epiduraaliin ja olen onnellinen ja tyytyväinen saatuani lähestulkoon kivuttomat synnytykset epiduraalin ansiosta. Muuten olisi voinut jäädä pahat muistot. Näin siis minulla.

Vierailija
124/202 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä luomuna synnytys on asia, josta saa ja kannattaa olla ylpeä! Jos minusta olisi kiinni, niin voisi vaikka mitalinkin saada. Itse synnytin ilokaasun avulla, ja pidän sitä hyvänä saavutuksena:) Nykyään tuntuu, että ei saisi itseään kehua mistään, heti on joku ottamassa itseensä. Aina saa olla varomassa sanomisiaan.

Vierailija
125/202 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös vauvan koolla on merkitystä. Tuttava vauva syntyi viikolla 34 ja vauva oli kuin pieni kuivunut rusina oman lähes 42 viikkoisen vauvani vierellä. Pääkin sillä oli puolet pienempi. Hieman saattaa sattua enemmän isoa päätä pinnistäessä kuin pikkuruista päätä pulauttaessa.

Vierailija
126/202 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, mikä se on se luomusynnytys, se pitäisi ensin määritellä.

Suppea, valheellinen määritelmä: luomusynnytys = synnytys ilman epiduraalia

Laaja, todenmukaisempi määritelmä: luomusynnytys = sellainen synnytys, jossa ei käytetä mitään synnytystä helpottavaa, lääkkeellistä kivunlievitysmenetelmää ja jossa synnytyksen kulkuun ei puututa millään lailla. Käytännössä tämä tarkoittaa luonnonmukaiseksi suunniteltua kotisynnytystä tai taksissa tms. tapahtuvaa spontaania syöksysynnytystä.

Suppeaan määritelmään pääsin minäkin, tuohon laajempaan en todellakaan. Otin ilokaasun ja aquarakkulat, kalvot puhkaistiin ja epiduraali ommeltiin puudutteen kanssa. Jälkisupistuksiin otin kipulääkettä.

Vierailija
127/202 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 20:51"]Luomusti tottakai vaikka sairaalassa. En tajua naisia jotka kehittelevät synnytyksistä jotain ihmejuttuja, normaaleista siis.

Niin luonnollinen juttu, moni tekee siitä ihmeellisen uroteon. Tottakai synnytys on hieno kokemus ja lapsi ihme ja ihana, mutta synnytys vain yksi pikku juttu, eiu siitä ihmeempiä tarinoita saa aikaseksi, tämmönen tavallinen synnyttäjä ainakaan. Helpompaa on varmasti kuin vaikka hammaslääkäri tai päivä intissä!!

[/quote]

Olen sekä synnyttänyt että käynyt intin, mutta ihan yhtä ainutlaatuisia kokemuksia ovat kumpikin tahoillaan olleet minulle.

Vierailija
128/202 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika turha vääntö minusta koko aihe. Saa olla iloinen jos nauttii tuollaisesta, ihan vapaasti!

Vierailija
129/202 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 21:53"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 21:51"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 21:22"]

Luomuna täysin enkä kyllä edes huutanut. Mitä se nyt auttaa? Viereisessä salissa joku rääkyi koko ajan kuolevansa ja v***ua ja s****naa. Vähän itsehillintää hei.

[/quote]äiti ihmisellä niin ruma kielenkäyttö, ei kai se nyt niin koville sentään ota, itsellä meni hienosti, en tuntenut kipua, oli helppo eli keisarinkyydillä komeasti lapseni tuli maailmaan.

[/quote]joku tuossa aiemmin valitti että puudutus loppui sektiossa, ei kai se voi pitää paikkaansa, itse tunsin olevani täysin puutunut alaraajoista, ei mitään kipua eikä seuraavana päivänäkään, rinnat tosin pamahti kovaksi mutta siihen löytyi pilleri.

[/quote]

Kyllä pitää täysin paikkansa. Tästä on jo muutama vuosi aikaa ja nähtävästi oli melko harvinaista, ainakin leikkaavan lääkärin mukaan. Ensimmäisestä sektiosta ei tullut mitään kipuja.

Vierailija
130/202 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 2 täysin luomua synnytystä. Ei mitään synnytykseen puuttumista, ei muuta kivunlievitystä kuin äänenkäyttö. Hienoja kokemuksia, joista olen ja saan olla ylpeä.

Vierailija
131/202 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 22:09"]

Aika turha vääntö minusta koko aihe. Saa olla iloinen jos nauttii tuollaisesta, ihan vapaasti!

[/quote]

Siis nauttii luomusynnytyksestä, tarkoitin sanoa.

Vierailija
132/202 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 22:02"]

En. Mulle tökättiin epiduraali kysymättä. En kokenut epiduraalia ollenkaan hyvänä asiana. Ilokaasua käytin myös, mutta jossain vaiheessa lopetin, koska siitä tuli lähinnä paha olo.

Mun pitäis täyttää seuraavan synnytyksen synnytyssuunnitelma, ja siihen kirjoitan varmaankin, että jos on tarvetta, niin pyydän sitten vaikka spinaalia ponnistusvaiheessa. Mutta ei saa tyrkyttää mitään.

[/quote]

Miten voi olla, että mielipidettäisi epiduraaliin ei kysytty? Senhän laittaa anestesialääkäri, jonka tuloa joutuu usein odottelemaan eli mikään kaikille automaattisesti tehtävä perusrutiinijuttu sen ei pitäisi olla. Ihmettelen tosi paljon miksei muka kysytty, että haluatko sen?

Vierailija
133/202 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vastasinkin jotain jo aiemmin tänne jotain, mutta epiduraali oli kyllä siinä paras, että se vei kokonaan kivut pois! Mulla otti synnytys niin paljon psyyken päälle siinä vaiheessa kun en epin takia saanut kävellä ja tuntui jotenkin pahalta se katetrointikin :S En oikein osaa paremmin selittää, siksi en ensimmäisenä ole epiä ottamassa toisen lapsen synnytyksessä, vaan haluaisin kokeilla jotain muuta. Ilokaasua aion kyllä käyttää ja kohdunkaulanpuudute oli edellisessä synnytyksessä myös hyvä!

Kyllä se onnistuneen synnytyksen kokemus on jossain muussa kuin siinä, ottaako kivunlievitystä vai ei. En pitänyt esikoiseni synnytystä hyvänä kokemuksena juurikin avuttomuuden tunteiden ja tilanteen "edistymättömyyden" vuoksi. ( Synnytys sinällään oli nopea, mutta ponnistusvaihe kesti liki 2 tuntia) .

Vierailija
134/202 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 22:04"]

Kyllä luomuna synnytys on asia, josta saa ja kannattaa olla ylpeä! Jos minusta olisi kiinni, niin voisi vaikka mitalinkin saada. Itse synnytin ilokaasun avulla, ja pidän sitä hyvänä saavutuksena:) Nykyään tuntuu, että ei saisi itseään kehua mistään, heti on joku ottamassa itseensä. Aina saa olla varomassa sanomisiaan.

[/quote]

Siis miten se on saavutus? Se on täysin tuurista kiinni! Aivan sama, kuin sanoisi, että minä olen sitten ylpeä itsestäni, kun sain näin mahtavan ja rikkaan suvun ja sitä kautta ison perinnön! Kyllä on sitten saavutus!

Vierailija
135/202 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 22:10"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 22:02"]

[/quote]

Miten voi olla, että mielipidettäisi epiduraaliin ei kysytty? Senhän laittaa anestesialääkäri, jonka tuloa joutuu usein odottelemaan eli mikään kaikille automaattisesti tehtävä perusrutiinijuttu sen ei pitäisi olla. Ihmettelen tosi paljon miksei muka kysytty, että haluatko sen?

[/quote]

Niin mäkin ihmettelen. Mulla oli vähän semmoinen vaihe, etten oikein pystynyt sanomaan mitään, kun siinä oli härkitty ja sorkittu. Sitten kätilö ilmoitti, että on tilannut epiduraalin. Luulin, että sille oli joku erityinen syy, mutta kun kävin läpi synnytystä pelkopolilla, kävi partogrammista ja tiedoista ilmi, että ei ollut.

Vierailija
136/202 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sairaalassakin voi synnyttää tuon määritelmän mukaan luomusti, kuten juuri tein. Miinus vain se puudute neljän tikin tikkauksessa. Kyllä mä sitä paitsi ymmärrän kivunlievitystä käyttäviä - kipu on karsea ja etenkin jos se pitkittyisi. Mutta synnytyksen pitkittyminen on vissiin yksi epiduraalin sivuoire? Ap

Vierailija
137/202 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt luomusti, eli en käyttänyt mitään lääkkeellistä kivunlievitystä. Kävin suihkussa ja mieheni hieroi selkääni.. Supistuksia tuli lähes 3 vuorokautta ja synnytys (avautuminen) kesti 20h. En revennyt vaikka vauvakin oli 4kg.

Olen valitettavasti huomannut sen, että jos on synnyttänyt luomusti kannattaa olla mainitsematta asiasta. Ja jos joku luulee ettei sillä ole vauvaan tai synnytyksen kulkuun mitään (negatiivista) vaikutusta että äiti ottaa epiduraalin jne kun vauva on vielä äitin mahassa.. Ihan tutkittuja juttuja.

Vierailija
138/202 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas en olisi kaivannut siinä tilassa minnekään kävelylle. Tiesin, että epiduraalin kanssa se ei onnistu ja siinä avautumisvaiheessa naistenlehteä lukiessani ei tullut kyllä mieleenkään että olisin muuta kaivannut. Sitten vähän nukuin ja sitten olikin jo ponnistusvaihe. 

Käynnistyksen takia olin valvonut edellisen yön, siksi uni tuli.

Vierailija
139/202 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En synnyttänyt luomusti, synnytin sairaalassa. Akuneuloilla autettiin vauvaa laskeutumaan synnytyskanavaan, jotain puudutusta laitettiin kohdunkaulaan ja oksitosiinisuihketta nenään. Kaiken lisäksi vauvan päähän laitettiin anturi :-(

Vierailija
140/202 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea muuta kuin luomusti. Jouduin hätäsektioon. Ambulanssi haki kotivessasta. Lapsikin kuoli.

Joo, mutta kipulääkkeitä ei käytetty, eikä epiduraalia, ei ilokaasua... eli kaipa se sitten oli kuitenkin onnistunut synnytys ainakin teidän luomumammojen mielestä.