Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytin täysin luomusti

Vierailija
27.04.2014 |

Entä sinä?

Kommentit (202)

Vierailija
81/202 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halunnut mitään mitallia, enkä yleensä livenä sano mitään näille mammoille jotka retostelevat luomusynnytyksellä. Muutaman tiedän ja näillä kaikilla synnytys kestänyt alusta loppuun max.4h. 

Olen saanut heiltä neuvojasiitä miten minun olisi mm. Pitänyt laittaa  mies hieromaan hellästi selkääni niin ei olisi tarvinnut puudutuksia :).

Niin kun ensin on kaksi vuorokautta kärvistellyt jumalattomien supistusten kourissa (ilman mitään puudutteita) niin siinä o  jo muut aineet mielessä kuin miehen kädet.

Vierailija
82/202 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 17:33"]

Oikeastiko? Kaikki muut ovat sanoneet, että kahtihalkeamisen tunne on aivan hirveää. 

[/quote]

Minulle henkilökohtaisesti ponnistusvaihe on ollut aina helpotus. Sattuu niin pirusti, varsinkin kun kuopus jumi kiinni, mutta siinä vaiheessa vauvan syntymä on ollut ihan täysin vaan minusta kiinni :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/202 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset synnyttäneet vuosisatojen ajan luomusti.Kaikki tietävät,että se sattuu ja paljon.Pitääkö sitä täällä kehua ja tehdä itsestään sankari.Kyllä monen mummot nyt hekottelee haudassa kun pimut on niin sankareita ilman mitään puudutusta,Vittu WAU !

Vierailija
84/202 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 18:02"]

Naiset synnyttäneet vuosisatojen ajan luomusti.Kaikki tietävät,että se sattuu ja paljon.Pitääkö sitä täällä kehua ja tehdä itsestään sankari.Kyllä monen mummot nyt hekottelee haudassa kun pimut on niin sankareita ilman mitään puudutusta,Vittu WAU !

[/quote]

Miksi sitten nyky"naiset" ei ole ilman kivunlievityksiä? ;)

Vierailija
85/202 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmisen elämässä mikään muukaan enää ole luomua eikä saastevapaata, joten sikäli hassua vannoa luomusynnytyksen nimeen. Se lapsi tulee elämänsä aikana saamaan niin paljon haitallisia aineita elimistöönsä, että joku epiduraali tai ilokaasu on yksi hyttysenpaska siinä meressä.

Jos lääkkeet saavat äidille paremman olon, se suotakoon ilman arvostelua.

Vierailija
86/202 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ovat heikkoja ja mukavuudenhaluisia

Vierailija
87/202 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 18:10"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 18:02"]

[/quote]

Miksi sitten nyky"naiset" ei ole ilman kivunlievityksiä? ;)

[/quote]

Useimmat eivät ole hulluja.

Ahha hah haa, eikö niin.

Vierailija
88/202 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä synnytin sektiolla ja ostin siitä palkinnoksi itselleni laukun. Ei kiinnosta paskaakaan, ketä on tikattu eniten, kuka käytti lääkkeitä ja kenen kivut oli infernaalisimmat. Joku väittää etten ole edes synnyttänyt, ei kiinnosta sekään :D kiitos kropalleni hyvästä työstä ja palautumisesta, talvisodaksi en sitä silti kutsuisi. Luonnollista kuin kusella käynti.

Vierailija
89/202 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 23:22"]

Äidit asettavat synnytykselle erilaisia tavoitteita. Toisille tärkeää on synnyttää ilman kipulääkkeiden apua, toisille synnytystavalla ei ole väliä kunhan lopputuloksena on terve lapsi.

Luomut pitävät synnytyksen onnistumisen mittarina sitä että äiti ei ole ottanut vastaan lääkkeellistä kivunlievitystä - ja puhuvat luomusynnytyksestään isona saavutuksena. Synnytys jossa lääkkeillä on helpotettu äidin oloa, on monelle heistä jotenkin vähemmän onnistunut synnytys, vaikka kyse olisi jonkun aivan muun äidin synnytyksestä. Epiduraalia synnytyksessä saanut äiti on kuitenkin pääsääntöisesti aivan yhtä onnellinen synnytyksestään ja sen lopputuloksesta kuin luomukin. Älkää vähätelkö sitä!

Aplodit kaikille luomuille jotka saitte synnytykseltä sen mitä halusitte - ja yhtä isot aplodit kaikille epiduuralia saaneille ja sektiolla synnyttäneille jotka olette lopputuloksesta tyytyväisiä! :)

[/quote]

En ole ainakaan omalla kohdallani samaa mieltä. Mulla ei ole mitään tarvetta synnyttää jollain tietyllä tavalla, mutta kun itse koin, että siitä epiduraalista oli mulle enemmän haittaa kuin hyötyä synnytyksessä: ei saanut olla pystyssä (paitsi sitten taas lopuksi) ja ponnistaminen oli vaikeaa.

Tätä kommenttia en kirjoita syyllistääkseni tai käännyttääkseni ketään, mutta kun pelkopolilla kävin edellistä synnytystäni läpi, mietimme kätilön kanssa syytä avotarjontaan. 30 vuotta kätilönä ollut nainen kertoi minulle, että avotarjonta syntyy todennäköisemmin tilanteessa, jossa äiti ei ole pystyasennossa, koska vauvan täytyy laskeutuessaan tehdä kolme kierrosta lantiossa päästäkseen parhaaseen tarjontaan.

Mun mielestä synnytystavoista ja esim. kivunlievityksestä ei tarjoilla synnyttäjille tarpeeksi tietoa, jonka nojalla voisi sitten harkita, mikä voisi omalla kohdalla olla se paras juttu. Meillä perhevalmennuksessa esiteltiin ne erilaiset kivunlievitystavat, mutta niiden mahdollisista vaikutuksista synnytyksen kulkuun ei tarjottu mitään tietoa.

Mun mielestä on outoa sanoa, että niille synnyttäjille, jotka eivät lähtökohtaisesti halua kivunlievitystä, ei muka olisi tärkeää terve lapsi. Mun oma kokemukseni - alapeukkua tulemaan - epiduraalista on se, että siitä oli haittaa synnytyksessä. Se pidensi sitä ja saattoi myös vaikuttaa tarjontaan, jonka takia ponnistusvaihe pitkittyi. Tiedän kyllä, että epiduraali voi myös jouduttaa synnytystä, jos esim. kivut käyvät todella kovinksi.

En todellakaan vastusta puudutteita, eikä mulla ole mitään synnyttämisen ideologiaa, mutta olen sitä mieltä, että niistä olisi hyvä jakaa tietoa myös synnyttäjille asti. Tietenkään kaikki eivät ehkä kykene sitä tietoa käsittelemään.

Täällä palstalla muuten irvaillaan usein naisille, jotka valmistautuvat synnytykseen ja tekevät synnytyssuunnitelmaa tmv. Ainakin pelkopolilla kätilöiden kanssa jutellessa on tullut sellainen kuva, että he arvostavat synnytykseen valmistautumista.

Vierailija
90/202 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, en ehtinyt saada mitään. Ja synnytyspelko jäi.

Vierailija
91/202 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdesti luomuna. Ei kyllä ollut tarkoitus. Kun pyysin kivunlievitystä oli molemmilla kerroilla kuulemma myöhäistä. En ole ylpeä etten tajunnut pyytää ajoissa.

Vierailija
92/202 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan mielenkiinnosta.. Kun joku kertoo että on synnyttänyt ilman kivunlievitystä ja uskaltaa kyseenalaistaa epiduraalin (mitä se tekee vauvalle ja ylipäätään synnytyken kulkuun) miksi alapeukutetaan? Haluan oikeasti tietää..

Vierailija
93/202 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 09:27"]Ihan vaan mielenkiinnosta.. Kun joku kertoo että on synnyttänyt ilman kivunlievitystä ja uskaltaa kyseenalaistaa epiduraalin (mitä se tekee vauvalle ja ylipäätään synnytyken kulkuun) miksi alapeukutetaan? Haluan oikeasti tietää..

[/quote]

Ymmärtäisitkö jos joku kyseenalaistaisi puudutteen käytön leikkauksessa ja sitten joku alapeukuttaisi? Kas kun osa synnyttää lähes tuskattomaksi ja toisilla on niin kovat tuskat että taju menee.

Vierailija
94/202 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 09:30"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 09:27"]Ihan vaan mielenkiinnosta.. Kun joku kertoo että on synnyttänyt ilman kivunlievitystä ja uskaltaa kyseenalaistaa epiduraalin (mitä se tekee vauvalle ja ylipäätään synnytyken kulkuun) miksi alapeukutetaan? Haluan oikeasti tietää..

[/quote]

Ymmärtäisitkö jos joku kyseenalaistaisi puudutteen käytön leikkauksessa ja sitten joku alapeukuttaisi? Kas kun osa synnyttää lähes tuskattomaksi ja toisilla on niin kovat tuskat että taju menee.

[/quote]

Mielestäni synnytystä joka on luonnollinen asia ja leikkausta ei voi verrata keskenään. Synnytyksessa naisen omat hormonit kuten esim. oksitosiini ja adrenaliini auttavat kivun sietämisessä (jos niille annetaan mahdollisuus!). Leikkauksessa tämmöistä ei tietenkään tapahdu.

Ja luulen että suurinta osaa niistä jotka ovat synnyttäneet luomuna (mukaanlukien itseini) ovat kokeneet synnytyskipuja. Kyse ei olekaan pelkästään fyysisestä "suorituksesta" vaan myös pääkopasta. Raskaana ollessani luin paljon synnytyksestä, tein rentoutumisharjoituksia jne, jotta pystyin synnyttämään luomusti.

Vierailija
95/202 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 09:40"][quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 09:30"]

[/quote]

[/quote]

Mielestäni synnytystä joka on luonnollinen asia ja leikkausta ei voi verrata keskenään. Synnytyksessa naisen omat hormonit kuten esim. oksitosiini ja adrenaliini auttavat kivun sietämisessä (jos niille annetaan mahdollisuus!). Leikkauksessa tämmöistä ei tietenkään tapahdu.

Ja luulen että suurinta osaa niistä jotka ovat synnyttäneet luomuna (mukaanlukien itseini) ovat kokeneet synnytyskipuja. Kyse ei olekaan pelkästään fyysisestä "suorituksesta" vaan myös pääkopasta. Raskaana ollessani luin paljon synnytyksestä, tein rentoutumisharjoituksia jne, jotta pystyin synnyttämään luomusti.

[/quote]

No niin minäkin tein rentoutumisharjoituksia ja kaikki meni silti päin helvettiä. Vanhoina hyvinä luomuaikoina äitejä kuoli synnytyksiin kuin kärpäsiä, mitä luulet oliko ne synnytykset asennekysymyksiä? oliko niillä äideillä ihanan voimaannuttavaa kunnes kuolo korjasi yhtäkkiä?

Vierailija
96/202 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 09:45"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 09:40"][quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 09:30"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No niin minäkin tein rentoutumisharjoituksia ja kaikki meni silti päin helvettiä. Vanhoina hyvinä luomuaikoina äitejä kuoli synnytyksiin kuin kärpäsiä, mitä luulet oliko ne synnytykset asennekysymyksiä? oliko niillä äideillä ihanan voimaannuttavaa kunnes kuolo korjasi yhtäkkiä?

[/quote]

Ja aina tulee toi että ennen on kuoltu synnytyksiin jne. Kipuunko ne on silloin kuollut?? Tai siihen ettei ole saanut epiduraalia? Vai kenties johonkin muuhun (sisäinen verenvuoto jne joka ei millään tavalla liity kipuun ja sen lievittämiseen lääkkellisesti)?

Vierailija
97/202 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa synnytyksessä kaikki käytössä ja hyvä niin. Oltais kuoltu molemmat ilman lääketiedettä.

Toinen tuli ihan luomuna kun hyvä että sairaalaan ehdin. Kotona oltiin liian pitkään kun ei sattunut liikaa. Ekassa oli kipeämmät supistukset.

Vierailija
98/202 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 09:15"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 23:22"]

Äidit asettavat synnytykselle erilaisia tavoitteita. Toisille tärkeää on synnyttää ilman kipulääkkeiden apua, toisille synnytystavalla ei ole väliä kunhan lopputuloksena on terve lapsi.

Luomut pitävät synnytyksen onnistumisen mittarina sitä että äiti ei ole ottanut vastaan lääkkeellistä kivunlievitystä - ja puhuvat luomusynnytyksestään isona saavutuksena. Synnytys jossa lääkkeillä on helpotettu äidin oloa, on monelle heistä jotenkin vähemmän onnistunut synnytys, vaikka kyse olisi jonkun aivan muun äidin synnytyksestä. Epiduraalia synnytyksessä saanut äiti on kuitenkin pääsääntöisesti aivan yhtä onnellinen synnytyksestään ja sen lopputuloksesta kuin luomukin. Älkää vähätelkö sitä!

Aplodit kaikille luomuille jotka saitte synnytykseltä sen mitä halusitte - ja yhtä isot aplodit kaikille epiduuralia saaneille ja sektiolla synnyttäneille jotka olette lopputuloksesta tyytyväisiä! :)

[/quote]

En ole ainakaan omalla kohdallani samaa mieltä. Mulla ei ole mitään tarvetta synnyttää jollain tietyllä tavalla, mutta kun itse koin, että siitä epiduraalista oli mulle enemmän haittaa kuin hyötyä synnytyksessä: ei saanut olla pystyssä (paitsi sitten taas lopuksi) ja ponnistaminen oli vaikeaa.

Tätä kommenttia en kirjoita syyllistääkseni tai käännyttääkseni ketään, mutta kun pelkopolilla kävin edellistä synnytystäni läpi, mietimme kätilön kanssa syytä avotarjontaan. 30 vuotta kätilönä ollut nainen kertoi minulle, että avotarjonta syntyy todennäköisemmin tilanteessa, jossa äiti ei ole pystyasennossa, koska vauvan täytyy laskeutuessaan tehdä kolme kierrosta lantiossa päästäkseen parhaaseen tarjontaan.

Mun mielestä synnytystavoista ja esim. kivunlievityksestä ei tarjoilla synnyttäjille tarpeeksi tietoa, jonka nojalla voisi sitten harkita, mikä voisi omalla kohdalla olla se paras juttu. Meillä perhevalmennuksessa esiteltiin ne erilaiset kivunlievitystavat, mutta niiden mahdollisista vaikutuksista synnytyksen kulkuun ei tarjottu mitään tietoa.

Mun mielestä on outoa sanoa, että niille synnyttäjille, jotka eivät lähtökohtaisesti halua kivunlievitystä, ei muka olisi tärkeää terve lapsi. Mun oma kokemukseni - alapeukkua tulemaan - epiduraalista on se, että siitä oli haittaa synnytyksessä. Se pidensi sitä ja saattoi myös vaikuttaa tarjontaan, jonka takia ponnistusvaihe pitkittyi. Tiedän kyllä, että epiduraali voi myös jouduttaa synnytystä, jos esim. kivut käyvät todella kovinksi.

En todellakaan vastusta puudutteita, eikä mulla ole mitään synnyttämisen ideologiaa, mutta olen sitä mieltä, että niistä olisi hyvä jakaa tietoa myös synnyttäjille asti. Tietenkään kaikki eivät ehkä kykene sitä tietoa käsittelemään.

Täällä palstalla muuten irvaillaan usein naisille, jotka valmistautuvat synnytykseen ja tekevät synnytyssuunnitelmaa tmv. Ainakin pelkopolilla kätilöiden kanssa jutellessa on tullut sellainen kuva, että he arvostavat synnytykseen valmistautumista.

[/quote]

Olen ihan samaa mieltä siitä että synnyttäjille pitää jakaa tietoa erilaisista kivunlievitysmenetelmistä ynnä muista toimenpiteistä – myös niiden vaikutuksista synnytyksen kulkuun. Mukaan kunnolliset tilastot joiden perusteella kukin voi arvioida sekä negatiiviset että positiiviset riskit. Esimerkiksi epiduraali ei ole yksinomaan paha juttu synnytyksen etenemisen kannalta kuten itsekin totesit. 

Olisi ihan mahtavaa jos äidit voisivat kunnioittaa toistensa valintoja ja olla iloisia ”kollegoidensa” puolesta onnellisesti päättyneestä synnytyksestä vaikka kivunlievityksen valinta olisi jotain muuta mihin itse päätyi.

Toivottavasti kätilöt osaavat arvostaa myös sellaisia synnytyssuunnitelmia joissa äiti toivoo epiduraalia. :)

Vierailija
99/202 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea muuta kuin luomusti! Halusin ja sain kaiken tarpeellisen lääketieteellisen(kin) avun sekä itselleni että kaksosvauvoilleni. En voi olla muuta kuin kiitollinen länsimaisesta lääketieteestä kivunlievityksineen yms. synnyttäjien apuna! :)

Vierailija
100/202 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt kolme lasta ilman epiduraaleja. Ihan hyvät lapset heistä tuli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi