Hoitaja, jos juuri ennen joulua pakotettaisiin töihin jouluksi, vaikka sinulla ei olisi silloin aiemmin sovittua työvuoroa, niin menisitkö?
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minäkin olen yksi aattoaamu saanut puhelun, että töihin on tultava, kun työkaveri on sairastunut. Olin jo vanhemmillani joulua viettämässä n. 50 km päässä, mutta töihin oli lähdettävä. Ja olin tuolloin siis myyjänä tavaratalossa. Eikä todellakaan mitään hälytysrahoja tai muuta ekstraa tuosta saanut.
Huolestuttavaa luettavaa nämä hoitajien 'ei todellakaan kiinnosta toisten koronat, kunhan MINÄ saan viettää joulua haluamallani tavalla' -kommentit. Ymmärrän, että hoitotyö on rankkaa,mutta tällaisessa tilanteessa teitä todella tarvitaan ja teiltä on minusta oikeuskin vaatia joustoa. Ei tämä pandemia (toivottavasti) ikuisuuksia kestä.
Sehän on jokaisen oma valinta että vastaa puhelimeen
Kannattaisi miettiä että miksi hoitsut ei halua lähteä töihin Ehkäpä niilläkin on mitta tullut täyteen.
Vaihda sitten alaa äläkä ulise. Ei tuollaista loputonta hoitsukitinää jaksa kuunnella kukaan eikä sillä ainakaan sympatiaa kerää.
En ole hoitaja enkä myöskään niin tyhmä että jouluaattona vastaisin työpaikalta tulevaan puheluun ja vielä menisin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minäkin olen yksi aattoaamu saanut puhelun, että töihin on tultava, kun työkaveri on sairastunut. Olin jo vanhemmillani joulua viettämässä n. 50 km päässä, mutta töihin oli lähdettävä. Ja olin tuolloin siis myyjänä tavaratalossa. Eikä todellakaan mitään hälytysrahoja tai muuta ekstraa tuosta saanut.
Huolestuttavaa luettavaa nämä hoitajien 'ei todellakaan kiinnosta toisten koronat, kunhan MINÄ saan viettää joulua haluamallani tavalla' -kommentit. Ymmärrän, että hoitotyö on rankkaa,mutta tällaisessa tilanteessa teitä todella tarvitaan ja teiltä on minusta oikeuskin vaatia joustoa. Ei tämä pandemia (toivottavasti) ikuisuuksia kestä.
Kyllä tuollaisesta joustamisen vaatimisesta pitäisi kunnolla maksaakin.
Kauppa-alalla vaihtoehtona taitaa olla se, että tarjotut työtunnit tippuu nollaan jos ei jousta. Mutta sitä se on kun ay-liike osaltaan ylläpitää suurtyöttömyyttä eli duunarilla ei ole varaa valita. Samalla ay-liike uhoaa täysin irti realismista jotain vakiouhojaan.
Nokkela ajatusleikki tuo, että ammattiyhdistysliike heikentää työntekijän asemaa.
Mitäs muuta teille siellä EK:n ja SY:n peikkokoulussa opetettiin? Kenties se, että Suomessa on "ihan mahdotonta" irtisanoa ketään?
Työvoima järjestäytyy niin kauan, kun työnantajapuoli pyrkii yksipuolisesti sanelemaan työsopimuksen. Toki lehmänkaupoilla ja voitelulla voi yrittää vesittää touhua, mutta saatatte huomata ennen pitkään, että tuotantovälineet alkavat mystisesti hajoilla tai nenästä alkaa mystisesti vuotaa verta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi miettiä että miksi hoitsut ei halua lähteä töihin Ehkäpä niilläkin on mitta tullut täyteen.
Vaihda sitten alaa äläkä ulise. Ei tuollaista loputonta hoitsukitinää jaksa kuunnella kukaan eikä sillä ainakaan sympatiaa kerää.
En ole hoitaja enkä myöskään niin tyhmä että jouluaattona vastaisin työpaikalta tulevaan puheluun ja vielä menisin töihin.
Eli "mulla ei oo mitään tietoa asiasta tai tekemistä asian kanssa mutta länkyti länkyti".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aaa. Sinä olet se trolli joka näitä hoitsu- ketjuja tehtailee. Pääset sitten näitä kommentteja laukomaan joita rakastat. Tyylisi on niin tunnistettava.Et ilmeisesti muuten saa sexuaalista tyydytystä muuten :D Uuuu, aaaaa,oooooooo ,aaaaaaaaaaaa, oooooo, uuuuuuuuuuuuu, :D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku nyt kertoa että miten joku voisi pakottaa minut töihin?
Poliisi aseella uhaten? ei taida tapahtua suomessa,ja silloinkin ottaisin pikaiset suojakännit.
Jos valmiuslaki olisi taas voimassa niin kieltäytymisella on jo todellisia seurauksia.
Mutta valmiuslaki ei ole voimassa. Ja tuskin tuleekaan, koska sille ei tällä hetkellä löytyisi tarpeeksi perusteita. Valmiuslakia olisi kohtuullista ehkä harkita käyttöön sitten, kun kaikkia muita toimenpiteitä koronan leviämisen ehkäisyyn olisi kokeiltu ja ne olisi käytössä. Tällä hetkellähän niin ei ole.
Ja vaikka valmiuslaki olisikin käytössä, niin silti töihin pakkottamiselle on edelleen suht kovat kriteerit. Esimerkiksi jos on pieni lapsi joka jäisi töihinmenon takia yksin, ei voida pakottaa töihin. Ei myöskään esimerkiksi sairaslomalla olevaa. Ja toki nämä pakkotyötkin alkaisi työsuhdelaisista, ei esimerkiksi kotiäideistä, tai alaa vaihtaneista, keillä on sairaanhoitajan tutkinto.
Ei valmiuslaki ei ole voimassa mutta sen mahdollinen voimaantulo on käytännössä ainut asia millä hoitajiakaan voitaisiin pakottaa töihin esimerkiksi jouluna. Muutoin voi aina esimerkiksi ylitöistä kieltäytyä vaikka miten palstamammat täällä suut vaahdossa räyhäisivät.
Hoitoalalla olen ja työpaikan puheluun vastaan vapaa-ajalla tasan tarkkaan yhdellä ehdolla: siitä maksetaan päivystyskorvaus. Niin maksetaan lääkäreillekin. Meillä ei esimies onneksi sitä odotakaan :) Nainen olen itsekin mutta olen silti sitä mieltä että voidaan kyllä osittain syyttää itseämme siitä ettå alan työehdot on mitä on: mikäli kukaan ei niihin vuorovaihtoihin tai ylimääräisiin työvuoroihin ilman asiallista korvausta suostuisi, ei työnantajalla olisi muuta vaihtoehtoa kuin maksaa. Ihan voi peiliin jokainen katsoa ja miettiä että miksi tällaiseen työnantajan pompotukseen ILMAN ASIANMUKAISTA KORVAUSTA suostun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu että ihmisiltä unohtuu että nyt on aivan poikkeuksellinen aika. Kyllä nyt pitää venyä myös ilman että siitä maksellaan jotain täysin poikkeuksellisia korvauksia. Se on ihan kansalaisvelvollisuus. Ehkäpä naisvaltainen hoitoala ei omaa sitä samaa kokemusta kuin miespuolinen väestö jolta edellytetään pakollista palvelusta valtiolle asepalveluksessa tai siviilipalveluksessa. Eikä siinäkään mitään ehtoja neuvotella tai ylimääräisiä korvauksia pyydellä vaan tehdään mitä käsketään. Siksi miehet ehkä tajuavat paremmin että valtio voi todellakin tarpeen mukaan myös vaatia ihmisiltä asioita ilman neuvotteluja jos tilanne vaatii.
Opettajat ja toimistotyöläiset eivät taatusti uhraisi jouluaattoaan vaikka siitä maksettaisiin miljoona euroa.
Jos mies on opettaja tai toimistotyöläinen ja puolustusvoimat kutsuu niin kyllä sitä lähdetään. Eikä kysellä edes että mitä siitä maksetaan. Mutta ilmeisesti teille naisille onnistuu yhteiskunnan kriittisen turvallisuuden tukeminen vain isoa korvausta vastaan (anteeksi jo etukäteen provosoiva yleistys...).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppa-alalla vaihtoehtona taitaa olla se, että tarjotut työtunnit tippuu nollaan jos ei jousta. Mutta sitä se on kun ay-liike osaltaan ylläpitää suurtyöttömyyttä eli duunarilla ei ole varaa valita. Samalla ay-liike uhoaa täysin irti realismista jotain vakiouhojaan.
Nokkela ajatusleikki tuo, että ammattiyhdistysliike heikentää työntekijän asemaa.
Mitäs muuta teille siellä EK:n ja SY:n peikkokoulussa opetettiin? Kenties se, että Suomessa on "ihan mahdotonta" irtisanoa ketään?
Työvoima järjestäytyy niin kauan, kun työnantajapuoli pyrkii yksipuolisesti sanelemaan työsopimuksen. Toki lehmänkaupoilla ja voitelulla voi yrittää vesittää touhua, mutta saatatte huomata ennen pitkään, että tuotantovälineet alkavat mystisesti hajoilla tai nenästä alkaa mystisesti vuotaa verta.
Sori mutta selittelyt ei auta kun tekemistenne ja tekemättä jättämistenne saldo on nimenomaan se että suurtyöttömyys on ja pysyy. Tämäkin hallitus jossa jälleen ay-jyrät istuu mukana koittaa järkätä 30 000 työpaikkaa 10 vuoden sisällä eli ei yhtään mitään ongelman kokoon verrattuna.
Eli kerrotko vielä kerran meille kaikille miten ay-liike ajaakaan duunarin asiaa pakottamalla duunarit käytännössä pitämään kiinni jopa niistä surkeimmista narsistityönantajista kun muutakaan ei ole tarjolla isolta osin ay-liikkeen jarruttelujen vuoksi. Valtahan noilla on taas kerran mutta mitään ei näytä korjautuvan uhosta huolimatta. Lisäksi kun nuo pistetään neuvottelemaan jostain niin lopputulos on se, ettei neuvotteluissa tapahdu mitään kuten esim. eläkeputken tapauksessa nähtiin.
Että semmoista ay-asianhoitoa. Selitellä nuo kyllä osaa ja syytellä muita kuten yllä nähdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli "mulla ei oo mitään tietoa asiasta tai tekemistä asian kanssa mutta länkyti länkyti".
Ketjun ekana on joku marketti-idiootti joka kertoi menneensä jouluaattona töihin ja niistä töistä olen vuosien aikana kyllä kieltäytynyt että siinä suhteessa on kokemusta. Halusin vain hänelle korostaa ettei kaikki ei-hoitajat hänen kaltaisiaan pellejä.
Jos valmiuslaki tulee voimaan, niin sitten työnantaja voi lomat perua, mutta en usko että tulee. Että nyt pitää keksiä muita keinoja kun joulun aikaan on tehit täynnä.Ylen jutun mukaan KYS ssä maksavat 400€ korvauksen , jos menee jouluksi töihin ja peruu lomansa
Jännä juttu että nyt löytyy sitä rahaa, kun palkkaneuvottelujen aikana ei ollut. En tosin usko, että tuokaan riittää, aika moni hoitaja on krpiintynyt....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aaa. Sinä olet se trolli joka näitä hoitsu- ketjuja tehtailee. Pääset sitten näitä kommentteja laukomaan joita rakastat. Tyylisi on niin tunnistettava.Et ilmeisesti muuten saa sexuaalista tyydytystä muuten :D Uuuu, aaaaa,oooooooo ,aaaaaaaaaaaa, oooooo, uuuuuuuuuuuuu, :D:D
RAISA!! KIRSI-UOLEVI ON TAAS KÄYNYT LUVATTA LÄÄKEKAAPILLA NAUTTIMASSA ITSE NAPPEJA. PITÄKÄÄ SE KAAPPI NYT LUKOSSA KUTEN ON SOVITTU!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat eivät ole väittäneet olevansa ainoa ryhmä töissä pyhinä. He puhuvat tässä nyt omasta tilanteestaan, eivät vähättele ketään muita. Heillä on täysi oikeus puhua oman alansa epäkohdist ilman että heitä syyllistetään esim. rajavartioston ym. unohtamisesta.
Ok. Työmoraali kuitenkin näyttää tämän keskustelun perusteella olevan tyystin eri luokkaa kun keksitään ”syitä” työstä kieltäytymiselle....
Tässä ja muissa nimettömissä keskusteluissa voi kuka tahansa olla mitä vaan, yleisesti ottaen hoitajien työmoraali on hyvä, toki joukkoon mahtuu mitä vain, ja sitten verrataan yhden rajavartijan vaimon ylistykseen, miten mies lähti töihin kesken joulunvieton, mistä me tiedetään. vaikka olisi lähtenyt toisen perheen luokse tai eukko niin vmäinen, että mieluusti lähti anoppilasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu että ihmisiltä unohtuu että nyt on aivan poikkeuksellinen aika. Kyllä nyt pitää venyä myös ilman että siitä maksellaan jotain täysin poikkeuksellisia korvauksia. Se on ihan kansalaisvelvollisuus. Ehkäpä naisvaltainen hoitoala ei omaa sitä samaa kokemusta kuin miespuolinen väestö jolta edellytetään pakollista palvelusta valtiolle asepalveluksessa tai siviilipalveluksessa. Eikä siinäkään mitään ehtoja neuvotella tai ylimääräisiä korvauksia pyydellä vaan tehdään mitä käsketään. Siksi miehet ehkä tajuavat paremmin että valtio voi todellakin tarpeen mukaan myös vaatia ihmisiltä asioita ilman neuvotteluja jos tilanne vaatii.
Opettajat ja toimistotyöläiset eivät taatusti uhraisi jouluaattoaan vaikka siitä maksettaisiin miljoona euroa.
Jos mies on opettaja tai toimistotyöläinen ja puolustusvoimat kutsuu niin kyllä sitä lähdetään. Eikä kysellä edes että mitä siitä maksetaan. Mutta ilmeisesti teille naisille onnistuu yhteiskunnan kriittisen turvallisuuden tukeminen vain isoa korvausta vastaan (anteeksi jo etukäteen provosoiva yleistys...).
Joo kyllä se pelottaa jos puolisoni joutuu opettamaan nicopettereitä ja yeccicoita joulun pyhät eikä saa siitä euron euroa edes.
Vierailija kirjoitti:
Ammatinvalintakysymys. Suurin osa hoitsuista ei näytä olevan alalla siksi että haluaisi hoitaa ihmisiä vaan siksi että se on kohtalaisen helppoa työtä, julkisella sektorilla tavallista pidemmät lomat ja palkkakin vaivannäköön verrattuna hyvä.
Ne jotka tekee hommaa siksi että haluaa olla alalla toki olisi hätätilassa valmiit joustamaan lomistaankin. Korona ei nimittäin kestä ikuisesti joten turha tulla selittämään että "ainahan tässä sitten saa joulut tehdä jos kerran antaa periksi".
Millä perusteella pidät hoitajan työtä helppona????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjun ekana on joku marketti-idiootti joka kertoi menneensä jouluaattona töihin ja niistä töistä olen vuosien aikana kyllä kieltäytynyt että siinä suhteessa on kokemusta. Halusin vain hänelle korostaa ettei kaikki ei-hoitajat hänen kaltaisiaan pellejä.
Ja mikä on sanomasi? Itsekin olen joskus tehnyt sovittuina vapaapäivinä yllättäviä töitä varsinkin jos kyseessä on juhlapyhä josta maksetaan tupla- tai kolminkertainen palkka. Joskus sitten taas en ole.
Ero on siinä että vakiohommassa on helpompi ruveta valikoimaan kun taas keikkaduunissa on käytännössä tultava töihin kun kutsutaan jos haluaa keikkoja jatkossa. Tämän voisi ketjun uhoajatkin pikkuhiljaa oppia sen sijaan että tarjoavat noita lapsellisia "mä en menis ainakaan" vastauksiaan ihan erilaiseen tilanteeseen. Lähinnä te osoitatte sen, ettette tajua mikä tilanne on muilla kuin itsellänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori mutta selittelyt ei auta kun tekemistenne ja tekemättä jättämistenne saldo on nimenomaan se että suurtyöttömyys on ja pysyy. Tämäkin hallitus jossa jälleen ay-jyrät istuu mukana koittaa järkätä 30 000 työpaikkaa 10 vuoden sisällä eli ei yhtään mitään ongelman kokoon verrattuna.
Eli kerrotko vielä kerran meille kaikille miten ay-liike ajaakaan duunarin asiaa pakottamalla duunarit käytännössä pitämään kiinni jopa niistä surkeimmista narsistityönantajista kun muutakaan ei ole tarjolla isolta osin ay-liikkeen jarruttelujen vuoksi. Valtahan noilla on taas kerran mutta mitään ei näytä korjautuvan uhosta huolimatta. Lisäksi kun nuo pistetään neuvottelemaan jostain niin lopputulos on se, ettei neuvotteluissa tapahdu mitään kuten esim. eläkeputken tapauksessa nähtiin.
Että semmoista ay-asianhoitoa. Selitellä nuo kyllä osaa ja syytellä muita kuten yllä nähdään.
Nykyisessä AY-liikkeessä on korjattavaa, mutta työnantajapuolen fantasia siitä, että työvoima lakkaisi järjestäytymästä ja nostaisi voidellun pyllyn pystyyn, se ei tule tapahtumaan.
Suomessa on melko kipeä ja verinen historia tämän tiimoilta - netissä on varmasti kiva haukkua työntekijäpuolta, mutta oikeassa maailmassa kannattaa miettiä kaksi kertaa.
Riistokapitalisti tykkää toistella sitä, että "lopetetaan nyt se politisointi ja puhalletaan yhteen hiileen" ja huudella linnasta käsin, että vastakkainasettelun aika on ohi, että hoidetaan homma kotiin talkoohengessä.
Vaikka työvoiman neuvotteluasemia on heikennetty vuosikymmenet, kyllä nenäkkäimmät herrat on äkkiä niistetty, tavalla tai toisella.
Toimistoissakin tehdään päivystystöitä varsinkin it-alalla. Yllättäen myös opetusalalla voi olla joulunpyhiksi hommaa, tosin ei just aattoillaksi, kun esim. yliopistossa koitetaan valmistua vuodenvaihteeseen mennessä ja professorin pitää lukea graduja läpi ja arvostella niitä. [/quote]
Älä unta näe, että yksikään opettaja tekisi jouluaattona töitä. Yliopistossakin on useamman viikon joululoma, joten ne gradut luetaan ja arvostellaan kyllä aivan muina päivinä. It-alalla joku saattaa toki joutua päivystämään ja olen hänen puolestaan asiasta todella pahoillani, joskin päivystyskään tuskin vaatii työpaikalla kökkimistä.
Vierailija kirjoitti:
Jos valmiuslaki tulee voimaan, niin sitten työnantaja voi lomat perua, mutta en usko että tulee. Että nyt pitää keksiä muita keinoja kun joulun aikaan on tehit täynnä.Ylen jutun mukaan KYS ssä maksavat 400€ korvauksen , jos menee jouluksi töihin ja peruu lomansa
Jännä juttu että nyt löytyy sitä rahaa, kun palkkaneuvottelujen aikana ei ollut. En tosin usko, että tuokaan riittää, aika moni hoitaja on krpiintynyt....
Eipä taida valmiuslakikaan taata riittävää henkilöstömäärää, tälläkin hetkellä on todella merkittävä määrä hoitajia saikulla loppuunpalamisen vuoksi. Valmiuslain voimaan tullessa sairaslomien määrä kasvaa. Ei kukaan ihminen yksinkertaisesti kykyne raatamaan 24/7, eikä se ole edes potilasturvallisuuden saati oman terveyden kannalta mahdollista.
Mulla on joku ihmeellinen kyky sairastua flunssaan aina 23.12, nyt jo kahdeksatta vuotta peräkkäin. Luulen että se taas iskee vajaan parin viikon päästä.
Toimistoissakin tehdään päivystystöitä varsinkin it-alalla. Yllättäen myös opetusalalla voi olla joulunpyhiksi hommaa, tosin ei just aattoillaksi, kun esim. yliopistossa koitetaan valmistua vuodenvaihteeseen mennessä ja professorin pitää lukea graduja läpi ja arvostella niitä.