Hoitaja, jos juuri ennen joulua pakotettaisiin töihin jouluksi, vaikka sinulla ei olisi silloin aiemmin sovittua työvuoroa, niin menisitkö?
Kommentit (172)
Normilisät ja päivystyslisä muutama kymppi per viikonloppu
Vierailija kirjoitti:
Luvattiinhan hoitajille jo 60 euron ekstra joulunpyhistä?
Menen mieluummin Vaasankadulle tienaamaan. Parempi liksa, jopa työnkuva taitaa olla mielekkäämpi.
Missä näin on luvattu ja kuka?
No kyllä minäkin olen yksi aattoaamu saanut puhelun, että töihin on tultava, kun työkaveri on sairastunut. Olin jo vanhemmillani joulua viettämässä n. 50 km päässä, mutta töihin oli lähdettävä. Ja olin tuolloin siis myyjänä tavaratalossa. Eikä todellakaan mitään hälytysrahoja tai muuta ekstraa tuosta saanut.
Huolestuttavaa luettavaa nämä hoitajien 'ei todellakaan kiinnosta toisten koronat, kunhan MINÄ saan viettää joulua haluamallani tavalla' -kommentit. Ymmärrän, että hoitotyö on rankkaa,mutta tällaisessa tilanteessa teitä todella tarvitaan ja teiltä on minusta oikeuskin vaatia joustoa. Ei tämä pandemia (toivottavasti) ikuisuuksia kestä.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minäkin olen yksi aattoaamu saanut puhelun, että töihin on tultava, kun työkaveri on sairastunut. Olin jo vanhemmillani joulua viettämässä n. 50 km päässä, mutta töihin oli lähdettävä. Ja olin tuolloin siis myyjänä tavaratalossa. Eikä todellakaan mitään hälytysrahoja tai muuta ekstraa tuosta saanut.
Huolestuttavaa luettavaa nämä hoitajien 'ei todellakaan kiinnosta toisten koronat, kunhan MINÄ saan viettää joulua haluamallani tavalla' -kommentit. Ymmärrän, että hoitotyö on rankkaa,mutta tällaisessa tilanteessa teitä todella tarvitaan ja teiltä on minusta oikeuskin vaatia joustoa. Ei tämä pandemia (toivottavasti) ikuisuuksia kestä.
Kyllä tuollaisesta joustamisen vaatimisesta pitäisi kunnolla maksaakin.
Mitenköhän lääkäreillä tämä toimii? Peruvatko kiltisti joulun lomat ja vapaat ja menevät töihin?
Olen ollut viimeiset 5 vuotta joka jouluaaton ja joulupäivän töissä ja nyt kerrankin on vapaa, joten todellakin olen vapaalla. Joku muu saa joustaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän lääkäreillä tämä toimii? Peruvatko kiltisti joulun lomat ja vapaat ja menevät töihin?
Ainakaan he eivät itke siitä että ovat joutuneet tekemään koulutustaan vastaavaa työtä, tai vaadi bonusta työnsä tekemisestä. Arvostan hoitajia mutta en arvosta sitä ainaista rutinaa ja itkua.
Vierailija kirjoitti:
Hälytysrahan saa aina kun vaihtaa työvuoroa, jo kauan ennen kuin koronasta tiedettiin mitään. Se on hoitsuilla satasen verran.
Se on meillä ainakin 50 euroa. Ja voi saada maksimissaan kaksi kertaa listassa.
Sulkisin puhelimen jo hyvissä ajoin ja en menisi.
Häkytysraha vaihtelee kunnittain ja paikoittain. Meillä se on ollut jotain 8e 🙄 mutta nousee ensi vuoden alussa 70 euroon. Rahan saa jos tekee ns. tuplan(pomon pyynnöstä) tai kutsutaan vapaalta töihin (4h varoaika)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan he eivät itke siitä että ovat joutuneet tekemään koulutustaan vastaavaa työtä, tai vaadi bonusta työnsä tekemisestä. Arvostan hoitajia mutta en arvosta sitä ainaista rutinaa ja itkua.
Otanpa ensin selvää asioista ennrnkuin suollat tätä pjaskaa: lääkörit on virassa ja virkavelvollisuus on ihan erilainen kuin työsuhteisilla kuten hoitajilla. Työnantaja aikanaan muutti hoitajat työsuhteisiksi, jotta irtisanominen olisi helpompaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa vai ei ole lääkärit ja Lääkäriliitto vaatineet mitään ylimääräistä... Kyllä ovat ja ovat saaneet haluamansa aina.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi kun ikävää. Eipä kiinnosta sinun tai kenenkään muun vinkumiset asiassa.
Minut ja muutaman muun hoitajan työnantaja irtisanoi tässä syksyllä. Arvaa menemmekö töihin, vaikka pakkolaki tulisi voimaan ? Juu emme mene. Työnantaja voi pyyhkiä p....ään häkytys- ja mulla rahoilla.
Pakkolaki ei tule voimaan ja parin viikon päästä t,,,t on meillä täynnä. Sinä ja muut inisijöt voitte mennä ostamaan niitä koro....a niille tehoille, kunhan sieltä pikkujouluistanne ja jouluostoksiltanne kerkeätte.
Hoitajilla on se tilanne, että jos altistuu niin karanteenia ei saa , vaan pitää mennä töihin, mutta vapaaehtoisesti pitäisi vaan kotona olla että et altistuisi. Että levitellään caan sitä koron...ja tulkaa sitten tänne vinkumaan hoitajien moraalista.....
Kyllä mä olen tavannut mennä pyydettäessä töihin, mikäli minulla ei ole mitään sovittua tekemistä silloin. Mielellään ottaisin nytkin joululisät, plus että kaikki tunnit tulisi vielä ylitöinä, joten rahaa ihan mukavasti, mutta tänä jouluna minulla on lapset täällä, enkä voi siksi mennä. Lapsettomat joulut pyrin viettämään töissä, kuten myös muut pyhät.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on tainnut käydä niin, että et vain ole tiennyt oikeuksiasi. Mun on vaikea uskoa, että jollain tavaramarketilla on laillinen oikeus teettää hätätyötä. Onko marketeilla jotain lain velvoittamia henkilöstömitoituksia?
Mä olen alalla, jossa on käytössä termit hälytysylityö, häiriöylityö ja hätäylityö. Näistä hälytys- ja häiriöylityö ovat vapaaehtoisia. Hätäylityöhön työnantaja voi pakottaa erittäin painavasta syystä ja siitä pitää viipymättä ilmoittaa työsuojelupiiriin (tai joku vastaava taho). Vaikea kuvitella, että kampaamoissa tai matkamuistomyymälöissä olisi työnantajalla oikeus pakottaa ihmisiä töihin. Vertaa pelastuslaitos, sairaala, vaarallisia kemikaaleja valmistava tai räjähdysvaarallinen tehdas.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olisit saanut kieltäytyä.
Jotenkin tuntuu että ihmisiltä unohtuu että nyt on aivan poikkeuksellinen aika. Kyllä nyt pitää venyä myös ilman että siitä maksellaan jotain täysin poikkeuksellisia korvauksia. Se on ihan kansalaisvelvollisuus. Ehkäpä naisvaltainen hoitoala ei omaa sitä samaa kokemusta kuin miespuolinen väestö jolta edellytetään pakollista palvelusta valtiolle asepalveluksessa tai siviilipalveluksessa. Eikä siinäkään mitään ehtoja neuvotella tai ylimääräisiä korvauksia pyydellä vaan tehdään mitä käsketään. Siksi miehet ehkä tajuavat paremmin että valtio voi todellakin tarpeen mukaan myös vaatia ihmisiltä asioita ilman neuvotteluja jos tilanne vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi kun ikävää. Eipä kiinnosta sinun tai kenenkään muun vinkumiset asiassa.
Minut ja muutaman muun hoitajan työnantaja irtisanoi tässä syksyllä. Arvaa menemmekö töihin, vaikka pakkolaki tulisi voimaan ? Juu emme mene. Työnantaja voi pyyhkiä p....ään häkytys- ja mulla rahoilla.
Pakkolaki ei tule voimaan ja parin viikon päästä t,,,t on meillä täynnä. Sinä ja muut inisijöt voitte mennä ostamaan niitä koro....a niille tehoille, kunhan sieltä pikkujouluistanne ja jouluostoksiltanne kerkeätte.
Hoitajilla on se tilanne, että jos altistuu niin karanteenia ei saa , vaan pitää mennä töihin, mutta vapaaehtoisesti pitäisi vaan kotona olla että et altistuisi. Että levitellään caan sitä koron...ja tulkaa sitten tänne vinkumaan hoitajien moraalista.....
Jos tässä tilanteessa, kun hoitajista on muutenkin pulaa, saa potkut, on todennäköisesti sellainen hoitaja jonka on syytäkin pysyä etäällä hoitotyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei itselläsi ollut munasarjoja kieltäytyä työvuorosta älä syyllistä muita siitä. Vapaa-ajalla ei tarvi esittää nohevaa ei siitä työnantajjakaan pisteitä anna.
Paljonkos miehesi sai tästä korvauksia?