Hoitaja, jos juuri ennen joulua pakotettaisiin töihin jouluksi, vaikka sinulla ei olisi silloin aiemmin sovittua työvuoroa, niin menisitkö?
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Monessa esim. paperitehtaassa saa tietää vasta 1-2 viikkoa ennen joulua että pitääkö mennä töihin jouluna vaiko eikö. Tilauksien/remonttien määrä ratkaisee. Näin ollut vuosikausia eikä siitä mitään ongelmaa ole tehty. Perheellisiä kyllä harmittanut.
Paperitehtaassa jouluaaton korvaus taitaa olla useampi 1000 euroa. Sekin on toki aivan liian pieni, mutta verrattuna hoitajien hieman yli 100 euroon huomattavasti suurempi.
Mä tienaan sairaanhoitajana 45 000/v. En tarvitse lisää palkkaa. [/quote]
Palkkasi olisi työn vaativuuteen nähden kohdallaan, jos saisit tuon tekemällä töitä ma-pe klo 8-16. Näin ei taida kuitenkaan olla.
Meidän pomo jo julistanut totuuden että joulun pyhinä sitten tarvittaessa tehtävä pitkää päivää tai vapaapäivältä töihin sillä ylimääräisiä sijaisia ei esimerkiksi sairastapauksissa tulla käyttämään. Kun valtaosa työntekijöistä muita kuin kotoperäisiä niin esimiehen helppo toimia näin eikä edes etsiä sijaisia. Todella harva työntekijä pistää hanttiin ja esimerkiksi kutsurahat jää vuodesta toiseen maksamatta jollei työntekijä osaa itse huolehtia asiasta. Minulla tänä vuonna koko joulu vapaana ja työpaikalta tuleviin puheluihin en vastaa sen jälkeen kun lähden 23. päivä vapaalle.
- sairaalassa työskentelevä laitoshuoltaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu että ihmisiltä unohtuu että nyt on aivan poikkeuksellinen aika. Kyllä nyt pitää venyä myös ilman että siitä maksellaan jotain täysin poikkeuksellisia korvauksia. Se on ihan kansalaisvelvollisuus. Ehkäpä naisvaltainen hoitoala ei omaa sitä samaa kokemusta kuin miespuolinen väestö jolta edellytetään pakollista palvelusta valtiolle asepalveluksessa tai siviilipalveluksessa. Eikä siinäkään mitään ehtoja neuvotella tai ylimääräisiä korvauksia pyydellä vaan tehdään mitä käsketään. Siksi miehet ehkä tajuavat paremmin että valtio voi todellakin tarpeen mukaan myös vaatia ihmisiltä asioita ilman neuvotteluja jos tilanne vaatii.
Keväällä venyin niin, että sain rytmihäiriöitä ja verenpaine nousi. Jouduin kahden viikon saikulle, kun ylösnoustessa huimasi ja en meinannut pystyssä pysyä. Tuli autolla ajokielto myös kahdeksi viikoksi.
Jouduin jatkamaan yövuoroista aamuvuoroon ja iltavuoroista yöhön.
Nyt en enää suostu. En omaa terveyytäni halua tuhota kuitenkaan tämän takia
Ai niin. Meillä mieshoitajat ei jousta tippaakaan. Lähtevät töistä minuutilleen, kun työvuorolistassa lukee
Mä olen (nainen) miesvaltaisella alalla duunarihommissa. Meillä töissä ei kukaaan hievahdakkaan tehdäkseen mitään ylimääräistä, ellei korvauksesta ole sovittu. Jos joutuu jäämään pariksi minuutiksi työajan päättymisen jälkeen, niin siitä merkitään 30 min yltsää. Jos jää sen vuoksi, etyä esimien pyysi, niin laitetaan tunti häiriöylitöinä (meillä 30 min on lyhin aikayksikkö, ei liukumia käytössä). Jos saadaan normaalien työtehtävien lisäksi jotain ylimääräistä hommaa, niin se tehdään kun on neuvoteltu korvauksesta ja niillä työntekijöillä on velvollisuus homma suorittaa, joille siitä maksetaan. Jos töissä ei juuri sillä hetkellä ole paikalla henkilöä, joka on sopimuksen tehnyt kyseisen työn suorittamisesta, niin se sopimus tehdään jollekkin paikallaolijalle tai kutsutaan työmaalle joku, joka on sopimuksen hommasta allekirjoittanut.
Mitään velvollisuutta ole hoitajilla tehdä talkootyönä arkena eikä pyhinä työehtosopimuksen vastaisesti yhtään mitään.
Hommatkaa liitosta taukotiloihin niitä tyohtosopimuskirjasia ja tarkastakaa sieltä onko työnantajan pyyntö sopimuksen mukainen. Meillä on töissä kaikissa taukotiloissa voimassaolevat työehtosopimukset nähtävillä ja niitä luetaan ja niiden mukaan toimitaan. Ja mitä teidän luottamusmiehet hommailee, jos lain ja sopimuksen vastaiset käytännöt sallitaan?
Jälleen kerran: TÄYDELLISTÄ olla keikkalainen. Ei, en mene jouluksi töihin. Kukaan ei voi minua pakottaa. Ja kyllä, vuoroja tarjotaan ihan jatkuvasti. Saa valita, mihin osastolle menee, minkä vuoron tekee... mutta ei, jouluna en mene!
Vierailija kirjoitti:
Menisin. Ajattelen, että tämä kriisi koskettaa koko maata ja jokaisen on osallistuva sen hoitoon ja kukin osallistuu siten kuin voi. Jokaisen pitää venyä ja kantaa kortensa kekoon. Minulla on ammattitaito terveyden- ja sairaanhoitoon, joten osallistun sitten sitä kautta. (miehelläni sama juttu) Lasten kanssa on jo puhuttu, että jos koronatilanne pahenee, voi olla että he ovat sitten joulun yksin kotona tai vaihtoehtoisesti lähtevät varmuuden vuoksi mummolaan 10 päivän kotikaranteenin jälkeen. Lapset pyysivät, että saavat mennä mummolaan, koska siellä on lunta, iso piha, eikä sitten ole vaarana joutua olemaan yksin kotona ja siellä saa olla koiran kanssa vapaammin. Ollaan ihan tyytyväisiä lasten päätökseen, samalla isovahemmat ilahtuvat, kun saavat olla lastenlastensa kanssa. joulun voi viettää sitten myöhemminkin "oman" perheen kesken, ei se päivä niin tarkka ole.
Tuollaisten pyhien madonnojen takia alalla on sysipaskat oltavat ja kehno palkka. Kun ollaan niin hyveellisisä ja vaikka annetaan vaatteet päältä. Valtaosalle tämä duuni on tasan palkkatyötä.
Voi kristus että Pyhät Sisaret Valkoisissa alalla pistävät sapettamaan.
Ja vastauksena: en todellakaan menisi. Omien lasteni lyhyen lapsuuden joulut ovat minulle tärkeämpiä, kuin yksikään ventovieras ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi luit itsesi sairaanhoitajaksi? Onko se opettajien tai toimistotyöläisten vika?
On olemassa myös satoja muita ammatteja joissa ei ole pakko mennä vapaapäivänä töihin, valitse niistä joku ja hae niihin töihin!
Minun opiskellessani hoitajaksi vakinaiset työntekijät saivat lomailla joulun aikaan ja töissä olivat opiskelijat. Silloin ei myöskään ollut mitään pakkorokotuksia sika- tai muutakaan influenssaa vastaan ja työolot olivat kaikin tavoin paremmat, yhtenä esimerkkinä potilaiden ylipainoisuuden harvinaisuus. Nykyään hoitajilta on viety kaikki ihmisoikeudet ja toivon todellakin, että mahdollisimman moni nuori lukisi näitä kirjoituksia ja jättäisi hakeutumatta hoitoalalle. Ehkä sitten saataisiin vihdoin hoitajienkin työolot kuntoon.
Olen jo eläkkeelle hoitajan työstä . Kun aloitin hommat 80- luvulla, sillä palkalla tuli vielä toimeen, nykyään ei enää. Hoitajien palkankorotuksia on vaihdettu vuosikymmenien varrella lomaksi kun työnantajille ei ole koskaan ole ollut maksaa niiyä korotuksia. Tämä on ihan meidän omas syytämne, mitäs olemme olleet niitä Florence Nightingailiä ja tehneet "kutsumustyötä", eli vaihtaneet vuoroja, tehneet tuplavuoroa ja tulleet vapailta töihin. Noi palkka- ja muut asiat olisivat korjaantuneet jo aikoja sitten mikäli kukaaan ei olisi tehnyt niin. En voi muuta sanoa, kuin oma vika. Turha valittaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu että ihmisiltä unohtuu että nyt on aivan poikkeuksellinen aika. Kyllä nyt pitää venyä myös ilman että siitä maksellaan jotain täysin poikkeuksellisia korvauksia. Se on ihan kansalaisvelvollisuus. Ehkäpä naisvaltainen hoitoala ei omaa sitä samaa kokemusta kuin miespuolinen väestö jolta edellytetään pakollista palvelusta valtiolle asepalveluksessa tai siviilipalveluksessa. Eikä siinäkään mitään ehtoja neuvotella tai ylimääräisiä korvauksia pyydellä vaan tehdään mitä käsketään. Siksi miehet ehkä tajuavat paremmin että valtio voi todellakin tarpeen mukaan myös vaatia ihmisiltä asioita ilman neuvotteluja jos tilanne vaatii.
Opettajat ja toimistotyöläiset eivät taatusti uhraisi jouluaattoaan vaikka siitä maksettaisiin miljoona euroa.
Jos mies on opettaja tai toimistotyöläinen ja puolustusvoimat kutsuu niin kyllä sitä lähdetään. Eikä kysellä edes että mitä siitä maksetaan. Mutta ilmeisesti teille naisille onnistuu yhteiskunnan kriittisen turvallisuuden tukeminen vain isoa korvausta vastaan (anteeksi jo etukäteen provosoiva yleistys...).
No kylläpä tuossa tilanteessa Puolustusvoimat kutsuisi myös hoitajat hommiin. Meidät hoitsut kun on jo näin rauhan aikana "jaettu" jo , siten, että ketkä on sitten tuossa tilanteessa kenttäsairaaloissa töissä ha ketkä siviilihommissa
Etpä sinäkään sinne lähtisi ilman liikekannallepanoa ja poikkeuslakia, miksi hoitsjien pitäisi mennä sairaaloihin? Eihän tuo teitäkään tuo epidemia näytä niin kamalasti huolettavan, kun Lapissa käytte bailaamassa ja baareissa. Sitten hoitajien pitäisi olla rivissä hoitamassa kun te sösditte ja elätte kuin siat pellossa. Voi voi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisin. Ajattelen, että tämä kriisi koskettaa koko maata ja jokaisen on osallistuva sen hoitoon ja kukin osallistuu siten kuin voi. Jokaisen pitää venyä ja kantaa kortensa kekoon. Minulla on ammattitaito terveyden- ja sairaanhoitoon, joten osallistun sitten sitä kautta. (miehelläni sama juttu) Lasten kanssa on jo puhuttu, että jos koronatilanne pahenee, voi olla että he ovat sitten joulun yksin kotona tai vaihtoehtoisesti lähtevät varmuuden vuoksi mummolaan 10 päivän kotikaranteenin jälkeen. Lapset pyysivät, että saavat mennä mummolaan, koska siellä on lunta, iso piha, eikä sitten ole vaarana joutua olemaan yksin kotona ja siellä saa olla koiran kanssa vapaammin. Ollaan ihan tyytyväisiä lasten päätökseen, samalla isovahemmat ilahtuvat, kun saavat olla lastenlastensa kanssa. joulun voi viettää sitten myöhemminkin "oman" perheen kesken, ei se päivä niin tarkka ole.
Tuollaisten pyhien madonnojen takia alalla on sysipaskat oltavat ja kehno palkka. Kun ollaan niin hyveellisisä ja vaikka annetaan vaatteet päältä. Valtaosalle tämä duuni on tasan palkkatyötä.
Ja vastauksena: en todellakaan menisi. Omien lasteni lyhyen lapsuuden joulut ovat minulle tärkeämpiä, kuin yksikään ventovieras ihminen.
Trollihan tuo oli. Edes hoitajistosta ei löydy niin pimeää ihmistä että valmis hylkäämään vaikka lapset yksin kotiin että saa mennä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trollihan tuo oli. Edes hoitajistosta ei löydy niin pimeää ihmistä että valmis hylkäämään vaikka lapset yksin kotiin että saa mennä töihin.
Kyllä muuten löytyy, siksi itseltäni tulikin noin väkevä vastaus. Ja sitä omaa uhrautuvuutta ja hyveellisyyttä muistetaan aina kyllä mainostaa osastokokouksissa ja oh:n läsnäollessa ja muutenkin pitää itseään sen takia parempana kuin muut kollegat.
Ensinnäkin, en voi enää lapselle saada hoitopaikkaa kun pk halunnut tiedot jo aiemmin. Toiseksi, olen vapaani ansainnut joten jos yritetään kosiskella töihin, "voi että kun tuli kurkkukipu just aamulla ja päätä särkee, ei varmaan kannata tulla töihin tartuttamaan muita tässä tilassa, nii just, lepään kotona, nähdään tammikuussa."
Nii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muuten löytyy, siksi itseltäni tulikin noin väkevä vastaus. Ja sitä omaa uhrautuvuutta ja hyveellisyyttä muistetaan aina kyllä mainostaa osastokokouksissa ja oh:n läsnäollessa ja muutenkin pitää itseään sen takia parempana kuin muut kollegat.
Sairaitahan nuo siinä tapauksessa ovat. Lasu aina heti mammasta joka kertoo lapsen olevan kotona yksin kun itse duunissa niin ehkä oppivat. Jos ei muuta niin saatte edes viihdettä.
Menisin, luonnollisesti. Ei tulisi mieleenkään edes pohtia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko sanoa, että sairaanhoitajien palkankorotusvaatimuksiin olen ollut aiemmin myötämielinen, mutta en enää näiden kitisijöiden ja saikulla tms. uhkaavien takia.
Mä tienaan sairaanhoitajana 45 000/v. En tarvitse lisää palkkaa.
Mä tienaan 30v työkokemuksella leikkaussaityössä 39 000e/v. Ja todellakin tarvitsisin lisää palkkaa.
Mutta sitähän ei tässä aloituksessa kysytty :)
Ihanat huolehtivat hoitajat ovat taas vauhdissa. TeHyn FB-sivuilta voi tarkastaa miten motivoituneita nämä huippuosaajat ovat.
Aika moni tekee töitä joulunakin. Eihän yhteiskunta, talous pyörisi muuten. Ja tosiaan jos esim. Isot yritykset saa uusia tilauksia niin sehän on selvää että porukkaa pyydetään töihin! Ja pakko se on vaan aina mennä. Muuten saat ihan varmasti kenkää kun tulee seuraavat neuvottelut.
Vierailija kirjoitti:
Mä tienaan sairaanhoitajana 45 000/v. En tarvitse lisää palkkaa.
Palkkasi olisi työn vaativuuteen nähden kohdallaan, jos saisit tuon tekemällä töitä ma-pe klo 8-16. Näin ei taida kuitenkaan olla.
Miksi tekisin töitä ma-pe klo 8-16, kun voin tehdä töitä niin kuin itselle on paras? Ihanat vapaat viikolla, ei ruuhkaa luontopoluilla, eikä kirpparikierroksilla. Lisänä 13h työvuorot, joista kertyy mukavasti vapaapäiviä, sekä mahdollisuus vaikuttaa omiin työvuoroihin, ja helppous tehdä lomareissut silloin kun itse haluaa, eikä silloin kun muutkin reissaavat. Masentavinta ikinä olisi 8-16 työ.
Vierailija kirjoitti:
Menisin mielelläni. Pyhälisät ja ylityölisät kiinnostavat todella, harmi ettei pyhiä saa tehdä niin paljon kuin haluaa. Halukkaita kun on paljon muitakin.
Mäkin voisin olla töissä kaikki sunnuntait. Ihan ok, kun ei ole enää pieniä lapsia, enkä käy juhlimassa vikkonloppuisin. Kaupassa myyjänä.
Pakottaminen on ehkä väärä sana, olen mennyt jouluaattona töihin kun minua on pyydetty yllättävän sairastapauksen vuoksi. Eli menisin.
Miksi luit itsesi sairaanhoitajaksi? Onko se opettajien tai toimistotyöläisten vika?
On olemassa myös satoja muita ammatteja joissa ei ole pakko mennä vapaapäivänä töihin, valitse niistä joku ja hae niihin töihin![/quote]
Minun opiskellessani hoitajaksi vakinaiset työntekijät saivat lomailla joulun aikaan ja töissä olivat opiskelijat. Silloin ei myöskään ollut mitään pakkorokotuksia sika- tai muutakaan influenssaa vastaan ja työolot olivat kaikin tavoin paremmat, yhtenä esimerkkinä potilaiden ylipainoisuuden harvinaisuus. Nykyään hoitajilta on viety kaikki ihmisoikeudet ja toivon todellakin, että mahdollisimman moni nuori lukisi näitä kirjoituksia ja jättäisi hakeutumatta hoitoalalle. Ehkä sitten saataisiin vihdoin hoitajienkin työolot kuntoon.