Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitaja, jos juuri ennen joulua pakotettaisiin töihin jouluksi, vaikka sinulla ei olisi silloin aiemmin sovittua työvuoroa, niin menisitkö?

Vierailija
09.12.2020 |

?

Kommentit (172)

Vierailija
61/172 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatinvalintakysymys. Suurin osa hoitsuista ei näytä olevan alalla siksi että haluaisi hoitaa ihmisiä vaan siksi että se on kohtalaisen helppoa työtä, julkisella sektorilla tavallista pidemmät lomat ja palkkakin vaivannäköön verrattuna hyvä.

Ne jotka tekee hommaa siksi että haluaa olla alalla toki olisi hätätilassa valmiit joustamaan lomistaankin. Korona ei nimittäin kestä ikuisesti joten turha tulla selittämään että "ainahan tässä sitten saa joulut tehdä jos kerran antaa periksi". 

Vierailija
62/172 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja taas kerran hoitajat ovat mielestään ainoita, jotka voidaan jouluksi ”pakottaa” töihin.... Meillä mies on rajavartiostossa ja parikin kertaa joutunut pikahälytyksellä jouluksi töihin, kun on tullut sairastapauksia ja tietty miehitys on pakko olla.

Paljonkos miehesi sai tästä korvauksia?

Hoitsuthan on tunnetusti ainoa ammattiryhmä joka joutuu tekemään juhlapyhäpäivystykset ilmaiseksi... doh. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/172 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat eivät ole väittäneet olevansa ainoa ryhmä töissä pyhinä. He puhuvat tässä nyt omasta tilanteestaan, eivät vähättele ketään muita. Heillä on täysi oikeus puhua oman alansa epäkohdist ilman että heitä syyllistetään esim. rajavartioston ym. unohtamisesta.

Ok. Työmoraali kuitenkin näyttää tämän keskustelun perusteella olevan tyystin eri luokkaa kun keksitään ”syitä” työstä kieltäytymiselle....

Työnantaja ei voi pakottaa työsuhteista, joten se siitä aloituksesta.

Mutta itse olen joulun vapaaehtoisesti töissä, koska lapseni ovat jo aikuisia. Pienten lasten vanhemmat saa viettää joulua lasten kanssa

Mutta jos työnantaja uhkaisi pakottaa minua vuorojen vaihtoon, en suostuisi. Mutta pyytämällä olen tehnyt paljonkin pitkää päivää ja vuoron vaihtoa. Uhkailu ja kiristys ei ole oikea tapa hoitaa asioita

Vierailija
64/172 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä minäkin olen yksi aattoaamu saanut puhelun, että töihin on tultava, kun työkaveri on sairastunut. Olin jo vanhemmillani joulua viettämässä n. 50 km päässä, mutta töihin oli lähdettävä. Ja olin tuolloin siis myyjänä tavaratalossa. Eikä todellakaan mitään hälytysrahoja tai muuta ekstraa tuosta saanut. 

Huolestuttavaa luettavaa nämä hoitajien 'ei todellakaan kiinnosta toisten koronat, kunhan MINÄ saan viettää joulua haluamallani tavalla' -kommentit. Ymmärrän, että hoitotyö on rankkaa,mutta tällaisessa tilanteessa teitä todella tarvitaan ja teiltä on minusta oikeuskin vaatia joustoa. Ei tämä pandemia (toivottavasti) ikuisuuksia kestä. 

Kyllä tuollaisesta joustamisen vaatimisesta pitäisi kunnolla maksaakin.

Kauppa-alalla vaihtoehtona taitaa olla se, että tarjotut työtunnit tippuu nollaan jos ei jousta. Mutta sitä se on kun ay-liike osaltaan ylläpitää suurtyöttömyyttä eli duunarilla ei ole varaa valita. Samalla ay-liike uhoaa täysin irti realismista jotain vakiouhojaan. 

Vierailija
65/172 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku nyt kertoa että miten joku voisi pakottaa minut töihin?

Poliisi aseella uhaten? ei taida tapahtua suomessa,ja silloinkin ottaisin pikaiset suojakännit.

Vierailija
66/172 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ilman pakkoa jos kerran joulunpyhät on jo vapaiksi myönnetty. Niin harvinaista herkkua että muutaman euron takia en töihin menisi. Esimiehen normi ulina "ettei löydä ketään ja soitellut jo kaikki ja jonkun on tultava" ei tehoaisi siis tippaakaan ainakaan minuun.

Vierailija
67/172 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poliisi aseella uhaten? ei taida tapahtua suomessa,ja silloinkin ottaisin pikaiset suojakännit.

Jos valmiuslaki olisi taas voimassa niin kieltäytymisella on jo todellisia seurauksia.

Vierailija
68/172 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tuntuu että ihmisiltä unohtuu että nyt on aivan poikkeuksellinen aika. Kyllä nyt pitää venyä myös ilman että siitä maksellaan jotain täysin poikkeuksellisia korvauksia. Se on ihan kansalaisvelvollisuus. Ehkäpä naisvaltainen hoitoala ei omaa sitä samaa kokemusta kuin miespuolinen väestö jolta edellytetään pakollista palvelusta valtiolle asepalveluksessa tai siviilipalveluksessa. Eikä siinäkään mitään ehtoja neuvotella tai ylimääräisiä korvauksia pyydellä vaan tehdään mitä käsketään. Siksi miehet ehkä tajuavat paremmin että valtio voi todellakin tarpeen mukaan myös vaatia ihmisiltä asioita ilman neuvotteluja jos tilanne vaatii.

Keväällä venyin niin, että sain rytmihäiriöitä ja verenpaine nousi. Jouduin kahden viikon saikulle, kun ylösnoustessa huimasi ja en meinannut pystyssä pysyä. Tuli autolla ajokielto myös kahdeksi viikoksi.

Jouduin jatkamaan yövuoroista aamuvuoroon ja iltavuoroista yöhön.

Nyt en enää suostu. En omaa terveyytäni halua tuhota kuitenkaan tämän takia

Ai niin. Meillä mieshoitajat ei jousta tippaakaan. Lähtevät töistä minuutilleen, kun työvuorolistassa lukee

Vierailija
69/172 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole koskaan ollut oikeissa töissä? Normaalisti sekin riittää että työstä maksetaan esim. 2000/netto kun taas sossutukia saa korkeintaan jotain 1000/netto vuokrasta riippuen. Normaalille ihmiselle tuo ero ja muut työsuhde-edut on ihan riittävä motivaattori. Työstä kieltäytymällä tuppaa nimittäin saamaan potkut ja sitten tulotkin tippuu vastaavasti. 

Vierailija
70/172 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa puhelimessa, että just vedin kännit. Ei tarvitse mennä töihin

Vierailija
71/172 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole koskaan ollut oikeissa töissä? Normaalisti sekin riittää että työstä maksetaan esim. 2000/netto kun taas sossutukia saa korkeintaan jotain 1000/netto vuokrasta riippuen. Normaalille ihmiselle tuo ero ja muut työsuhde-edut on ihan riittävä motivaattori. Työstä kieltäytymällä tuppaa nimittäin saamaan potkut ja sitten tulotkin tippuu vastaavasti. 

Ai potkut ja työstä kieltäytymistä jos pomo soittaa vapaapäivänäsi tai jopa lomalla että tultava töihin? En ole hoitaja enkä onneksi myöskään samalla alalla missä sinä. Joka kerta pomon kysyessä olen kieltäytynyt ylitöistä eikä sillä vuosien aikana mitään merkitystä. Aina joku tehnyt tai tekijä tarvittaessa siirretty vaikka muualta.

Vierailija
72/172 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tuntuu että ihmisiltä unohtuu että nyt on aivan poikkeuksellinen aika. Kyllä nyt pitää venyä myös ilman että siitä maksellaan jotain täysin poikkeuksellisia korvauksia. Se on ihan kansalaisvelvollisuus. Ehkäpä naisvaltainen hoitoala ei omaa sitä samaa kokemusta kuin miespuolinen väestö jolta edellytetään pakollista palvelusta valtiolle asepalveluksessa tai siviilipalveluksessa. Eikä siinäkään mitään ehtoja neuvotella tai ylimääräisiä korvauksia pyydellä vaan tehdään mitä käsketään. Siksi miehet ehkä tajuavat paremmin että valtio voi todellakin tarpeen mukaan myös vaatia ihmisiltä asioita ilman neuvotteluja jos tilanne vaatii.

Opettajat ja toimistotyöläiset eivät taatusti uhraisi jouluaattoaan vaikka siitä maksettaisiin miljoona euroa.

Vierailija
73/172 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä minäkin olen yksi aattoaamu saanut puhelun, että töihin on tultava, kun työkaveri on sairastunut. Olin jo vanhemmillani joulua viettämässä n. 50 km päässä, mutta töihin oli lähdettävä. Ja olin tuolloin siis myyjänä tavaratalossa. Eikä todellakaan mitään hälytysrahoja tai muuta ekstraa tuosta saanut. 

Huolestuttavaa luettavaa nämä hoitajien 'ei todellakaan kiinnosta toisten koronat, kunhan MINÄ saan viettää joulua haluamallani tavalla' -kommentit. Ymmärrän, että hoitotyö on rankkaa,mutta tällaisessa tilanteessa teitä todella tarvitaan ja teiltä on minusta oikeuskin vaatia joustoa. Ei tämä pandemia (toivottavasti) ikuisuuksia kestä. 

Sehän on jokaisen oma valinta että vastaa puhelimeen

Kannattaisi miettiä että miksi hoitsut ei halua lähteä töihin Ehkäpä niilläkin on mitta tullut täyteen.

Vierailija
74/172 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos valmiuslaki olisi taas voimassa niin kieltäytymisella on jo todellisia seurauksia.

Mutta valmiuslaki ei ole voimassa. Ja tuskin tuleekaan, koska sille ei tällä hetkellä löytyisi tarpeeksi perusteita. Valmiuslakia olisi kohtuullista ehkä harkita käyttöön sitten, kun kaikkia muita toimenpiteitä koronan leviämisen ehkäisyyn olisi kokeiltu ja ne olisi käytössä. Tällä hetkellähän niin ei ole.

Ja vaikka valmiuslaki olisikin käytössä, niin silti töihin pakkottamiselle on edelleen suht kovat kriteerit. Esimerkiksi jos on pieni lapsi joka jäisi töihinmenon takia yksin, ei voida pakottaa töihin. Ei myöskään esimerkiksi sairaslomalla olevaa. Ja toki nämä pakkotyötkin alkaisi työsuhdelaisista, ei esimerkiksi kotiäideistä, tai alaa vaihtaneista, keillä on sairaanhoitajan tutkinto.

Vierailija
75/172 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös hoitajilla aika usein ole näitä joustoja, varalla oloja ja jouluisin töitä? On täysin ymmärrettävää, että nyt kun koronakiireet ovat kaiken lisäksi jossain määrin ennakoitavissa tai ainakin varautuminen on etukäteen mahdollista, niin asia myös huolehditaan kuntoon ajoissa eikä oleteta, että hoitajat taas kerran joustavat lomiltaan.

Mutta siis saavatko hoitajat jonkinlaista päivystyslisää siitä hyvästä, että vastaavat lomalta puhelimeen ja tulevat tarvittaessa töihin?

Vierailija
76/172 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai potkut ja työstä kieltäytymistä jos pomo soittaa vapaapäivänäsi tai jopa lomalla että tultava töihin? En ole hoitaja enkä onneksi myöskään samalla alalla missä sinä. Joka kerta pomon kysyessä olen kieltäytynyt ylitöistä eikä sillä vuosien aikana mitään merkitystä. Aina joku tehnyt tai tekijä tarvittaessa siirretty vaikka muualta.

Vastasin esitettyyn kysymykseen. Ehkä kannattaa lukea esitetty kysymys ennen kuin yrittää päteä. 

Vierailija
77/172 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi miettiä että miksi hoitsut ei halua lähteä töihin Ehkäpä niilläkin on mitta tullut täyteen.

Vaihda sitten alaa äläkä ulise. Ei tuollaista loputonta hoitsukitinää jaksa kuunnella kukaan eikä sillä ainakaan sympatiaa kerää. 

Vierailija
78/172 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuollaisesta joustamisen vaatimisesta pitäisi kunnolla maksaakin.

Kauppa-alalla vaihtoehtona taitaa olla se, että tarjotut työtunnit tippuu nollaan jos ei jousta. Mutta sitä se on kun ay-liike osaltaan ylläpitää suurtyöttömyyttä eli duunarilla ei ole varaa valita. Samalla ay-liike uhoaa täysin irti realismista jotain vakiouhojaan. 

Höpöhöpö Et vastaa puhelimeen kun esimies soittaa, pakko ei ole vastata ja voit sanoa, että eipä nyt onnistu työpäivän jatkaminen kun on nyt sitä ja tätä.

En nimittäin usko, että sinne kauppaan niin hirveää tunkua töihin on, pijemminkin pula työntekijöistä. Jos olet vakituisena, niin kyllä teilläkin on työehtosopimus jossa työaika ja tunnit määritellään.

Vierailija
79/172 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kehtaisi edes nimettömänä netissä tämän kaltaista tyhmyyttä kertoa. Nauroin aivan ääneen kun ajattelin miten lammas joku voi olla. Tavarataloon jouluaattona paikkaamaan työkaverin sairastumista! Jos ei osaa kieltäytyä puhelimessa niin kannattaisi jättää soittoon vastaamatta. 

Vierailija
80/172 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda sitten alaa äläkä ulise. Ei tuollaista loputonta hoitsukitinää jaksa kuunnella kukaan eikä sillä ainakaan sympatiaa kerää. 

No mene sitten muualle jos et kestä kuunnella kun ketjun aihe on hoitsut. Oletko ykdinkerttainrn vai etkö osaa lukea, vai etkö ymmörrä lukemaasi?