Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävin tarkastamassa kertyneen eläkkeeni verkossa. Olen keski-ikäinen ja olen saanut kasaan 300€/kk :D

Vierailija
09.12.2020 |

Voi laittaa aseen piipun suoraan suuhun siinä vaiheessa kun eläkeikä tulee. Ei mitään mahdollisuutta elää noilla rahoilla.

Kommentit (175)

Vierailija
81/175 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeen määrä riippuu tietenkin palkasta ja työvuosista.

Eikä se mitenkään itsestään nouse sieltä, jos ei edellekään käy töissä.

Jos työeläkä jää erittäin pieneksi, siihen saa rinnalle perus kansaneläkkeen.

Ja edelleen sää tietenkin sitä asumistukea.

Vierailija
82/175 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1678€ nyt ja arvioeläke 4364€ tavoite 4867€,

Eli eiköhän noilla eläkepäivinä Unkarissa pärjää, en meinaa jäädä tänne katselemaan maamme luovutusta vapaaehtoisesti lähí-ítään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/175 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette osaa laskea sitä. Ei se noin pieni ole. Se on noin 35-40% loppupalkasta.

En minä ainakaan laskenut mitään vaan kirjauduin pankkitunnuksilla kevan palveluun ja tarkistin arvion.

Arvio ei huomioi jäljellä olevaa työuraasi. Se on laskelma tähänastisesta karttumasta. Eläke karttuu eniten lähellä eläkeikää. Ne viimeiset vuodet ovat ratkaisevia.

Vierailija
84/175 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se pitää laskea laskurilla nykyisellä palkkatasolla. Minulla on kertymä 175 ja eläkearvio on 1700.

No ei se ihan suoraan noin mene.

Täytyy olla työssä samalla palkalla, että eläke nousee laskemaasi summaan asti.

Työttömyys, pitkät sairalomat, ja muut vähentävät eläkeekkeen kertymistä.

Neljäkymmen vuotiaan joka katselee nyt eläkekertymäänsä. kannatta muistaa, että hänellä on jäljellä työvuosia vielä n. 25 vuotta.

Siinä ajassa eläkettä kertyy vielä hyvin, riippuen tietenkin siitä, ettei joudu työttömäksi tms.

Vierailija
85/175 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, älä huoli, saat myös kansaneläkkeen!

Vierailija
86/175 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

42v ja 980e, teillä kuulostaa kyllä kauhean pieniltä summat (oma palkkani on hieman päälle 4000e ja olen kolmesta lapsesta ollut äitiyslomalla ja hoitovapaallakin).

Miten sulla on noin pieni? Mulla palkka ollut 1000-2500 e kuussa koko urani. Olen 36v. Kevan mukaan eläkkeeni tulee olemaan 1200e/kk. Katsotte nyt koko sakki jotain ihan väärää lukua.

Muut katsoo kertynyttä, sinä ennustetta? Ennustetta jos olet töissä loppuun saakka.

Ennuste kertoo myös sen mitä tulisi saamaan jos jää työkyvyttömyyseläkkeelle, tosin siihen ennusteeseen lisätään oletettujen työvuosien kertymä laskennallisesti.

Vierailija
87/175 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli eiköhän noilla eläkepäivinä Unkarissa pärjää, en meinaa jäädä tänne katselemaan maamme luovutusta vapaaehtoisesti lähí-ítään.

Mikset lähtisi heti?

Vierailija
88/175 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvinaisen korkea eläke.

Sinun täytyy olla erittäin hyväpalkkaisessa työssä.

Vierailija
89/175 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkejärjestelmä on järjettömän tehokas. Jokaiselle sijoitetulle eurolle vuosituotto on alle 1%. Järkevämpää kaikkien kannalta olisi että lopetetaan koko järjestelmä ja annetaan rahat takaisin ihmisille. Jokainen tehkööt mitä haluaa sillä rahalla.. Minä sijoittaisin eläkettä varten, ja tiedän että saisin paremman tuoton kuin nyt saan. Toki palkatkin pitäisi nostaa tuon eläkemaksun verran, eli työnantajille muutos neutraali.

*Tehoton piti tietenkin kirjoittaa

Toivottavasti ei olisi niillä sun sijoituksilla yhtä hyvä osumatarkkuus, muuten me kaikki maksetaan sossutukina sun elämä eläkeläisenä.

Jos rahat jaettaisiin,niin niin siinä kävisi että suuri osa ihmisistä laittaisi rahat sileäksi. Näin on siis parempi.

Vierailija
90/175 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin mitään takuueläkettä on olemassakaan kun nykyiset nelikymppiset ovat eläkeiässään eli n. 70v.

Kuka sen takuueläkkeen edes näillä syntyvyysluvuilla maksaisi?

Vierailija
91/175 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, älä huoli, saat myös kansaneläkkeen!

Kansaneläkettä. Eihän se täysimääräinen kansaneläke tule siihen päälle, vaan laskee mitä enemmän on työeläkettä itse saanut kerrytettyä. Jos kokonaiseläke 300 kertymällä jää 850 euroon, niin en kyllä sanoisi että "älä huoli".

Vierailija
92/175 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä pessimististä porukkaa. Keskieläke on nyt noin 1650€ ja nousee tilastojen mukaan koko ajan. Tällä hetkellä eläkkeelle jäävien eläke on jo noin 1900€.

Joko tähän ketjuun vastaa vain ikuiset down-shiftaajat tai sitten eläkeotteita ei osata lukeaa oikein. Sen kuitenkin sanon, että kannattaa oikeasti kouluttautua alalle, joka työllistää ja josta saa jonkinmoisen palkankin.

Moni nuori vain toistelee mantraa, ettei käärinliinoissa ole taskuja. No ei ole, mutta rahaa saattaa tarvita sitä ennenkin.

Vierailija
93/175 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin mitään takuueläkettä on olemassakaan kun nykyiset nelikymppiset ovat eläkeiässään eli n. 70v.

Kuka sen takuueläkkeen edes näillä syntyvyysluvuilla maksaisi?

No onhan tämä ongelma jo osin ratkaistu, ja lisää tulee ratkaisijoita, kun ootellaan.

Vierailija
94/175 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se arvioitu eläkekään ei ole se, mitä saatte käteen.  Eläkettä verotetaan enemmän kuin palkkaa.  Minun veroprosenttini on 26,5.  Olen siis eläkkeellä.  Palkasta verotettiin vähemmän.  Eli tulot pieneni ja verot nousi.

No en valita, saan kohtuullista eläkettä nettonakin.  Olin työssä 40 vuotta, samalla työnantajalla koko ajan.  Taidan olla niitä viimeisiä onnekkaita, joilla vielä oli pitkä ja katkeamaton työura.  Aloitin 25-vuotiaana.

En kyllä ymmärrä tuota työiän nostamista.  Olin ihan terve ja hyväkuntoinen jäädessäni eläkkeelle ja tein pientä osa-aikahommaa vielä eläkkeellä ollessanikin, mutta nyt olen 69-vuotias ja minulla on jo sairaus, joka hankaloittaisi aivan kauheasti työntekoa, jos olisin vielä työelämässä.  En missään nimessä pystyisi enää lähtemään töihin.  Tämä sairaus oli minulla kuulemma jo töissä ollessani, mutta en vain tiennyt sitä, jotain pieniä oireita vain oli, jotka meni aina ohi.

Vierailija
95/175 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kertymää noin 50 euroa. Mutta olen jo valmiiksi eläkkeellä, että ei siinä mitään.

Vierailija
96/175 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että työeläkearvion laskelmassa ansiotaso säilyy samana hamaan eläkeikään, ei ole tuomio eikä ennustus, vaan ihan vaan muuttuja joka on laskelmassa koska parempaakaan ei ole. Useimmilla ihmisillä palkka kehittyy kun kokemusta ja pätevyyttä kertyy. 

Voit kuitenkin tehdä itse laskelman jossa annat muita tulotasoja joihin haluat laskelman perustaa, joten voit vertailla mitä työllistyminen tai palkkatason nousu vaikuttaisi tulevaan eläkkeeseen. 

Minulla on ansiotyövuosia takana kohta 41 josta ajasta eläkettä on kertynyt vain 35 vuoden ajan. Vielä kun jaksaisi alimpaan eläkeikään 7 vuotta pakertaa, saisin eläkettä jolla kyllä pitäisi pärjätä, vaikka tulotaso periaatteessa romahtaakin.  

Jos tienaat vaikkapa 2500e kuussa nyt, omaani vastaavalla 48 vuoden työuralla ansaitset nykyjärjestelmässä eläkettä 1800e kuussa. Se on melko vähän Helsingin kustannustasolla, mutta maakunnissa summalla pitäisi pärjätä ihan hyvin.

Työvuosien määrä on työeläkekertymän kannalta oleellisen tärkeä asia. 

Vierailija
97/175 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja se arvioitu eläkekään ei ole se, mitä saatte käteen.  Eläkettä verotetaan enemmän kuin palkkaa.  Minun veroprosenttini on 26,5.  Olen siis eläkkeellä.  Palkasta verotettiin vähemmän.  Eli tulot pieneni ja verot nousi.

No en valita, saan kohtuullista eläkettä nettonakin.  Olin työssä 40 vuotta, samalla työnantajalla koko ajan.  Taidan olla niitä viimeisiä onnekkaita, joilla vielä oli pitkä ja katkeamaton työura.  Aloitin 25-vuotiaana.

En kyllä ymmärrä tuota työiän nostamista.  Olin ihan terve ja hyväkuntoinen jäädessäni eläkkeelle ja tein pientä osa-aikahommaa vielä eläkkeellä ollessanikin, mutta nyt olen 69-vuotias ja minulla on jo sairaus, joka hankaloittaisi aivan kauheasti työntekoa, jos olisin vielä työelämässä.  En missään nimessä pystyisi enää lähtemään töihin.  Tämä sairaus oli minulla kuulemma jo töissä ollessani, mutta en vain tiennyt sitä, jotain pieniä oireita vain oli, jotka meni aina ohi.

Sosiaalietuuksissa on aina korkeampi veroprosentti. Myös työeläke on sosiaalietuus — se kun peritään veroluonteisina maksuina nyt työssä olevilta.

Vierailija
98/175 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkejärjestelmä on järjettömän tehokas. Jokaiselle sijoitetulle eurolle vuosituotto on alle 1%. Järkevämpää kaikkien kannalta olisi että lopetetaan koko järjestelmä ja annetaan rahat takaisin ihmisille. Jokainen tehkööt mitä haluaa sillä rahalla.. Minä sijoittaisin eläkettä varten, ja tiedän että saisin paremman tuoton kuin nyt saan. Toki palkatkin pitäisi nostaa tuon eläkemaksun verran, eli työnantajille muutos neutraali.

*Tehoton piti tietenkin kirjoittaa

Toivottavasti ei olisi niillä sun sijoituksilla yhtä hyvä osumatarkkuus, muuten me kaikki maksetaan sossutukina sun elämä eläkeläisenä.

Jos rahat jaettaisiin,niin niin siinä kävisi että suuri osa ihmisistä laittaisi rahat sileäksi. Näin on siis parempi.

No jos laittaisivat rahat sileäksi se olisi heidän oma voi voi. Sitten voivat vaikka kuolla nälkään. Minun netto-osinkotuottoni on vaihdellut 4,6-6,8% vuosituoton välillä viimeiset 8 vuotta ja arvonnousut päälle, joten uskon pärjääväni tulevaisuudessakin.

Vierailija
99/175 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleva eläkeläinen kirjoitti:

Onpas täällä pessimististä porukkaa. Keskieläke on nyt noin 1650€ ja nousee tilastojen mukaan koko ajan. Tällä hetkellä eläkkeelle jäävien eläke on jo noin 1900€.

Joko tähän ketjuun vastaa vain ikuiset down-shiftaajat tai sitten eläkeotteita ei osata lukeaa oikein. Sen kuitenkin sanon, että kannattaa oikeasti kouluttautua alalle, joka työllistää ja josta saa jonkinmoisen palkankin.

Moni nuori vain toistelee mantraa, ettei käärinliinoissa ole taskuja. No ei ole, mutta rahaa saattaa tarvita sitä ennenkin.

Ihan sama mitä sitä eläkettä saa, kun sieltä saa hädintuskin edes niitä takas mitä sinne on tungettu rahaa. Toisinsanoen jokaisessa skenaariossa häviät verrattuna siihen tilanteeseen että olisit itse sen sijoittanut jo töissäoloaikana.

Vierailija
100/175 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleva eläkeläinen kirjoitti:

Tälläkin hetkellä moni tekee töitä n. 2000e palkalla ja alle, ja kas kummaa jää työttömäksi reilu viisikymppisenä. Ei nouse eläke sinun keskieläkkeeseesi.