Kävin tarkastamassa kertyneen eläkkeeni verkossa. Olen keski-ikäinen ja olen saanut kasaan 300€/kk :D
Voi laittaa aseen piipun suoraan suuhun siinä vaiheessa kun eläkeikä tulee. Ei mitään mahdollisuutta elää noilla rahoilla.
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se arvioitu eläkekään ei ole se, mitä saatte käteen. Eläkettä verotetaan enemmän kuin palkkaa. Minun veroprosenttini on 26,5. Olen siis eläkkeellä. Palkasta verotettiin vähemmän. Eli tulot pieneni ja verot nousi.
No en valita, saan kohtuullista eläkettä nettonakin. Olin työssä 40 vuotta, samalla työnantajalla koko ajan. Taidan olla niitä viimeisiä onnekkaita, joilla vielä oli pitkä ja katkeamaton työura. Aloitin 25-vuotiaana.
En kyllä ymmärrä tuota työiän nostamista. Olin ihan terve ja hyväkuntoinen jäädessäni eläkkeelle ja tein pientä osa-aikahommaa vielä eläkkeellä ollessanikin, mutta nyt olen 69-vuotias ja minulla on jo sairaus, joka hankaloittaisi aivan kauheasti työntekoa, jos olisin vielä työelämässä. En missään nimessä pystyisi enää lähtemään töihin. Tämä sairaus oli minulla kuulemma jo töissä ollessani, mutta en vain tiennyt sitä, jotain pieniä oireita vain oli, jotka meni aina ohi.
Sosiaalietuuksissa on aina korkeampi veroprosentti. Myös työeläke on sosiaalietuus — se kun peritään veroluonteisina maksuina nyt työssä olevilta.
Korkeampi veroprosentti, koska ei ole työkuluvähennystä. Toisaalta ei mene eläkevakuutusmaksuja, jotka ovat noin 9%.
30.000€:n vuosipalkasta jää käteen Helsingissä 23.730€ ja 30.000€:n eläkkeestä 23.492€, eli käytännössä samasta eläkkeestä tai palkasta jää lähes saman verran käteen.
Nytkin 40% eläkkeensaajat eläke jää alle 1250€. Mediaani eläke on n. 1470€ en muista tarkkaan. Ja keskieläke noin. 1700€. Eli suurin osa saa pienen eläkkeen, ja jotkut valtavan suuret nostaa keskieläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matalapalkkaisille pitäisi antaa syanidikapseli eläkelahjaksi. Olisi armeliaampaa kuin jättää kitumaan.
Joopa joo. Olen pari vuotta tehnyt töitä matalapalkka alalla. Sitten työkyvyttömyyseläke ja tietty 5 vuotiskorotus, että vastaa lopullista eläkettä. Noin 1200e netto+ asumistukea kolmatta sataa ja en valita enkä kärsi.
No minulla kertyi pätkätöistä muutamia työvuosia, työeläkettä kertyi 50e. Sitten lapset, ja sairastuin. Mitään tulevaa aikaa ei laskettu koska olin liian kauan pois työelämästä. Siispä kansaneläke päälle, myöhemmin tuli takuueläkejärjestelmä. Eläke siis nyt yhteensä 834, ja asumistukea 10e.
Systeemiin tuli kai joitain muutoksia pian sen jälkeen kun jäin eläkkeelle, joten nykyisin ei näin ihan ehkä lasketa. Tuolloinkin joku sai toki vähemmillä työvuosilla sen 1200, kun hänelle laskettiin sen mukaan kuin olisi jatkanut töissä eläkeikään saakka.
Vierailija kirjoitti:
Tuleva eläkeläinen kirjoitti:
Onpas täällä pessimististä porukkaa. Keskieläke on nyt noin 1650€ ja nousee tilastojen mukaan koko ajan. Tällä hetkellä eläkkeelle jäävien eläke on jo noin 1900€.
Joko tähän ketjuun vastaa vain ikuiset down-shiftaajat tai sitten eläkeotteita ei osata lukeaa oikein. Sen kuitenkin sanon, että kannattaa oikeasti kouluttautua alalle, joka työllistää ja josta saa jonkinmoisen palkankin.
Moni nuori vain toistelee mantraa, ettei käärinliinoissa ole taskuja. No ei ole, mutta rahaa saattaa tarvita sitä ennenkin.
Ihan sama mitä sitä eläkettä saa, kun sieltä saa hädintuskin edes niitä takas mitä sinne on tungettu rahaa. Toisinsanoen jokaisessa skenaariossa häviät verrattuna siihen tilanteeseen että olisit itse sen sijoittanut jo töissäoloaikana.
Ellet joudu sairaseläkkeelle tai elä vanhaksi. Noin puolet voittaa ja puolet häviää. Ongelma on siinä, ettei ihmiset itse etenkään nuorena maksaisi tarpeeksi eläkemaksuja. Yrittäjät voivat itse säädellä eläkemaksujaan ja lopputulos on murheellinen verrattuna palkansaajiin. Eli vaikka sinä hoitaisit asiasi hyvin, enemmistö ei katso tarpeeksi tulevaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä pessimististä porukkaa. Keskieläke on nyt noin 1650€ ja nousee tilastojen mukaan koko ajan. Tällä hetkellä eläkkeelle jäävien eläke on jo noin 1900€.
Joko tähän ketjuun vastaa vain ikuiset down-shiftaajat tai sitten eläkeotteita ei osata lukeaa oikein. Sen kuitenkin sanon, että kannattaa oikeasti kouluttautua alalle, joka työllistää ja josta saa jonkinmoisen palkankin.
Moni nuori vain toistelee mantraa, ettei käärinliinoissa ole taskuja. No ei ole, mutta rahaa saattaa tarvita sitä ennenkin.
Tälläkin hetkellä moni tekee töitä n. 2000e palkalla ja alle, ja kas kummaa jää työttömäksi reilu viisikymppisenä. Ei nouse eläke sinun keskieläkkeeseesi.
Jep, pitäisi puhua mediaanieläkkeestä eikä keskieläkkeestä. Silti yli 40% saa yli keskieläkkeen. Se mediaanieläke, eli eläkkeensaajien keskimmäinen saa eläkettä noin 1400€. Tämän ketjun mediaanieläke näyttäisi olevan lähempänä 400€ kuin 1400€:a.
Eivät nykyiset nuoret saa mitään eläkkeitä tulevaisuudessa. Joutuvat olemaan töissä kohdusta hautaan, tehden 2- 3 työtä, saadakseen edes onnettoman vuokraluukkunsa vuokran maksettua, Usa: n malliin. Asuvat jossain surkeassa kämpässä, tekevät montaa työtä, käyvät kämpässään vain nukkumassa ja suihkussa. Koko elämä on vain töitä, kunnes kuolema korjaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 46 v ja matalapalkkaisella hoitoalalla. Kuulemma olen kovin tärkeä yhteiskunnalle. Kertymä nyt 400. Ou faking jee. Oikeastaan naurattaa! En ole pätkätyöläisenä saanut edes uutta asuntolainaa avioeron jälkeen, vaan asun lasten kanssa vuokralla.
Olen vakavasti miettinyt, että noin 70 v otan yliannostuksen jotain. En ymmärrä, miten elämä voi olla elämisen arvoista, kun ei ole rahaa, mutta aikaa olisi sitten loputtomiin. Lapsille en kyllä ehkä voi sellaista tehdä kuitenkaan. Mutta on se kylä karseaa, kun ei ole mitään muuta odotettavaa vanhuudessa kuin kärsimystä ja loputonta köyhyyttä.
Älä mieti. Me emme eläkepäiviä edes näe. Olen samanikäinen ja eläkkeelle pääsisi 68v+3kk iässä 😂😂😂. Ei kestä fysiikka sinne asti. En ole hoitoalalla mutta yhtä fyysisesti raskaassa kolmivuorotyössä josta nettoan n 1500€/kk. Ranteet leikattu kahdesti, olkapää kerran, selkä jäykistetty, kulumat lonkissa ja niskassa, molemmissa polvissa nivelrikot. Että tällä tahdilla ei työskennellä 22 vuotta.
Veroprosenttilaskuri kertoo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se arvioitu eläkekään ei ole se, mitä saatte käteen. Eläkettä verotetaan enemmän kuin palkkaa. Minun veroprosenttini on 26,5. Olen siis eläkkeellä. Palkasta verotettiin vähemmän. Eli tulot pieneni ja verot nousi.
No en valita, saan kohtuullista eläkettä nettonakin. Olin työssä 40 vuotta, samalla työnantajalla koko ajan. Taidan olla niitä viimeisiä onnekkaita, joilla vielä oli pitkä ja katkeamaton työura. Aloitin 25-vuotiaana.
En kyllä ymmärrä tuota työiän nostamista. Olin ihan terve ja hyväkuntoinen jäädessäni eläkkeelle ja tein pientä osa-aikahommaa vielä eläkkeellä ollessanikin, mutta nyt olen 69-vuotias ja minulla on jo sairaus, joka hankaloittaisi aivan kauheasti työntekoa, jos olisin vielä työelämässä. En missään nimessä pystyisi enää lähtemään töihin. Tämä sairaus oli minulla kuulemma jo töissä ollessani, mutta en vain tiennyt sitä, jotain pieniä oireita vain oli, jotka meni aina ohi.
Sosiaalietuuksissa on aina korkeampi veroprosentti. Myös työeläke on sosiaalietuus — se kun peritään veroluonteisina maksuina nyt työssä olevilta.
Korkeampi veroprosentti, koska ei ole työkuluvähennystä. Toisaalta ei mene eläkevakuutusmaksuja, jotka ovat noin 9%.
30.000€:n vuosipalkasta jää käteen Helsingissä 23.730€ ja 30.000€:n eläkkeestä 23.492€, eli käytännössä samasta eläkkeestä tai palkasta jää lähes saman verran käteen.
Eläkkeestä menee siarausmaksu ja siihen tulee eläkevänennys vs työtulovähennus. Pienissä alle 1200€ eläkkeistä on on pienempi verotus kuin palkoissa, mutta seb jälkeen se nousee pikkuisen kovemmaksi kuin palkansaajille. Kunnes taas kolmen tonnin eläkkeistä tasaantuu samaan kuin palkan saajalla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mitä sitä eläkettä saa, kun sieltä saa hädintuskin edes niitä takas mitä sinne on tungettu rahaa. Toisinsanoen jokaisessa skenaariossa häviät verrattuna siihen tilanteeseen että olisit itse sen sijoittanut jo töissäoloaikana.
Ellet joudu sairaseläkkeelle tai elä vanhaksi. Noin puolet voittaa ja puolet häviää. Ongelma on siinä, ettei ihmiset itse etenkään nuorena maksaisi tarpeeksi eläkemaksuja. Yrittäjät voivat itse säädellä eläkemaksujaan ja lopputulos on murheellinen verrattuna palkansaajiin. Eli vaikka sinä hoitaisit asiasi hyvin, enemmistö ei katso tarpeeksi tulevaisuuteen.
Ei voita kukaan.
-Menetät TYÖELÄMÄN ajalta SIJOITETUN PÄÄOMAN TUOTON KORKOINEEN
-eläkkeellä ollessa saat vain nämä rahat takaisin. Tuotto ei poikkea juurikaan pankkitilille säästämisestä.
-> sijoittamalla saman summan itse, saisit SUUREMMAN summan esim osinkoina kuin nyt saat eläkettä. Lisäksi jättäisit tuleville polville hyvän perinnön.
Näyttää olevan alimman eläkeiän mukaan 2500€, tavoiteikä 3000€ ja yläikäraja 3200€ pyöristettyinä summina kun kävin omani tsekkaamassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voita kukaan.
-Menetät TYÖELÄMÄN ajalta SIJOITETUN PÄÄOMAN TUOTON KORKOINEEN
-eläkkeellä ollessa saat vain nämä rahat takaisin. Tuotto ei poikkea juurikaan pankkitilille säästämisestä.
-> sijoittamalla saman summan itse, saisit SUUREMMAN summan esim osinkoina kuin nyt saat eläkettä. Lisäksi jättäisit tuleville polville hyvän perinnön.
Kuten kirjoitin, moni ei sijoittaisi niitä rahoja vaan tuhlaisi ne. Mitä niille tehtäisiin? Annettaisiin kuolla nälkään ja kylmään?
Yleensä eläkeläisellä on asuntolaina maksettu ja kaikki kodinkoneet ja tavarat on jo hankittuna. Matkustella kannattaa jo ennen eläkeikää kun on vielä terveyttä. Lapset ovat jo aikuisia, joten he ovat jo omillaan. Eläkkeellä ei ehkä enää jaksa seurata muotia ja kaikenlainen ”pintaliito” ja ylenmääräinen kuluttaminen menettää hohtonsa iän tullen.
Itse en siis ole eläkkeen pienuudesta huolissani. Köyhänä opiskelijanakin elin täytttä ja onnellista elämää. Jopa onnellisempaa kuin nyt keskituloisena akateemisena vaativassa ja kiireisessä työelämässä, vaikka rahaa onkin nyt paljon enemmän käytössä. Opiskelijana olin onnellisempi, koska olin vapaampi. Ainakaan minulle ei ole raha tuonut onnea.Nyt vastuu painaa harteita.
Kannattaa siis elää tässä hetkessä, koska se on ainoa varma asia. Huominen ei murehtimalla muuksi muutu. Mihin te oikein sitä rahaa sitten eläkkeellä niin kovin paljon tarvitsette? Moni kokee ikääntymisen myötä sellaisen muutoksen, että elämäntyyli ja elämän ympyrät pienenevät eikä se liity pieneen eläkkeeseen vaan siihen, että ei enää jaksa/halua/motivoi samanlainen elämäntyyli kuin nuorempana.
Olen 43 v ja eläkettä on kertynyt vähän yli 240 €/kk. En ota siitä mitään stressiä, koska yrittäjän eläkemaksut on silkkaa rosvousta ja olen koittanut pitää ne mahdollisimman pieninä. Olen koittanut turvata tulevaisuuteni sijoittamalla, ja olenkin saanut kasaan n. 580 000 euron arvoisen salkun. Uskon pystyväni nauttimaan eläkepäivistä ja tekemään paljon kivoja asioita, kunhan vaan terveys kestää.
Kyse on valinnoista ja asioiden tiedostamisesta jo nuorena. Ikää on 54 vuotta ja kertymä karvan alle 3700 euroa. Hiukan alle 6000 euron jää eläke, jos työura jatkuu tämän kaltaisena.
Olen 36-vuotias ja eläkekertymäni on hieman yli 600 tällä hetkellä. Juu ei sillä juhlittaisi mutta eihän se nyt sitä tarkoita että tuo on eläkkeeni kun eläkkeelle joskus jään. Tai siis ”kun”. Ei me eläkkeelle päästä kuitenkaan eli turha marista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko ikänsä yhteiskunnan tukirahoilla elänyt elämäntapatyötön Loinen saa samanverran eläkettä kuin koko ikänsä töitä tehnyt matalapalkkainen duunari. Vain hullu töitä tekee.
Kyllä!
Olen 34v mies, joka on ollut koko lähes koko elämänsä lukion jälkeen työtön (noin 1v töissä)
Eläkekertymäni oli joskus jotain 5e kun sain sen kirjeen...rupesin nauramaan :D
Eipä se siitä ole paljoa kai noussut, jos ei työmarkkinatuki nosta.Jos työllistyisin, niin työni olisi jotain todella paskaa hommaa, paskalla palkalla, ja paskoina/epäsäännöllisinä aikoina. Palkkani nettona jäisi varmasti alle tukien joita nyt saan.
Lisäksi nyt on aikaa ja energiaa puuhastella pikku askareita joista saa 500e+ kuussa ylimääräistä.Mua on turha millään "et tule saamaan eläkettä" -verukkeilla myöskään saada töihin, koska eläkkeeni tulisi VARMASTI olemaan alle takuueläkkeen.
Ei siis mitään järkeä mennä töihin : )
Mistä tiedät, kuinka pieni takuueläke ja toimeentulotuki on sitten kun jäät eläkkeelle? Ehkä joskus vielä kaduttaa, kun et tehnyt surkeasti palkattuja paskahommia silloin kun terveys vielä kesti.
No mä en kyllä ees luota siihen että eläkkeelle voi päästä. Ehkä 35 vuoden päästä koko eläkesysteemiä ei ees ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette osaa laskea sitä. Ei se noin pieni ole. Se on noin 35-40% loppupalkasta.
En minä ainakaan laskenut mitään vaan kirjauduin pankkitunnuksilla kevan palveluun ja tarkistin arvion.
Arvio ei huomioi jäljellä olevaa työuraasi. Se on laskelma tähänastisesta karttumasta. Eläke karttuu eniten lähellä eläkeikää. Ne viimeiset vuodet ovat ratkaisevia.
Ei pidä paikkaansa meidän työssäolijoiden kohdalla! Jokainen työvuosi lasketaan erikseen, eläkettä kertyy 1,5 % palkasta.
Nykyisin yli 70 v pääsivät eläkkeelle viimeisten hyvätuloisten vuosien perusteella, siksi niin monella nelikymppisellä onkin vanhemmat joiden eläke enemmän kuin lastensa palkka.
Kirjoita nyt vanhempieni puolesta, kun omani on varmaan sen pari euroa tällä hetkellä. Isäni on ollut koko ajan töissä aina 16-vuotiaasta asti. Kuitenkin pienipalkkaisia työtä. Nyt jää kohta eläkkeellä ja saa noin 1500 euroa. Äitini ollut töissä vähemmän ( ehkä noin 30 vuotta maksimissaan) ja oli työttömänä aika pitkään. Hänellä eläkekertymä on nyt vielä alle tonnin ja eläkkeellä voisi pian jo jäädä. Jos jaksaa vielä muutamia vuosia voi päästä yli tonnin. Elintaso kyllä tulee tippumaan molemmilla entisestään kun ei nytkään liikaa ole ollut ja pienet palkat.
Kyllä!
Olen 34v mies, joka on ollut koko lähes koko elämänsä lukion jälkeen työtön (noin 1v töissä)
Eläkekertymäni oli joskus jotain 5e kun sain sen kirjeen...rupesin nauramaan :D
Eipä se siitä ole paljoa kai noussut, jos ei työmarkkinatuki nosta.
Jos työllistyisin, niin työni olisi jotain todella paskaa hommaa, paskalla palkalla, ja paskoina/epäsäännöllisinä aikoina. Palkkani nettona jäisi varmasti alle tukien joita nyt saan.
Lisäksi nyt on aikaa ja energiaa puuhastella pikku askareita joista saa 500e+ kuussa ylimääräistä.
Mua on turha millään "et tule saamaan eläkettä" -verukkeilla myöskään saada töihin, koska eläkkeeni tulisi VARMASTI olemaan alle takuueläkkeen.
Ei siis mitään järkeä mennä töihin : )