Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävin tarkastamassa kertyneen eläkkeeni verkossa. Olen keski-ikäinen ja olen saanut kasaan 300€/kk :D

Vierailija
09.12.2020 |

Voi laittaa aseen piipun suoraan suuhun siinä vaiheessa kun eläkeikä tulee. Ei mitään mahdollisuutta elää noilla rahoilla.

Kommentit (175)

Vierailija
121/175 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleva eläkeläinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä pessimististä porukkaa. Keskieläke on nyt noin 1650€ ja nousee tilastojen mukaan koko ajan. Tällä hetkellä eläkkeelle jäävien eläke on jo noin 1900€.

Joko tähän ketjuun vastaa vain ikuiset down-shiftaajat tai sitten eläkeotteita ei osata lukeaa oikein. Sen kuitenkin sanon, että kannattaa oikeasti kouluttautua alalle, joka työllistää ja josta saa jonkinmoisen palkankin.

Moni nuori vain toistelee mantraa, ettei käärinliinoissa ole taskuja. No ei ole, mutta rahaa saattaa tarvita sitä ennenkin.

Ihan sama mitä sitä eläkettä saa, kun sieltä saa hädintuskin edes niitä takas mitä sinne on tungettu rahaa. Toisinsanoen jokaisessa skenaariossa häviät verrattuna siihen tilanteeseen että olisit itse sen sijoittanut jo töissäoloaikana.

Ellet joudu sairaseläkkeelle tai elä vanhaksi. Noin puolet voittaa ja puolet häviää. Ongelma on siinä, ettei ihmiset itse etenkään nuorena maksaisi tarpeeksi eläkemaksuja. Yrittäjät voivat itse säädellä eläkemaksujaan ja lopputulos on murheellinen verrattuna palkansaajiin. Eli vaikka sinä hoitaisit asiasi hyvin, enemmistö ei katso tarpeeksi tulevaisuuteen.

Ei voita kukaan.

-Menetät TYÖELÄMÄN ajalta SIJOITETUN PÄÄOMAN TUOTON KORKOINEEN

-eläkkeellä ollessa saat vain nämä rahat takaisin. Tuotto ei poikkea juurikaan pankkitilille säästämisestä.

-> sijoittamalla saman summan itse, saisit SUUREMMAN summan esim osinkoina kuin nyt saat eläkettä. Lisäksi jättäisit tuleville polville hyvän perinnön.

Äläpäs vedä mutkia liian suoriksi. Sijoittaminen on ehdottomasti hyvä asia, johon kaikkia pitäisi mielestäni kannustaa, mutta ne ei takaa leppoisia eläkepäiviä. Kuka tahansa voi joutua tilanteeseen, jossa on pakko laittaa sijoitukset lihoiksi saadakseen ruokaa pöytään ja vuokrat maksettua juuri silloin kun vuosituhannen pahin romahdus on saavuttanut pohjat. Elämässä voi tulla vastaan monenlaisia ikäviä yllätyksiä, ja jotkut päätyy puille paljaille pelkällä huonolla tuurilla. 

Vierailija
122/175 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin aika sitten oli uutisissa, että 50-vuotiaiden keskimääräinen eläkekertymä on 880 euroa. Minusta aika vähän ottaen huomioon että eläkeikäään vain 16 vuotta (ja moni ei sinne asti jaksa tai tulee työttömyyttä).

Samoin oli, että 10 vuotta silloisilla 50 v kertymä oli suurempi. Nuoremmilla kun elinaikerroin leikkaa eläkettä vuosi vuodelta enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/175 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä tässä Suomen menossa on? Sun palkkaa leikataan veroilla ja eläkemaksuina, mutta et saa mitään jos hengissä säilyt eläkeikään.

Siinä on järkeä nyt eläkkeellä oleville, jonka eläkkeet me maksetaan. Ja siinä on järkeä niille, jotka voivat siitä hyötyä muilla tavoin. Suomi, kuten moni muu länsimaa, tekee hidasta itsemurhaa, ja te äänestätte sen jatkamista.

Vierailija
124/175 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veroprosenttilaskuri kertoo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se arvioitu eläkekään ei ole se, mitä saatte käteen.  Eläkettä verotetaan enemmän kuin palkkaa.  Minun veroprosenttini on 26,5.  Olen siis eläkkeellä.  Palkasta verotettiin vähemmän.  Eli tulot pieneni ja verot nousi.

No en valita, saan kohtuullista eläkettä nettonakin.  Olin työssä 40 vuotta, samalla työnantajalla koko ajan.  Taidan olla niitä viimeisiä onnekkaita, joilla vielä oli pitkä ja katkeamaton työura.  Aloitin 25-vuotiaana.

En kyllä ymmärrä tuota työiän nostamista.  Olin ihan terve ja hyväkuntoinen jäädessäni eläkkeelle ja tein pientä osa-aikahommaa vielä eläkkeellä ollessanikin, mutta nyt olen 69-vuotias ja minulla on jo sairaus, joka hankaloittaisi aivan kauheasti työntekoa, jos olisin vielä työelämässä.  En missään nimessä pystyisi enää lähtemään töihin.  Tämä sairaus oli minulla kuulemma jo töissä ollessani, mutta en vain tiennyt sitä, jotain pieniä oireita vain oli, jotka meni aina ohi.

Sosiaalietuuksissa on aina korkeampi veroprosentti. Myös työeläke on sosiaalietuus — se kun peritään veroluonteisina maksuina nyt työssä olevilta.

Korkeampi veroprosentti, koska ei ole työkuluvähennystä. Toisaalta ei mene eläkevakuutusmaksuja, jotka ovat noin 9%.

30.000€:n vuosipalkasta jää käteen Helsingissä 23.730€ ja 30.000€:n eläkkeestä 23.492€, eli käytännössä samasta eläkkeestä tai palkasta jää lähes saman verran käteen.

Tuosta eläkkeestä jää vähän alle 22.500€. Veroprosentti 25.1.

https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskelmat/Elakkeensaajan-veroprosent…

Vierailija
125/175 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä pessimististä porukkaa. Keskieläke on nyt noin 1650€ ja nousee tilastojen mukaan koko ajan. Tällä hetkellä eläkkeelle jäävien eläke on jo noin 1900€.

Joko tähän ketjuun vastaa vain ikuiset down-shiftaajat tai sitten eläkeotteita ei osata lukeaa oikein. Sen kuitenkin sanon, että kannattaa oikeasti kouluttautua alalle, joka työllistää ja josta saa jonkinmoisen palkankin.

Moni nuori vain toistelee mantraa, ettei käärinliinoissa ole taskuja. No ei ole, mutta rahaa saattaa tarvita sitä ennenkin.

Tälläkin hetkellä moni tekee töitä n. 2000e palkalla ja alle, ja kas kummaa jää työttömäksi reilu viisikymppisenä. Ei nouse eläke sinun keskieläkkeeseesi.

Jep, pitäisi puhua mediaanieläkkeestä eikä keskieläkkeestä. Silti yli 40% saa yli keskieläkkeen. Se mediaanieläke, eli eläkkeensaajien keskimmäinen saa eläkettä noin 1400€. Tämän ketjun mediaanieläke näyttäisi olevan lähempänä 400€ kuin 1400€:a.

Olen aina ihmetellyt, miksi ei ikinä puhuta moodista.

Vierailija
126/175 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama mitä sitä eläkettä saa, kun sieltä saa hädintuskin edes niitä takas mitä sinne on tungettu rahaa. Toisinsanoen jokaisessa skenaariossa häviät verrattuna siihen tilanteeseen että olisit itse sen sijoittanut jo töissäoloaikana.

Ellet joudu sairaseläkkeelle tai elä vanhaksi. Noin puolet voittaa ja puolet häviää. Ongelma on siinä, ettei ihmiset itse etenkään nuorena maksaisi tarpeeksi eläkemaksuja. Yrittäjät voivat itse säädellä eläkemaksujaan ja lopputulos on murheellinen verrattuna palkansaajiin. Eli vaikka sinä hoitaisit asiasi hyvin, enemmistö ei katso tarpeeksi tulevaisuuteen.

Ei voita kukaan.

-Menetät TYÖELÄMÄN ajalta SIJOITETUN PÄÄOMAN TUOTON KORKOINEEN

-eläkkeellä ollessa saat vain nämä rahat takaisin. Tuotto ei poikkea juurikaan pankkitilille säästämisestä.

-> sijoittamalla saman summan itse, saisit SUUREMMAN summan esim osinkoina kuin nyt saat eläkettä. Lisäksi jättäisit tuleville polville hyvän perinnön.

Äläpäs vedä mutkia liian suoriksi. Sijoittaminen on ehdottomasti hyvä asia, johon kaikkia pitäisi mielestäni kannustaa, mutta ne ei takaa leppoisia eläkepäiviä. Kuka tahansa voi joutua tilanteeseen, jossa on pakko laittaa sijoitukset lihoiksi saadakseen ruokaa pöytään ja vuokrat maksettua juuri silloin kun vuosituhannen pahin romahdus on saavuttanut pohjat. Elämässä voi tulla vastaan monenlaisia ikäviä yllätyksiä, ja jotkut päätyy puille paljaille pelkällä huonolla tuurilla. 

Sanopa muuta. Mullakin on 2 kaveria, joille sijoittaminen ei tuonut onnea: 

Toinen on 3 lapsen äiti, joka oli töissä keskiluokkaisessa ammatissa. Parin kuukauden sisällä tuli avioero ja työttömyys, ja tuoreen yh-perheen oli erinäisistä syistä pakko jäädä liian kalliiseen asuntoon vuokralle moneksi kuukaudesta. Seuraavakin asunto oli liian kallis perheelle. Töitä ei yrityksistä huolimatta löytynyt. "Normaalit" tuet ei riittänyt alkuunkaan, joten kaikki omat ja lasten nimissä olevat rahastot oli pakko myydä ja käyttää rahat elämiseen ennen kuin perhe sai toimeentulotukea. 

Toinen kaveri elätti itsensä tekemällä osa-aikatöitä työsuhteessa ja ylimääräisiä keikkoja kevytyrittäjänä. Sitten sairaus iski, ja yrittäjästatus johti ongelmiin tukien kanssa, vaikka kaverin yrittäjätulot oli ollut varsin vaatimattomat. Kun sairaus oli saatu hallintaan ja työkyky palannut, vanhuuden turvaksi ajatellusta osakesalkusta oli jäljellä enää rippeet. 

Mulla on myös kavereita, joilla on ainakin toistaiseksi ollut onni myötä sijoitusten kanssa, ja kuulun itsekin siihen joukkoon. Kannattaa kuitenkin tiedostaa, että niin sijoittamisessa kuin kaikessa muussakin on riskinsä, ja puheet varmasta vaurastumisesta voi unohtaa. 

Vierailija
127/175 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 30 enkä luota siihen, että saan välttämättä sellaista työeläkettä kuin nyt luvataan. Uskon kuitenkin, että työeläke on varmempi tulevaisuuden turva kuin omat sijoitukset. Jos eläkejärjestelmä romutetaan täysin, maailmankirjat on niin sekaisin ettei mihinkään voi luottaa. 

Vierailija
128/175 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 43-vuotias ja eläkekertymä näkyy olevan reilut 1200 euroa. Jos jaksan 70-vuotiaaksi työelämässä (ja palkkataso pysyy suht ennallaan) voin näemmä yltää reilun 3600 euron eläkkeeseen. Tavoite-eläkeikä on 68v 10 kk ja sillä eläke olisi 3350. Alin eläkeikä on 66v 5 kk ja sillä eläkettä 2840. Kyllähän nuo luvut kannustaa ainakin 69-vuotiaaksi töissä olemaan, jos vaan terveys kestää.

Saapi nähdä. 25 vuodessa ehtii sattua ja tapahtua.

Vierailija
129/175 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen tulee ulkomailta satoja tuhansia takuueläkeläisiä. Syövät työtätekevien eläkkeitä ja nostavat eläkeikää. Itse lepäävät laakereillaan. Riiston salliva Suomi.

Vierailija
130/175 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eläke tulee olemaan max 1400 per kk. Eli vähän. Siksi säästän ja tähtään siihen että olisi noin 1000 e per kk pääomatuloja

Vierailija
131/175 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kollegani jäi viitisen vuotta sitten eläkkeelle ja sai töissä ollessaan 1600e/kk netto, nyt eläkkeellä 1200e/kk netto, mielestäni ihan hyvin, pärjäisin itse helposti tuollaisella eläkkeellä.

Vierailija
132/175 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavoiteläkeikä on hilattu sinne 70-vuotiaaksia niin suurella todennäköisyydellä iso osa viettää viimeisen 10 vuotta työurastaan työttöminä. Voitte sitten miettiä mitä se tekee niille eläkkeille...

Vierailija
133/175 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 35 ja eläkekertymäni on nyt huikeat 83 €. 

Vierailija
134/175 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä tässä Suomen menossa on? Sun palkkaa leikataan veroilla ja eläkemaksuina, mutta et saa mitään jos hengissä säilyt eläkeikään.

Siinä on järkeä nyt eläkkeellä oleville, jonka eläkkeet me maksetaan. Ja siinä on järkeä niille, jotka voivat siitä hyötyä muilla tavoin. Suomi, kuten moni muu länsimaa, tekee hidasta itsemurhaa, ja te äänestätte sen jatkamista.

Miksi sanot 'te' etkä 'me'?

Vierailija
135/175 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 35 ja eläkekertymäni on nyt huikeat 83 €. 

Olen 55v ja minulla 600e.

😂

Vierailija
136/175 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutat sitten veneen alle. Saa tuolla puuroa vähäsen.

Sincc

Vierailija
137/175 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työeläke jokun muutaman euron, yel muutaman satasen. Epäonnea ja sairautta ollut elämässä, eläkkeelle pääsen jonkun arvion mukaan 70 -vuotiaana. Jos elän sinne asti...

Vierailija
138/175 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 33 v enkä ole saanut vielä satastakaan kasaan. Opiskelen nyt kolmatta tutkintoa, kun edelliset (AMK & yliopisto) ei työllistä. 

Vierailija
139/175 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä täytyy olla tosi pieni palkka? Joskus viimeksi kuin tarkistin, niin mulla eläkettä kertyy 50e vuodessa. Eli nyt kun olen ollut reilut 25 vuotta töissä, kertymä on yli 1000e/kk.

Vierailija
140/175 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 33 v enkä ole saanut vielä satastakaan kasaan. Opiskelen nyt kolmatta tutkintoa, kun edelliset (AMK & yliopisto) ei työllistä. 

Eikö noista koulutuksista saa yliopisto 55€ ja AMK 35€..jotenkin tuollainen mielikuva

mies52v