Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävin tarkastamassa kertyneen eläkkeeni verkossa. Olen keski-ikäinen ja olen saanut kasaan 300€/kk :D

Vierailija
09.12.2020 |

Voi laittaa aseen piipun suoraan suuhun siinä vaiheessa kun eläkeikä tulee. Ei mitään mahdollisuutta elää noilla rahoilla.

Kommentit (175)

Vierailija
161/175 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vähän vajaa 300 euroa kasassa. Olen 56v.

Olen sitä ikäpolvea, jolle ei kertynyt eläkettä nuorena (töistä, jotka tehty ennen kuin oli 23v) eikä äitiyslomalta. Lisäksi olen ollut lasten kanssa kotona todella pitkään.

Vierailija
162/175 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirsitupa kirjoitti:

Muistakaa selata kansalaisaloitteita. Siellä on nyt esimerkiksi menossa Rakkaat, kalliit lapset - äitiys- ja vanhempainvapaiden aiheuttanan eläkekarttuman menetyksen kompensaatio eläkkeisiin. Aloite on tehty 24.9 2020.

Erittäin tärkeä eläkkeen nosto heille, jotka joutuivat hoitamaan lapsia eikä päässeet töihin., eikä saaneet lapsia hoitoon. Niitä on isoperheisiäkin paljon, joiden eläke nousisi tällä aloitteella.

Sosiaalietuuksien eläkekarttuma rapauttaa työeläkejärjestelmämme. Työeläkettä tulisi saada ainoastaan palkasta, ei lusmuilusta eikä omien lasten kotihoidosta. Muuten meidän työssäkäyvien taakka käy liian raskaaksi ja into vetää tätä kivirekeä hiippuu.

Vanhempainvapaasta maksetaan muuten jo eläkettä, vaikka minun mielestäni ei pitäisi. "Eläkettä kertyy sosiaalietuuksista, kuten vanhempainvapaasta ja ansiosidonnaisilta työttömyysjaksoilta. Myös kotihoidon tuen ajalta kertyy eläkettä."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/175 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole aika turha ulista siitä että eläkekarttuma on vain muutamia kymppejä tai pari sataa? Karttumasäännöt ovat kuitenkin samat meille kaikille. Siis nykyisin, ennen julkisella puolella oli supereläke-edut. Jos eläkekarttuma on vähäinen, niin ei ole juurikaan tullut oltua eläkettä kerryttävässä työssä.

Varttuneemmilla toki sekin vaikuttaa että 1960 ja -70 lukujen kehitysmaa Suomen pienistä palkoista ei eläke juurikaan karttunut.

Vierailija
164/175 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse hoitajana vanhuspuolella, ikää 55 ja eläkekertymä 400/kk. Voi hyvä tavaton sentään. 3- vuorotöitä en pian enää jaksa, fysiikka romuna. Joudun itse hoidettavaksi, jos eläkeikään asti joutuu raatamaan. Sitä ihanaa eläkeaikaa odotellessa. 🥵

Minäkin olen lähäri. Ikää 56. Eläkekertymä tällä hetkellä 1700 e

Vierailija
165/175 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 42 vuotta ja eläkekertymä 600e, ei naurata. Saman ikäisellä miehellä jo 1200 e, on tosin ollut paremmin palkatuissa töissä eikä ole hoitanut lasta kotona.

Vierailija
166/175 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko eläkejärjestelmä tulisi lakkauttaa vaiheittain tehottomana. Vastuu eläkkeistä tulisi olla yksilöillä itsellään.

Vierailija
167/175 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi oma ökyeläkeläisäitini on maksellut harva se kuukausi tonnin minulle, lapsille, jopa ex-miehelleni. Kun ei ole koronan takia päässyt edes matkustamaan, hänelle kertyy joka kuukausi näköjään tonnikaupalla ekstraa.

Joka tapausessa saa eläkettä paljon enemmän kuin minä ikinä palkkaa, mutta onneksi tosiaan on itse alkanut tulonsiirtotalkoisiin.

Vierailija
168/175 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko olemassa joku minimieläke, jonka saa, vaikka tulot olisi koko elämän ollut 0e? Jos vain säätelisi omasta palkasta eri tileille ja rahastoille niin ne voisi sitten laskea sen mahdollisen minimieläkkeen päälle? Suhtaudun hyvin epäileväisesti eläkejärjestelmään (eläkeikä alkaa 40 vuoden päästä) ja mietin suunnitelmaa, jolla turvata toimeentulo silloin, vaikka koko eläkejärjestelmä olisi jo romahtanut.

Vierailija
169/175 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko olemassa joku minimieläke, jonka saa, vaikka tulot olisi koko elämän ollut 0e? Jos vain säätelisi omasta palkasta eri tileille ja rahastoille niin ne voisi sitten laskea sen mahdollisen minimieläkkeen päälle? Suhtaudun hyvin epäileväisesti eläkejärjestelmään (eläkeikä alkaa 40 vuoden päästä) ja mietin suunnitelmaa, jolla turvata toimeentulo silloin, vaikka koko eläkejärjestelmä olisi jo romahtanut.

En usko, että koko järjestelmä romahtaa, mutta jotain radikaaleja rakennemuutoksia on todennäköisesti tehtävä. Esim. 3k eläkekatto on käytössä monessa muussakin maassa. Pienimpiin eläkkeisiin tuskin voi tulla kovin merkittäviä leikkauksia ihan käytännön syistä, koska alle tonnilla ei selviä tässä maassa hengissä. Eli eiköhän ne leikkaukset koske tavallisimpia 1500-3000 euron eläkkeitä, joista varmaan juustohöylätään joku prosentti pois.

Vierailija
170/175 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko paljon. Itselläni se on 11 € ja ikää hyvin päälle 40 vuotta. 

Vierailija
171/175 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koska alle tonnilla ei selviä tässä maassa hengissä.

Ai? Itse olen selvinnyt jo 15 vuotta noin 850 euron kuukausituloilla. Ja tuostakin menee yli 500 euroa vuokraan.

Vierailija
172/175 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.kela.fi/elaketulo-ja-verotaulukko

Vierailija
173/175 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko eläkejärjestelmä tulisi lakkauttaa vaiheittain tehottomana. Vastuu eläkkeistä tulisi olla yksilöillä itsellään.

Suomen eläkejärjestelmä on hyvä, mutta sen lakkauttaminen on mahdotonta. Eläkekassoissa ei ole varoja maksaa eläkelupaustaan jos kassat lopetetaan. Esimerkiksi minä olen eläkeiän kynnyksellä ja palkkani perusteella kassaan on maksettu vuosikymmenten saatossa niin paljon rahaa että sillä maksaa alhaisellakin sijoitustuotolla eläkkeeni reilusti yli 20 vuotta. Mistä voin nostaa nuo rahat jos kassat lopetetaan?

Vierailija
174/175 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en uskalla edes katsoa :( Olen 35 vuotias sairaanhoitaja.

Sairaanhoitajaksi valmistuin ollessani 24 vuotias. Vuoden olin työelämässä, kunnes tulin raskaaksi. Sain esikoiseni siis 25 vuotiaana. Toinen lapsi syntyi ollessani 28 vuotias (en ole kahden ensimmäisen välissä ollut töissä.) Sitten tein vuoden 50% työaikaa ja 30 vuotiaana sain kaksoset, joista toisella vaikea sairaus. Olen tällä hetkellä lasten kanssa kotona.

Ei, en uskalla katsoa. Ei, en uskalla ajatella edes eläkettä. 

Vierailija
175/175 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi: eläkejärjestelmää ei olla lakkauttamassa. Eläkeyhtiöiden rahastot ovat hyvässä kunnossa, jopa Elonkin, jota nyt tarkkaillaan. Ei ole mitään syytä lakkauttaa, kun parempaakaan systeemiä ei ole. Eläkkeen karttuminen on tasapuolista kaikille työssäkäyville. Keskivertotuloilla tienaa noin 50 e eläkettä vuodessa. Eikä sitä eläkeotetta kannata tuijottaa ennen kuin on täyttänyt 50. Sitten pystyy jo arvioimaan realistisemmin eläkkeen suuruutta. (Jos eläke on viiskymppisenä vain muutama satanen, ei ole töissä paljon viihtynyt.)