Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perinteiset sukupuoliroolit perheessä

Vierailija
09.12.2020 |

Olemme 40-kymppinen pariskunta, jolla 3 lasta (pari teiniä ja alakoululainen). Asumme modernissa omakotitalossa ja olemme hyvissä ammateissa. Meillä on harrastuksia ja elämä mallillaan, ollaan onnellisia. Mutta mietin, onkohan muissa perheissä yhä niin selkeästi perinteiset sukupuoliroolit kuin meillä?r Eli mies käy töissä (myynnin johtotehtävät) kodin ulkopuolella, itse työskentelen markkinointialalla kotoa käsin. Mies vastaa pääosin perheemme taloudesta; tienaa enempi, maksaa laskut, hoitaa vakuutukset, päättää isoista hankinnoista kuten autot, telkkarit, tietokoneet yms.

Itse vastaan omista ja lasten vaatehankinnoista, harrastusvälineistä, leluista, sisustuksesta, kotitaloustarvikkeista, ruokaostoksista jne.

Kotitöistä teen valtaosan. Ruoka, siivoaminen, pyykinpesu on minun vastuulla+isommat lapset avustavat. Mies hoitaa lumityöt, ruohonleikkuut ja muut isommat puutarhahommat (itse istuttelen kukkia ja kastelen niitä. Remontit, maalaukset ja muut kodinhuollot ovat miehen hommia. Toki isommat työt teetetään ulkopuolisilla.

Mies huolehtii pojan joukkuepeliharrastukseen liittyvät asiat, minä tyttöjen harkkakuskaukset ym harrastusasiat. Lähinnä minä autan läksyissä.

Kurinpito on pääosin minun vastuulla, mutta isällä on suurin auktoriteetti. Jos jokin isompi rangaistus tai seuraamus pitää lapsille antaa, siitä päättää mies. Miehellä on yleensäkin aina se viimeinen sana isoissa asioissa. Asioista keskustellaan, mutta mies lopulta päättää. Itse nimenomaan haluan näin. Riitelemme harvoin. Olen sitä mieltä, että mies on perheen pää ja hänellä on siksi suurempi valta ja vastuu päätöksistä.

Haluan myös olla kuuliainen miehelle rakkaudessa. Hän haluaa aika paljon seksiä, enkä kieltäydy kuin joskus terveyssyistä (menkat, flunssa)

Tapamme elää saattaa kullostaa vanhanaikaiselta, mutta ole hyvinkin nykyaikaisia someihmisiä muuten. Perinteiset sukupuoliroolit vain sopii meille.

Kommentit (360)

Vierailija
41/360 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aika perinteinen jako monessa mielessä. Minä teen melkein kaikki ruuat ja käyn ruokakaupassa selvästi enemmän. Tähän toki on aina vaikuttanut mm. työajat ja matkan varrella oleva kauppa. Tiskit jää enemmän miehelle. Pyykki on pääasiassa minun työtä, samoin kuin lasten vaatehankinnat. Auto- ja remonttihommat kuuluu miehelle. Minäkin välillä käytän autoa huollossa, mutta mies on yleensä varannut jo ajan valmiiksi.

Mitään vinksahtanutta valta-asetelmaa meillä ei ole ollenkaan. Mies on kyllä päättänyt yksin autojen ostosta, mutta en näe sitä minään vallan merkkinä, vaan hän on vaan enemmän kiinnostunut autoista. Huonekalukaupassa käydään yhdessä. Mitään suuria päätöksiä meillä ei ole tehty yli 10 vuoteen.

Vierailija
42/360 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kuvottava elämäntapa kyllä. Mutta onneksi löysitte toisenne, ettei kukaan muu joudu kärsimään.

Veikkaan, että heillä on paljon vähemmän kuvotusta aiheuttava elämä kuin sinulla. Kateus nimittäin paistaa sinulla noin vahvasti läpi.

Ajattelitko siis että olen mies joka on kateellinen tuollaisesta kotipalvelijattaresta? 😆

En. Ajattelin, että olet katkera nainen joka on kateellinen rakkaudellisesta perhe-elämästä. Sinulla kun suhteet eivät kestä.

Onko oikeasti ihan mahdoton ajatus että jollakin olisi tasa-arvoinen parisuhde joka olisi kestävä ja rakkaudentäyteinen?

Pointti on, että HEILLE (ap:n perhe) on heidän suhteensa tasa-arvoinen. Sinun mielipiteelläsi ei ole väliä, koska et ole kumpikaan osapuoli siinä parisuhteessa.

Ei, se ei ole tasa-arvoinen. He voivat kokea sen onnelliseksi ja hyväksi, mutta tasa-arvoinen se ei ole. Ap ilmaisee selvästi, että viime kädessä mies päättää.

On se hänelle. Sinä et voi toisen puolesta määrittää mikä on tasa-arvoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/360 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse inhoan ns.perinteisiä miestentöitä ja ihan suosiolla ne annan mieheni ne tehdä. Olen myös sitä mieltä, että jo ihan fyysisten ominaisuuksien vuoksi on paras,että tietyt työt tekee mies. En edes jaksa kantaa, jotain painavia tarvikkeita tms.

Tykkään itse tehdä ruokaa ja leipoa. Siivous meillä on ulkoistettu ja mies sen maksaa. Ostan yleensä lasten vaatteet, kun siitäkin pidän ja miehellä vaatemaku ei aina käy yksiin omani kanssa. Jotenkin harmittaa tämä koko tasa-arvohössötys. Tykkään myös siitä, että mies avaa oven, osaa minulla kukkia ja hemmottelee aina välillä..

.....Joku jo täällä taisikin huomauttaa siiä, että eivät ainoastaan miehet ole syypäitä siihen, että moni nainen joutuu kohtaamaan edelleen epätasa-arvoisuutta (miesten taholta) myös siksi, että on naisia, joka eivät koe tai pidä epätasa-arvoista suhdetta miehen kanssa lainkaan ongelmallisena, vaan joita kuten edellistä antavat ymmärää, että on naisia joita "harmittaa koko tasa-arvo hössötys" 

Vierailija
44/360 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on se normaali ja toimivin tyyli. Nainen on luotu miehestä ja tehty miehelle kumppaniksi. Tuolla tavalla homma toimii ja perheessä on rauha.😀591

Mies52v

Entäs Lilith? Miksi sinulla on sama määrä kylkiluita kuin naisella? Eli lakkaa puhumasta paskaa.

Vierailija
45/360 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kuvottava elämäntapa kyllä. Mutta onneksi löysitte toisenne, ettei kukaan muu joudu kärsimään.

Veikkaan, että heillä on paljon vähemmän kuvotusta aiheuttava elämä kuin sinulla. Kateus nimittäin paistaa sinulla noin vahvasti läpi.

Ajattelitko siis että olen mies joka on kateellinen tuollaisesta kotipalvelijattaresta? 😆

En. Ajattelin, että olet katkera nainen joka on kateellinen rakkaudellisesta perhe-elämästä. Sinulla kun suhteet eivät kestä.

Onko oikeasti ihan mahdoton ajatus että jollakin olisi tasa-arvoinen parisuhde joka olisi kestävä ja rakkaudentäyteinen?

Pointti on, että HEILLE (ap:n perhe) on heidän suhteensa tasa-arvoinen. Sinun mielipiteelläsi ei ole väliä, koska et ole kumpikaan osapuoli siinä parisuhteessa.

Ei, se ei ole tasa-arvoinen. He voivat kokea sen onnelliseksi ja hyväksi, mutta tasa-arvoinen se ei ole. Ap ilmaisee selvästi, että viime kädessä mies päättää.

Kyllä vaan voi.

Vierailija
46/360 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki miehet varsinkaan nuorempi polvi halua tuollaisia rooleja suhteeseen. Olen itse nuori nainen ja uskallan näin sanoa monen miestuttuni ja oman puolisonkin puolesta. Nuoret eivät ole noin vanhanaikaisia yleensä.

Vierailija
47/360 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse inhoan ns.perinteisiä miestentöitä ja ihan suosiolla ne annan mieheni ne tehdä. Olen myös sitä mieltä, että jo ihan fyysisten ominaisuuksien vuoksi on paras,että tietyt työt tekee mies. En edes jaksa kantaa, jotain painavia tarvikkeita tms.

Tykkään itse tehdä ruokaa ja leipoa. Siivous meillä on ulkoistettu ja mies sen maksaa. Ostan yleensä lasten vaatteet, kun siitäkin pidän ja miehellä vaatemaku ei aina käy yksiin omani kanssa. Jotenkin harmittaa tämä koko tasa-arvohössötys. Tykkään myös siitä, että mies avaa oven, osaa minulla kukkia ja hemmottelee aina välillä..

.....Joku jo täällä taisikin huomauttaa siiä, että eivät ainoastaan miehet ole syypäitä siihen, että moni nainen joutuu kohtaamaan edelleen epätasa-arvoisuutta (miesten taholta) myös siksi, että on naisia, joka eivät koe tai pidä epätasa-arvoista suhdetta miehen kanssa lainkaan ongelmallisena, vaan joita kuten edellistä antavat ymmärää, että on naisia joita "harmittaa koko tasa-arvo hössötys" 

Tämä harmittaa itseänikin ihan hirvittävästi. Sitä saa larpata omassa elämässään 50-luvun kotirouvaa jos tykkää, mutta se ei silti tee tasa-arvopyrkimyksistä ”hössötystä”.

Vierailija
48/360 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies 76 kirjoitti:

Perinteisissä sukupuoli rooleissa ei ole mitään väärää, jos kumpikin osapuoli on tyytyväinen!

Ei olekaan. Mutta lasten kannalta asia ei ole noin yksinkertainen. Jos he omaksuvat tuollaisen perhemallin niin pariutuminen tulee olemaan haastavaa.

Miksi olisi? Suomalaiset miehet eivät karsastaisi tuollaista vaimoa, jos ap:llä olisi tytär. Maailmalla on yllin kyllin naisia, joille tuollainen perhe-elämä kävisi myös, jos ap:löä olisi poika. Vai kuvittelitko, että vain naiset pariutuvat ulkomaalaisten kanssa?

Älä yleistä. Oma mieheni ei ikimaailmassa suostuisi tuollaiseen suhteeseen. Kyllä, uskallan puhua hänen puolestaan.

Sanotaan sitten, että riittävän moni suomalainen mies ei karsastaisi tuollaista vaimoa, joten valinnan varaa pariutumiseen löytyisi. Nyt loppui sinulta mussuttamisen aihe.

Vierailija
49/360 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät kaikki miehet varsinkaan nuorempi polvi halua tuollaisia rooleja suhteeseen. Olen itse nuori nainen ja uskallan näin sanoa monen miestuttuni ja oman puolisonkin puolesta. Nuoret eivät ole noin vanhanaikaisia yleensä.

Jep. Ensin joutuu maksamaan kaiken itse, eli joutuu tienaamaan kahden edestä ja sitten joutuu vielä päättämään naisenkin edestä asiat ihan kuin tämä olisi lapsi tai vähä-älyinen. Normaali mies haluaa ihan normaaliälyisen kumppanin.

Vierailija
50/360 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies 76 kirjoitti:

Perinteisissä sukupuoli rooleissa ei ole mitään väärää, jos kumpikin osapuoli on tyytyväinen!

Ei olekaan. Mutta lasten kannalta asia ei ole noin yksinkertainen. Jos he omaksuvat tuollaisen perhemallin niin pariutuminen tulee olemaan haastavaa.

Olet oikeassa. Kasvoin itse vastaavankaltaisessa perheidyllissä ja kun aloin haaveilla perheestä ja lapsista, jouduin toteamaan, että se on todella haastavaa. Enemmistö tarjolla olevista kumppaniehdokkaista oli aivan kelvottomia. He olivat kokeilleet perhe-elämää useita kertoja, siinä epäonnistuen.

Minulle ei oikeastaan jäänyt muuta vaihtoehtoa, kuin etsiä kumppani aivan erilaisesta kulttuurista ja sitten löysynkin nuoren, kauniin ja todella mahtavan vaimon. Lapsemme ovat erittäin hyvännäköisiä ja fiksuja.

Entäs kun vaimosi huomaa ettei ole mitään syytä olla sinun päätäntävaltasi alla? Että Suomessa voi olla ihan itsenäinen nainen ja päättää aikuisena omista asioistaan?

Kasvatitteko lapsenne tuohon perhemalliin?

Ei vaimoni ole minun päätäntävallan alla. Hän tekee päätökset tietyistä asioista ja minä taas toisista. Päätämme myös yhdessä monista asioista.

Minun korvaan ja myös kokemuksieni mukaan "itsenäinen nainen" on oikeasti vain niin hankala ihmisenä, että siksi joutuu elämään "itsenäisenä", eli käytännössä yksinäisyydessä.

Lapsemme on kasvatettu kunnioittamaan ja rakastamaan.

Vierailija
51/360 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nytkö sanojen merkityksenkin saa päättää ihan itse?

Vierailija
52/360 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies 76 kirjoitti:

Miksi olisi? Suomalaiset miehet eivät karsastaisi tuollaista vaimoa, jos ap:llä olisi tytär. Maailmalla on yllin kyllin naisia, joille tuollainen perhe-elämä kävisi myös, jos ap:löä olisi poika. Vai kuvittelitko, että vain naiset pariutuvat ulkomaalaisten kanssa?

Älä yleistä. Oma mieheni ei ikimaailmassa suostuisi tuollaiseen suhteeseen. Kyllä, uskallan puhua hänen puolestaan.

Sanotaan sitten, että riittävän moni suomalainen mies ei karsastaisi tuollaista vaimoa, joten valinnan varaa pariutumiseen löytyisi. Nyt loppui sinulta mussuttamisen aihe.

Minkä ihmeen marttyyrinviitan siitä saa kun on polvillaan toisen ihmisen edessä palvelemassa ja kysymässä kelpaisiko kuuma suuhoito ja kylmä olut sen jälkeen kun olet tehnyt oi niin vaativia päätöksiä kun en minä kaunista pientä päätäni sellaisilla asioilla vaivaa? Pahimmillaan vielä niin että tuo itse talouteen puolet rahoista, tekee yli puolet kotitöistä ja sitten pitää vielä keulia nettipalstoilla sillä että kun minä olen niiiin alistuva ja hyvä vaimo. Toivon helvetisti että siitä saa paljon marttyyripisteitä jonnekin omaan kassaan, koska mitään hiton järkeä tuossa ei ole.

Vierailija
53/360 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi on parempi? Kymmentuhatvuotinen roolien hioutuminen ja geeneihin iskostunut malli vai nykyajan sekopäiden keksimät höysteiset teoriat, mitkä ristiriitaisina aihettavat mielenterveydellisiä ongelmia ja valvomoihin turvaamista.

Vierailija
54/360 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vaan voi.

Voithan sinä tietysti yrittää, mutta ei sillä ole mitään merkitystä koska et ole osapuoli. Voit ihan rauhassa surista mitä suriset. Määrittämistä se ei ole.

Vierailija
55/360 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on se normaali ja toimivin tyyli. Nainen on luotu miehestä ja tehty miehelle kumppaniksi. Tuolla tavalla homma toimii ja perheessä on rauha.😀591

Mies52v

Entäs Lilith? Miksi sinulla on sama määrä kylkiluita kuin naisella? Eli lakkaa puhumasta paskaa.

Lilith oli taru olento ja vaikka olisikin ollut todellinen hän oli luuseri.

""Nimi on mainittu Raamatussa ainoastaan  yhdessä kohdassa Jesajan kirjassa (Jes. 34:14), jossa se on kahdeksan epäpuhtaan eläimen luettelon keskellä. Nimeen on liitetty määre "öinen velhotar" (käännös 1992).""

mies52v

Vierailija
56/360 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies 76 kirjoitti:

Olet oikeassa. Kasvoin itse vastaavankaltaisessa perheidyllissä ja kun aloin haaveilla perheestä ja lapsista, jouduin toteamaan, että se on todella haastavaa. Enemmistö tarjolla olevista kumppaniehdokkaista oli aivan kelvottomia. He olivat kokeilleet perhe-elämää useita kertoja, siinä epäonnistuen.

Minulle ei oikeastaan jäänyt muuta vaihtoehtoa, kuin etsiä kumppani aivan erilaisesta kulttuurista ja sitten löysynkin nuoren, kauniin ja todella mahtavan vaimon. Lapsemme ovat erittäin hyvännäköisiä ja fiksuja.

Entäs kun vaimosi huomaa ettei ole mitään syytä olla sinun päätäntävaltasi alla? Että Suomessa voi olla ihan itsenäinen nainen ja päättää aikuisena omista asioistaan?

Kasvatitteko lapsenne tuohon perhemalliin?

Ei vaimoni ole minun päätäntävallan alla. Hän tekee päätökset tietyistä asioista ja minä taas toisista. Päätämme myös yhdessä monista asioista.

Minun korvaan ja myös kokemuksieni mukaan "itsenäinen nainen" on oikeasti vain niin hankala ihmisenä, että siksi joutuu elämään "itsenäisenä", eli käytännössä yksinäisyydessä.

Lapsemme on kasvatettu kunnioittamaan ja rakastamaan.

Oletko sinä itsenäinen mies, vai jonkun holhonnan alla? Minä olen itsenäinen nainen, elän rakkaudentäyteisessä parisuhteessa ihanan miehen kanssa jossa päätämme yhteisistä asioista yhdessä, omista asioistaan voi päättää kumpikin ihan itse, aikuisia tässä ollaan.

Vierailija
57/360 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nytkö sanojen merkityksenkin saa päättää ihan itse?

Jos kuuntelen intersektionaalista vasemmistoa, niin ilmeisesti saa. Mies voi synnyttää ja nainen siittää ja sitä rataa.

Vierailija
58/360 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies52v

Lilith oli taru olento ja vaikka olisikin ollut todellinen hän oli luuseri.

""Nimi on mainittu Raamatussa ainoastaan  yhdessä kohdassa Jesajan kirjassa (Jes. 34:14), jossa se on kahdeksan epäpuhtaan eläimen luettelon keskellä. Nimeen on liitetty määre "öinen velhotar" (käännös 1992).""

mies52v

Kaikki ne ovat taruolentoja, mies52v-rakas. Lilith ei halunnut alistua Aatamille, vaan hän halusi olla tasa-arvoinen ja lähti kävelemään. Aatami itki tästä Jumalalle joka sitten teki Aatamille tämän kylkiluusta ihan oman alistuvan pikkuvaimon. Eli miksi miehillä on sama määrä kylkiluita kuin naisilla? Eikö teillä ole siellä seurakunnassa ihan omia palstoja jolle spämmätä uskontoa?

Vierailija
59/360 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies 76 kirjoitti:

Minkä ihmeen marttyyrinviitan siitä saa kun on polvillaan toisen ihmisen edessä palvelemassa ja kysymässä kelpaisiko kuuma suuhoito ja kylmä olut sen jälkeen kun olet tehnyt oi niin vaativia päätöksiä kun en minä kaunista pientä päätäni sellaisilla asioilla vaivaa? Pahimmillaan vielä niin että tuo itse talouteen puolet rahoista, tekee yli puolet kotitöistä ja sitten pitää vielä keulia nettipalstoilla sillä että kun minä olen niiiin alistuva ja hyvä vaimo. Toivon helvetisti että siitä saa paljon marttyyripisteitä jonnekin omaan kassaan, koska mitään hiton järkeä tuossa ei ole.

Saat olla kaikessa rauahassa tuota mieltä, mutta sillä ei ole mitään merkitystä koska et ole suhteen osapuoli.

Vierailija
60/360 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi on parempi? Kymmentuhatvuotinen roolien hioutuminen ja geeneihin iskostunut malli vai nykyajan sekopäiden keksimät höysteiset teoriat, mitkä ristiriitaisina aihettavat mielenterveydellisiä ongelmia ja valvomoihin turvaamista.

Maailma on ihan joka mittarilla parempi paikka tänään kuin oli vaikka 100 vuotta sitten. Miksi luulet että mielenterveysongelmat olisivat jotenkin lisääntyneet? Saati että tasa-arvo ei olisi parempi vaihtoehto? Miksi nimität sekopäiksi tasa-arvon kannattajia? Eikö argumenttisi ole tarpeeksi vakuuttava muuten?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi