Perinteiset sukupuoliroolit perheessä
Olemme 40-kymppinen pariskunta, jolla 3 lasta (pari teiniä ja alakoululainen). Asumme modernissa omakotitalossa ja olemme hyvissä ammateissa. Meillä on harrastuksia ja elämä mallillaan, ollaan onnellisia. Mutta mietin, onkohan muissa perheissä yhä niin selkeästi perinteiset sukupuoliroolit kuin meillä?r Eli mies käy töissä (myynnin johtotehtävät) kodin ulkopuolella, itse työskentelen markkinointialalla kotoa käsin. Mies vastaa pääosin perheemme taloudesta; tienaa enempi, maksaa laskut, hoitaa vakuutukset, päättää isoista hankinnoista kuten autot, telkkarit, tietokoneet yms.
Itse vastaan omista ja lasten vaatehankinnoista, harrastusvälineistä, leluista, sisustuksesta, kotitaloustarvikkeista, ruokaostoksista jne.
Kotitöistä teen valtaosan. Ruoka, siivoaminen, pyykinpesu on minun vastuulla+isommat lapset avustavat. Mies hoitaa lumityöt, ruohonleikkuut ja muut isommat puutarhahommat (itse istuttelen kukkia ja kastelen niitä. Remontit, maalaukset ja muut kodinhuollot ovat miehen hommia. Toki isommat työt teetetään ulkopuolisilla.
Mies huolehtii pojan joukkuepeliharrastukseen liittyvät asiat, minä tyttöjen harkkakuskaukset ym harrastusasiat. Lähinnä minä autan läksyissä.
Kurinpito on pääosin minun vastuulla, mutta isällä on suurin auktoriteetti. Jos jokin isompi rangaistus tai seuraamus pitää lapsille antaa, siitä päättää mies. Miehellä on yleensäkin aina se viimeinen sana isoissa asioissa. Asioista keskustellaan, mutta mies lopulta päättää. Itse nimenomaan haluan näin. Riitelemme harvoin. Olen sitä mieltä, että mies on perheen pää ja hänellä on siksi suurempi valta ja vastuu päätöksistä.
Haluan myös olla kuuliainen miehelle rakkaudessa. Hän haluaa aika paljon seksiä, enkä kieltäydy kuin joskus terveyssyistä (menkat, flunssa)
Tapamme elää saattaa kullostaa vanhanaikaiselta, mutta ole hyvinkin nykyaikaisia someihmisiä muuten. Perinteiset sukupuoliroolit vain sopii meille.
Kommentit (360)
Meillä on juuri sellainen paljonparjattu perinteisiä rooleja ylläpitävä perhe. En kuitenkaan koe tippaakaan että meillä mies on perheenpää tai että hänen tulisi saada päättää asioista yksin.
Mies on menestynyt yrittäjä, painaa pitkää päivää (nykyää paljon kotona, mutta matkustaa jonkun verran), tarvitsee lisäksi paljon omaa aikaa harrastuksilleen. Minä olen puhtaasti kotirouva, vaikkakin akateeminen tutkintokin löytyy. Asumme mukavasti kerrostalossa. Lapset ovat alakouluikäisiä. Rahaa on ja sitä saa käyttää ihan vapaasti mihin haluaa ilman mitään kyselyitä. Jos haluan ostaa uuden auton tai veneen, ostan sellaisen, en minä siihen kenenkään lupia tarvitse. Minä siivoan koska tykkään siitä, mies siivoaa jos huomaa jonkun epäkohdan, pesula pesee vaativammat pyykit. Ruoat tilataan aika pitkälti valmiina.
Meillä ei mies ole perheen pää, olemme tiimi. On selvää että minä huolehdin lasten menoista koska minun aikatauluni on paljon joustavampi. Huolehdin myös lasten läksyistä. Mutta kun olin kipeänä niin kyllä mies siirsi tärkeän kokouksen viedäkseen lapsen puheterapiaan. Meillä kumpikaan ei tee perhettä koskevia päätöksiä yksin, vaan ne päätetään yhdessä. Koen todella vieraaksi ajatuksen että olisin joku kakkostason ihminen omassa elämässäni.
Mies hoitaa talousasiat koska se on hänen työnsä, minun ammattitaitoni on toisaalla.
Feministejä olemme molemmat. Lapsille opetamme neutraalia suhtautumista sukupuoliin, meillä on lähipiirissä myös koti-isä, joten en usko että lapset kokevat painetta meidän puoleltamme sukupuolirooleihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kuvottava elämäntapa kyllä. Mutta onneksi löysitte toisenne, ettei kukaan muu joudu kärsimään.
Veikkaan, että heillä on paljon vähemmän kuvotusta aiheuttava elämä kuin sinulla. Kateus nimittäin paistaa sinulla noin vahvasti läpi.
Ajattelitko siis että olen mies joka on kateellinen tuollaisesta kotipalvelijattaresta? 😆
En. Ajattelin, että olet katkera nainen joka on kateellinen rakkaudellisesta perhe-elämästä. Sinulla kun suhteet eivät kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kuvottava elämäntapa kyllä. Mutta onneksi löysitte toisenne, ettei kukaan muu joudu kärsimään.
Veikkaan, että heillä on paljon vähemmän kuvotusta aiheuttava elämä kuin sinulla. Kateus nimittäin paistaa sinulla noin vahvasti läpi.
Ajattelitko siis että olen mies joka on kateellinen tuollaisesta kotipalvelijattaresta? 😆
En. Ajattelin, että olet katkera nainen joka on kateellinen rakkaudellisesta perhe-elämästä. Sinulla kun suhteet eivät kestä.
Onko oikeasti ihan mahdoton ajatus että jollakin olisi tasa-arvoinen parisuhde joka olisi kestävä ja rakkaudentäyteinen?
Vierailija kirjoitti:
Mies 76 kirjoitti:
Perinteisissä sukupuoli rooleissa ei ole mitään väärää, jos kumpikin osapuoli on tyytyväinen!
Ei olekaan. Mutta lasten kannalta asia ei ole noin yksinkertainen. Jos he omaksuvat tuollaisen perhemallin niin pariutuminen tulee olemaan haastavaa.
Totta. - Sukupuolten tasa-arvo on ideaali. Vaikka oman näppituntumasni mukaan se on edelleen isoin haaste miehille.
Naiset haluavat kumppanikseen kanssaan hyvin tasa-arvoisen kumppanin tai hänet, jota AP kuvasi ... jolla on yleensäkin aina se viimeinen sana isoissa asioissa. Asioista keskustellaan, mutta mies lopulta päättää. Itse nimenomaan haluan näin. Riitelemme harvoin. Olen sitä mieltä, että mies on perheen pää ja hänellä on siksi suurempi valta ja vastuu päätöksistä." - Tai sama yksinekrtaistaen: Moni nainen on mieluummin sinkkuna kuin perheen pää ja suurimman vastuun kantaja.
Tehkää miten teette, mut älkää siirtäkö samaa ajattelutapaa lapsille, esim jaottele tyttöjen ja poikien kotitöitä tai sanoko mitään "tytöt ei sovellu johtajiksi" "pojat ei itke" tyyppistä. Ja korostakaa, et on monia tapoja olla parisuhteessa, koska lapset herkästi ottaa mallia kotoa. Ainakaan mun mielestä ei oo hyvä esimerkki lapsille, että toinen päättää aina isoista asioista.
Muutenkin kuulostaa oudolta, että et haluu olla mukana tekemässä isoja päätöksiä. Luuletko olevasi liian tyhmä tekemään päätöksiä? Ja oudolta kuulostaa sekin, että sun mies ei anna sun päättää
Vierailija kirjoitti:
Mies 76 kirjoitti:
Perinteisissä sukupuoli rooleissa ei ole mitään väärää, jos kumpikin osapuoli on tyytyväinen!
Ei olekaan. Mutta lasten kannalta asia ei ole noin yksinkertainen. Jos he omaksuvat tuollaisen perhemallin niin pariutuminen tulee olemaan haastavaa.
Miksi olisi? Suomalaiset miehet eivät karsastaisi tuollaista vaimoa, jos ap:llä olisi tytär. Maailmalla on yllin kyllin naisia, joille tuollainen perhe-elämä kävisi myös, jos ap:löä olisi poika. Vai kuvittelitko, että vain naiset pariutuvat ulkomaalaisten kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti ihan mahdoton ajatus että jollakin olisi tasa-arvoinen parisuhde joka olisi kestävä ja rakkaudentäyteinen?
Pointti on, että HEILLE (ap:n perhe) on heidän suhteensa tasa-arvoinen. Sinun mielipiteelläsi ei ole väliä, koska et ole kumpikaan osapuoli siinä parisuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies 76 kirjoitti:
Miksi olisi? Suomalaiset miehet eivät karsastaisi tuollaista vaimoa, jos ap:llä olisi tytär. Maailmalla on yllin kyllin naisia, joille tuollainen perhe-elämä kävisi myös, jos ap:löä olisi poika. Vai kuvittelitko, että vain naiset pariutuvat ulkomaalaisten kanssa?
Miksei voisi kasvattaa lasta sillä lailla että voisi löytää kumppanin ihan normaaleista omista piireistään, eikä tarvitsisi lähteä ulkomaille?
Ps. Jenkkimiehen kanssa 16v naimisissa ja ihan tasa-arvoisia ollaan
Tuota romantisoivat naiset ei usein kai tajua että jossain vaiheessa se mies tulee tekemään jonkun tyhmän päätöksen - ja et voi estää sitä. Tai ei edes tyhmää päätöstä, vaan jotain mitä ette oikeasti halua. Mitäs sitten?
Vierailija kirjoitti:
Mies 76 kirjoitti:
Olet oikeassa. Kasvoin itse vastaavankaltaisessa perheidyllissä ja kun aloin haaveilla perheestä ja lapsista, jouduin toteamaan, että se on todella haastavaa. Enemmistö tarjolla olevista kumppaniehdokkaista oli aivan kelvottomia. He olivat kokeilleet perhe-elämää useita kertoja, siinä epäonnistuen.
Minulle ei oikeastaan jäänyt muuta vaihtoehtoa, kuin etsiä kumppani aivan erilaisesta kulttuurista ja sitten löysynkin nuoren, kauniin ja todella mahtavan vaimon. Lapsemme ovat erittäin hyvännäköisiä ja fiksuja.
Vierailija kirjoitti:
Tuota romantisoivat naiset ei usein kai tajua että jossain vaiheessa se mies tulee tekemään jonkun tyhmän päätöksen - ja et voi estää sitä. Tai ei edes tyhmää päätöstä, vaan jotain mitä ette oikeasti halua. Mitäs sitten?
Puhumattakaan sitä että kun on yksin vastuussa myös toisesta aikuisesta ja lapsista, töistään ja talosta niin se voi käydä rankaksi ajan myötä. Nämä johtavat monesti myös pettämisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies 76 kirjoitti:
Olet oikeassa. Kasvoin itse vastaavankaltaisessa perheidyllissä ja kun aloin haaveilla perheestä ja lapsista, jouduin toteamaan, että se on todella haastavaa. Enemmistö tarjolla olevista kumppaniehdokkaista oli aivan kelvottomia. He olivat kokeilleet perhe-elämää useita kertoja, siinä epäonnistuen.
Minulle ei oikeastaan jäänyt muuta vaihtoehtoa, kuin etsiä kumppani aivan erilaisesta kulttuurista ja sitten löysynkin nuoren, kauniin ja todella mahtavan vaimon. Lapsemme ovat erittäin hyvännäköisiä ja fiksuja.
Entäs kun vaimosi huomaa ettei ole mitään syytä olla sinun päätäntävaltasi alla? Että Suomessa voi olla ihan itsenäinen nainen ja päättää aikuisena omista asioistaan?
Kasvatitteko lapsenne tuohon perhemalliin?
Itse inhoan ns.perinteisiä miestentöitä ja ihan suosiolla ne annan mieheni ne tehdä. Olen myös sitä mieltä, että jo ihan fyysisten ominaisuuksien vuoksi on paras,että tietyt työt tekee mies. En edes jaksa kantaa, jotain painavia tarvikkeita tms.
Tykkään itse tehdä ruokaa ja leipoa. Siivous meillä on ulkoistettu ja mies sen maksaa. Ostan yleensä lasten vaatteet, kun siitäkin pidän ja miehellä vaatemaku ei aina käy yksiin omani kanssa. Jotenkin harmittaa tämä koko tasa-arvohössötys. Tykkään myös siitä, että mies avaa oven, osaa minulla kukkia ja hemmottelee aina välillä..
Kaipa jokainen perhe elää heille hyväksi koetulla tavalla. Lähinnä mietityttää tuo kun sanoit että annat seksiä miehelle lähes aina. Etkö sitten itse haluaisi? Teet sen pelkästään miehen takia? Ika sairasta, jos valta-asettelu on sellainen, jossa toinen tekee kaikkensa, jopa ylirajojen meneviä asioita toisen eteen.
Tyttäresi ottaa mallia sinulta ja pojat isältä. Ei kuulosta hyvältä noilla lähtökohdilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies 76 kirjoitti:
Älä yleistä. Oma mieheni ei ikimaailmassa suostuisi tuollaiseen suhteeseen. Kyllä, uskallan puhua hänen puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti on, että HEILLE (ap:n perhe) on heidän suhteensa tasa-arvoinen. Sinun mielipiteelläsi ei ole väliä, koska et ole kumpikaan osapuoli siinä parisuhteessa.
Ei, se ei ole tasa-arvoinen. He voivat kokea sen onnelliseksi ja hyväksi, mutta tasa-arvoinen se ei ole. Ap ilmaisee selvästi, että viime kädessä mies päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies 76 kirjoitti:
Miksei voisi kasvattaa lasta sillä lailla että voisi löytää kumppanin ihan normaaleista omista piireistään, eikä tarvitsisi lähteä ulkomaille?
Ps. Jenkkimiehen kanssa 16v naimisissa ja ihan tasa-arvoisia ollaan
Kai sitä voisi, mutta kun ei täydy.
Vierailija kirjoitti:
Itse inhoan ns.perinteisiä miestentöitä ja ihan suosiolla ne annan mieheni ne tehdä. Olen myös sitä mieltä, että jo ihan fyysisten ominaisuuksien vuoksi on paras,että tietyt työt tekee mies. En edes jaksa kantaa, jotain painavia tarvikkeita tms.
Tykkään itse tehdä ruokaa ja leipoa. Siivous meillä on ulkoistettu ja mies sen maksaa. Ostan yleensä lasten vaatteet, kun siitäkin pidän ja miehellä vaatemaku ei aina käy yksiin omani kanssa. Jotenkin harmittaa tämä koko tasa-arvohössötys. Tykkään myös siitä, että mies avaa oven, osaa minulla kukkia ja hemmottelee aina välillä..
Tasa-arvohössötys? Sinäkö mielelläsi antaisit miehellesi luvan päättää raha-asioistasi, äänioikeutesi, antaisit pois mahdollisuutesi kouluttautua, käydä työssä, luoda uraa, mahdollisuutesi tehdä poliisille ilmoitus ja erota jos miehesi raiskaa tai pahoinpitelee sinua? Ja jos oikein mietitään, niin itseasiassa et olisi todennäköisesti edes itse saanut valita kumppaniasi, vaan isäsi olisi valinnut sen sinun puolestasi. Mutta leivo sinä siellä pipareita ja ihmettele tasa-arvohössötystä.