Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äskeisen dokumentin innostamana, mikset eroa kirkosta?

Vierailija
26.04.2014 |

Kysyn sitä yhtä lailla itseltäni kuin teiltä muiltakin.

Miksen eroa?

Aiemmin en ole koko asialle juuri ajatusta uhrannut, muuta kuin jotenkin olen pitänyt itsestään selvänä sitä, että lapset "pitää" kastaa kirkkoon, meillä "piti" olla kirkkohäät jne. Mitään muuta syytä ei ole.

Eroaisin tällä sekunnilla, jollei lapseni olisi menossa rippileirille tänä kesänä. Hän on jo ollut useissa tapaamissa, juhlia suunnitellaan täyttä päätä, joten on ehkä vähän huono hetki äitimuorin kokea tämmöinen "herääminen"...

Tosin leirille kai pääsee käsittääkseni siitä huolimatta, mutta päätös tuntuu silti isolta.

Miksei muut eroa tai miksi erosivat, kysytään niinkin päin.

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 15:49"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 15:23"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 15:13"]

Ap tässä taas. Missään nimessä syyni kirkosta eroamiseen ei ole raha. Tähän asti olen ne pikkurahat mukisematta maksanut ja syyni ovat kirjaimelleen samat kuin vastaajalla numero 5, paitsi etten missään vaiheessa ole ajatellut, että se kaikki olisi totta. Sen verran olen ajatuksen tasolla kuitenkin käsitellyt ja kyseenalaistanut asioita. Tämä on ensi kerta kun tunnen jotain tarvetta konkreettiseen tekoon, siis eroamiseen.

Uskonto on minusta tavallaan tosi kaunis asia, pidän esim. kirkoista ja hengellisestä musiikista. Tämän laimean pitämisen takana ei kuitenkaan ole koskaan ollut minkäänlaista vakaumusta.

Olen puhunut lapsille harvakseen Jumalasta ja taivaasta, juuri siksi, että minusta niin "kuuluu" tehdä, kun kerran luterilaisia ollaan, ja tuntenut aina itseni tyhmäksi ja samoin tuntenut aliarvioivani myös lapsen älyä.

Joo, mulla on varmaan syytä erota, kun itsenkin ajattelen tätä kunnolla. Jotenkin nolottaa, jopa, miksen ole tätä ennen asiaa enempää kyseenalaistanut?

En osaa sanoa järjestöä, joka olisi ei-kristillinen ja silti auttaisi, mutta uskon niitä silti olevan. Eikä se, että kirkon helmassa on paljon auttavia tahoja, tee niistä saduista yhtään enempää totta. En halua enää opettaa lapsilleni ja itse teeskennellä, että uskonto on minulle tärkeää, kun se ei ole, eikä tule koskaan olemaan.

[/quote] Usko on uskoa, niin sanotaan kristittyjen pyhässä kirjassakin, mutta sinulla ei ole sen vertaa itselläsi annettu ydintiedon jyväsiä, että voisit kutsua niitä saduiksi. Myyttejä osa, osa legendoja, mutta ne eivät ole synonyymejä sadulle.

Jeesus on tieteen näkemykselläkin historiallinen hahmo. On lukuisia kirjoituksia hänen ihmeteoistaan, ne ovat myyttejä, mutteivät satuja. Lisäksi on mysteeri, mistä sen ajan "tavallinen" juutalainen puusepän poika tunsi kaikki kirjoitukset ja siteerasi niitä, kuin oppinut.

Jokainen meistä uskoo enemmän tai vähemmän jotain, mikä ei pohjaa tieteelliseen ajatteluun, ja jota tiede ei tunnusta. Toisilla se on luontaishoidot, toisilla uskomus voin ja kerman terveellisyydestä, toisilla vakaa usko ruusu/merisuolan haitattomuuteen, yhden mielestä rokotteet ovat täyttä soopaa jne.

[/quote]

Olet lukenut liikaa satukirjoja. Koko raamattu on puhdasta satua. Ei sen kummempi kuin joku Harry Potter kirja. 

Ei ne asiat ole sen todempia kuin joku Zeus tai Odin. Ne on ihmisten keksimiä tarinoita jotka ovat puhdasta mielikuvituksen tuotetta. Mielenkiintoisia toki, mutta terve älykäs ihminen tajuaa mikä on todellisuutta ja mikä satua

[/quote]Sitä, kun et sinä voi tietää, että onko se totta vai harhaa. En minäkään, mutta minä uskon täydestä sydämestäni Jumalaan ja siihen taas on vaikuttanut moni asia.

Raamatusta lienet väärä henkilö kertomaan minulle, mikäli et ole lukenut sitä. Jos olet älykäs ja järkevä, niin käsittänet, ettet voi arvostella teosta, jos et ole itse lukenut. Itse olen lukenut. Useasti ja monelta kantilta.

Vierailija
42/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 15:38"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 15:00"]

Anna minulle joku esimerkki jostain ateistiseen lähtökohtaan pohjaavasta humanistisesta laitoksesta, joka tekee tällaista samaa? Palvelua jäsenille ja jäsenettömille. Sellaista ei ole.

[/quote]

Siinä olet varmasti oikeassa, että "ateistiseen lähtökohtaan pohjaavia avustusjärjestöjä" tuskin on, koska ateismi ei ole mikään yhtenäinen aate, joka velvoittaisi ihmisiä mihinkään. Sen sijaan maailmankatsomuksellisesti sitoutumattomia järjestöjä kyllä on olemassa.
Uskonnosta riippumartonta avustustoimintaa järjestää mm. SPR.

[/quote]

Varmasti menee. Kun saa kuulla että tuttu ja korkeasti koulutettu onkin mielisairas niin kyllähän se vähän hämmästyttää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyllistämisenä koin sen, että jokainen heittää tuon avustusjärjestöpointin. Ikään kuin olisi pakko nyt vaan niellä se kaikki muukin, jos haluaa, että hädänalaiset edelleen saa apua.

Voi kun Raamattu olisikin vain todennut, että jokin suuri loi jotain suurta. Se olisi vielä nieltävissä vaikka jo siinäkin mennään oletuksissa liian pitkälle. Siellä mainitaan paljon muutakin, vaikka ei liene itse teoksen vika, miten sitä on historian aikana vääristelty ja käytetty tekosyynä kaikenlaisille teoille.

ap

Vierailija
44/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 15:20"]

Ihmiset sitä hyvää työtä tekee, ei jumala. Miksi pitää uskoa jotain tiettyä satua, ainakin näennäisesti kuulumalla kirkkoon tai muuten on jotenkin huonompi ihminen?

Minä haluan tulea hyviä asioita mutta haluan myös kyseenalaistaa. Jos kukaan ei tee niin, kirkoilla on aina mahdollisuus pitää satunsa voimassa, koska ovat niin hyviä ja auttavaisia.

[/quote]

No ihmiset ihmiset! Esim. minun maksamallani kirkollisverolla. En ole väittänytkään, että lähetän kirkollisverorahani suoraan taivaaseen itse Jumalalle, joka sitten ihmetekona muuttaa pululauman iltapäiväkerhoksi! Ni-men-o-maan kannatan kirkon työtä, siis.

Vierailija
45/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, minusta olisi mielenkiintiosta tutustua sellaisen yrityksen/järjestön toimintaan, joka laaja-alaisesti tukee ihmisiä heidän omass aelämässään (valtion tai kunnan lisäksi). Ja ei siis tue pelkästään niitä ihmisiä, jotka ovat jollain tavalla "syrjäytymisvaarassa". Ja vieläpä ilman sellaista laskua, joka kattaisi kaikki kulut.

Kirkko kun on perheen halutessa mukana tupaantulijaisissa (kodin siunaus), lapsen syntymässä (kaveri, yh:lta kuulin, että diakoni oli tukihenkilönä synnytyksessäja toinen diakoni hoiti synnytyksen ajan vanhempaa lasta)
, ristiäisissä, lähettää 1-4-vuotiaille onnittelukortteja, esikoisen saaneiden ryhmät, perhekerhot, perheleirit, kotikäyntejä väsyneille vanhemmille ilman sossun "valvovaa silmää", isompien lasten kerhoja, leirejä, tapahtumia, sururyhmiä lapsille, avioeron kokeneille lapsille ryhmiä

Nuorille toimintaa, retkiä, leirejä, läsnäolevia aikuisia, ihmissuhdekoulutusta, läksykerhoja, tukea oppimiseen, Ovat mukana Saapas-toiminnassa, auttavat humaltuneita nuoria, toimivat vanhemman ja lapsen välisissä ridoissa sovittelijana yms, yms.

rippileirit, isostoiminta, partion tukeminen, harrastusryhmät

Aikuisille ryhmiä, sinkkutoimintaa, retkiä, leirejä, retriittejä, vertaistukea mm. itsemurhan läheisille, masentuneille, sururyhmiä, eroryhmiä, ryhmiä (avo)vaimoille ja (avo)miehille, ryhmiä lapsettomille,

Kehitysvammatoimintaa ja vertaistukea niin vanhemmille kuin muille perheenjäsenille, kerhoja, leirejä, tukihenkilöitä

Eläkkeelle jäävien ryhmiä, tuetaan siis uudessa elämänvaiheessa jälleen,

vanhusten kerhoja, leirejä, kotikäyntejä, jumalanpalveluksia ja hartauksia vanhainkodeissa ja palvelulaitoksissa, siis paikoissa joissa ei enää oikein kirkkoon pääse kunnon vuoksi, mutta tuollakaan ei ole pakko osallistua, jos ei halua

laulutilaisuuksia, maalausryhmiä, talkoita, juhlapyhien aikaan tapahtumia heille, joilla ei välttämättä ole omia läheisiä kutsumassa kotiinsa

Vähäinen ei myöskään ole kulttuurillinen puoli. Vaikkakin osa ( ja vain osa) rahoista tulee museovirastolta yms, niin pitävät huolta vanhoista kirkoista ym. rakennuksista, jotka ovat osa suurta kultuuriperimää

todellakin kiinnostaisi tietää, että mikä muu järjestö olisi niin paljon ihmistä lähellä ja ihmisen puolella. Oma asia tietenkin on se, että viitsiikö kirkon tilaisuuksiin osallistua.

Vierailija
46/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 15:52"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 15:25"]

Ai niin, nro 13 jatkaa, itse uskot auttavia järjestöjä olevan, vaikka et ole asiaa mistään tarkistanut, eikä sinulla ole sellaista tahoa antaa. Ihminen on rakennettu uskomaan asioita. Meidän arkiajattelumme pohjaa lähes tyystin uskomuksiin. Suklaasta tulee finnejä, lisäaineet ovat pahasta ja niin edelleen.

[/quote]

Ei noi ole uskomusta. Suklaa lisää finnien tuloa. Tietenkään se ei niitä yksin aiheuta. Lisäaineet eivät ole terveellisiä, mutta suurin osa lisäaineista ei ole myöskään pieninä määrinä juurikaan haitallisia. 

Noita ei voi verrata johonkin henkiolentoon uskomiseen

[/quote]Voi verrata, koska ne ovat yhtälailla arkiajatteluun pohjautuvaa uskomusta, joilla ei ole taustallaan tieteellistä faktaa.

Vierailija
47/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 15:48"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 15:44"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 15:16"]

Täällä myös syynä se, että haluan kannattaa kirkon työtä.

[/quote]

Miksei noita asioita voi hoitaa yhteiskunta ilman kirkon välistä vetoa? Kirkkohan on upporikas ja tekee bisnestä eikä mitään hyväntekeväisyyttä

[/quote] Mihin perustat väitteesi kirkon upporikkaudesta?

[/quote]

Tuossa on Helsingin kirkosta hyvää tietoa: http://www.kirkonrahat.fi

http://www.mtv.fi/uutiset/talous/artikkeli/kirkolla-jattiomaisuus/2105340

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2008/10/15041

Vierailija
48/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 15:48"]

Minun lapsuudenkodissani ei uskottu Jumalaan eikä kuuluttu kirkkoon. Liityin itse kirkkoon, kun sain ensimmäisen lapseni. Mielestäni lapsuuden kotini ja oma kotini on monella tapaa samanlainen: rakkaudentäytteinen, moraalia korostava, kunnollinen, vastuullinen. Lapsuudenkodistani kuitenkin puuttui tietty hengellisyyden mukanaan tuoma moniulotteisuus ja perinteiden syvällisyys ( joulu, pääsiäinen, iltarukous, ruokarukous jne.). Vanhempieni ihmiskuva on aika yksioikoinen ja tuomitseva. Perinteitä he noudattavat siksi, että niin kuuluu tehdä tai koska ne ovat hauskoja. Omassa perheessäni me taas hyväksymme laajasti erilaiset ihmiset ja ihmiskohtalot. Katumus tai virheiden myöntäminen ei mielestämme ole noloa, vaan osoitus ihmisen viisaudesta ja kehittymiskyvystä. Perinteet auttavat paitsi arkikasvatuksessa myös moraalikasvatuksessa. Perinteiden myötä on ollut luontevaa yhdessä perheenä miettiä elämän perusasioita ja filosofiaa - ja huomata, että lapsilla on omat mielipiteensä kullakin ja he valitsevat omat hyvin perustellut elämäntiensä.

Arvostan kirkon lapsi- ja nuorisotyötä sekä diakoniaa. Tiedän, että kirkko ja sitä lähellä olevat kolmannen sektorin toimijat osaavat auttaa ihmisiä näiden arjessa ja myös ongelmissa. Esimerkiksi HelsinkiMissio tekee jatkuvasti hyvää työtä myös sellaisten ihmisten parissa, jotka julkinen sektori on hyljännyt tai joita on jopa kohdeltu julkisella sektorilla törkeästi.

Uskonnollisuus ja tiede eivät ole ristiriidassa. Ne ovat eri tason asioita. Vähän kuin selittäisi samaa asiaa kvanttifysiikan ja kemian keinoin.

.

[/quote]

Uskonnollisuus ja tiede eivät ole ristiriidassa. Ne ovat eri tason asioita. Vähän kuin selittäisi samaa asiaa kvanttifysiikan ja kemian keinoin.

Mitä?????    Ai että satu ja tiede eivät ole ristiriidassa? 

Vierailija
49/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähäsen paha erota kirkosta, kun ei siihen edes kuulu.

Vierailija
50/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 15:55"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 15:49"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 15:23"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 15:13"]

Ap tässä taas. Missään nimessä syyni kirkosta eroamiseen ei ole raha. Tähän asti olen ne pikkurahat mukisematta maksanut ja syyni ovat kirjaimelleen samat kuin vastaajalla numero 5, paitsi etten missään vaiheessa ole ajatellut, että se kaikki olisi totta. Sen verran olen ajatuksen tasolla kuitenkin käsitellyt ja kyseenalaistanut asioita. Tämä on ensi kerta kun tunnen jotain tarvetta konkreettiseen tekoon, siis eroamiseen.

Uskonto on minusta tavallaan tosi kaunis asia, pidän esim. kirkoista ja hengellisestä musiikista. Tämän laimean pitämisen takana ei kuitenkaan ole koskaan ollut minkäänlaista vakaumusta.

Olen puhunut lapsille harvakseen Jumalasta ja taivaasta, juuri siksi, että minusta niin "kuuluu" tehdä, kun kerran luterilaisia ollaan, ja tuntenut aina itseni tyhmäksi ja samoin tuntenut aliarvioivani myös lapsen älyä.

Joo, mulla on varmaan syytä erota, kun itsenkin ajattelen tätä kunnolla. Jotenkin nolottaa, jopa, miksen ole tätä ennen asiaa enempää kyseenalaistanut?

En osaa sanoa järjestöä, joka olisi ei-kristillinen ja silti auttaisi, mutta uskon niitä silti olevan. Eikä se, että kirkon helmassa on paljon auttavia tahoja, tee niistä saduista yhtään enempää totta. En halua enää opettaa lapsilleni ja itse teeskennellä, että uskonto on minulle tärkeää, kun se ei ole, eikä tule koskaan olemaan.

[/quote] Usko on uskoa, niin sanotaan kristittyjen pyhässä kirjassakin, mutta sinulla ei ole sen vertaa itselläsi annettu ydintiedon jyväsiä, että voisit kutsua niitä saduiksi. Myyttejä osa, osa legendoja, mutta ne eivät ole synonyymejä sadulle.

Jeesus on tieteen näkemykselläkin historiallinen hahmo. On lukuisia kirjoituksia hänen ihmeteoistaan, ne ovat myyttejä, mutteivät satuja. Lisäksi on mysteeri, mistä sen ajan "tavallinen" juutalainen puusepän poika tunsi kaikki kirjoitukset ja siteerasi niitä, kuin oppinut.

Jokainen meistä uskoo enemmän tai vähemmän jotain, mikä ei pohjaa tieteelliseen ajatteluun, ja jota tiede ei tunnusta. Toisilla se on luontaishoidot, toisilla uskomus voin ja kerman terveellisyydestä, toisilla vakaa usko ruusu/merisuolan haitattomuuteen, yhden mielestä rokotteet ovat täyttä soopaa jne.

[/quote]

Olet lukenut liikaa satukirjoja. Koko raamattu on puhdasta satua. Ei sen kummempi kuin joku Harry Potter kirja. 

Ei ne asiat ole sen todempia kuin joku Zeus tai Odin. Ne on ihmisten keksimiä tarinoita jotka ovat puhdasta mielikuvituksen tuotetta. Mielenkiintoisia toki, mutta terve älykäs ihminen tajuaa mikä on todellisuutta ja mikä satua

[/quote]Sitä, kun et sinä voi tietää, että onko se totta vai harhaa. En minäkään, mutta minä uskon täydestä sydämestäni Jumalaan ja siihen taas on vaikuttanut moni asia.

Raamatusta lienet väärä henkilö kertomaan minulle, mikäli et ole lukenut sitä. Jos olet älykäs ja järkevä, niin käsittänet, ettet voi arvostella teosta, jos et ole itse lukenut. Itse olen lukenut. Useasti ja monelta kantilta.

[/quote]

Uskomisella ei ole mitään tekemistä. Raamattu on ihmisten keksimä satu. Yksikään siinä oleva asia ei pidä paikkaansa eikä yhtäkään asiaa ole voitu mitenkään todistaa. 

Naurettavinta uskonnoissa on se että ne sotivat toisiaan vastaan. Jos kaikki uskonnolliset asiat pitäisivät paikkansa niin meillä olisi jumalia enemmän kuin kukaan edes muistaisi. 

Toinen naurettavuus on nämä uskonnoliset kirjat esim. raamattu. Sanotaan että raamattu on oikeassa, mutta kuitenkin ihmiset valitsevat siitä mitä itse haluaa. Jos raamattu olisi totta niin kirkko ei voisi koskaan uudistua. Sillä raamattu ei uudistu. Näiden uskovaisten pitäisi elää raamatun sanan mukaan. Myös vanhan testamentin. Mutta nämä uskovaiset unohtavat asiat mitä ne eivät halua ja ottavat sieltä ne mitä itse haluavat. Elikä jauhavat paskaa

Vierailija
51/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kristinuskossa, mutta meidän lähellä on paljon kirkon toimintaa, esim ilmainen muskari lapsille, iltapäiväkerhoa yms. Rakkaita ihmisiäni löytyy muutamalta hautausmaalta ja kyllähän kirkko avustaa monia ihmisiä. Kummityttöni ja hänen äitinsä sai paljon apua kirkon kautta kun väkivaltaisesta miehestä pääsivät eroon. Kirkko maksoi uuden asunnon takuuvuokran esim. Toisin kuin sossu. Maksan mielelläni kirkollisveroa, jos edes murto-osa menee tällaiseen toimintaan.

Vierailija
52/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miksei noita asioita voi hoitaa yhteiskunta ilman kirkon välistä vetoa? Kirkkohan on upporikas ja tekee bisnestä eikä mitään hyväntekeväisyyttä

[/quote]

Niin, miksei voi? Esim. vanhempieni kotipaikkakunnalla seurakunta järjestää iltapäiväkerhotoimintaa, koska kunnalla ei ole siihen varaa. SRK järjestää myös esim. lasten kerhotoimintaa, diakoniatyö auttaa vähänosaisia, diakonit ja papit käyvät sairaalassa ja vanhainkodeissa jne. Kunnalla ei ole vastaavaa toimintaa.

Vierailija
53/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 15:58"]

Niin, minusta olisi mielenkiintiosta tutustua sellaisen yrityksen/järjestön toimintaan, joka laaja-alaisesti tukee ihmisiä heidän omass aelämässään (valtion tai kunnan lisäksi). Ja ei siis tue pelkästään niitä ihmisiä, jotka ovat jollain tavalla "syrjäytymisvaarassa". Ja vieläpä ilman sellaista laskua, joka kattaisi kaikki kulut.

Kirkko kun on perheen halutessa mukana tupaantulijaisissa (kodin siunaus), lapsen syntymässä (kaveri, yh:lta kuulin, että diakoni oli tukihenkilönä synnytyksessäja toinen diakoni hoiti synnytyksen ajan vanhempaa lasta)
, ristiäisissä, lähettää 1-4-vuotiaille onnittelukortteja, esikoisen saaneiden ryhmät, perhekerhot, perheleirit, kotikäyntejä väsyneille vanhemmille ilman sossun "valvovaa silmää", isompien lasten kerhoja, leirejä, tapahtumia, sururyhmiä lapsille, avioeron kokeneille lapsille ryhmiä

Nuorille toimintaa, retkiä, leirejä, läsnäolevia aikuisia, ihmissuhdekoulutusta, läksykerhoja, tukea oppimiseen, Ovat mukana Saapas-toiminnassa, auttavat humaltuneita nuoria, toimivat vanhemman ja lapsen välisissä ridoissa sovittelijana yms, yms.

rippileirit, isostoiminta, partion tukeminen, harrastusryhmät

Aikuisille ryhmiä, sinkkutoimintaa, retkiä, leirejä, retriittejä, vertaistukea mm. itsemurhan läheisille, masentuneille, sururyhmiä, eroryhmiä, ryhmiä (avo)vaimoille ja (avo)miehille, ryhmiä lapsettomille,

Kehitysvammatoimintaa ja vertaistukea niin vanhemmille kuin muille perheenjäsenille, kerhoja, leirejä, tukihenkilöitä

Eläkkeelle jäävien ryhmiä, tuetaan siis uudessa elämänvaiheessa jälleen,

vanhusten kerhoja, leirejä, kotikäyntejä, jumalanpalveluksia ja hartauksia vanhainkodeissa ja palvelulaitoksissa, siis paikoissa joissa ei enää oikein kirkkoon pääse kunnon vuoksi, mutta tuollakaan ei ole pakko osallistua, jos ei halua

laulutilaisuuksia, maalausryhmiä, talkoita, juhlapyhien aikaan tapahtumia heille, joilla ei välttämättä ole omia läheisiä kutsumassa kotiinsa

Vähäinen ei myöskään ole kulttuurillinen puoli. Vaikkakin osa ( ja vain osa) rahoista tulee museovirastolta yms, niin pitävät huolta vanhoista kirkoista ym. rakennuksista, jotka ovat osa suurta kultuuriperimää

todellakin kiinnostaisi tietää, että mikä muu järjestö olisi niin paljon ihmistä lähellä ja ihmisen puolella. Oma asia tietenkin on se, että viitsiikö kirkon tilaisuuksiin osallistua.

[/quote]

Kirkko tekee noita vaan siksi koska yhteiskunta sitä rahoitaa. Mitään muuta järjestöä yhteiskunta ei rahoita noin. 

Toiseksi iso osa noista oli täyttä roskaa. Kodin siunaus??? Mitä hemmettiä sillä tekee?

Tai joku rippileiri??? Saa kuunnella monta päivää uskonnollista roskaa. Ei kiitos.

Vierailija
54/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taistelen kirkon fasismia vastaan sisältä päin. No ei, en tiedä. 

Vierailija
55/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi eroaisin kirkosta? Mikä ihmeen kamppanja tässä on jo vuosikausia ollut? eroakirkosta.fi, saako tuon jankkaajat jotain bonusta / provisiota vai mitä vittua? Luulevatko ihmiset jotka suurielkeisesti eroavat kirkosta olevansa jotenkin todella edistyksellisiä? Erotkaa kirkosta ihan rauhassa. En minäkään käy kirkossa mutta olen vaan niin helvetin laiska etten jaksa erota siitä, toistaiseksi se ei ole haitannut elämääni niin paljoa. Valtiosta voisin mieluummin erota.

Vierailija
56/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 16:21"]

[/quote]

[/quote]

Niin, miksei voi? Esim. vanhempieni kotipaikkakunnalla seurakunta järjestää iltapäiväkerhotoimintaa, koska kunnalla ei ole siihen varaa. SRK järjestää myös esim. lasten kerhotoimintaa, diakoniatyö auttaa vähänosaisia, diakonit ja papit käyvät sairaalassa ja vanhainkodeissa jne. Kunnalla ei ole vastaavaa toimintaa.

[/quote]

Niin kun ne rahat menee kirkolle. Jos kirkolta otettaisiin ne tulot pois ja annettaisiin kunnalle niin olisi varaa

Vierailija
57/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 16:31"]

No miksi eroaisin kirkosta? Mikä ihmeen kamppanja tässä on jo vuosikausia ollut? eroakirkosta.fi, saako tuon jankkaajat jotain bonusta / provisiota vai mitä vittua? Luulevatko ihmiset jotka suurielkeisesti eroavat kirkosta olevansa jotenkin todella edistyksellisiä? Erotkaa kirkosta ihan rauhassa. En minäkään käy kirkossa mutta olen vaan niin helvetin laiska etten jaksa erota siitä, toistaiseksi se ei ole haitannut elämääni niin paljoa. Valtiosta voisin mieluummin erota.

[/quote]

Eli maksat kirkolle vain oman laiskuuden takia? Tosi järkevää....

Vierailija
58/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 16:32"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niin kun ne rahat menee kirkolle. Jos kirkolta otettaisiin ne tulot pois ja annettaisiin kunnalle niin olisi varaa

[/quote]

Siitähän se riemu syntyisi, kun veroja nostettaisiin. Nythän yksityishenkilölle kirkkoon kuuluminen on vapaaehtoista, ja siten myös kirkollisveron maksaminen. 

Vierailija
59/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 16:35"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Siitähän se riemu syntyisi, kun veroja nostettaisiin. Nythän yksityishenkilölle kirkkoon kuuluminen on vapaaehtoista, ja siten myös kirkollisveron maksaminen. 

[/quote]

Mielummin pieni verojen korottaminen kuin kirkon valta Suomessa

Vierailija
60/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 16:37"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 16:35"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mielummin pieni verojen korottaminen kuin kirkon valta Suomessa

[/quote]

No, sä edustat omaa mielipidettäsi, joku toinen edustaa jotain toista.