Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äskeisen dokumentin innostamana, mikset eroa kirkosta?

Vierailija
26.04.2014 |

Kysyn sitä yhtä lailla itseltäni kuin teiltä muiltakin.

Miksen eroa?

Aiemmin en ole koko asialle juuri ajatusta uhrannut, muuta kuin jotenkin olen pitänyt itsestään selvänä sitä, että lapset "pitää" kastaa kirkkoon, meillä "piti" olla kirkkohäät jne. Mitään muuta syytä ei ole.

Eroaisin tällä sekunnilla, jollei lapseni olisi menossa rippileirille tänä kesänä. Hän on jo ollut useissa tapaamissa, juhlia suunnitellaan täyttä päätä, joten on ehkä vähän huono hetki äitimuorin kokea tämmöinen "herääminen"...

Tosin leirille kai pääsee käsittääkseni siitä huolimatta, mutta päätös tuntuu silti isolta.

Miksei muut eroa tai miksi erosivat, kysytään niinkin päin.

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En eroa, koska haluan pitää vaikutusmahdollisuuteni kirkossa. Käyn aina seurakuntavaaleissa äänestämässä mahdollisimman uudistusmielistä ehdokasta. Ei ne läpi pääse, ei edes täällä isossa kaupungissa, mutta se vain johtuu siitä, että muut kaltaiseni kirkon jäsenet eivät ymmärrä äänestää.

Vierailija
22/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa niillä tiedoilla, joita meille asti on säilynyt Jeesuksen ajoista, ei voida todistaa mitään todellista tapahtuneen, ei vain voida. Kaikki perustuu teorioihin.

Yhtä hyvin voi Prinsessa Ruusunen olla totta.

Enkä minä tieteellekkään sokeasti kumarra, jos tiede nyt tässä yhteydessä käsitetään puhtaasti uskonnon vastavoimaksi.

Minussa elää usko...johonkin. Johonkin, joka on itseäni niin paljon suurempaa ja ihmeellisempää, että tuskin tulen sitä koskaan ymmärtämään. Minussa elää myös toivo kuolemanjälkeisestä elämästä, joskaan ei vakaa usko siihen.

Myönnän oman rajallisuuteni, mutta en tunne mitään järkeen perustuvaa tarvetta uskoa Raamatun antamaan käsitykseen maailmankaikkeudesta.

Ehkä satu on loukkaava sana, mutta siten koen nuo asiat, joita opetetaan kouluissa kuin todellista historiaa.

Ja kun kerron lapselle, että Jumala on taivaassaan ja katselee meitä, tunnen tasan yhtä paljon totuutta sanojeni takana, kuin silloin kun kerron, että Joulupukki asuu Korvatunturilla.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja myönnän, en ole näihin järjestöihin perehtynyt, enkä myöskään kritisoi niiden toimintaa. Kritisoin sitä uskomista, minua on turha syyllistää noilla tekosyillä.

ap

Vierailija
24/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 14:53"]

Kysyn sitä yhtä lailla itseltäni kuin teiltä muiltakin.

Miksen eroa?

Aiemmin en ole koko asialle juuri ajatusta uhrannut, muuta kuin jotenkin olen pitänyt itsestään selvänä sitä, että lapset "pitää" kastaa kirkkoon, meillä "piti" olla kirkkohäät jne. Mitään muuta syytä ei ole.

Eroaisin tällä sekunnilla, jollei lapseni olisi menossa rippileirille tänä kesänä. Hän on jo ollut useissa tapaamissa, juhlia suunnitellaan täyttä päätä, joten on ehkä vähän huono hetki äitimuorin kokea tämmöinen "herääminen"...

Tosin leirille kai pääsee käsittääkseni siitä huolimatta, mutta päätös tuntuu silti isolta.

Miksei muut eroa tai miksi erosivat, kysytään niinkin päin.

[/quote]

Olet ilmeisesti työtön kun tuhlaat aikaasi jonninjoutavaan pohdiskeluun. Jos olet onneton niin eroa. Minä en eroa vaikka vakituisesti en kirkossa käykään. Kirkko tekee paljon muutakin kuin noita toimituksia. Auttaa köyhiä yms. Siinä on minulle jo tarpeeksi syitä kuulua kirkkoon. En lisäksi halua olla mikään trendipelle, joka eroaa kirkosta kun muutkin tekevät niin. Olen oikein onnellinen näin :)

Vierailija
25/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 15:00"]

Anna minulle joku esimerkki jostain ateistiseen lähtökohtaan pohjaavasta humanistisesta laitoksesta, joka tekee tällaista samaa? Palvelua jäsenille ja jäsenettömille. Sellaista ei ole.

[/quote]

Siinä olet varmasti oikeassa, että "ateistiseen lähtökohtaan pohjaavia avustusjärjestöjä" tuskin on, koska ateismi ei ole mikään yhtenäinen aate, joka velvoittaisi ihmisiä mihinkään. Sen sijaan maailmankatsomuksellisesti sitoutumattomia järjestöjä kyllä on olemassa.
Uskonnosta riippumartonta avustustoimintaa järjestää mm. SPR.

Vierailija
26/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska uskon Jumalaan, siksi en eroa nyt enkä tulevaisuudessa ja toivon että lapsenikin kasvavat uskoon eikä miehelleni tule mitään ateistisia kotkotuksia. Päällepäin minusta ei ilmeisesti uskovaisuutta huomaa. Äskettäin sain mm erään ateistin pasmat sekaisin kun hän eräässä porukassa puhui tyyliin uskossa olijat on tyhmiä. Kun sitten minä, akateemisesti koulutettu ja hänen fiksuna pitämänsä siinä sanoi ääneen että olen muuten uskossa, niin menipä hyvin hiljaiseksi muu seurue

Vierailija
27/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateistit eivät ole koskaan järjestönä auttaneet ketään. Heidän perimmäinen tarkoituksensa on vain provosoida kun muuta eivät munattomina osaa tehdä. Kirkosta sentään on hyötyä kuten moni edellä jo kertoikin.

Vierailija
28/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ole työtön, mulla on aikaa ajatella ihan työssäkäyvänä perheenäitinäkin. Ikävää, jos sinulla ei ole näin :(

Ja trendikkyyskään ei ole syynä, vaan ihan puhdas kyseenalaistaminen. Ai niin, sekin taitaa olla trendikästä, kiinni jäin.

ap

Vierailija
29/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 15:00"]

Kirkko on tänäpäivänä vielä yksi harvoista instansseista, joka esimerkiksi auttaa hädässä olevaa ilman velvoitta ja hintaa, tai maksu on minimaalinen. Esimerkiksi kerhot, harrastustoiminta, diakoniatyö (diakoniatyöhön kuuluu kaikenikäisten ihmisten auttaminen, ohjaaminen ja neuvominen, esim. velkaneuvontaa, sosiaaliohjausta, terapiaa + taloudellista apua tarvittaessa).

Anna minulle joku esimerkki jostain ateistiseen lähtökohtaan pohjaavasta humanistisesta laitoksesta, joka tekee tällaista samaa? Palvelua jäsenille ja jäsenettömille. Sellaista ei ole.

[/quote]

Kirkko saakin valtiolta avustusta ja puolet kansasta on kirkon jäseniä ilman omaa tahtoa

Vierailija
30/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 15:32"]

Itse asiassa niillä tiedoilla, joita meille asti on säilynyt Jeesuksen ajoista, ei voida todistaa mitään todellista tapahtuneen, ei vain voida. Kaikki perustuu teorioihin.

Yhtä hyvin voi Prinsessa Ruusunen olla totta.

Enkä minä tieteellekkään sokeasti kumarra, jos tiede nyt tässä yhteydessä käsitetään puhtaasti uskonnon vastavoimaksi.

Minussa elää usko...johonkin. Johonkin, joka on itseäni niin paljon suurempaa ja ihmeellisempää, että tuskin tulen sitä koskaan ymmärtämään. Minussa elää myös toivo kuolemanjälkeisestä elämästä, joskaan ei vakaa usko siihen.

Myönnän oman rajallisuuteni, mutta en tunne mitään järkeen perustuvaa tarvetta uskoa Raamatun antamaan käsitykseen maailmankaikkeudesta.

Ehkä satu on loukkaava sana, mutta siten koen nuo asiat, joita opetetaan kouluissa kuin todellista historiaa.

Ja kun kerron lapselle, että Jumala on taivaassaan ja katselee meitä, tunnen tasan yhtä paljon totuutta sanojeni takana, kuin silloin kun kerron, että Joulupukki asuu Korvatunturilla.

ap

[/quote] Milläs tekosyillä sinua on syyllistetty?

Esim. Raamatussa ei ole ainoatakaan mainintaa Jumalasta jonain pilvenpäällä heiluvana ukkelina. Raamatussa nimenomaan Jumala on valtava universaali voima, joka oli, on ja tulee olemaan. Luomiskertomuksessa Jumalan henki oli pimeydessä ja sana loi kaiken.

Käsitit väärin. Nimenomaan Jeesuksen teot ym ovat myyttejä, mutta sellainen henkilö, kuin Jeesus, oli fyysisesti olemassa.

Tiede on uskon vastakohta. Tiede perustaa asiansa testattuihin, tai jollain muulla tavalla todettuihin asioihin.

Kouluissa taas ei ainakaan virallisilla oppitunneilla ole tunnustavaa kristinuskon opetusta. Omakin uskonnonopettajani oli uskontotieteilijä ja opetti aivan ilman tunnustusta.

Vierailija
31/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 15:27"]

Kyllä nämä kirkosta eronneetkin silti viettävät mielellään kirkollisia juhlapyhiä. Enkä nyt tarkota pelkästään palkallisia vapaita töistä, vaan kaikenlaisia juhlapyhiin liittyviä uskontoon pohjautuvia perinteitä, kuten joululahjojen jakamista jouluna, virpomista pääsiäisenä jne... Ai niin, mutta joulupukin ja pääsiäisnoidan touhujahan ne ovatkin vaan!

[/quote]

Niin, koska suurinosa noista on ikivanhoja muinaisia juhlapäiviä, ilman mitään kristillisiä tai muita jumalaisia uskomuksia. Saa kai ateistitkin juhlia ja viettää vapaapäiviä siinä missä muutkin? Jos teitä kristittyjä niin vituttaa, että ateisitit viettää vapaita tiedän uskovaisten kanssa, niin ateistit voi kai sitten valita sieltä kalenterista ne omat juhlapäivänsä ja vapaansa, jolloin kristityt ei sitten pidä vapaita ja juhli... OK?

Vierailija
32/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 15:16"]

Täällä myös syynä se, että haluan kannattaa kirkon työtä.

[/quote]

Miksei noita asioita voi hoitaa yhteiskunta ilman kirkon välistä vetoa? Kirkkohan on upporikas ja tekee bisnestä eikä mitään hyväntekeväisyyttä

Vierailija
33/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

SPR:rää ei voi verrata kirkon toimintaan millään muotoa. Ateisti ei tunnusta minkään Jumalan olemassaoloa, jos uskot Jumalaan, et ole ateisti. Se on asia joka vaikuttaa elämänkatsomukseen ja elämänkatsomuksen pohjalta voisi hyvinkin tehdä jonkin järjestön.

Vierailija
34/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 15:22"]

Kuka perustaa sen organisaation, joka ottaa kirkon tehtävät hoitaakseen?

[/quote]

Sellainen on jo: Valtio

Paitsi että niistä tehtävistä voi poistaa kaikki sadut ja muut huuhaa jutut

Vierailija
35/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 15:44"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 15:16"]

Täällä myös syynä se, että haluan kannattaa kirkon työtä.

[/quote]

Miksei noita asioita voi hoitaa yhteiskunta ilman kirkon välistä vetoa? Kirkkohan on upporikas ja tekee bisnestä eikä mitään hyväntekeväisyyttä

[/quote] Mihin perustat väitteesi kirkon upporikkaudesta?

Vierailija
36/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsuudenkodissani ei uskottu Jumalaan eikä kuuluttu kirkkoon. Liityin itse kirkkoon, kun sain ensimmäisen lapseni. Mielestäni lapsuuden kotini ja oma kotini on monella tapaa samanlainen: rakkaudentäytteinen, moraalia korostava, kunnollinen, vastuullinen. Lapsuudenkodistani kuitenkin puuttui tietty hengellisyyden mukanaan tuoma moniulotteisuus ja perinteiden syvällisyys ( joulu, pääsiäinen, iltarukous, ruokarukous jne.). Vanhempieni ihmiskuva on aika yksioikoinen ja tuomitseva. Perinteitä he noudattavat siksi, että niin kuuluu tehdä tai koska ne ovat hauskoja. Omassa perheessäni me taas hyväksymme laajasti erilaiset ihmiset ja ihmiskohtalot. Katumus tai virheiden myöntäminen ei mielestämme ole noloa, vaan osoitus ihmisen viisaudesta ja kehittymiskyvystä. Perinteet auttavat paitsi arkikasvatuksessa myös moraalikasvatuksessa. Perinteiden myötä on ollut luontevaa yhdessä perheenä miettiä elämän perusasioita ja filosofiaa - ja huomata, että lapsilla on omat mielipiteensä kullakin ja he valitsevat omat hyvin perustellut elämäntiensä.

Arvostan kirkon lapsi- ja nuorisotyötä sekä diakoniaa. Tiedän, että kirkko ja sitä lähellä olevat kolmannen sektorin toimijat osaavat auttaa ihmisiä näiden arjessa ja myös ongelmissa. Esimerkiksi HelsinkiMissio tekee jatkuvasti hyvää työtä myös sellaisten ihmisten parissa, jotka julkinen sektori on hyljännyt tai joita on jopa kohdeltu julkisella sektorilla törkeästi.

Uskonnollisuus ja tiede eivät ole ristiriidassa. Ne ovat eri tason asioita. Vähän kuin selittäisi samaa asiaa kvanttifysiikan ja kemian keinoin.

.

Vierailija
37/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 15:23"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 15:13"]

Ap tässä taas. Missään nimessä syyni kirkosta eroamiseen ei ole raha. Tähän asti olen ne pikkurahat mukisematta maksanut ja syyni ovat kirjaimelleen samat kuin vastaajalla numero 5, paitsi etten missään vaiheessa ole ajatellut, että se kaikki olisi totta. Sen verran olen ajatuksen tasolla kuitenkin käsitellyt ja kyseenalaistanut asioita. Tämä on ensi kerta kun tunnen jotain tarvetta konkreettiseen tekoon, siis eroamiseen.

Uskonto on minusta tavallaan tosi kaunis asia, pidän esim. kirkoista ja hengellisestä musiikista. Tämän laimean pitämisen takana ei kuitenkaan ole koskaan ollut minkäänlaista vakaumusta.

Olen puhunut lapsille harvakseen Jumalasta ja taivaasta, juuri siksi, että minusta niin "kuuluu" tehdä, kun kerran luterilaisia ollaan, ja tuntenut aina itseni tyhmäksi ja samoin tuntenut aliarvioivani myös lapsen älyä.

Joo, mulla on varmaan syytä erota, kun itsenkin ajattelen tätä kunnolla. Jotenkin nolottaa, jopa, miksen ole tätä ennen asiaa enempää kyseenalaistanut?

En osaa sanoa järjestöä, joka olisi ei-kristillinen ja silti auttaisi, mutta uskon niitä silti olevan. Eikä se, että kirkon helmassa on paljon auttavia tahoja, tee niistä saduista yhtään enempää totta. En halua enää opettaa lapsilleni ja itse teeskennellä, että uskonto on minulle tärkeää, kun se ei ole, eikä tule koskaan olemaan.

[/quote] Usko on uskoa, niin sanotaan kristittyjen pyhässä kirjassakin, mutta sinulla ei ole sen vertaa itselläsi annettu ydintiedon jyväsiä, että voisit kutsua niitä saduiksi. Myyttejä osa, osa legendoja, mutta ne eivät ole synonyymejä sadulle.

Jeesus on tieteen näkemykselläkin historiallinen hahmo. On lukuisia kirjoituksia hänen ihmeteoistaan, ne ovat myyttejä, mutteivät satuja. Lisäksi on mysteeri, mistä sen ajan "tavallinen" juutalainen puusepän poika tunsi kaikki kirjoitukset ja siteerasi niitä, kuin oppinut.

Jokainen meistä uskoo enemmän tai vähemmän jotain, mikä ei pohjaa tieteelliseen ajatteluun, ja jota tiede ei tunnusta. Toisilla se on luontaishoidot, toisilla uskomus voin ja kerman terveellisyydestä, toisilla vakaa usko ruusu/merisuolan haitattomuuteen, yhden mielestä rokotteet ovat täyttä soopaa jne.

[/quote]

Olet lukenut liikaa satukirjoja. Koko raamattu on puhdasta satua. Ei sen kummempi kuin joku Harry Potter kirja. 

Ei ne asiat ole sen todempia kuin joku Zeus tai Odin. Ne on ihmisten keksimiä tarinoita jotka ovat puhdasta mielikuvituksen tuotetta. Mielenkiintoisia toki, mutta terve älykäs ihminen tajuaa mikä on todellisuutta ja mikä satua

Vierailija
38/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 15:46"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 15:22"]

Kuka perustaa sen organisaation, joka ottaa kirkon tehtävät hoitaakseen?

[/quote]

Sellainen on jo: Valtio

Paitsi että niistä tehtävistä voi poistaa kaikki sadut ja muut huuhaa jutut

[/quote] Minä en ole ikinä saanut valtiolta pyyteetöntä apua. Koskaan ei ole yksikään virkamies soittanut perään. Kirkon diakoni ei jättänyt. Hän auttoi. Ohjasi mihin mennä, tuli mukaan, kuunteli, jne. Ja mitään se ei maksanut. Silloin EN kuulunut kirkkoon. Sittemmin liityin. Halusin tukea tuollaista toimintaa.

Vierailija
39/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 15:25"]

Ai niin, nro 13 jatkaa, itse uskot auttavia järjestöjä olevan, vaikka et ole asiaa mistään tarkistanut, eikä sinulla ole sellaista tahoa antaa. Ihminen on rakennettu uskomaan asioita. Meidän arkiajattelumme pohjaa lähes tyystin uskomuksiin. Suklaasta tulee finnejä, lisäaineet ovat pahasta ja niin edelleen.

[/quote]

Ei noi ole uskomusta. Suklaa lisää finnien tuloa. Tietenkään se ei niitä yksin aiheuta. Lisäaineet eivät ole terveellisiä, mutta suurin osa lisäaineista ei ole myöskään pieninä määrinä juurikaan haitallisia. 

Noita ei voi verrata johonkin henkiolentoon uskomiseen

Vierailija
40/84 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 15:00"]Kirkko on tänäpäivänä vielä yksi harvoista instansseista, joka esimerkiksi auttaa hädässä olevaa ilman velvoitta ja hintaa, tai maksu on minimaalinen. Esimerkiksi kerhot, harrastustoiminta, diakoniatyö (diakoniatyöhön kuuluu kaikenikäisten ihmisten auttaminen, ohjaaminen ja neuvominen, esim. velkaneuvontaa, sosiaaliohjausta, terapiaa + taloudellista apua tarvittaessa).

[/quote]

Hyvin kirjoitettu! Ihanaa, että on vielä ihmisiä jotka arvostaa meidän työtä.

nimimerkillä kirkossa töissä.