Työttömästä työkyvyttömyyseläkkeelle
Onko kokemuksia prosessista, tuntuu että menee ojasta allikkoon pienituloisena? Siis jos eläkeikään on vielä muutama vuosi.
Kommentit (88)
Onko minimityöarkkinatuki samansuuruinen kuin minimityökyvyttömyyseläke? Mitä etuja olisi jälkimmäisestä?
Olen 56-vuotias, työttömänä yrittäjyydestä jo kuusi vuotta; kaksi käyttökelpoista tutkintoa on. Minulla ei ole yhtään omaisuutta tai rahaa, koska kaikki meni firman mukana. Selkäni on syystä tai toisesta kipeytynyt työttömyysvuosien mittaan niin pahoin, että olen tänä syksynä kahdesti päätynyt päivystykseen paaritaksilla. Kipulääkeresepti on annettu kolme kertaa, mutta vain ensimmäisellä kerralla vähän vilkaistiin, missä kohdassa kipu oli. Ei siis ole diagnoosia eikä hoitosuhdetta, ei mitään sellaista vaivaakaan, jota pitäisi leikata tai hoitaa fysioterapiaa kummemmalla.
Haen jatkuvasti töitä, mutten saa mitään. Jos saisin, olisin pulassa, koska en pysty kävelemään kovin pitkään lyyhistymättä kivusta. En pääsisi työpaikkahaastatteluun, töihin, kuntoutukseen enkä mihinkään muuallekaan, minne on yli viisikymmentä metriä. Haluan töihin, koska pidän työnteosta ja rahasta. En halua millekään eläkkeelle, ja tämän ketjun perusteella en missään tapauksessa pääsisikään. Mutta mitä te tietävämmät tekisitte minun sijassani?
Vierailija kirjoitti:
Onko minimityöarkkinatuki samansuuruinen kuin minimityökyvyttömyyseläke? Mitä etuja olisi jälkimmäisestä?
Olen 56-vuotias, työttömänä yrittäjyydestä jo kuusi vuotta; kaksi käyttökelpoista tutkintoa on. Minulla ei ole yhtään omaisuutta tai rahaa, koska kaikki meni firman mukana. Selkäni on syystä tai toisesta kipeytynyt työttömyysvuosien mittaan niin pahoin, että olen tänä syksynä kahdesti päätynyt päivystykseen paaritaksilla. Kipulääkeresepti on annettu kolme kertaa, mutta vain ensimmäisellä kerralla vähän vilkaistiin, missä kohdassa kipu oli. Ei siis ole diagnoosia eikä hoitosuhdetta, ei mitään sellaista vaivaakaan, jota pitäisi leikata tai hoitaa fysioterapiaa kummemmalla.
Haen jatkuvasti töitä, mutten saa mitään. Jos saisin, olisin pulassa, koska en pysty kävelemään kovin pitkään lyyhistymättä kivusta. En pääsisi työpaikkahaastatteluun, töihin, kuntoutukseen enkä mihinkään muuallekaan, minne on yli viisikymmentä metriä. Haluan töihin, koska pidän työnteosta ja rahasta. En halua millekään eläkkeelle, ja tämän ketjun perusteella en missään tapauksessa pääsisikään. Mutta mitä te tietävämmät tekisitte minun sijassani?
Kertomuksesi mukaisilla tiedoilla en itse jaksa uskoa, että olisi eläkkeelle asiaa. Jos olet kipeä, olet sairaslomalla. Se on ihan ensimmäinen edellytys.
Minimieläke eli takuueläke on 830€ käteen kuussa.
Kuntouta selkää ja itseäsi. Hanki lihaksia työttömänä ollessas. Sit voit palata työhön. Sussa itessäs on paranemisen avain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertomuksesi mukaisilla tiedoilla en itse jaksa uskoa, että olisi eläkkeelle asiaa. Jos olet kipeä, olet sairaslomalla. Se on ihan ensimmäinen edellytys.
Kiitos mielipiteestä. En minäkään usko, että mitään asiaa on edes puhua eläkkeestä. Sairauslomalle en kai pääse, kun en ole töissäkään. Enkä päässyt töihin edes täysin terveenä. En tosiaan tiedä, miten edetä, kun kaikki asiat ovat toisiaan vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Selkä pitäisi varmaan tutkia ja kuvata. Diagnoosi on oltava että on edes teoriassa mahdollista saada kuntoutustukeatai pysyvä eläke. Mulla käsi kuvattiin ja myös tähystettiin ja sen perusteella leikattiin, ei apua,vaikea nivelrikko. Eli diagnoosi pitäisi sinunkin saada. Itse olen erikoissairaanhoidon piirissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveen papereilla ei pääse.
Ei kylläkään pääse sairaan papereillakaan, vaikka sama lääkäri ja erikoislääkäri olisivat ihan naamatusten tavanneet työttömän sairastuneen ihmisen; ja työkyvyttömyyslausuntonsa kirjailleet, jotta työtön sairas voi hakea sitä työkyvyttömyyseläkettään. Vakuutusyhtiöt pitävät silti työkykyisenä johonkin hommaan, ja helppoahan sellainen lausunto on keksiä työttömälle työkyvyttömäksi todennetulle kasvottomana instanssina ja säästääkseen kelan ja työeläkevakuutuslaitoksen eläkerahastojaan ei vaan päästetä työkyvyttömyyseläkkeelle työtöntä, koska kelalle tulee edullisemmaksi roikottaa työkyvyttömäksi todennettua työtöntä henkilöä kortistossa. Sitten kunnat kelasakon vuoksi juoksuttavat raihnaista työtöntä kuntouttavassa työtoiminnassa ilman normipalkkaa. 9 ekua ja työttömyyskorvaus palkkiona. Todellakin sairasta touhotusta mukamas auttaakseen sairasta työtöntä.
HÖPÖ HÖPÖ.
. . . . . .
Fakta on, että ylivoimaisesti suurin osa työkyvyttömyyseläkehakemuksista päätyy myönteiseen päätökseen.
Vuonna 2018 julkisella sektorilla myönnettiin työkyvyttömyyseläke 76 prosentille hakijoista. Hylkäävän päätöksen työkyvyttömyyseläkehakemukseensa sai siis alle neljännes, noin 24 prosenttia hakijoista.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaali ralli. 300 päivää sairaslomaa siitä mistä aiot eläkkeelle. Sitten alkaa kuntoutustuki ja siitä eläkkeelle. Mulla kesti koko homma sairaslomineen 5 vuotta.
Mulla kesti yhteensä 4 vuotta.
(300pv sairaslomaa + 3v kuntoutustukea.)
Nyt pysyvällä.
T. 40M
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ollu jo 4v putkeen kuntoutustuella. Täysin työkyvytön omiin ammatteihin ja varmaan suurimpaan osaan muitakin. Olen 4-kymppinen ja eläkeikään vielä vaikka kuinka kauan. Ilmeisesti pitää työkokeiluun mennä että voi hakea pysyvälle. Minne ihmeeseen sitä menisi kokeilemaan kun omalle alalle ei todellakaan voi mennä🤦♀️
Minulla yli 10 vuoden kuntoutustukijakso.
Itse olen kuullut sellaista huhua, että noin kymmenen vuoden jälkeen kuntoutustukea katsotaan, että ei se kuntoutunutkaan ja sit saattaa päästä sairauseläkkeelle.
Oma kokemukseni on, että ei sitä kuntoutusta oikeen tahdo hakemallakaan saada, ei ainakaan tarkoituksenmukaista. Tosi harvat oikeasti edes palaa työkykyiseksi kuntoutustuelta, jossain seurantatutkimuksessa ihan pieni murto-osa.
Lain mukaan lopullinen päätös on tehtävä mahdollisimman pian eikä roikottaa ihmistä vuosia hir_ressä.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt ollut kuntoutustuella 13 vuotta. Ikää 33v. Kela on jo kohteliaasti väläytellyt eläkkeen mahdollisuutta. Kuntoutusta kun eivät mulle enää kustanna toivottomana tapauksena. Ei psykoterapiaa eikä kuntouttavaa työtä. Tulen yhteiskunnalle halvemmaksi minimi eli kansaneläkkeellä. Turha tuhlata rahaa kuntouttamiseen. Kyllä eläkkeelle pääsee jos on tarpeeksi monta tai pahoja diagnooseja. Kuntouttavassa työssä olin aikoinani 2 kertaa ja molemmat lopetettiin voinnin huonontumisen takia. Joka päiväisessä elämässä pärjään juuri ja juuri. Aika usein sairaalajaksoja. Olen tähän osaani tyytynyt ja pärjään kansaneläkkeellä ihan hyvin. Ei ole tietoa paremmasta :D
"Kyllä eläkkeelle pääsee jos on tarpeeksi monta tai pahoja diagnooseja."
.
.
.
Ai, mulla on vain
1. Traumat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaali ralli. 300 päivää sairaslomaa siitä mistä aiot eläkkeelle. Sitten alkaa kuntoutustuki ja siitä eläkkeelle. Mulla kesti koko homma sairaslomineen 5 vuotta.
Mulla kesti yhteensä 4 vuotta.
(300pv sairaslomaa + 3v kuntoutustukea.)
Nyt pysyvällä.T. 40M
Varmaan itsekin olisin päässyt neljällä, mutta psykiatrini otti hatkat kesken prosessin ja oltiin lähes puoli vuotta ilman psykiatria kunnes saatiin sellainen ja kysyin uusiksi josko prosessia jatkettaisiin kun tutkimuksetkin on tehty. Hän sitten laittoi sen hakemuksen menemään mihin toiselta ei löytynyt intoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen työttömänä ja ainakin henkilökohtaisesti eläkkeelle joutuminen olisi ojasta allikkoon. Mm. menisi oikeus yleiseen asumistukeen ja eläkeensaajan asumistuessa taas huomioidaan omaisuus, joten sitäkään en saisi.
Ei kai tukia saa jos omaisuutta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työttömänä ja ainakin henkilökohtaisesti eläkkeelle joutuminen olisi ojasta allikkoon. Mm. menisi oikeus yleiseen asumistukeen ja eläkeensaajan asumistuessa taas huomioidaan omaisuus, joten sitäkään en saisi.
Yleistä asumistukea saa mutta eläkkeensaajan asumistukeen taas omaisuus vaikuttaa. Suureen osaan tukia omaisuus ei vaikuta mutta esim toimeentulotukea ei tietenkään saa jos on varallisuutta. Jos omaisuus vaikuttaisi kaikkiin tukiin niin mitä järkeä olisi säästää enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt ollut kuntoutustuella 13 vuotta. Ikää 33v. Kela on jo kohteliaasti väläytellyt eläkkeen mahdollisuutta. Kuntoutusta kun eivät mulle enää kustanna toivottomana tapauksena. Ei psykoterapiaa eikä kuntouttavaa työtä. Tulen yhteiskunnalle halvemmaksi minimi eli kansaneläkkeellä. Turha tuhlata rahaa kuntouttamiseen. Kyllä eläkkeelle pääsee jos on tarpeeksi monta tai pahoja diagnooseja. Kuntouttavassa työssä olin aikoinani 2 kertaa ja molemmat lopetettiin voinnin huonontumisen takia. Joka päiväisessä elämässä pärjään juuri ja juuri. Aika usein sairaalajaksoja. Olen tähän osaani tyytynyt ja pärjään kansaneläkkeellä ihan hyvin. Ei ole tietoa paremmasta :D
"Kyllä eläkkeelle pääsee jos on tarpeeksi monta tai pahoja diagnooseja."
.
.
.Ai, mulla on vain
1. Traumat
Trauma ei ole diagnoosi. Työkyvyttömyyseläke vaatii diagnoosin eli sairauden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos mielipiteestä. En minäkään usko, että mitään asiaa on edes puhua eläkkeestä. Sairauslomalle en kai pääse, kun en ole töissäkään. Enkä päässyt töihin edes täysin terveenä. En tosiaan tiedä, miten edetä, kun kaikki asiat ovat toisiaan vastaan.
Jos ihmisellä on tarve sairaslomalle, hän on siihen oikeutettu huolimatta siitä onko tämä työssä vai ei. Olen itse ollut sairaslomalla työttömänä ja sen jälkeen 10kk kuntoutustuella ja siitä toistaiseksi voimassa olevalle eläkkeelle. Sinun tulisi olla hoidon piirissä, jos haluat edetä asiasi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleistä asumistukea saa mutta eläkkeensaajan asumistukeen taas omaisuus vaikuttaa. Suureen osaan tukia omaisuus ei vaikuta mutta esim toimeentulotukea ei tietenkään saa jos on varallisuutta. Jos omaisuus vaikuttaisi kaikkiin tukiin niin mitä järkeä olisi säästää enää.
Yhdellä hengellä saa olla noin 50 000e ennen kuin tuki lähtee kokonaan. 16000e saa omistaa ilman mitään puuttumisia. Asuntoa jossa asuu ja omistaa esim aso ei lasketa omaisuudeksi. Sinne minäkin jemmaan aikanaan muutaman kymppitonnin niin saan venytettyä varallisuutta. Jos omaisuus on velkaista, velat vähennetään eli kannattaa sijoituksissa esim nostaa sijoituslainaa mahdollisimman paljon. Korothan sijoituslainassa on 100% verovähennyskelpoiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisessäkin asumistuessa huomioidaan omaisuus. Jos et ole huomannut. Ja jos sinulla on kymmeniä tuhansia euroja omaisuutta niin varmasn kannattaa ne rahat siirtää osinko-osakkeisiin niin saat katettua asumiskuluja.
Ei huomioida. Vain omaisuudesta saatavat tulot.
Ja vinkkisi surkea. Nyt omaisuuteni on osingot uudelleensijoittavissa rahastoissa, joissa osingot kertyvät korkoa korolle ilman, että minulle tuloutuu mitään. Näin saan täyden tt-tuen ja asumistuen. Jos sijoittaisin osinko-osakkeisiin, niin menisi tuet.
Kävi virhe kun kirjoitin tt-tuen. Tarkoitin siis työmarkkinatukea. Siihen kanssa ei omaisuus vaikuta kun taas toimeentulotukeen vaikuttaa. Ja siis olen alle 30-vuotias, niin minulle tuo sijoitustuotto on varsin merkittävä. Nyt minulla on vajaa 90 000 € ja hyvinkin ehtii kasvamaan yli puolen miljoonan. Ei mitään mieltä alkaa tuota nyt syömään. Ja tuskin edes pääsisin työkyvyttömyyseläkkeelle vielä, vaikka olen ollut jo 5 vuotta työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouta selkää ja itseäsi. Hanki lihaksia työttömänä ollessas. Sit voit palata työhön. Sussa itessäs on paranemisen avain.
Työkyvyttömyyseläke ei estä työntekoa vaan siinä on määritelty sallittu työtulo joka ei vaikuta eläkkeeseen. Enemmänkin saa tehdä jos vain saa työtä jostain.
Vierailija kirjoitti:
Mielelläni menisin töihin, mutta kun ei oteta. En pääse edes haastatteluihin. Koko ajan joutuu pelkäämään sitä, että jokin aktiivimalli alkaa taas pienentää työmarkkinatukea tai jokin yllättävä muotoseikka aiheuttaa karanteenin. Kaikkea sellaista on jo tapahtunut, että on aihetta pelätä.
Saatan kysyä tyhmiä, mutta miten ne traumat diagnosoidaan? Tai miten ihmeessä, kun niistä on vaikea puhua (en luota kehenkään) edes kertoa? Terapiassa kävin, se loppui ja nyt odotan päätöstä kelalta.
Jos ei mene läpi, niin mitä sitten?
Takana väkivaltaa, henkistä ja fyysistä ym ym ym . Terapiat ja lääkkeet käyty läpi. Tilanteessa ei paranemista, lääkäri sanoi että sen kanssa vain opittava elämään.
Mitäs jos työtön ei halua työkyvyttömyyseläkkeelle sairauksistaan huolimatta?
Tiedän eräänkin pitkän työuran tehneen ihmisen, joka jatkoi vaan työtään, vaikka olisi voinut päästä varmasti eläkkeellekin, olihan hänellä krooninen jatkuvaa lääkitystä vaativa tauti diagnisoitu, mutta ei haitannut duunin tekemistä, ja hän ei itse halunnut sairaseläkkeelle. Olisihan silloin tulotkin pudonneet, ja kyseisellä henkilöllä oli kuitenkin suurilukuinen perheensä elätettävänään.
Eikös työtönkin saa olla työtön, eikä voida pakottaa hakemaan työkyvyttömyyseläkettä, jos työtön ei halua?
Töitä nyt ei ole missään päin Suomea muutoinkaan, niin samahan se on, millä vakanssilla ihminen kituu.