Työttömästä työkyvyttömyyseläkkeelle
Onko kokemuksia prosessista, tuntuu että menee ojasta allikkoon pienituloisena? Siis jos eläkeikään on vielä muutama vuosi.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella työttömällä hakemus tökkää siihen, kun heillä ei ole näyttöä sairauslomista. Olin itse aiemmin töissä työpaikassa, jonne tuli osatyökykyisiä työkokeiluun. Jos terveys ei kestänyt edes osapäivätöitä, niin siitä oli hyvä näyttö eläkeyhtiölle. Mukaan lähti tietenkin ohjaajien lausunnot, miten työnteko sujui ja mitä vaikeuksia siinä oli.
NO, kerroppa nyt sitten viisaana, miten työtön voi jäädä sairaslomalle, kun ei ole sitä työpaikkaa, josta jäisi sairaslomalle, ja jos ei kela myönnä edes lääkärin toteamien työkyvyttömyyteen johtaneiden diagnoosien perusteella sairaspäivärahaakaan, niin revippä siitä sitten sitä työttömän sairaslomalle mahdollisuutta jäädä, siis ilman päivärahaa, joopajoo, teeppä sinä sitten sillä lailla, moni sairastunut työtön ei niin voi tehdä, kun loppuisi toimeentulo; ja huom: Kaikki työttömät eivät ole puolison tulojen takia oikeutettuja kelan toimeentulotukeen.
Työtön jää työttömyydestä sairaslomalle. Etkö tiennyt, että kun olet sairas sinun pitää hakea sairaslomaa koska et ole työvoimareservissä silloin. Ei työttömyys mikään loma ole. Jos et ole käytettävissä, vaan olet sairas, sinä haet sairaslomaa ja ilmoitat työvoimatoimistoon olevasi sairas. Päivänselvä asia.
Ei ole varaa jäädä sairaslomalle. Silloinhan saa noin 86% työmarkkinatuesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella työttömällä hakemus tökkää siihen, kun heillä ei ole näyttöä sairauslomista. Olin itse aiemmin töissä työpaikassa, jonne tuli osatyökykyisiä työkokeiluun. Jos terveys ei kestänyt edes osapäivätöitä, niin siitä oli hyvä näyttö eläkeyhtiölle. Mukaan lähti tietenkin ohjaajien lausunnot, miten työnteko sujui ja mitä vaikeuksia siinä oli.
NO, kerroppa nyt sitten viisaana, miten työtön voi jäädä sairaslomalle, kun ei ole sitä työpaikkaa, josta jäisi sairaslomalle, ja jos ei kela myönnä edes lääkärin toteamien työkyvyttömyyteen johtaneiden diagnoosien perusteella sairaspäivärahaakaan, niin revippä siitä sitten sitä työttömän sairaslomalle mahdollisuutta jäädä, siis ilman päivärahaa, joopajoo, teeppä sinä sitten sillä lailla, moni sairastunut työtön ei niin voi tehdä, kun loppuisi toimeentulo; ja huom: Kaikki työttömät eivät ole puolison tulojen takia oikeutettuja kelan toimeentulotukeen.
Työtön jää työttömyydestä sairaslomalle. Etkö tiennyt, että kun olet sairas sinun pitää hakea sairaslomaa koska et ole työvoimareservissä silloin. Ei työttömyys mikään loma ole. Jos et ole käytettävissä, vaan olet sairas, sinä haet sairaslomaa ja ilmoitat työvoimatoimistoon olevasi sairas. Päivänselvä asia.
No,työttömyyskassan/liiton työttömyyspäivärahojen eli ansiosidonnaisen suhteen ei nykypäivän tietoa ole, mutta kelan työmarkkinatuen sijasta sairaspäiväraha on miltei sama määrä kuukaudessa, kun sairaspäivärahaa maksetaan viikossa 6:lta arkipäivältä ja työmarkkinatukea vain viideltä arkipäivältä, mutta se on vähän isompi kuin saikkupv.raha; tietääkseni näin arvelisin?
Se on vähän helpompi saada se tk-eläke työeläkeyhtiöstä hakemalla, kuin Kelasta. Tietenkin jos ei töissä ole ollut, niin Kelasta se on haettava ja minimin sitten saa. Itsekin olin työssä ollut, mutta jaksaminen loppui totaaliseen romahdukseen. Koska hommat olivat alkaneet jo lapsena eikä mitkään lääkkeetkään toimineet, niin melko helpostihan ne eläkepaperit lopulta tulivat. Kaikkea oli siis kokeiltu jo menneisyydessä. Onneksi työskentely toi sen n. 1650€ eläkkeen, niin pärjää jotenkin. Joitain pieniä keikkoja olen pystynyt nyt pariin otteeseen tekemään.
t. Se 34-vuotiaana eläkkeen saanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ollu jo 4v putkeen kuntoutustuella. Täysin työkyvytön omiin ammatteihin ja varmaan suurimpaan osaan muitakin. Olen 4-kymppinen ja eläkeikään vielä vaikka kuinka kauan. Ilmeisesti pitää työkokeiluun mennä että voi hakea pysyvälle. Minne ihmeeseen sitä menisi kokeilemaan kun omalle alalle ei todellakaan voi mennä🤦♀️
Minulla yli 10 vuoden kuntoutustukijakso.
Itse olen kuullut sellaista huhua, että noin kymmenen vuoden jälkeen kuntoutustukea katsotaan, että ei se kuntoutunutkaan ja sit saattaa päästä sairauseläkkeelle.
Oma kokemukseni on, että ei sitä kuntoutusta oikeen tahdo hakemallakaan saada, ei ainakaan tarkoituksenmukaista. Tosi harvat oikeasti edes palaa työkykyiseksi kuntoutustuelta, jossain seurantatutkimuksessa ihan pieni murto-osa.
Ehkä tässä on jotain perää sillä juuri tässä 10 vuoden tienoilla tuli ilmi, että olen menossa (koronan vuoksi en tiedä milloin) jonkinlaiseen kartoitukseen, jossa vaihtoehtoina on jonkinlainen kuntouttava työkokeilu tyypiin makaronipussien pakkaaminen pahvilaatikkoon, tai sitten pysyvä eläke. Saas nähdä.
Kiva jos kaikki kuntouttavat on tuon tyyppisiä. Pystyn juuri ja juuri purkamaan ostoskassin sisällön jääkaappiin ja sekin jo sattuu.
Riippuu vähän siitä, millaisessa kunnassa asut. Periaatteessa kuntouttavan työtoiminnan paikka pitäisi räätälöidä jokaiselle erikseen. Jotkut kunnat tekevät tätä, toiset eivät. Omassa kunnassani työtoimintapaikkoja oli mahdollista etsiä myös esim. kaupungin omasta organisaatiosta, eli esim. kirjastoista, museioista, arkistoista.. Ei ollut pakko mennä niihin valmiisiin paikkoihin, joiden ainoa tehtävä on järjestää kuntouttavaa työtoimintaa. Lisäksi ainakin joihinkin vanhainkoteihin sai mennä kaveriksi vanhuksille, siis ei hoitotyöhön vaan keksimään kaikkea aktiviteettia vanhuksille, jutteleen ja vaikka käymään kävelyllä tervejalkaisempien kanssa. Tämä on luonnollisesti nyt ollut katkolla, mutta ainakin itse olen kuullut, että jotkut ovat ihan tykänneet.
Sitten on näitä "mene tekemään Riisto Oy:lle alihankintana työtä, ja ole kurja tyytyväinen osaasi" -kuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaspäiväraha on parempi kuin työmarkkinatuki. Sitä maksetaan 25 päivältä kuussa, kerryttää eläkettä ja on pienempi verotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaspäiväraha on parempi kuin työmarkkinatuki. Sitä maksetaan 25 päivältä kuussa, kerryttää eläkettä ja on pienempi verotus.
Mun tapauksessa ei. Saan vapaaehtoista eläkettä, joka luultavasti otettaisiin huomioon tulona. Tt-tukekaan en saa.
Osa-aikaeläkkeellä oli hiukan rahasta tiukkaa, mutta selvisin.
Ap, ensin sinulla pitää olla sellainen sairaus, ettet kykene työntekoon. Tässä vaiheessa sinulla pitäisi olla hoitokontakti, mieluiten erikoissairaanhoidon puolella. Sinun pitää olla kaksi vuotta sairaspäivärahalla. Kelan sairaspäivärahan määrän voit tarkistaa Kelan sivuilta.
Jos et ole siihen mennessä toipunut työkykyiseksi, voit hakea määräaikaista kuntoutustukea (eli määräaikaista sairaseläkettä), mikäli sinua hoitava lääkäri sitä suosittaa. Erikoislääkärin lausunto käsittääkseni painaa enemmän kuin terveyskeskuslääkärin ja helpottaa kuntoutustuen hakemista. Kuntoutustuen euromäärään vaikuttaa palkkatyöhistoriasi. Voit tarkistaa oman tilanteesi omasta työvakuutuslaitoksestasi. Jos sinulla ei ole työhistoriaa, saat Kelan vähimmäismäärän. Sekin löytyy Kelan sivuilta.
Tarkista myös, oletko oikeutettu eläkkeensaajan asuntotukeen. Se on suurempi kuin varsinainen asuntotuki ja sitä voi saada yksin asuva eläkkeensaaja tai jos kaikki samassa taloudessa asuvat ovat eläkkeellä.
Erikoislääkärisi saattaa ehdottaa sinulle kuntoisuuskartoituksen, jossa arvioidaan sinun työkykysi ja laaditaan sinulle jonkinlainen "polku" jota pitkin voit joko palata entiseen työhösi tai vaihtaa ihan kokonaan alaa. Samalla selvitetään, pitäisikö sinun opiskella saavuttaaksesi tavoitteesi.
Jos sinulla on työkuntoa jäljellä sinulle voidaan suositella työkokeilua, harjoittelua tai kuntoutusjaksoa. Näistä kaikista laaditaan sinulle, hoitavalle lääkärille ja Kelalle kirjallinen raportti. Sekin kirjataan raporttiin, jos olet niin huonossa kunnossa, ettet ole työkykyinen. Ja silloin suositellaan sinulle sairaseläkettä, mikä helpottaa eläkkeen saamista, kun se on ajankohtainen. Minulle kävi niin, että mitään toipumispolkua ei pystytty laatimaan huonon kuntoni vuoksi vaan sain eläkkeellejäämissuosituksen.
Kun olet ollut joitakin vuosia (en ole varma, onko 2 vuotta vakio lähellä eläkeikää olevilla ihmisillä) voit hakea pysyvää sairaseläkettä.
Jos olet yli 60-vuotias, sinuun ei sovelleta yhtä tiukkoja periaatteita sairaseläkeestä päätettäessä.
Sairaseläkettä haetaan ensin omasta työvakuutuslaitoksesta ja sitten kun se on myönnetty sinulle, voit hakea sitä myös Kelasta. Sairaseläke on yhtä suuri kuin määräaikainen kuntoutustuki.
Kovin helposti ei tosiaankaan pääse sairaseläkkeelle, niin ainakin sanotaan. Minun tapauksessani kävi niin, että kumpikaan vakuutuslaitos ei kyseenalaistanut oikeuttani jäädä sairaseläkkeelle. Vieläkin hämmästelen, miten helposti se kävi. Ehkä en ole ymmärtänyt, miten huonossa kunnossa olen. Niin, että näinkin päin saattaa käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ollu jo 4v putkeen kuntoutustuella. Täysin työkyvytön omiin ammatteihin ja varmaan suurimpaan osaan muitakin. Olen 4-kymppinen ja eläkeikään vielä vaikka kuinka kauan. Ilmeisesti pitää työkokeiluun mennä että voi hakea pysyvälle. Minne ihmeeseen sitä menisi kokeilemaan kun omalle alalle ei todellakaan voi mennä🤦♀️
Minulla yli 10 vuoden kuntoutustukijakso.
Itse olen kuullut sellaista huhua, että noin kymmenen vuoden jälkeen kuntoutustukea katsotaan, että ei se kuntoutunutkaan ja sit saattaa päästä sairauseläkkeelle.
Oma kokemukseni on, että ei sitä kuntoutusta oikeen tahdo hakemallakaan saada, ei ainakaan tarkoituksenmukaista. Tosi harvat oikeasti edes palaa työkykyiseksi kuntoutustuelta, jossain seurantatutkimuksessa ihan pieni murto-osa.
Useamman kuntsarin jälkeen olen tällä hetkellä luultavasti osatyökykyinen ja olen nyt työkokeilussa plus opiskelen, eli tällä hetkellä työkuorma vastaa kokopäivätyötä ja tämä on minulle liikaa..
(kukaan ei ole siis pakottanut minua näihin, en ole esim koskaan itse hakenut eläkettä enkä nytkään ole kertonut että tämä on minulle liikaa)
Kannattaisi kertoa. Työkykyarviointisi ei ole totuudenmukainen, jos salaat omat vaikeutesi. Tiedän, että varsinkin suorittajille on hirveän noloa myöntää itsensä lisäksi myös muille, ettei vaan jaksa. Sinun pitää kertoa, jos tunnet itsesi uupuneeksi, jotta saisit oikeanlaista apua.
Sinä särjet itsesi ja terveytesi, jos yrität työskennellä ja opiskella yli voimavarojesi. Voisitko jättää toisen näistä pois, vaikkapa työkokeilun? Tai sitten opiskelun. Kannattaa arvioida, kumpi tuntuu mielekkäämmältä ja kummasta sinulle on enemmän hyötyä, kun suunnittelet uutta käännöstä työuraasi.
Millainen polku tk-eläkkeeseen pitää kulkea, jos Asperger-aikuinen ei saa työtä tai ei kertakaikkiaan pärjää työelämässä?
Vierailija kirjoitti:
Millainen polku tk-eläkkeeseen pitää kulkea, jos Asperger-aikuinen ei saa työtä tai ei kertakaikkiaan pärjää työelämässä?
Masennusta toistuvasti poteva as täällä, hei! Minulla on takana aika aukkoinen työhistoria vähän saamasta syystä kuin sinulla, joten työttömyysjaksoja on ollut aika paljon. Lisäksi minulla on ollut lisäkuormituksena sairastuttava lapsuus (väkivaltainen isä), koulu- ja työpaikkakiusaamista ja eroon päättynyt avioliitto, jossa jouduin henkisen ja taloudellisen väkivallan kohteeksi.
Jäätyäni viimeisimmän kerran pitkäaikaistyöttömäksi jouduin henkilökohtaisen kriisin vuoksi hakeutumaan ensin psykiatrisen poliklinikan asiakkaaksi ja sitten neuropsykiatrisen poliklinikan asiakkaaksi, jotta saisin as-diagnoosin. Olin ensin kaksi vuotta sairaslomalla ja sen jälkeen kaksi vuotta määräaikaisella kuntoutustuella. Tässä vaiheessa ehdin täyttää 60 vuotta, mikä helpottaa sairaseläkkeelle jäämistä.
Kuntoutustuelle siirtymisen aikoihin minulle tehtiin työkykykartoitus ja sielläkin todettiin, että en ole työkykyinen enkä sellaiseksi enää tule. Luulen, että tähän päätelmään vaikutti mm. uuvuttavaksi kokemani työllisyystyö sekä erilaiset omatoimiset opiskelujaksot, jotka tein mahdollistaakseni itselleni uuden ammatin, mutta nekin suunnitelmat olivat romuttuneet as-piirteitteni vuoksi.
Viimeisimmän kuntoutustukijakson loppupuolella sain sekä psykiatrisen plk:n että neuropsykiatrisen pkl:n psykiatreilta lääkärinlausunnot, jotka suositeltiin sairaseläkkeelle jäämistä, minkä sitten sainkin.
Jos tunnet olevasi uupunut, ihan romuna, burn outissa tai jotenkin muuten huonossa kunnossa, kannattaa hakeutua erikoissairaanhoidon pariin. Jos sinulla on jo valmiiksi erikoissairaanhoitokontakti, kannattaa käyttää tätä väylää. Psykiatrisia poliklinikoita on paremmin tarjolla kuin neuropsykiatrisia poliklinikoita, mutta tämäkin vaihtelee paikkakunnittain, samoin kuin potilasjonot. Kokemukseni mukaan neuropsykiatrisella poliklinikalla ymmärretään parhaiten nepsy-piirteiden aiheuttamat kuormitukset, mutta niissä kai on melkoinen ruuhka. Psykiatrisella poliklinikalla taas on tarjolla muuhun hyvinvointiin liittyvää tukea ja ymmärrystä.
Tsemppiä sinulle!
Olen työttömänä ja ainakin henkilökohtaisesti eläkkeelle joutuminen olisi ojasta allikkoon. Mm. menisi oikeus yleiseen asumistukeen ja eläkeensaajan asumistuessa taas huomioidaan omaisuus, joten sitäkään en saisi.
Loppukommenttina sanonpahan vaan, että suurin osa pitkäaikaistyöttömistämme ovat ihan terveitä jopa terveempiä kuin työssä olevat. Sitten jos jotakin ikääntymisenkin myötä on terveydellisiä haittatekijöitä ilmennytkin, niin valtaosa niistä vaivoista on lieviä, ja eivät välttämättä haittaisi työn tekoa siis ihan normia 8 h/työpäivää lainkaan.
Muuta vikaa ei ole kuin se, että jo ikääntyneiden työttömien on vaikeaa päästä ihan normipalkattuun työhön, koska työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole olemassakaan. Ne on täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Loppukommenttina sanonpahan vaan, että suurin osa pitkäaikaistyöttömistämme ovat ihan terveitä jopa terveempiä kuin työssä olevat. Sitten jos jotakin ikääntymisenkin myötä on terveydellisiä haittatekijöitä ilmennytkin, niin valtaosa niistä vaivoista on lieviä, ja eivät välttämättä haittaisi työn tekoa siis ihan normia 8 h/työpäivää lainkaan.
Muuta vikaa ei ole kuin se, että jo ikääntyneiden työttömien on vaikeaa päästä ihan normipalkattuun työhön, koska työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole olemassakaan. Ne on täynnä.
Jatkaen ja korjaten: Niin, että tarkoitin viimeisessä lauseessani, että työpaikat on täytetty jo; eikä tarvetta työnantajilla ole uusille työntekijöille ihan jokaikisellä ammattialalla. Nyt vaikuttaa vielä tämä korona-aika vähentäen entisestäänkin työntekijöiden panosta työelämässä. Konkurssit kolkuttavat jo ovilla monessakin yrityksessä.
Aletaanko naulaamaan arkkuja jo koronan vuoksi kuntouttavassa työtoiminnassa orjaliksalla?
Yritä rakastaa sitä, että sinulla on omaa aikaa.
Itse olen töissä ja aivan uupunut. Tuntuu, että eläisin mieluummin vähälläkin rahalla kun vain saisin olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tapauksessa ei. Saan vapaaehtoista eläkettä, joka luultavasti otettaisiin huomioon tulona. Tt-tukekaan en saa.
Herranen aika. Ei kukaan eläkeläiselle sairaspäivärahaa maksa! Olet poistettu jo!
Vierailija kirjoitti:
Olen työttömänä ja ainakin henkilökohtaisesti eläkkeelle joutuminen olisi ojasta allikkoon. Mm. menisi oikeus yleiseen asumistukeen ja eläkeensaajan asumistuessa taas huomioidaan omaisuus, joten sitäkään en saisi.
Yleisessäkin asumistuessa huomioidaan omaisuus. Jos et ole huomannut. Ja jos sinulla on kymmeniä tuhansia euroja omaisuutta niin varmasn kannattaa ne rahat siirtää osinko-osakkeisiin niin saat katettua asumiskuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisessäkin asumistuessa huomioidaan omaisuus. Jos et ole huomannut. Ja jos sinulla on kymmeniä tuhansia euroja omaisuutta niin varmasn kannattaa ne rahat siirtää osinko-osakkeisiin niin saat katettua asumiskuluja.
Ei huomioida. Vain omaisuudesta saatavat tulot.
Ja vinkkisi surkea. Nyt omaisuuteni on osingot uudelleensijoittavissa rahastoissa, joissa osingot kertyvät korkoa korolle ilman, että minulle tuloutuu mitään. Näin saan täyden tt-tuen ja asumistuen. Jos sijoittaisin osinko-osakkeisiin, niin menisi tuet.
Minä ainakin ilmoitan työvoimatoimistoon olevani työtön niin kauan kunnes kela myöntää mulle sairaspäivärahan, niin sitten voinen jäädä sairaslomalle.
Minullehan on ennustettu tk.eläkehakemukseni torppauksen yhteydessä vakuutusyhtiöistä kela mukaan lukien, että pystyisin johonkin työhön diagnooseistani huolimatta, vaikka työkyvyttömäksi on lääkäri todennutkin. Missähän vaan sattuisi olemaan se työpaikka; siitähän tässä on ollut kyse jo pitkään, jo ennen sairastumistanikin täällä, missä asun perheineni?