Työttömästä työkyvyttömyyseläkkeelle
Onko kokemuksia prosessista, tuntuu että menee ojasta allikkoon pienituloisena? Siis jos eläkeikään on vielä muutama vuosi.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ollu jo 4v putkeen kuntoutustuella. Täysin työkyvytön omiin ammatteihin ja varmaan suurimpaan osaan muitakin. Olen 4-kymppinen ja eläkeikään vielä vaikka kuinka kauan. Ilmeisesti pitää työkokeiluun mennä että voi hakea pysyvälle. Minne ihmeeseen sitä menisi kokeilemaan kun omalle alalle ei todellakaan voi mennä🤦♀️
Minulla yli 10 vuoden kuntoutustukijakso.
Itse olen kuullut sellaista huhua, että noin kymmenen vuoden jälkeen kuntoutustukea katsotaan, että ei se kuntoutunutkaan ja sit saattaa päästä sairauseläkkeelle.
Oma kokemukseni on, että ei sitä kuntoutusta oikeen tahdo hakemallakaan saada, ei ainakaan tarkoituksenmukaista. Tosi harvat oikeasti edes palaa työkykyiseksi kuntoutustuelta, jossain seurantatutkimuksessa ihan pieni murto-osa.
Useamman kuntsarin jälkeen olen tällä hetkellä luultavasti osatyökykyinen ja olen nyt työkokeilussa plus opiskelen, eli tällä hetkellä työkuorma vastaa kokopäivätyötä ja tämä on minulle liikaa..
Mulla on vähän sama tilanne, paitsi en enää opiskele. Olen vain kiertänyt eri nimillä kulkevissa palkattomissa töissä vajaan kahden vuoden ajan. Oma tuntemus on se, että tosi mielelläni tekisin osa-aikaisesti työtä (mielellään toki ihan palkalla joskus, toiveajattelua) mutta sellaisen järjestäminen kun on näitä muitakin rajoitteita työn suhteen ei ole liian helppoa. Lisäksi en kerta kaikkiaan tahdo saada keltään viranomaiselta irti, miten pääsee virallisesti osatyökykyiseksi vai onko se edes mahdollista. Terveydenhuollossakin vaan pyöritetään päätä ja sanotaan että se olisi kyllä järkevää mut ei me tiedetä.
Tällä hetkellä olen siis paperilla täysin työkykyinen ja te-toimisto vaan "tietää" etten oikeasti ole. Tunnen ihmisiä, joiden kohdalla tämäkin "tieto" on yhtäkkiä vain kadonnut ja sitten alkaa tulla työhönosoituksia paikkoihin, joissa he eivät voisi todellisuudessa työskennellä. Vie aika vihoviimeisetkin elämänilot ihmisestä sellainen, jos joutuu tekemään valehakemuksia johonkin samalla, kun yrittää saada tarvitsemaansa kuntoutusta.
Olen nyt ollut kuntoutustuella 13 vuotta. Ikää 33v. Kela on jo kohteliaasti väläytellyt eläkkeen mahdollisuutta. Kuntoutusta kun eivät mulle enää kustanna toivottomana tapauksena. Ei psykoterapiaa eikä kuntouttavaa työtä. Tulen yhteiskunnalle halvemmaksi minimi eli kansaneläkkeellä. Turha tuhlata rahaa kuntouttamiseen. Kyllä eläkkeelle pääsee jos on tarpeeksi monta tai pahoja diagnooseja. Kuntouttavassa työssä olin aikoinani 2 kertaa ja molemmat lopetettiin voinnin huonontumisen takia. Joka päiväisessä elämässä pärjään juuri ja juuri. Aika usein sairaalajaksoja. Olen tähän osaani tyytynyt ja pärjään kansaneläkkeellä ihan hyvin. Ei ole tietoa paremmasta :D
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt ollut kuntoutustuella 13 vuotta. Ikää 33v. Kela on jo kohteliaasti väläytellyt eläkkeen mahdollisuutta. Kuntoutusta kun eivät mulle enää kustanna toivottomana tapauksena. Ei psykoterapiaa eikä kuntouttavaa työtä. Tulen yhteiskunnalle halvemmaksi minimi eli kansaneläkkeellä. Turha tuhlata rahaa kuntouttamiseen. Kyllä eläkkeelle pääsee jos on tarpeeksi monta tai pahoja diagnooseja. Kuntouttavassa työssä olin aikoinani 2 kertaa ja molemmat lopetettiin voinnin huonontumisen takia. Joka päiväisessä elämässä pärjään juuri ja juuri. Aika usein sairaalajaksoja. Olen tähän osaani tyytynyt ja pärjään kansaneläkkeellä ihan hyvin. Ei ole tietoa paremmasta :D
Saat takuueläkkeen jos työhistoriaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi työkyvyttömyyseläkkeen poisto on eläkeputken poiston kanssa Marinin työllisyyden parantamiskeinoissa mukana.
Kaikillahan meillä on rajoitteita.
Ei työkyvyttömyyseläkettä ole kukaan poistamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ollu jo 4v putkeen kuntoutustuella. Täysin työkyvytön omiin ammatteihin ja varmaan suurimpaan osaan muitakin. Olen 4-kymppinen ja eläkeikään vielä vaikka kuinka kauan. Ilmeisesti pitää työkokeiluun mennä että voi hakea pysyvälle. Minne ihmeeseen sitä menisi kokeilemaan kun omalle alalle ei todellakaan voi mennä🤦♀️
Itse olen kuullut sellaista huhua, että noin kymmenen vuoden jälkeen kuntoutustukea katsotaan, että ei se kuntoutunutkaan ja sit saattaa päästä sairauseläkkeelle.
Oma kokemukseni on, että ei sitä kuntoutusta oikeen tahdo hakemallakaan saada, ei ainakaan tarkoituksenmukaista. Tosi harvat oikeasti edes palaa työkykyiseksi kuntoutustuelta, jossain seurantatutkimuksessa ihan pieni murto-osa.
Ehkä tässä on jotain perää sillä juuri tässä 10 vuoden tienoilla tuli ilmi, että olen menossa (koronan vuoksi en tiedä milloin) jonkinlaiseen kartoitukseen, jossa vaihtoehtoina on jonkinlainen kuntouttava työkokeilu tyypiin makaronipussien pakkaaminen pahvilaatikkoon, tai sitten pysyvä eläke. Saas nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tässä on jotain perää sillä juuri tässä 10 vuoden tienoilla tuli ilmi, että olen menossa (koronan vuoksi en tiedä milloin) jonkinlaiseen kartoitukseen, jossa vaihtoehtoina on jonkinlainen kuntouttava työkokeilu tyypiin makaronipussien pakkaaminen pahvilaatikkoon, tai sitten pysyvä eläke. Saas nähdä.
Kiva jos kaikki kuntouttavat on tuon tyyppisiä. Pystyn juuri ja juuri purkamaan ostoskassin sisällön jääkaappiin ja sekin jo sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Monella työttömällä hakemus tökkää siihen, kun heillä ei ole näyttöä sairauslomista. Olin itse aiemmin töissä työpaikassa, jonne tuli osatyökykyisiä työkokeiluun. Jos terveys ei kestänyt edes osapäivätöitä, niin siitä oli hyvä näyttö eläkeyhtiölle. Mukaan lähti tietenkin ohjaajien lausunnot, miten työnteko sujui ja mitä vaikeuksia siinä oli.
NO, kerroppa nyt sitten viisaana, miten työtön voi jäädä sairaslomalle, kun ei ole sitä työpaikkaa, josta jäisi sairaslomalle, ja jos ei kela myönnä edes lääkärin toteamien työkyvyttömyyteen johtaneiden diagnoosien perusteella sairaspäivärahaakaan, niin revippä siitä sitten sitä työttömän sairaslomalle mahdollisuutta jäädä, siis ilman päivärahaa, joopajoo, teeppä sinä sitten sillä lailla, moni sairastunut työtön ei niin voi tehdä, kun loppuisi toimeentulo; ja huom: Kaikki työttömät eivät ole puolison tulojen takia oikeutettuja kelan toimeentulotukeen.
alle 60v ei oikeastaan pääse eläkkeelle kuin mt-ongelmista ellei ole kuolemansairas.
Vierailija kirjoitti:
"Sitten kunnat kelasakon vuoksi juoksuttavat raihnaista työtöntä kuntouttavassa työtoiminnassa ilman normipalkkaa. 9 ekua ja työttömyyskorvaus palkkiona."
Tiedättekö, ilman tuota sakkolistaa saattaisin jopa uskoa siihen, että näillä työtoiminnoilla ja valmennuksilla on tavoitteena saada joku työllistettyäkin.
Höpönhöpön, kukaan jo ennestään sairastunut pitkään työttömänä ollut ei tuolla kuntouttavalla työtoiminnalla ( Lue: Orjatyöskentely) tule työllistymään normaaliin työsuhteeseen.
Mitään muuta tuonkaltaisella kunnan järjestämällä lumetoimenpiteellä ei saada aikaiseksi kuin sen kunnalle määrätyn sakon maksuvelvoitteen estäminen työttömän työttömyyspäivärahan maksajataholle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella työttömällä hakemus tökkää siihen, kun heillä ei ole näyttöä sairauslomista. Olin itse aiemmin töissä työpaikassa, jonne tuli osatyökykyisiä työkokeiluun. Jos terveys ei kestänyt edes osapäivätöitä, niin siitä oli hyvä näyttö eläkeyhtiölle. Mukaan lähti tietenkin ohjaajien lausunnot, miten työnteko sujui ja mitä vaikeuksia siinä oli.
NO, kerroppa nyt sitten viisaana, miten työtön voi jäädä sairaslomalle, kun ei ole sitä työpaikkaa, josta jäisi sairaslomalle, ja jos ei kela myönnä edes lääkärin toteamien työkyvyttömyyteen johtaneiden diagnoosien perusteella sairaspäivärahaakaan, niin revippä siitä sitten sitä työttömän sairaslomalle mahdollisuutta jäädä, siis ilman päivärahaa, joopajoo, teeppä sinä sitten sillä lailla, moni sairastunut työtön ei niin voi tehdä, kun loppuisi toimeentulo; ja huom: Kaikki työttömät eivät ole puolison tulojen takia oikeutettuja kelan toimeentulotukeen.
Työtön jää työttömyydestä sairaslomalle. Etkö tiennyt, että kun olet sairas sinun pitää hakea sairaslomaa koska et ole työvoimareservissä silloin. Ei työttömyys mikään loma ole. Jos et ole käytettävissä, vaan olet sairas, sinä haet sairaslomaa ja ilmoitat työvoimatoimistoon olevasi sairas. Päivänselvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön jää työttömyydestä sairaslomalle. Etkö tiennyt, että kun olet sairas sinun pitää hakea sairaslomaa koska et ole työvoimareservissä silloin. Ei työttömyys mikään loma ole. Jos et ole käytettävissä, vaan olet sairas, sinä haet sairaslomaa ja ilmoitat työvoimatoimistoon olevasi sairas. Päivänselvä asia.
Voi kuinka tietämätön sinä oletkaan näistä työttömän sairaspäivärahojen saamisistakin! Ei kela myönnä kuin 300 päiväksi sairaspäivärahaa ja sitten lopettavat siihen, vaikka sairaus työttömälläkin jatkuu tuon 300 sairaspäivärahakaudenkin jälkeen. Ja työkyvyttömyyseläkkeelle eivät hyväksy.
On helpompikin tapa:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveen papereilla ei pääse.
Ei kylläkään pääse sairaan papereillakaan, vaikka sama lääkäri ja erikoislääkäri olisivat ihan naamatusten tavanneet työttömän sairastuneen ihmisen; ja työkyvyttömyyslausuntonsa kirjailleet, jotta työtön sairas voi hakea sitä työkyvyttömyyseläkettään. Vakuutusyhtiöt pitävät silti työkykyisenä johonkin hommaan, ja helppoahan sellainen lausunto on keksiä työttömälle työkyvyttömäksi todennetulle kasvottomana instanssina ja säästääkseen kelan ja työeläkevakuutuslaitoksen eläkerahastojaan ei vaan päästetä työkyvyttömyyseläkkeelle työtöntä, koska kelalle tulee edullisemmaksi roikottaa työkyvyttömäksi todennettua työtöntä henkilöä kortistossa. Sitten kunnat kelasakon vuoksi juoksuttavat raihnaista työtöntä kuntouttavassa työtoiminnassa ilman normipalkkaa. 9 ekua ja työttömyyskorvaus palkkiona. Todellakin sairasta touhotusta mukamas auttaakseen sairasta työtöntä.
Hämärää hommaa, jos vakuutusyhtiöt ja kela katsovat, ettei ole työkyvytön että ansaitsisi pysyvän eläkkeen, mutta työkkäri katsoo ettei ole työkykyinen ja laittaa kuntouttavaan työtoimintaan?!? Kuntouttavaanhan ei saa lain mukaan laittaa työkykyisiä, ja toisaalla taas väitetään ettei ole työkyvytönkään...
Kuntoutustuella ei onneksi ole tuollaista pompottelua, mutta kyllähän se stressaa kun joutuu roikkumaan löysässä hirressä vuosikausia.
Menkää vaan eläkkeelle sen päälle voi tehdä vähän työtä lisänä . Huolet murheet taakse jää .
Hyvää itsenäisyyttä ja iloa jouluun .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä kuuleppas olekkaan noin päivänselkeä asia työttömän sairaslomalle jääminen.
Tottakai työtön voi sairastua, ja sairastuukin, mutta kun kela ei sairaspäivärahahakemuksesta huolimatta myönnä työttömälle sairaalle sairaspäivärahaa, niin sitten on vaan ihan pakko työttömän olla työttömänä kortiston puolella. Voihan toki sairaslomalle jäädä, mutta jos kela ei myönnä sairaspäivärahaa, niin jäisitkö sinä mukamas ilman päivärahaa sairaslomalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva jos kaikki kuntouttavat on tuon tyyppisiä. Pystyn juuri ja juuri purkamaan ostoskassin sisällön jääkaappiin ja sekin jo sattuu.
No mulla työkyvyttömyyden syy on psyykkinen eli haluavat tsekata, sekoanko uudelleen, ennen kuin päästävät eläkkeelle. Mikäs siinä, mutta kun nämä uudelleensekoamiset käyvät minulle aika raskaaksi ja niistä toipumiseen menee aina pitkä aika, jälleen kuntoutustuella.
Vierailija kirjoitti:
alle 60v ei oikeastaan pääse eläkkeelle kuin mt-ongelmista ellei ole kuolemansairas.
En ole mt-ongelmainen enkä kuolemansairas, mutta pääsin ms-taudin aiheuttamien muisti- ja keskittymisongelmien sekä kuulonaleneman takia eläkkeelle 49-vuotiaana käytännössä heti, kun kokeeksi laitoin anomuksen vetämään irtisanomisen jälkeen. Nyt elän melko normaalia elämää.
Vierailija kirjoitti:
"Sitten kunnat kelasakon vuoksi juoksuttavat raihnaista työtöntä kuntouttavassa työtoiminnassa ilman normipalkkaa. 9 ekua ja työttömyyskorvaus palkkiona."
Tiedättekö, ilman tuota sakkolistaa saattaisin jopa uskoa siihen, että näillä työtoiminnoilla ja valmennuksilla on tavoitteena saada joku työllistettyäkin.
HAHHAHAH... Uskot varmaankin joulupukkiinkin ihan todesta????